AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Jeg ser det er mange med erfaring her på kg som går til psykolog. Jeg har aldri prøvd dette og gruer meg. Jeg ønsker å gjøre riktig slik at jeg får best mulig hjelp. Lurer derfor på hva som forventes av meg i timene, hva skal jeg fortelle og hva er ikke viktig å fortelle? Jeg har barndomstraumer så det er mange ting jeg sliter med, ikke bare ett problem. Derfor er det vanskelig å fortelle spesifikt hva jeg trenger hjelp til, for det er masse. Anonymkode: 62dd2...e00
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ser det er mange med erfaring her på kg som går til psykolog. Jeg har aldri prøvd dette og gruer meg. Jeg ønsker å gjøre riktig slik at jeg får best mulig hjelp. Lurer derfor på hva som forventes av meg i timene, hva skal jeg fortelle og hva er ikke viktig å fortelle? Jeg har barndomstraumer så det er mange ting jeg sliter med, ikke bare ett problem. Derfor er det vanskelig å fortelle spesifikt hva jeg trenger hjelp til, for det er masse. Anonymkode: 62dd2...e00 Jeg er som deg. Sliter med flere ting, også på grunn av barndommen. Jeg bare begynte i ene enden, første timen snakket vi om hva jeg sliter med i hverdagen. Hva jeg synes er vanskelig, og hvorfor jeg har oppsøkt profesjonell hjelp. På andre timen gikk jeg mer inn i ting fra barndommen som har preget meg. Tror du bare må begynne å prate, og prøve styre samtalen inn på det du synes er vanskelig. Fungerte for meg hvertfall. Anonymkode: 0f90a...427
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er som deg. Sliter med flere ting, også på grunn av barndommen. Jeg bare begynte i ene enden, første timen snakket vi om hva jeg sliter med i hverdagen. Hva jeg synes er vanskelig, og hvorfor jeg har oppsøkt profesjonell hjelp. På andre timen gikk jeg mer inn i ting fra barndommen som har preget meg. Tror du bare må begynne å prate, og prøve styre samtalen inn på det du synes er vanskelig. Fungerte for meg hvertfall. Anonymkode: 0f90a...427 Takk for svar. Men jeg gruer meg og får ikke sove. Jeg føler meg feil og ødelagt. Føler at ingen noen gang vil elske meg 😞 Anonymkode: 62dd2...e00
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Men jeg gruer meg og får ikke sove. Jeg føler meg feil og ødelagt. Føler at ingen noen gang vil elske meg 😞 Anonymkode: 62dd2...e00 Skjønner deg godt. Hvis det er noen trøst følte jeg det ganske likt. At det er noe galt med meg. Og jeg også var veldig nervøs, men det gikk veldig bra. Prøv å tenk på at psykologen er vant til at folk er nervøse første gang, og de er jo trent i å hjelpe folk. Dette går nok fint ❤️ Anonymkode: 0f90a...427 1
Daria Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Ikke tenk så mye på at du skal formidle hva du trenger hjelp til, det finner psykologen ut av. Begynn gjerne med nettopp det at du er usikker og ikke helt vet hva som forventes av deg - min åpningsreplikk i min aller første time var Dette har jeg ikke gjort før, så dette synes jeg er ordentlig skummelt, og det var et overraskende fruktbart sted å begynne. Vi er fortsatt, etter over halvannet år, innom det temaet av og til - mine følelser og forventninger rundt det å gå i terapi. Jeg har også innsett etter hvert at hva som er viktig og ikke vet jeg ikke før etter at vi har snakket om det. Mye er viktigere enn jeg tror, og å snakke om uviktige ting er også helt greit. Husk også at du har mer enn en time, du trenger ikke snakke om alt første gang.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 Ville vært åpen om hva du har opplevd og eventuelt om du trengte få satt en diagnose over det som du plages med. Hun jeg gikk til tok seg lang tid for å se igjennom papirene mine samt samtaler før hun satt en diagnose Anonymkode: b1ace...1f7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 Jeg har gått til 3 ulike psykologer, og hadde desidert best kjemi med en av dem. En av psykologene var dessverre for direkte for meg. Vil derfor si at hvis du ikke føler kjemien med en psykolog er det lurt å bytte. Etter 3-4 timer burde du nok ha klart å avdekke dette. Anonymkode: 3b5f6...acc
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Psykologer er bare tull. Bare ute etter pengene dine, så jo mer teamer, jo mer i lommeboka deres. Anonymkode: b716d...104
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 Du kan bare si det du skriver i HI til psykologen, så snakker dere om det sammen. Anonymkode: 9d205...604
fjellglad Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 En psykolog er ikke skummel, det er en lege som er spesialisert innen mental helse heller enn fysisk helse (selv om de to noen ganger går hånd i hånd). Akkurat som når du går til en "vanlig" lege kan det noen ganger være vanskelig å forklare hvor smertene er, men legen er trent til å stille de rette spørsmålene for å få frem det som behøves. Det samme gjelder psykologen. Du har allerede gjort mye av jobben - du har bestemt deg for at du vil ta tak i ting du sliter med. Ikke tenk på at du må fortelle alt eller huske alt med en gang, dette finner du og psykologen ut av sammen. Du er ikke ødelagt. Alle blir formet av alt fra gener og miljø til opplevelser og traumer, og vi er derfor disponert til å tenke, handle eller reagere på ulike ting og på ulike måter. Ofte er det slik at om man får identifisert og jobbet igjennom hendelser og årsaker som gjør at ting er vanskelig så blir det som er vanskelig litt mindre vanskelig. Man kan også få verktøy til over tid å se ting på en annen måte, og å håndtere livet - slik at man kan leve det bedre. Det er en prosess, og kanskje vil du etterhvert oppleve at du nærmer deg deg selv med nysjerrighet. Å bli kjent med deg selv, lære deg selvmedfølelse og å kjenne på den gode mestringsfølelsen etterhvert. Det er ingenting feil med deg selv om det er ting du sliter med, du er et menneske. Dette kommer til å gå kjempefint! Som noen over her sa - kjemi med psykologen/terapeuten er viktig, og all forskning viser at man får mye bedre utbytte av terapien dersom man har god kjemi med behandleren. Kjenner du etterhvert på at det ikke er helt riktig så ikke nøl med å bytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå