AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Noen som har erfaring med dette? Har en søster som nå er i slutten av utredningsfasen på autismespekteret. Hun er voksen (42 år), og fungerer greit i en deltidsjobb. Hun er en veldig fin person, det er absolutt ingenting vondt i henne. Jeg elsker henne og lurer på om noen har erfaringer her. Hvordan kan jeg være en best mulig søster for henne? Leser nå om kvinner på autisme-spekteret og hvordan de kan ha ulike personlighetssider/symptomer enn menn. Ser at søsteren min nok oppfyller nesten 90 prosent av disse: Samantha Crafts autistic traits checklist ALLE tanker, råd og erfaringer kommer godt med ❤️ Anonymkode: 9e6c5...b19 2
Overaltalltid Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Snakke med hun , og hør hva hun har behov for. Alle er forskjellige og behov for forskjellige ting. Hun vet best hvordan du kan tilrettelegge for hun for at hun skal ha det best ❤️ Lykketil 🌸
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Overaltalltid skrev (2 timer siden): Snakke med hun , og hør hva hun har behov for. Alle er forskjellige og behov for forskjellige ting. Hun vet best hvordan du kan tilrettelegge for hun for at hun skal ha det best ❤️ Lykketil 🌸 Takk for svar. Jo, det er bare det at hun ikke klare å sette ord på hva hun føler eller har behov for. Derfor håpte jeg noen kunne dele erfaringer Anonymkode: 9e6c5...b19
Nevrosererroser Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Tålmodighet og aksept. For eksempel aksept for at hun ser og opplever ting anneledes enn deg. Gi tydelige beskjeder og informasjon, åpne spørsmål og hint er ofte vanskelig for mange autister å tolke. Noen av oss er ekstremt flinke til å lese og tolke andre mennesker men det tar også gjerne opp enormt mye mental energi. Forventningsavklaring er et veldig godt verktøy for kommunikasjon, ikke bare i møte med autister men alle. Prøv å vere bevisst på hennes toleranse for sanseintrykk, de fleste på spekteret har utfordringer med støy. Støy er ikke bare lyd, det kan vere lukt, lys, bevegelse eller berøring også. I kombinasjon må vi gjerne porsjonere. Hun er såpass voksen at både hun og de rundt henne nok allerede vet mye om hva som fungerer og ikke fungerer, bygg videre på det.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar. Jo, det er bare det at hun ikke klare å sette ord på hva hun føler eller har behov for. Derfor håpte jeg noen kunne dele erfaringer Anonymkode: 9e6c5...b19 Etter en utredning bør det vel ha blitt kartlagt hvilke utfordringer hun har slik at man kan jobbe ut fra disse? Anonymkode: 9e1f1...04e
Carrot Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 Se henne tenker jeg er beste råd, altså forsøk når det er situasjoner du ikke helt skjønner å se det gjennom hennes øyne og hennes reaksoner. Hvis hun reagerer sterkt på noe du ikke ville tenkt over og som du kjenner skaper en reaksjon i deg eller i omverden ta en pause og tenk over om dette er pga diagnosen - vær raus, våg å være åpen og våg å ha dialog selv om hun ikke med en gang klarer sette ord på tingene - bare se henne..
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 Autisme gjør at verden kjennes veldig intens og overveldende. Anonymkode: 0a33a...a9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Mitt beste råd, som en høytfungerende, autistisk kvinne som fikk diagnosen i voksen alder, er å behandle henne som et individ, ikke som en stereotyp person. Les for all del om autisme, men ikke begynn å behandle henne som om hun har diverse trekk hun IKKE har. Kommuniser, og spør hva du kan gjøre, heller enn å anta og handle ut ifra antagelser. Vår åpen og nysgjerrig. Både jeg og nevøen min har aspergers og adhd, og vi er helt forskjellige. Jeg sliter veldig med overfølsomhet for lyd, det gjør ikke nevøen min. Han sliter derimot noe voldsomt med overfølsomhet i forhold til mat, det gjør ikke jeg, jeg er altetende. Så vi har helt ulike behov til hensyn fra omgivelsene der. Anonymkode: cf418...187 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 Det eneste du skal gjøre er å snakke med henne. Ikke gjør noe annerledes enn du alltid har gjort om ikke det er noe dere har blitt enige om. Anonymkode: 30f9f...ff8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #11 Skrevet 8. juni 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Mitt beste råd, som en høytfungerende, autistisk kvinne som fikk diagnosen i voksen alder, er å behandle henne som et individ, ikke som en stereotyp person. Les for all del om autisme, men ikke begynn å behandle henne som om hun har diverse trekk hun IKKE har. Kommuniser, og spør hva du kan gjøre, heller enn å anta og handle ut ifra antagelser. Vår åpen og nysgjerrig. Både jeg og nevøen min har aspergers og adhd, og vi er helt forskjellige. Jeg sliter veldig med overfølsomhet for lyd, det gjør ikke nevøen min. Han sliter derimot noe voldsomt med overfølsomhet i forhold til mat, det gjør ikke jeg, jeg er altetende. Så vi har helt ulike behov til hensyn fra omgivelsene der. Anonymkode: cf418...187 Godt beskrevet. Har ikke autisme selv, men sliter en del med angst som trigges mye i sosiale settinger. Jeg foretrekker å møtes på tomannshånd og finner ofte på unnskyldninger hvis jeg blir invitert med på noe med mange mennesker. Jeg har forsøkt mange, mange ganger å trives i større settinger, men jeg gjør ikke det. Har til slutt akseptert at det er sånn jeg er, men dessverre har ikke omverdenen nok forståelse enda til at det funker å være helt ærlig om det. Tror det er lurt å prøve å forstå at hun kanskje ha helt andre behov enn hva man selv har i ulike settinger. Anonymkode: f7b13...9a6 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 Jeg fikk selv diagnose i 40-årene og ønsker ikke at min familie skal behandle meg på noen annen måte enn som før, bortsett fra at jeg håper på forståelse for at jeg kan bli sliten av visse ting/ha problemer med visse ting som andre ikke nødvendigvis har. Har søsteren din fått en kontaktperson i kommunen? Det er viktig at hun har, for der kan hun ta opp ting fortløpende, dersom det dukker opp noen vanskeligheter. Anonymkode: 485e3...4d5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 Dette kan hun svare bedre på etter utredning vil jeg tro. Og det handler vel mest om at hun skal slippe å maskere mye på sine ting. Anonymkode: b1286...57d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette kan hun svare bedre på etter utredning vil jeg tro. Og det handler vel mest om at hun skal slippe å maskere mye på sine ting. Anonymkode: b1286...57d For meg er ikke maskering det slitsomme, men å bli "Kjeftet på" om jeg blir overstimulert. Jeg har behov for at folk tar hensyn/skjønner overfølsomhet for lyd, lys, klær, osv. Anonymkode: cf418...187 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 Kanskje hun kan be utreder om et skriv med utfordringer hun har, og evt tips i forhold til dette. Ordet autisme sier ingenting om hva hun sliter med. Det er kun en kategori for masse forskjellige symptomer. Og så vil jeg også presisere at hun fortsatt er samme person hun var FØR autismeutredningen. Med mindre hun ikke klarte å være seg selv før. Anonymkode: d4982...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #16 Skrevet 10. juni 2023 Ikke adled. Jeg gjennomskuer fort når folk går "all in" for å adlede. Da begynner jeg å lure på om de tror de er smartere enn meg siden de har slikt behov for å adlede. Det virker bare falskt og kunstig. Mitt søsken adleder som i refleks straks jeg kommer inn i rommet. Hvem tror hen egentlig at hen er? Anonymkode: 93f0e...fae
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #17 Skrevet 12. juni 2023 Hva er å adlede? Jeg prøver ikke være frekk eller noe altså, men jeg skjønner ikke hva du mener. Mener du at man bortforklarer eller noe sånt? AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 11.54): Ikke adled. Jeg gjennomskuer fort når folk går "all in" for å adlede. Da begynner jeg å lure på om de tror de er smartere enn meg siden de har slikt behov for å adlede. Det virker bare falskt og kunstig. Mitt søsken adleder som i refleks straks jeg kommer inn i rommet. Hvem tror hen egentlig at hen er? Anonymkode: 93f0e...fae Anonymkode: d562a...d9d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #18 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er å adlede? Jeg prøver ikke være frekk eller noe altså, men jeg skjønner ikke hva du mener. Mener du at man bortforklarer eller noe sånt? Anonymkode: d562a...d9d Mente avlede Anonymkode: 93f0e...fae
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #19 Skrevet 12. juni 2023 Jeg har ikke autisme, men min erfaring er at det beste er å være deg selv, og godta henne og hennes «særheter» også. Også er det å være tydelig i kommunikasjonen, ikke hinte og tro at hun forstår ting av seg selv. Men det er jo søsteren din, så du kjenner vel henne ganske godt allerede? Anonymkode: d562a...d9d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #20 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Mente avlede Anonymkode: 93f0e...fae Ok, takk Avlede pga det har lett for å bli konflikter da eller? Det er sikkert ikke så bevisst fra den som gjør det, men noe de gjør fordi de er redd for misforståelser og konflikter, kanskje? Anonymkode: d562a...d9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå