Gå til innhold

Svigerforeldre slenger seg på ferieturen uten å spørre oss først.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg, mannen og ungene reiser til syden om ikke så lenge. Svigers eier leilighet der og vi fikk flybilletter av dem i gave, betaler en symbolsk husleie, strøm og internett selv. Veldig takknemlig for at vi har den muligheten og at vi fikk dette i gave i disse tøffe tider.

Det ble i utgangspunktet avtalt at de enten skulle reise i forveien og være der sammen med oss noen dager eller reise senere å være igjen etter at vi drar hjem. Noe jeg syns er veldig koselig for oss og spesielt ungene. De er også ganske kjent der nede nå.

De bestilte flybilletter litt sent, men det ble da slik at de reiser samtidig med oss nedover og reiser hjem dagen før vi reiser hjem. Vi skal være i 10 dager og de i 9. Og dette uten å spørre oss om vi syns det var greit. 

Jeg er veldig glad i svigerforeldrene mine og vi reiser som regel alltid på ferie sammen som storfamilie, men denne gangen hadde jeg og mannen belagt oss på at vi skulle få ha litt tid sammen bare vi 4. Ikke minst så trenger jeg og mannen det veldig, da dette året har vært litt tungt. Barna våre er såpass store at de finner på mye på egenhånd. Jeg har sagt til mannen at han burde sagt ifra om at det kanskje hadde vært greit å spørre oss om det var greit at de var der samtidig som oss hele ferien. Er jeg urimelig som tenker det? 

Anonymkode: f7655...ed5

• Liker 3
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke urimelig. Hadde mine foreldre gjort noe sånt ville jeg blitt oppgitt og irritert

Anonymkode: 75d1e...a99

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror dere å planlegge et annet sted for alenetid.

Lykke til 🌸

Anonymkode: 73751...d2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere bruker å reise sammen som storfamilie, tenkte de sikkert at det var greit denne gangen også. Skjønner at det er kjipt, men det er ingenting å gjøre noe med nå så frem dere ikke velger å legge dere inn på hotell, dra en annen plass eller ikke dra i det hele tatt.

Anonymkode: d8396...3cf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Siden barna er såpass store, kan det være en mulighet for at de blir igjen hos besteforeldrene og dere to reiser til et annet sted et par dager? Eller at familien reiser bort noen dager uten svigers? Lei bil og dra til en annen by? Eller vil svigers lage drama hvis dere gjør det?

Anonymkode: 4d250...905

• Liker 33
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke passe barna litt mens dere får gått ut å gjort ting alene da? 

Anonymkode: f4e79...214

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Ettersom det allerede var avtalt at dere skulle være sammen deler av ferien, så ja, da tenker jeg du er urimelig. Det er ingenting som da forteller svigers hvor mange dager som er OK eller ikke. Så her er det kanskje dine forventninger til alenetid som ikke står overens med svigers oppfatninger

Jeg tenker at dersom dere trenger alenetid så ville jeg nok bestilt en ferie helt på egenhånd i utgangspunktet :) 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei! 

Jeg, mannen og ungene reiser til syden om ikke så lenge. Svigers eier leilighet der og vi fikk flybilletter av dem i gave, betaler en symbolsk husleie, strøm og internett selv. Veldig takknemlig for at vi har den muligheten og at vi fikk dette i gave i disse tøffe tider.

Det ble i utgangspunktet avtalt at de enten skulle reise i forveien og være der sammen med oss noen dager eller reise senere å være igjen etter at vi drar hjem. Noe jeg syns er veldig koselig for oss og spesielt ungene. De er også ganske kjent der nede nå.

De bestilte flybilletter litt sent, men det ble da slik at de reiser samtidig med oss nedover og reiser hjem dagen før vi reiser hjem. Vi skal være i 10 dager og de i 9. Og dette uten å spørre oss om vi syns det var greit. 

Jeg er veldig glad i svigerforeldrene mine og vi reiser som regel alltid på ferie sammen som storfamilie, men denne gangen hadde jeg og mannen belagt oss på at vi skulle få ha litt tid sammen bare vi 4. Ikke minst så trenger jeg og mannen det veldig, da dette året har vært litt tungt. Barna våre er såpass store at de finner på mye på egenhånd. Jeg har sagt til mannen at han burde sagt ifra om at det kanskje hadde vært greit å spørre oss om det var greit at de var der samtidig som oss hele ferien. Er jeg urimelig som tenker det? 

Anonymkode: f7655...ed5

Jeg og mannen min eier hus i varmere strøk, og har barn og barnebarn. Vi som huseiere forbeholder oss retten til å reise til eget hjem når vi selv ønsker, men hadde aldri gjort det på denne måten dine svigerforeldre gjør. Det er superkoselig å være sammen på ferie, men både store og små trenger noen dager alene. Litt rart dere ikke har diskutert mer og like rart de bestiller annerledes enn avtalt. 

Jeg hadde reagert om min sønn hadde sagt ifra om det kanskje hadde vært greit å spørre dere, ikke glem det er mitt hus… Når det er sagt så hadde jeg ikke orket å være hele ferien med familie, alle trenger pusterom. Beste er å ha halve ferien sammen og andre halve alene.

Mulig dine svigerforeldre har nye ønsker for å være der i samme tidsrom, det kan være invitasjoner fra venner som bor der, selskapeligheter eller turer, snakker ut fra egen erfaring.  Igjen: jeg hadde aldri bestilt så og si hele ferien m familien. 

Anonymkode: e97a2...300

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
DrueSmoothie skrev (1 time siden):

Ettersom det allerede var avtalt at dere skulle være sammen deler av ferien, så ja, da tenker jeg du er urimelig. Det er ingenting som da forteller svigers hvor mange dager som er OK eller ikke. Så her er det kanskje dine forventninger til alenetid som ikke står overens med svigers oppfatninger

Jeg tenker at dersom dere trenger alenetid så ville jeg nok bestilt en ferie helt på egenhånd i utgangspunktet :) 

Avtalen var i utgangspunktet 3 dager sammen, men argumentet var pris og litt sånn på flybilletter. Ferie et annet sted har vi ikke råd til. Vi hadde nok ikke reist sydover i det hele tatt om vi ikke kunne låne leiligheten til en veldig billig pris.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen😊 Jeg har vokst opp med mine svigerforeldre, så det er ikke det at det er så krise sånn sett. Det kom bare litt overraskende på når utgangspunktet var 3 dager sammen med de også ble det 9. Og ungene elsker jo å feriere med dem sånn som oss. Det var bare det at jeg skulle ønske vi ble spurt om det var greit med 9 dager i stedet for 3 sånn rent prinsipielt. Så det var ikke for å sette svigers i dårlig lys på noen måte😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert en strek i regningen.  Men her har dere super mulighet til å få til en romantisk dag helt alene. Kanskje en natt på et romantisk hotell i nærheten? 

Anonymkode: edd2d...c60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden barna er såpass store, kan det være en mulighet for at de blir igjen hos besteforeldrene og dere to reiser til et annet sted et par dager? Eller at familien reiser bort noen dager uten svigers? Lei bil og dra til en annen by? Eller vil svigers lage drama hvis dere gjør det?

Anonymkode: 4d250...905

Vi har absolutt den muligheten altså. De passer gjerne ungene en helg, så det er ikke det som er greia😊 Det var biten om at jeg sku ønske de kunne spurt oss om det var greit. Å ta inn på hotell et annet sted der er ikke et alternativ rent økonomisk. De ville ikke lagd noe nummer ut av det, men de ville nok følt veldig på at de har trengt seg på og jeg vil heller ikke at dem skal kjenne på at de "er i veien".

Skrevet

De har betalt flybillettene deres, og dere får bo nesten gratis i deres leilighet? Da ville jeg kanskje ikke klaget altfor mye, men heller spart penger til å reise på en annen ferie til et annet sted uten svigers en annen gang.

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikkert en strek i regningen.  Men her har dere super mulighet til å få til en romantisk dag helt alene. Kanskje en natt på et romantisk hotell i nærheten? 

Anonymkode: edd2d...c60

Da begynner de nok å stusse veldig og føler de har tråkket over ei grense uten at vi har sagt noe, også blir de lei seg. Dessuten tillater ikke budsjettet vårt det. Da tar vi det heller på et annet tidspunkt i Polen eller lignende. 

Skrevet

Hva med at dere tar litt sightseeing på dagene alene og at svigers passer barna litt? Dere tar lunsj eller middag alene noen dager? Ta taxi eller buss til nabostranda og kan være litt alene ? Skjønner det er kjipt, men bare gjøre det beste ut av det.

• Liker 1
Skrevet
Yodas skrev (1 minutt siden):

De har betalt flybillettene deres, og dere får bo nesten gratis i deres leilighet? Da ville jeg kanskje ikke klaget altfor mye, men heller spart penger til å reise på en annen ferie til et annet sted uten svigers en annen gang.

Vi fikk de i julegave ja. De deler leiligheten med et vennepar og alle som låner den betaler en sum for å bo der, strøm og Internett. Folk må ikke misforstå meg her, for jeg syns det bare er koselig at de er med oss, men jeg liker å bli spurt om det er greit bare. Jeg hadde jo ikke sagt nei. Så mulig folk tenker at det ikke er noe problem. Det blir litt som når svigerfar en periode låste seg inn i huset vårt uanmeldt når jeg var hjemme og kanskje gikk rundt i undertøyet. Det syns jeg også var ubehagelig å si noe om, men det gjorde svigerinna mi fordi hun syns ikke det var greit.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Tipaa skrev (2 minutter siden):

Hva med at dere tar litt sightseeing på dagene alene og at svigers passer barna litt? Dere tar lunsj eller middag alene noen dager? Ta taxi eller buss til nabostranda og kan være litt alene ? Skjønner det er kjipt, men bare gjøre det beste ut av det.

Ja, DET kan vi absolutt gjøre. Det er ikke detaljene ifb med turen som er noe problem. Det er at jeg gjerne vil bli spurt om ting er greit.

AnonymBruker
Skrevet
bablemeg skrev (1 minutt siden):

Da begynner de nok å stusse veldig og føler de har tråkket over ei grense uten at vi har sagt noe, også blir de lei seg. Dessuten tillater ikke budsjettet vårt det. Da tar vi det heller på et annet tidspunkt i Polen eller lignende. 

Hvorfor skulle de tro at de har tråkket over ei grense hvis dere spør om barnevakt og tar ei natt i nabobyen med det samme? Og er ikke litt av poenget med at du tar opp dette at du ønsker å få fram at de har tråkket over ei grense. Hvis du absolutt ikke vil at de skal få med seg det, hva er poenget?

En annen sak er at hvis økonomien deres er så på bristepunktet at dere ikke fikser en hotellovernatning i løpet av ferien hvor dere bor trangt så må dere ha et kjempeproblem hvis det skjer noe uforutsett under turen.

Jeg tror dere må planlegge noe annet neste år, nå vet dere at svigers hiver seg med uannonsert og jeg klarer ikke helt å se hva dere kan gjøre med det når det tross alt er deres leilighet. Jeg skjønner irritasjonen din.

Anonymkode: d18a5...c8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
bablemeg skrev (Akkurat nå):

Vi fikk de i julegave ja. De deler leiligheten med et vennepar og alle som låner den betaler en sum for å bo der, strøm og Internett. Folk må ikke misforstå meg her, for jeg syns det bare er koselig at de er med oss, men jeg liker å bli spurt om det er greit bare. Jeg hadde jo ikke sagt nei. Så mulig folk tenker at det ikke er noe problem. Det blir litt som når svigerfar en periode låste seg inn i huset vårt uanmeldt når jeg var hjemme og kanskje gikk rundt i undertøyet. Det syns jeg også var ubehagelig å si noe om, men det gjorde svigerinna mi fordi hun syns ikke det var greit.

Skjønner at det ikke var en del av din plan, TS, og at du derfor ble overrasket. Men jeg synes ikke de to situasjonene kan sammenlignes - altså det at det at din svigerfar låste seg inn i huset deres uanmeldt kan ikke sammenlignes med at fereturen dere skulle ha delvis sammen med dem ble utvidet til nesten helt sammen med dem. I alle fall når det er deres hus, og de har sponset ferien deres.

Det jeg ville gjort i samme situasjon, var å ta en tur på et par dager til en annen by, booke et hotell bare for dere fire, og ta en liten svatikker dit i løpet av oppholdet. Da får dere en liten ferie bare dere fire. Ellers tenker jeg at det må være gull verdt for deg og mannen din å ha barnevakt slik at dere to kan få litt alenetid på kveldene.

Anonymkode: eda2f...ee8

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, bablemeg said:

Angående ferien, så sa du jo at de gjorde det slik på grunn av at de bestilte billetter sent, og da var det kanskje et spørsmål om når billettene var billigst, eller når det i det hele tatt var ledige billetter.

Og jeg ville tatt fra svigerfar nøklene hvis han bare låste seg inn. Det er ikke innafor.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...