Gå til innhold

Hvordan få fred på kveldstid med "store (små)barn"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to døtre på 5 og 6 år som jeg er alene med. De holder det gående til 9-10 tiden på kvelden (type full fest) selv om de vekkes hver dag kl 0610 for å rekke skole/bhg.

I hverdagene er de i seng rundt kl 8 mens i helgene får de være oppe litt lenger og sover da også litt lenger (ca 7). Det virker mao som at søvnbehovet deres er i balanse. 

Jeg jobber fulltid og lengter sårt etter litt voksentid/alenetid der jeg kan slappe av og komme meg litt etter dagen. Jeg føler meg utmattet, har null overskudd og blir veldig irritabel. Det blir mye kjefting og strenge beskjeder, men null konsekvenser (hva skulle det vært liksom?) 

Hva gjør andre med barn i denne alderen (og større) for å få litt kveldsro? Noen tips og triks? 

Anonymkode: 9d750...67b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er full fest? Her har vi en "regel" på at vi er stille etter 1900. Da er det kvelden. Det vil si at ingen får lov å leke heftig, skrike og hyle. Da roer man seg, vi ser noe på tv sammen, leser, ungene kan bade og slappe av. Ville innført kveldsro. At de rett å slett må slappe av litt. Full baluba er ikke lov. 

Anonymkode: 7f461...530

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er full fest? Her har vi en "regel" på at vi er stille etter 1900. Da er det kvelden. Det vil si at ingen får lov å leke heftig, skrike og hyle. Da roer man seg, vi ser noe på tv sammen, leser, ungene kan bade og slappe av. Ville innført kveldsro. At de rett å slett må slappe av litt. Full baluba er ikke lov. 

Hvor gamle er dine barn? Vi har også "kveld" her klokken 19 med kveldsmat, bading og kveldsstell. Men så er det full baluba kl 20 når de kommer seg i seng og kreativiteten tar fullstendig overhånd. Jeg vet ikke hvordan vi kan innføre regel om kveldsro for de lytter jo åpenbart ikke. Jeg vil bare at de skal sove (eller i hvert fall være rolige) slik at jeg kan få litt voksentid🤪

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gamle er dine barn? Vi har også "kveld" her klokken 19 med kveldsmat, bading og kveldsstell. Men så er det full baluba kl 20 når de kommer seg i seng og kreativiteten tar fullstendig overhånd. Jeg vet ikke hvordan vi kan innføre regel om kveldsro for de lytter jo åpenbart ikke. Jeg vil bare at de skal sove (eller i hvert fall være rolige) slik at jeg kan få litt voksentid🤪

Start kveldmat klokken 18, eller dropp det og ha middag som siste måltid klokken 17 eller 17:30. MÅ de bade? De er ikke babyer. Du kan med fordel droppe kveldsritualet til fordel for mer egentid.

Vi lar barnet vårt ligge og titte i blader når det åpenbart er for hyper til å sove. Om barnet kommer ut så kjefter vi ikke, vi sier kjærlighetsfullt ifra at "nå skal du sove" og følger tilbake. 

barn lengter etter tilknytning til foreldrene på slutten av dagen. Hvis du har vært sliten og kjeftet etc. så kommer de til å prøve hardere å få den tilknytningen. Hva gjør du når de legger seg? Leser du med dem i senga? 

Hva mener du full baluba og kreativitet? Om de står på hodet i sengen eller hopper i sengen er det en måte for barn å regulere nervesystemet på før de skal sove.

Anonymkode: f2c9a...689

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

lydbok? det har funket fint her, og ikke noe veldig morsomt, men en detektiv-lydbok, for eksempel.

Selv om de kanskje ikke sovner med én gang fordi de ligger og lytter, så blir det rolige og også trøtte etter hvert.

det vil si, sånn funket det hos oss.

nå sitter han og leser en halvtimes tid for seg selv, men han er ti år, da.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må de jo få konsekvenser da! 

Anonymkode: 8e6d7...125

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Legg de før. Dette er små barn. Du legger de for sent.

Anonymkode: a0a5a...897

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor legger du de senere på helg, om du trenger egentid og litt fri? Legg de til vanlig tid og du har noen timer for deg selv?

Her legges gutten på 6år til vanlig tid på helg, om det ikker er noe spesielt. Han våkner Line tidlig uavhengig av når han legger seg, så ingen grunn til at han skal være våken lengre på helg kun for å være våken.

Men er ikke like heldig som deg da, null egentid av den grunn. Har også eldre barn, som legger seg senere enn meg på helg, så her er det lite tid til meg selv ;) er 100% alene.

Anonymkode: 5a694...8fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har to døtre på 5 og 6 år som jeg er alene med. De holder det gående til 9-10 tiden på kvelden (type full fest) selv om de vekkes hver dag kl 0610 for å rekke skole/bhg.

I hverdagene er de i seng rundt kl 8 mens i helgene får de være oppe litt lenger og sover da også litt lenger (ca 7). Det virker mao som at søvnbehovet deres er i balanse. 

Jeg jobber fulltid og lengter sårt etter litt voksentid/alenetid der jeg kan slappe av og komme meg litt etter dagen. Jeg føler meg utmattet, har null overskudd og blir veldig irritabel. Det blir mye kjefting og strenge beskjeder, men null konsekvenser (hva skulle det vært liksom?) 

Hva gjør andre med barn i denne alderen (og større) for å få litt kveldsro? Noen tips og triks? 

Syns det høres ut som du legger de for sent ift at du vekker de kl 6… Ville absolutt prøvd å legge de tidligere, og ha det rolig en stund før legging. 

Anonymkode: a188e...4da

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går begge i barnehage? Vi har flere barn, men det ene barnet begynte å først å sovne før 21 da det begynte på skolen. 

I barnehagen sovnet det ofte 22. Da skolen begynte sluknet barnet brått 19.30 hver kveld. 

Jeg tenker på dette barnet som bordercollie-barnet mitt.  Det kan ikke slites ut fysisk, men blir sliten av mentale oppgaver. 

Så skolen ble redningen for oss. 

Anonymkode: ad083...40c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kansje starte kveldsro enda tidligere? Kansje la dem rase fra seg ute først. Og så dusje og så kvelds og så roened på rommet med bøker. Få dem til å slutte med fest inne. 

Anonymkode: 227bb...7ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du legger dem for sent. Når det er sagt er dette sånn det er å ha barn. Alenetid på kvelden er forbeholdt foreldre til små barn. Trodde du virkelig at barna dine skulle legge seg kl 19 hele livet slik at du kunne få alenetid hver kveld? De fleste foreldre har fulltidsjobb og trenger å hente seg inn på kvelden og det må man lære seg å klare å gjøre selv med våkne barn. 

Anonymkode: c5ab8...8b9

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er de overtrøtte da? Ville prøvd å legge de tidligere. Sover de på samme rom? Her funker ikke at noen sover på samme rom, da blir det tull.. De får noen ganger sove hos hverandre i helgene da. Mine er 5, 7, 11 og 13. 😅 5åringen er i seng til 7, mens 7åringen legger seg halv 8-8. 

AnonymBruker
Skrevet

Når sovner de når du legger dem 'litt senere' på helg?

Anonymkode: b3f71...100

AnonymBruker
Skrevet

Da minste var baby, gikk jeg i en barselgruppe med en dame som også hadde en tenåring. Han var vel 14-15-16 de årene jeg hang sammen med henne. Han måtte i seng til 21:00, 
Jeg husket jeg syntes det var for strengt, og forsto meg ikke pp dette. 

Gjett hvem som har innført det samme? Mine ungdommer har 0 problemer med det. De skal på rommet til 21:00, i uka, så lenge det ikke er noe spesielt. Det går ogdå greit med litt seinere. Hender trening ikke er ferdig før, og da blir det kvelds i bilen og så rett i seng. 

Den timen mellom 9 og 10/11har oss foreldre stua, TV, musikken.  11 er i seneste laget for oss. Vi må opp klokka 06:00. Ungene skal opp 06:30  Vi plukker også med oss telefoner når vi går opp. Da må de sove, og ingen protesterer. 

Vi trenger alle ro og hvile, og god nattesøvn. 

Jeg hadde sent dem på rommene sine klokka 19:30 om jeg var deg, i ukene. 

Vi er ikke rigide, de får selvsagt være med på alt som vennene får være md på, de går på fester, de har spilling, de har overnatting, de går på overnatting, de døgner når det skjer. Nå når det er vår/sommer er vi selvsagt mer fleksible.

Men det er absolutt ikke noe galt med gode rutiner for er sunt hverdagsliv. 

Anonymkode: 34334...ce0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da minste var baby, gikk jeg i en barselgruppe med en dame som også hadde en tenåring. Han var vel 14-15-16 de årene jeg hang sammen med henne. Han måtte i seng til 21:00, 
Jeg husket jeg syntes det var for strengt, og forsto meg ikke pp dette. 

Gjett hvem som har innført det samme? Mine ungdommer har 0 problemer med det. De skal på rommet til 21:00, i uka, så lenge det ikke er noe spesielt. Det går ogdå greit med litt seinere. Hender trening ikke er ferdig før, og da blir det kvelds i bilen og så rett i seng. 

Den timen mellom 9 og 10/11har oss foreldre stua, TV, musikken.  11 er i seneste laget for oss. Vi må opp klokka 06:00. Ungene skal opp 06:30  Vi plukker også med oss telefoner når vi går opp. Da må de sove, og ingen protesterer. 

Vi trenger alle ro og hvile, og god nattesøvn. 

Jeg hadde sent dem på rommene sine klokka 19:30 om jeg var deg, i ukene. 

Vi er ikke rigide, de får selvsagt være med på alt som vennene får være md på, de går på fester, de har spilling, de har overnatting, de går på overnatting, de døgner når det skjer. Nå når det er vår/sommer er vi selvsagt mer fleksible.

Men det er absolutt ikke noe galt med gode rutiner for er sunt hverdagsliv. 

Anonymkode: 34334...ce0

Det hørtes skikkelig trist ut spør du meg, kunne aldri tenkt meg å hatt det sånn

Anonymkode: 41bcf...39f

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med lydbok på rommet en halvtime før leggetid? Gå inn ved leggetid, si god natt og slå av. Noen barn sovner av lydbok. Og du får en halvtime i fred. 

Ellers en ide å ha lekkasje i stuen eller annet sted? Slik de ikke kan begynne å leke på rommet. 

Du kan også belønne i stedet for å straffe. Gi de en stjerne på en tavle eller lignende for hver gang de faller til ro i riktig tid uten masse baluba. Første uken kan de kanskje få belønning hvis de har vært flink, så de ser resultater. F.eks dra på kino, kjøpe is, en ny leke el. Etter hvert kan tiden økes til hver måned. Alternativt funker sparepenger de kan bruke på noe de ønsker i slutten av måneden eller spare lengre til noe dyrere.

Siden du er alene bør du ha pass innimellom. Besteforeldre? Nabo/ungdommer som kan ts med barna en tur ut en time eller to en gang i ukene eller helgen?

Anonymkode: 8bdc1...cb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det hørtes skikkelig trist ut spør du meg, kunne aldri tenkt meg å hatt det sånn

Anonymkode: 41bcf...39f

Helt enig. Dette høres skikkelig trist ut. 

Anonymkode: c5ab8...8b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som de er overtrøtte. Mine er 6 og 8 år gamle og de er i seng til 29 og 19:30. De legger seg til å sove etter de er lest for. Å holde fest til 21-22 på kvelden hadde vært uhørt. 

Anonymkode: 56510...65d

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset hadde vi leggetid klokka 19 til de fylte åtte år. Sto opp 06.30. Tipper ungene dine legger seg for sent. Mine barn var også vanskelige å få til å sove hvis de la seg for sent.

Anonymkode: 15a3f...92d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...