AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Jeg tenker da på aktiviteter som korps, teater og andre ting som ikke innebærer løping og høy puls. (Jo da, de som spiller i korps marsjerer innimellom, men det er ikke noe de driver med hele sesongen og man får ikke spesielt høy puls av det.) Jeg tenker at fysisk trening og aktivitet er såpass viktig at det er lurt at barn blir vant til det fra de er ganske små (6 år kanskje), så hvorfor velger noen av dere å pense barna inn på, la meg kalle det mindre helsebringende aktiviteter. Jeg er IKKE for at barn skal presses til å være i aktiviteter de mistrives i, men jeg tenker igjen at fysiske aktiviteter er sunnest og at man begynner der for å finne noe barna kan trives med og at teater er litt ned på lista. Anonymkode: 6436b...fa0 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Man kan jo være aktiv selv om man også har hobbyer som ikke innebærer aktivitet. Det ene utelukker ikke det andre. Man kan også gå på flere ting som f.eks både korps og karate. Jeg har selv gjort svært mye forskjellig som barn, men det er egentlig kulturskolen jeg har hatt aller mest igjen for som voksen. På fritiden hadde jeg jo egen hest hjemme og var dermed aktiv nok som det var. Anonymkode: 4ff16...812 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 6. juni 2023 Det er noe som heter psykisk helse også. Man trenger ikke å ligge på sofaen og trykke nedpå med ostepop hele dagen bare fordi man er musikalsk eller kunstnerisk! Anonymkode: 4e4b4...69a 55 3 21
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Vi er en aktiv familie som både går på ski, skøyter, tar ungene med på sykkelturer og i skateparken, er i svømmehall, på fjellturer osv. Vi ivaretar det fysiske😊 Ene datter er flink til å synge og hun elsker å synge. Derfor er hun i kor og hun tar sangtimer. Andre datter hadde en kort fotballhistorie. Nå er hun på teater og hun tar pianotimer. Yngste datter vil helst være med venninner, ake i bakkene, dra i sykkelparken etc. med venninner. Så lenge de er i aktivitet, er kreative, flinke på skolen og holder seg unna ‘tøys’ så er jeg fornøyd Anonymkode: 186e8...976 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 6. juni 2023 Innlegget ditt viser fordommer som du ikke har belegg for. Andre aktiviteter enn fysiske er helsefremmende. Eksempelvis er det bevist at det å holde på med musikk er positivt for psykisk helse og det stimulerer også til bedre læring på skolen. Så det er i alle henseende helsefremmende! Og eksempelvis korps er svært inkluderende og det er gjerne sosial på tvers av aldersgrupper. Det er ingen på reservebenken i korps! Og det er definitivt bra for psykisk helse! Anonymkode: 2915f...cdb 45 2 5
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 (endret) Nå er det ikke jeg som velger fritidsaktiviteter for barna. Det gjør de selv. Men så kunne jeg sagt nei om det ble for dyrt eller for tungvint med kjøring og tider. Det er da masse aktivitet som er bra selv om det ikke innebærer voldsom og hard fysisk trening. Spille instrumenter, sang, teater, kunst og håndverk av alle slags typer f eks. Men alt etter hva barnet er interessert i. Som sagt, det er da ikke jeg som bare putter dem inn der. Det må jo være noe de ønsker selv. Endret 7. juni 2023 av solmåneogstjerner 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 For barnet har ikke likt de idrettene han har prøvd. Spiller derfor i korps. Han er uansett svært aktiv i løpet av uka og en av de i klassen som bruker minst skjerm. Anonymkode: 9a6bb...b11
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 Jeg hatet dansing, fotball, håndball, basket, karate. De tilbudene jeg hadde i området. Anonymkode: 9eecc...f15 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Familier med aktiv livsstil bør ikke føle seg så truffet av en slik tråd. Har to barn hvor det på trinnene er veldig mange som verken har fysisk aktivitet eller noen annen fritidsaktivitet. En del av disse er i tillegg ganske klønete både fysisk og sosialt. De barna som driver med håndball, fotball, turn, taekwondo og dans er mer omgjengelige uavhengig om de er introverte eller ekstroverte. Det er likevel de familier hvor de ikke er noe aktive eller barna driver med noe hvor det hos foreldre bør ringe en liten varselklokke. Jeg jobbet tidligere ved siden av en skole og ble skremt av hvor mange ekstremt klønete barn jeg så. Barn opptil 13 år som ikke var i stand til å løpe (det kan umulig være kraftige diagnoser hos alle de klønete barna. Barna har i tillegg noen søskenbarn som «har sluppet unna» alt fysisk og i familiesammenkomster kan de aldri være med på tur i skogen. frisbee, volleyball, ski, aking ++ De vil bare sitte inne. Foreldrene deres klager også på deres dårlige psykiske helse. Anonymkode: 830c3...b4a 2
Mt3 Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 Kan det være at de velger det som barnet trives best med? Noe som kan gi barnet glede og mestringsfølelse. Der betyr jo ikke at barna aldri er i bevegelse så de får fysiske anstrengelser. En må ikke være bundet til en organisert aktivitet for å være i aktivitet. 8 2
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tenker da på aktiviteter som korps, teater og andre ting som ikke innebærer løping og høy puls. (Jo da, de som spiller i korps marsjerer innimellom, men det er ikke noe de driver med hele sesongen og man får ikke spesielt høy puls av det.) Jeg tenker at fysisk trening og aktivitet er såpass viktig at det er lurt at barn blir vant til det fra de er ganske små (6 år kanskje), så hvorfor velger noen av dere å pense barna inn på, la meg kalle det mindre helsebringende aktiviteter. Jeg er IKKE for at barn skal presses til å være i aktiviteter de mistrives i, men jeg tenker igjen at fysiske aktiviteter er sunnest og at man begynner der for å finne noe barna kan trives med og at teater er litt ned på lista. Anonymkode: 6436b...fa0 Huff, jeg blir litt trist av å lese innlegget ditt. Det gir veldig inntrykket av at barn er et slags produkt eller prosjekt, som foreldrene skal planlegge og utforme. Innlegget ditt vitner om liten forståelse for at barn er unike selvstendige individer og har ulike interesser. En hobby handler om at barnet skal gjøre noe det trives med, som gir barnet både mestring, selvtillit og glede. Ikke : «løping og høy puls». 21 3 4
Juleeees Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 Fordi datteren min elsker å spille teater? Er mye læring i å stå på en scene også. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker da på aktiviteter som korps, teater og andre ting som ikke innebærer løping og høy puls. (Jo da, de som spiller i korps marsjerer innimellom, men det er ikke noe de driver med hele sesongen og man får ikke spesielt høy puls av det.) Jeg tenker at fysisk trening og aktivitet er såpass viktig at det er lurt at barn blir vant til det fra de er ganske små (6 år kanskje), så hvorfor velger noen av dere å pense barna inn på, la meg kalle det mindre helsebringende aktiviteter. Jeg er IKKE for at barn skal presses til å være i aktiviteter de mistrives i, men jeg tenker igjen at fysiske aktiviteter er sunnest og at man begynner der for å finne noe barna kan trives med og at teater er litt ned på lista. Anonymkode: 6436b...fa0 Psykisk helse er like viktig som fysisk helse. Ikke alle passer til å drive idrett. Skjønner du ikke at alle ikke må igjennom den samme malen? Dessuten så utelukker ikke det ene det andre. Anonymkode: 07629...260 11
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tenker da på aktiviteter som korps, teater og andre ting som ikke innebærer løping og høy puls. (Jo da, de som spiller i korps marsjerer innimellom, men det er ikke noe de driver med hele sesongen og man får ikke spesielt høy puls av det.) Jeg tenker at fysisk trening og aktivitet er såpass viktig at det er lurt at barn blir vant til det fra de er ganske små (6 år kanskje), så hvorfor velger noen av dere å pense barna inn på, la meg kalle det mindre helsebringende aktiviteter. Jeg er IKKE for at barn skal presses til å være i aktiviteter de mistrives i, men jeg tenker igjen at fysiske aktiviteter er sunnest og at man begynner der for å finne noe barna kan trives med og at teater er litt ned på lista. Anonymkode: 6436b...fa0 Du virker ekstremt enkel og naiv og jeg antar du har vært en av disse som naturlig har vært slank og ok i sport? det er ikke alle barn som er anlagt for sport. Så enkelt er det. Disse barna blir da plassert på benken på fotball og håndball etterhvert. Barn må få mestringsfølelse også. dessuten. Det er da mye viktigere kunnskap å lære samarbeid, sammspill noter og lære er instrument. Enn det er å spille fotball er par år. Dette ee kunnskap du har med deg resten av livet. Det er en hobby du kan drive med når du er voksen! Det kan du ikke med de fleste andre aktiviteter. Så fy skam deg for å rakke ned på noen av de sunneste aktivitetene for barn som er der ute. Anonymkode: 578c4...a40 16 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 Mine går på en sosial aktivitet I TILEGG til fotball og ishockey. Anonymkode: dbf70...b26
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Skrevet 7. juni 2023 Ha ha. Det er tydelig at du ikke har konsentrert deg om akademiske eller kunstneriske aktiviteter gjennom livet. For meg var musikk det viktigste, idrett kommer i andre og tredje og fjerde rekke (for meg), og det barnet som ikke går på idrett (men har valgt to instrumenter), oppfordrer vi til fysisk aktivitet utenom, skøyter, dans, ballspill ute. Men hele familien forsøker å være aktive sammen (jeg misliker egentrening, og lagidrett enda mer), gå turer, være ute, svømme ol. Så det går bra. Lagidrett virker ikke mye sunt for meg, det av barna mine som holder på med det fem ganger i uka til tider er mer skadet enn frisk (hun elsker det. Det er ikke et sunt miljø heller, og hun er den tyngste av mine barn. Men sterkest, hvis man bryr seg om muskler). Barnet som leser og spiller musikk er den slankeste (og gladeste). Jeg antar dere utelukkende spiser fisk og grønt hjemme, har null skjerm for noen, sover minst 10 timer hver natt, sykler overalt og «penser barna inn på høy utdannelse«? For det er det sunneste. Anonymkode: d368c...549 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #17 Skrevet 7. juni 2023 Fordi noen av oss synes idrett er dritkjedelig? Anonymkode: d169e...a80 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Skrevet 7. juni 2023 Glemte å si: vi velger ikke fritidsaktivitet FOR barna. Kun i barnehagealder, og da valgte vi svømmekurs og dans, allidrett. Jammen valgte de ikke musikk, tegning og teater selv. Unntatt én, som sagt, der er det idrett. Vi har oppfordrer til å fortsette på én kunstnerisk aktivitet i tillegg. Tenker det er sunt med hobbier gjennom livet uansett fase. Anonymkode: d368c...549 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 Er det veldig vanskelig for deg å forstå at mange foreldre også ønsker at barna sine skal utvikle seg intellektuelt? Man kan dessuten fint være en aktiv familie selv om barna spiller piano eller går på sjakk-kurs. Anonymkode: a2850...c2b 7 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #20 Skrevet 7. juni 2023 Jeg sier jo at man ikke skal presse unger til å gå på aktiviteter de ikke liker. Men man bør hvertfall prøve ut flere idretter og gjøre et lite forsøk på å legge grunnlaget for et liv med fysisk aktivitet og tilby barn å finne glede ved fysisk aktivitet. Mange familier er aktive og går f eks på turer og på ski på fritiden og det er neppe disse barna som mest trenger å dyttes inn på idrett, selv om jeg tror det er nettopp disse barna som er i overvekt i idretten. Det er så mye positivt med god fysisk helse, derfor forstår jeg virkelig ikke at man ihvertfall gjør et lite forsøk. Det må ikke være ballsport og det må ikke være lagidrett. Det er trist å se små barn som allerede er overvektige og barn som kjøres hver meter de forflytter seg, aldri blir tatt med på tur og som aldri har blitt gitt mulighet til idrett. Anonymkode: 6436b...fa0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå