AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Mannen tok feil av isbergsalat og hodekål (nykål). Eneste jeg kan lage der vi trenger hodekål er kålstuing og fårikål. Men vi er ikke så glad i det og det blir feil sesong. Neppe like vellykka med stuing av norsk nykål? Bladene er veldig tynne og jeg skjønner han tok feil for å si det slik. Kom gjerne med tips til ting jeg kan lage av kålet. Evt hvilke retter som passer med kokt eller rå hodekål. Anonymkode: 6251e...69e
Fru Uperfekt Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 https://frukt.no/artikler/den-lekre-nykalen/ 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Smørdampet, i wok, lapskaus, grønnsaksuppe, grillet, coleslaw, som "salat" på f.eks burger, i vårruller. Anonymkode: 5c90d...856 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 Dampet som tilbehør til fisk (som ovnsbakt kveite, piggvar eller laks) med beurre blanc, Sandefjordsmør eller hollandaise: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/posjert-norsk-kveite-i-vardrakt,62052. Eller til hva som helst av kjøtt og fisk egentlig - feks til pølser og potetmos. Vi hadde ovnsbakt piggvar, sommerkål, nypoteter og beurre blanc med sitron og gressløk i helgen - helt himmelsk. Ellers lager jeg ofte denne pastaretten med sommerkål i stedet for savoykål (blir mye bedre med førstnevnte faktisk): https://www.foodandwine.com/recipes/farfalle-savoy-cabbage-pancetta-and-mozzarella Denne suppen er også god om man ikke har noe imot vått brød: https://food52.com/recipes/68691-jamie-oliver-s-italian-bread-and-cabbage-soup (men ikke helt ideell for sommervarmen i landet akkurat nå). Anonymkode: dda0d...151 1
navnet Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 coleslaw, i gryteretter, søk opp "green godess salad" den er KJEMPEGOD, I salater, på grillen, del den i kvart og grill den, enten i ovn eller på grill til den blir mør, ha en god saus over (jeg trenger nesten ikke kjøtt når vi griller nykål, det er SÅ digg) Søk opp polske kålretter, eks pirogies, kåkruller, eller gryteretter med kål. Altså jeg ELSKER nykålen og spiser masse av det hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 min gamle mor lager ostegratinert kål, dette gjør hun ved å ta kjøttdeig som hun krydrer godt (tacokryddet for eksempel som hun steker opp og legger i bunnen, så lager hun en kålstuing som hun legger på toppen, har over ost og setter det i ovnen en stund og serverer med poteter til.. Det smaker bedre enn det høres ut Anonymkode: 5a23b...d13
Ms. Steele Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 Det går helt fint å lage stuing med nykål. Du må bare ikke koke den så mye. Bare dampe litt før du blander i sausen. Ellers så har du fått mange gode forslag over her ser jeg.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Strimle den fint, og bruk den som salat. Anonymkode: 356e8...53c
Taluno Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 Jeg bruker mye kål, det både smaker godt og er billig - salat, lager helt vanlig salat etter preferanser, og blander inn finstrimlet kål med salaten. - wok, har alltid finstrimlet kål sammen med grønnsakene - ovnsbakte grønnsaker, nydelig med kål her også! - tomatisert gryte til fisk eller kjøtt, med masse kål! - smørdampet kål, servert enten sokm tilbehør til fisk/kjøtt, eller til spekemat - grillet kål - coleslaw - finstrimlet kål og revet gulrot utgjør en ypperlig liten sidesalat - bytt ut salat på sandwicher med kål, eller bland salat og kål - kålruletter - Sarma, kålruller som er veldig tradisjonelt og populært i flere land på Balkan
Eva-Lena Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Kålstuing av nykål er kjempegodt. Eller dampe de og ha på smør, salt og pepper. Jeg kan spise nykål helt alene om så er. Pensle med smør og grill sammen med sommerkoteletter. Finnes ikke noe bedre i grilllsesongen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå