AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Jeg var på tur hjem, dette var relativt sent på kvelden, rundt midnatt. Jeg ser en katt som leker med noe jeg først tror er en død mus, men det viser seg å være en liten fugleunge hen har klatra oppi treet og henta fra reiret sitt. Mulig det var en trost. Jeg holder katta unna, men når jeg prøver løfte katta mjauer den og synes det er ubehagelig. Derfor lar jeg vær å gjøre det, for jeg vil ikke bli en torturist slik som den. Jeg kontakter div folk i livet mitt, for å høre hva de ville ha gjort. Jeg blir ikke noe klokere på hva jeg skal gjøre, så jeg sitter bare passivt og ser på den lille skjebnen som ligger på gresset og enda puster. Katta er borte, jeg tenker jeg skal gå bort, kanskje fugleforeldre kan komme ned for å redde barnet. Men plutselig faller det noe ned fra treet, og det er enda en fugleunge. Jeg hadde ikke rukket å observere at katten klatra oppi treet for å rote enda mer i reiret. Psykopat katt. Jeg er fremdeles rådløs, vet ikke hva jeg skal gjøre. Bare holder øye med katten så den ikke gjør noe mer ugang. Vurderer å ringe veterinær som har døgnåpent, men stopper meg selv i å gjøre det, for tenker det er ufornuftig og de kommer til å se det som at jeg kaster bort tiden dems. Jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal gjøre, men etter å ha sittet der over én time uten å komme til noe fasit, tar jeg valget og går. Det er vondt, jeg ser katten går rett bort til den lille fugleungen, som aldri fikk en sjans i livet. Jeg trøster meg selv med at det er naturens gang. Likevel sitter jeg og grubler om det er en annen måte jeg kunne ha håndtert situasjonen på. Eller hva vil et oppegående medmenneske gjøre i en slik situasjon? Jeg søker vel en bekreftelse på at jeg gjorde det riktige, men om noen har et bedre alternativ, kom med innspill. Selv om det er for sent i denne situasjonen nå. Vurderer om jeg skal gå ut igjen for å se, men det er vel ikke noe vits. Det er ikke noe jeg kan eller klarer å gjøre likevel. Anonymkode: 8cca9...3a4
Peters Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 En katt kan ikke være psykopat, det er forbeholdt mennesker. Katten følger sine instinkter, katter er rovdyr. 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 Peters skrev (5 minutter siden): En katt kan ikke være psykopat, det er forbeholdt mennesker. Katten følger sine instinkter, katter er rovdyr. Ja, jeg angrer litt på at jeg skrev det, men jeg mente det ikke bokstavelig. Jeg vet det er naturens gang. Katten har kognitive funksjoner som ser at det lille individet plages. Så jeg var aldri sur på katten. Jeg bare ville ikke den skulle plage fugleungen. Så nei, selvfølgelig, katten er ikke psykopat. Jeg mente aldri det. Det er slik naturen til en katt er. Katt er råvdyr. Anonymkode: 8cca9...3a4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 Ehh har dyr blitt psykopater og nå? Er ufattelig mye rart å lese her inne. Så du tilegner dyr menneskelige egenskaper altså? Ja du er nok ikke den eneste som gjør det. Men en katt er et rovdyr og drives av instinktene sine som å drepe og leke med byttet sitt til det dør. Mennesker er mye verre enn dyr det kan jeg love deg for det vet jeg alt om. Jeg har hatt mer godhet og glede med dyr enn mennesker. Anonymkode: a841d...d90 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ehh har dyr blitt psykopater og nå? Er ufattelig mye rart å lese her inne. Så du tilegner dyr menneskelige egenskaper altså? Ja du er nok ikke den eneste som gjør det. Men en katt er et rovdyr og drives av instinktene sine som å drepe og leke med byttet sitt til det dør. Mennesker er mye verre enn dyr det kan jeg love deg for det vet jeg alt om. Jeg har hatt mer godhet og glede med dyr enn mennesker. Anonymkode: a841d...d90 Jeg mente det ikke, er det mulig å endre overskriften? Men ja, en ting jeg kanskje dro lærdom ut av dette, er å heller fokusere på å ta mennesker som er slemme med dyr. Men poenget med innlegget var ikke å fokusere på at jeg halvveis på fleip kalte katten for psykopat. Jeg mente det ikke seriøst. Jeg vet at katter er rovdyr. Det er ikke katten jeg er sur på. Er ikke sur på noen. Ville bare enten ha bekreftelse på at jeg gjorde det riktige, eller eventuelt hva annet jeg kunne ha gjort. Igjen, jeg mente ikke at katten var en psykopat på ekte. Anonymkode: 8cca9...3a4
Cornix Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 Les deg opp på rovdyr. Du er mest sannsynligvis et selv om du ikke er veganer. Liker fugler svært godt, men forstår at f.eks en katt vil jage/drepe en om den har mulighet. Trist, men slik er naturen. Hunder dreper også fugler eller andre dyr om de har mulighet.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 Cornix skrev (2 minutter siden): Les deg opp på rovdyr. Du er mest sannsynligvis et selv om du ikke er veganer. Liker fugler svært godt, men forstår at f.eks en katt vil jage/drepe en om den har mulighet. Trist, men slik er naturen. Hunder dreper også fugler eller andre dyr om de har mulighet. Jeg vet at katten er rovdyr, jeg mente jo ikke at den var psykopat på ordentlig. Det var ikke det som skulle være poenget. Spørsmålet er var om jeg gjorde det riktige eller om jeg skulle ha gjort noe annerledes. Jeg er ikke veganer, men vegetarianer. Jeg så det på nært hold, derfor ble jeg berørt. Anonymkode: 8cca9...3a4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 I slike tilfeller kontakter du fuglehjelpen eller annen dyrevernsorganisasjon og får hjelp til å sjekke fuglene. Kanskje du kan jage katten bort fra treet hver gang du ser den heretter? Anonymkode: 39616...376
Anonymbruker*** Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 (endret) Jeg ville jaget vekk katten. Skremme, ikke noe mer selvfølgelig. Bryr meg ikke om at jeg "plager " en katt når jeg ønsker å få den vekk fra byttedyr, utemøbler, hunden, et barn etc. Om fulgen en katt har tatt er blitt veldig skadet bør man avlive den. Har gjordt det en gang før, ikke veldig koslig... Endret 7. juni 2023 av Anonymbruker***
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 Jeg hadde nok skremt vekk katten og løftet fugleungen tilbake i reiret, men det ville ikke gjort noe godt. Katten ville bare kommet tilbake det øyeblikket jeg gikk. Ts, det er egentlig ingenting du kunne gjort. Anonymkode: c5ef0...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Uff, så fælt å være vitne til😪Men jeg hadde nok gjort det samme som deg. Naturen er slik, og ja, den kan være veldig brutal😨 Regner med at katten tok livet av dem. Bedre det enn å la de ligge å pines til døde. Fuglemor hadde nok ikke greid å redde dem alikevell. Anonymkode: ca61a...506
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå