AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Flere som opplever at babygrøten gjør de små forstoppet? Har en liten frøken på 10 mnd som har vært forstoppet siden innføring av fast føde. Hun ammes også. Etter å ha bedt om hjelp mange ganger til fastlege og helsestasjon endte vi opp med movicol etter at jenta vår var forstoppet i 3(!) mnd. Har snakket med HS om at jeg mistenker at det kan være babygrøten som gjør det, men har fått til svar at «Babygrøt må hun ha, nestlé er best». Kan skrive en bibel om hvor elendige de «fagkyndige» på helsestasjonen her er… Men, da jenta vår plutselig ikke ville ha grøt lengre opplevde jeg en bedring. I går og i dag tilbydde vi grøt igjen til kvelds, og selv på movicol blir hun hard i magen da. Flere som opplever at grøt kan gi slik effekt? Anonymkode: d8686...20f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Tipaa skrev (2 minutter siden): Bæsjet hun ingenting på 3 mnd?? Jo. Hun var forstoppet, dvs: hadde sjeldnere avføring og slet med å få avføringen ut selv (uten hjelp). Anonymkode: d8686...20f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Babyggøt må hun ikke ha, nei. Det er bare i Norden vi tvinger i barn dritt som er helt jævlig for magen. Unger overlever helt fint på vanlig mat i andre land. Tenk at de anbefaler at babyer skal gå på Movicol for å få til å fordøye grøt? Gi ungen mat hun tåler. Kumelk, mel, poteter og ris kan gi forstoppelse. Anonymkode: 16706...36e 1
RockyRose Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 Flinke fagfolk 🙄 "dei må ha graut, gjerne kjøpegraut"... Dropp graut. Kun i Noreg vi et så masse graut, så ingenting dei må ha. Berre pass på at dei får jern og fiber!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Har dere noen tips til kveldsmat til baby på ca 10 mnd? En vanlig dag ser som regel sånn ut: Frokost: brødskive med leverpostei, makrell i tomat, avokado, smørost ++ Eller feks. Havre/bananlapper med frukt. Middag: hva enn vi spiser. I dag feks; ørret med sopp, brokkoli og litt ris Kvelds: her har vi gitt grøt Mellommåltid: brødskive, en smoothiepose, frukt etc. Baby vil spise selv, vil ikke bli matet☺️ bruker appen solid starts for å få tips til hvordan maten bør bli servert. Anonymkode: d8686...20f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Dropp grøten, dropp movicol! Hårreisende å skrive ut movicol, i stedet for å faktisk finne årsaken til forstoppelse! Helt sykt. Vår ble veldig forstoppet av grøt, og han gråt som en dinosaurbaby i flere dager etter sist inntak, til han var 9-10 mnd. Vi sluttet altså å gi det når han var 7 mnd, og forsøkte igjen ved ca 9-10 mnd. Da gikk det fint. Vi lagde i tillegg hjemmelaget havregrøt da, og ikke kjøpegrøt. Anonymkode: cdf59...324
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dropp grøten, dropp movicol! Hårreisende å skrive ut movicol, i stedet for å faktisk finne årsaken til forstoppelse! Helt sykt. Vår ble veldig forstoppet av grøt, og han gråt som en dinosaurbaby i flere dager etter sist inntak, til han var 9-10 mnd. Vi sluttet altså å gi det når han var 7 mnd, og forsøkte igjen ved ca 9-10 mnd. Da gikk det fint. Vi lagde i tillegg hjemmelaget havregrøt da, og ikke kjøpegrøt. Anonymkode: cdf59...324 Ja, det kan du jaggu meg si. Vi var på helsestasjonen 5 ganger pga forstoppelsen, NULL hjelp. Vi måtte gi grøt 2 ganger om dagen, for det stakkars barnet vårt måtte jo få jern. Som førstegangsfødende så tar jeg til meg råd fra profesjonelle, men i etterkant ser jeg jo at de gode rådene slettes ikke var spesielt gode. Vi fikk henvisning fra fastlege til barneavdeling vedr forstoppelsen - fikk avslag på henvisning - og resept på movicol fra barnelege😑 Skal også nevnes at vi laget en liste med hva vi gir til frøkna ila. En dag - denne ble vurdert (håper jeg) av sykepleiere på barneavdelingen, men tilbakemeldingen var altså at alt var topp ifht kosthold. vedr slutt av movicol; denne slutter vi ikke med uten samråd med Lege. Bør trappes ned på, ellers kan det bli full stopp. Anonymkode: d8686...20f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Drit i grøten, det ga vi ikke til vår… Grovt brød , knekkebrød, bananlapper, kjøttpålegg, fiskepålegg , smørepålegg (kaviar, makrell, peanøttsmør, majones, eggesalat). Kokt egg, eggerøre, avokado, frukt og grønnsaker. Fiskekaker og kjøttboller kan gies til lunsj. Lag smoothie med litt havregryn, bær og grønnsaker, eggeplomme og nøytral olje. Normalt middagsmat som dere selv spiser. kumelk kan gi hard mage. Ungen min fikk forstoppelse av melk, viste seg å være melkeproteinallergi. Hvis du ammer får barnet melkeprotein gjennom morsmelken, så lenge du spiser melkeprodukter selv. Anonymkode: 3077b...15b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 Prøvd å lage havregrøt selv? Trenger bare havremel, vann, melk evnt. Samt kan tilsette litt olje for fett, evnt noe frukt. Anonymkode: 7920c...d88
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Ja min gutt ble forstoppet av kjøpegrøt. Leste meg opp på hjemmelaget grøt, og hirsegrøt med aprikos eller sviskemos funket bra. Anonymkode: 5669a...91d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 Fiks hjemmelaget grøt istedet, det er ikke så vrient. «Barnemat helt enkelt» (eller hva den heter) har et par fine oppskrifter. Helsestasjoner i norge er fryktelig flinke til å prakke på folk kjøpegrøt på grunn av jern, å for mange funker den helt fint, men noen må lage hjemmelaget feks på grunn av hard mage. Anonymkode: 6d15f...f87
Marimma Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 Kjøpegrøt (i tillegg til å være ultraprossesert) er tilsatt jern som forstopper de fleste. Vår får vanlig havregrøt kokt på vann, tilsatt bær eller smoothie. Får også mye omelett med grønnsaker, avo, frukt, kjøtt, fisk, rotmos, sviskemos, aprikosmos, etc. Vi baker brød selv og han får brød de dagene han ikke får havregrøt. Han har spist det samme som oss siden han var 4mnd.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 Min ble forstoppet av grøt, da rådet helsestasjonen å heller gi grønnsaks- og fruktmoser i stedet. Ingen anbefalte kjøpegrøt, da tror jeg jeg hadde stoppet å høre på alt de hadde å si… kan du gi hjemmelaget grøt med hirse (inneholder jern), der kornproduktene har ligget over natta i vann før koking (gjør at jernet lettere absorberes) og blandet med aprikosmos (c-vitamin for bedre jernopptak) og mandelsmør (inneholder jern)? Jeg er ingen ernæringsfysiolog, men det var i hvert fall det kusinen min gav sine etter å ha lest seg opp. Eller bare droppe grøt hvis det ikke er viktig for deg/ungen elsker det. Anonymkode: 62be2...d42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå