AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Hei! Har en leitholdig skråning utenfor huset som nå har blitt renset for skvallerkål og det er nå ganske grått og kjedelig der så jeg tenkte å kanskje plante noe annet for å piffe litt opp. Gjerne et par flerårige planter, men ettårige går også fint. Liker litt variasjon. Det er såvidt jord der og det er tørt, grått og nesten bare sand og leire, men jeg kan godt fylle på med jord. Bør likevel være noe som kan trives på bare et par centimeter med substrat. Siden det er såpass sent på året er det fint med noe som kan direktesås nå, ser at Impecta har rabatt på haugevis av frø som kan funke, men jeg er en typisk pallekarm-dyrker av natur, så dette er ikke helt mitt område 😅 Har noen tips til fine (og gjerne rimelige) planter/frø som kan trives på småkjipe steder? Er lunt og mye sol og jeg vanner gjerne i starten, men kjekt med noe hardfødt. Vurderer å plante noen forskjellige sedum til høsten, bor i Oslo og det er varmt og tørt her for tiden ☺️ Anonymkode: af796...359
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Ville absolutt kjørt stauder og i ulike høyder og som blomstrer på ulikt tidspunkt. Ville planlagt og tegnet. Anonymkode: 5f290...013 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Vender skråningen skråningen opp eller ned ift huset? Jeg hadde investert mer innsats og penger i en skråning jeg ser selv , enn i en skråning som vender ned og jeg ikke ser selv ;-) Anonymkode: e942c...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vender skråningen skråningen opp eller ned ift huset? Jeg hadde investert mer innsats og penger i en skråning jeg ser selv , enn i en skråning som vender ned og jeg ikke ser selv 😉 Anonymkode: e942c...6f0 Enig! Hvis forholdene er så dårlige så risikerer du at det som trives best, dvs skvalderkål, bare kommer tilbake... Kan du legge duk, et lag med rullestein, og heller plante steinbeddsplanter og utvalgte stauder der det blir naturlige hull? Anonymkode: 850d2...18e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 Skråninga er like utenfor inngangen, så er gira på å få den på stell da resten av hagen er fin mens den har blitt litt glemt hehe. Hvis folk har konkrete tips til planter som kan trives i steinete og magert terreng, settes det stor pris på! Tror ikke det er nok dybde til å legge duk mm., men litt ekstra jord får jeg til. Anonymkode: af796...359
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå