Gå til innhold

Hva er poenget med proteinpulver når du bare pisser det ut igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjenner flere som går på proteinpulver. Men hva er poenget når man bare pisser det ut igjen? Bokstavelig talt å kaste penger i dass!

Anonymkode: f33c4...5ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva mener du? Du driter jo ut mat også så da er det vell bortkastet å spise også med din logikk? 

Det åpenbare svaret er at man spiser/drikker for å få i seg næringsstoffene.

Anonymkode: 57818...0d2

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er poenget med å spise når du bare bæsjer det ut igjen?
Hva er poenget med å drikke vann når du bare tisser det ut igjen?

Fordøyelsessystemet vårt er veldig merkelige slik, for det det har noe som heter "næringsopptak", der det sorterer ut de næringsstoffene vi har behov for.
Noen næringsstoffer har langtidslagring, noen har korttidslagring, og noen blir brukt der og da under fordøyelsesprosessen men blir ikke lagret.

Proteiner blir ikke lagret i sin opprinnelige form, den blir nyttegjort der og da, men den skylles ikke ut, slik du mener.  Overflødig protein blir gjort om til fett.

Anonymkode: 41a19...7b2

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter med å få i meg nok proteiner - ettersom jeg fort overspiser til kvelds de dagene jeg ikke har fått i meg nok. Proteinshake har gjort det lettere :)

Anonymkode: f4a13...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På medisinstudiet lærte vi også at proteinpulver i praksis var penger i dass. Det meste av proteinet tas ikke opp og tisses ut. Det ble sterkt anbefalt å heller ta et glass melk eller et par egg. 

Anonymkode: f1890...713

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraska over at dette ble lært til medisinstudentar. Det er ei seigliva myte med lite til intet empirisk grunnlag. Proteinshakes er aldri reint protein, men hadde dei vore det er det eit problem som kan løysast veldig lett ved å blande ut i litt melk eller spise eit mellommåltid. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5828430/

Endret av aazy
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

På medisinstudiet lærte vi også at proteinpulver i praksis var penger i dass. Det meste av proteinet tas ikke opp og tisses ut. Det ble sterkt anbefalt å heller ta et glass melk eller et par egg. 

Kan du henvise til noe som underbygger dette? 

Anonymkode: 57818...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aazy skrev (3 minutter siden):

Overraska over at dette ble lært til medisinstudentar. Det er ei seigliva myte med lite til intet empirisk grunnlag. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5828430/

Har du i det hele tatt lest artikkelen du legger ut her? Les konklusjonen. Det er noe usikkerhet. Men proteiner tas best opp i en kombinasjon med andre næringsstoffer (altså i mat/rene råvarer) og litt og litt tas bedre opp enn en stor «porsjon» protein på en gang.

Proteinpulver er uansett ultraprossesert mat man bør unngå i størst mulig grad. Et vanlig sunt kosthold gir mer enn nok proteiner.

Her er en folkelig og grei artikkel om emnet:

https://www.nrk.no/livsstil/proteiner-gar-rett-i-do-1.3732065

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du i det hele tatt lest artikkelen du legger ut her? Les konklusjonen. Det er noe usikkerhet. Men proteiner tas best opp i en kombinasjon med andre næringsstoffer (altså i mat/rene råvarer) og litt og litt tas bedre opp enn en stor «porsjon» protein på en gang.

Proteinpulver er uansett ultraprossesert mat man bør unngå i størst mulig grad. Et vanlig sunt kosthold gir mer enn nok proteiner.

Her er en folkelig og grei artikkel om emnet:

https://www.nrk.no/livsstil/proteiner-gar-rett-i-do-1.3732065

Les edit'en med presisjon. Sjekk proteininnhaldet i ein standard mysekonsentratblanding. Det er ikkje rein protein. Mange blander den attpåtil i melk. Du må og lese artikkelen her - " - I noen tilfeller kan det jo være praktisk å bruke et sportsprodukt bestående av karbohydrat og protein, istedenfor en brødskive med ost eller skinke, sier hun.". Artikkelen frå NRK er i tillegg ganske gammal, og i nyare tid har det kommet ganske solid empirisk grunnlag for at høgproteindiettar er bra for aktive folk. Ingen som jobber aktivt med idrettsutøvarar e.l. har fråråda proteinpulver, såvidt meg bekjent. Du har kanskje konkret grunnlag for å seie noko anna, som ikkje er ein allmennlege i ein gammal NRK-artikkel?

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aazy skrev (5 minutter siden):

Les edit'en med presisjon. Sjekk proteininnhaldet i ein standard mysekonsentratblanding. Det er ikkje rein protein. Mange blander den attpåtil i melk. Du må og lese artikkelen her - " - I noen tilfeller kan det jo være praktisk å bruke et sportsprodukt bestående av karbohydrat og protein, istedenfor en brødskive med ost eller skinke, sier hun.". Artikkelen frå NRK er i tillegg ganske gammal, og i nyare tid har det kommet ganske solid empirisk grunnlag for at høgproteindiettar er bra for aktive folk. Ingen som jobber aktivt med idrettsutøvarar e.l. har fråråda proteinpulver, såvidt meg bekjent. Du har kanskje konkret grunnlag for å seie noko anna, som ikkje er ein allmennlege i ein gammal NRK-artikkel?

At det er praktisk betyr jo at det kan være lettere å lagre, huske på, og få i seg. Du kan vel søke i litteraturen selv, jeg har kun flere sider i mine notater, samt flere kapitler i bøker om klinisk ernæring som omhandler proteinopptak. Sier ikke at du personlig ikke skal bruke proteinpulver, men for de aller fleste er det helt unødvendig mtp å få i seg nok proteiner. Men det er jo lite kalorier, og fyller magen, og gir kroppen noe protein, så i en slankeprosess ser jeg absolutt at det kan ha en plass. Men det er dyre proteiner, så det er vel fint å informere om at et glass melk gjør samme nytte? Og bekrefte overskriften, at ja, mye av proteinene tisses ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

At det er praktisk betyr jo at det kan være lettere å lagre, huske på, og få i seg. Du kan vel søke i litteraturen selv, jeg har kun flere sider i mine notater, samt flere kapitler i bøker om klinisk ernæring som omhandler proteinopptak. Sier ikke at du personlig ikke skal bruke proteinpulver, men for de aller fleste er det helt unødvendig mtp å få i seg nok proteiner. Men det er jo lite kalorier, og fyller magen, og gir kroppen noe protein, så i en slankeprosess ser jeg absolutt at det kan ha en plass. Men det er dyre proteiner, så det er vel fint å informere om at et glass melk gjør samme nytte? Og bekrefte overskriften, at ja, mye av proteinene tisses ut.

Problemet her er at eg fant nøyaktig null kjelder som støtter opp om at proteinpulver er ein dårlegare proteinkjelde, isolert sett, enn egg eller melk. Du må nok vise til meir enn ein lovnad om at du har masse notater om det. Du kjem med ein ganske kontroversiell påstand som i tillegg berre støttast opp av ein gammal NRK-artikkel. Det er slapt.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På medisinstudiet sier de også ofte at
"Halvparten av det vi skal lære dere er feil. Dessverre vet vi ikke hvilken halvpart."

Anonymkode: afbdd...32b

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Proteinpulver er ikke dyrt sammenlignet med vanlig mat om man skal i seg lik mengde protein. Vanlig proteinrik mat er ikke billig. 

Anonymkode: 9ab05...086

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når gikk du på medisinstudie? 90-tallet? Lol. 

Anonymkode: 5dcdf...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pussig det der, på sykepleiestudiet lærte vi at protein i urinen er et tegn på nyresykdom…..

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minmorsbarn skrev (20 timer siden):

Pussig det der, på sykepleiestudiet lærte vi at protein i urinen er et tegn på nyresykdom…..

Det omdannes til nitrogen som tisses ut, var jo selvfølgelig det jeg mente. Poenget var at overskuddsprotein går ut med urinen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...