Gå til innhold

Humanistisk vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Til sommeren skal jeg og min elskede gifte oss!! Jippi! Vi har bestemt oss for å ha en humanistisk vielse, og jeg lurer derfor på om det er noen her som har erfaringer de har lyst til å dele med meg ang. dette? :hjerte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan desverre ikke hjelpe deg med erfaringer, men tror det er mye enklere å få det akkurat som dere selv vil og hvor dere vil (innenfor rimelighetens grenser da). Hadde det vært et større HumanEtisk miljø her vi bor hadde vi nok valgt det, men for oss ble utlandet og ambassade svaret.

Skrevet

Vi hadde humanistisk vielse og var kjempefornøyd med det. Vet ikke hva slags erfaringer du er ute etter, men jeg synes et hovedpoeng er at man står veldig fritt når det gjelder utforming og innhold i vielsen.

Man kan også velge fritt hvor man ønsker å gifte seg så lenge stedet har en viss verdighet, og opplegget lar seg gjennomføre. (vi giftet oss i en båt på Oslofjorden)

I forkant har man et par samtaler med personen som skal vie dere, og man kan gi føringer for hvor personlig talen til vigsler skal være.

Dette er en perfekt mulighet til å få akkurat det bryllupet dere ønsker, med det innholdet dere bestemmer. Lykke til!

Skrevet

Vi giftet oss også med human etisk forbund. Var veldig fornøyde. Det ble en høytid rundt vielsen som få hadde tenkt at det kunne bli. Fikk mange positive kommentarer på dette etterpå.

Vi hadde innmarsj og utmarsj til fløytespill, diktopplesning og musikkstykker innimellom tale og vielsen.

Du har et par samtaler med vigsler på forhånd og de lager en personlig tale til brudeparet basert på disse samtalene. Kjempekoselig og absolutt å anbefale.

Vi hadde vielsen ute ved hotellet der vi hadde festen.

Skrevet

Vi hadde også humanetisk vielse, og har bare godt å si om det.

For oss ble det en veldig høytidelig og personlig vielse i samme lokalet som festen ble holdt, en gammel herregård/villa. Min mor som i utgangspunktet var skeptisk til hele greia, og mente at ingenting var som en vielse i kirken, gikk bort til vigsler etter vielsen og takket ham for en flott opplevelse. Hun ville aldri ha vært det foruten. Det ville heller ikke vi. Vi fikk ha vår vielse akkurat som vi selv ville ha den, med musikk, dikt og inn og utmasj. Veldig oss...

Jeg tror det kommer litt an på hvor du kommer fra om hvor godt tilbudet omkring humanetisk forbund er.

Lykke til med planleggingen.

Bare send en PM dersom det er noe mer du vil vite fra meg :klem:

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi tror også at vi kommer til å få en uforglemmelig vielse, og gleder oss masse. Dessverre har jeg noen familiemedlemmer som ikke syns noe om humanistisk vielse, og ikke skjønner hvorfor vi ikke kan gifte oss i kirka isteden. Dette gjelder spesielt besteforeldrene mine. For å være ærlig så blir jeg litt lei meg når de ikke kan holde meningene sine for seg selv. Jeg blir litt lei av å måtte "forsvare" valget vårt hele tiden. Det er jo tross alt VI som skal gifte oss, og ikke de. Jeg har også prøvd å forklare at man blir jo gift uansett om det er kirkelig, borgerlig eller humanistisk vielse... Menmen...

Kan noen si noe om hvor lang vielsen deres var? Noen lure tips om hva som kan være ekstra fint å ha med? Vi har mange musikere i familien, så mye musikk skal det uansett være... ;)

Takk for alle svar!! :)

Skrevet

Gjest igjen:

Vår vielse var vel rundt 20-25 minutter. Det var akkurat passe. Vi hadde som sagt vielsen ute, og det var i en "bakke" som gjorde det litt vanskelig med stoler. Vi hadde satt frem noen til de som hadde behov for det, men de fleste gjestene stod. Vi stod også!! Derfor burde ikke vielsen ha vært lengre heller..

Det er lurt å ha program også.. Har hørt at ikke alle har det når de har utevielse..

Lykke til og bare spør om det er andre ting du lurer på..

Skrevet

Vi hadde en humanistisk vielse og den var helt riktig for oss. Vi har bare fått positiv tilbakemelding fra de som var tilstede. På forhånd var det flere som lurte litt på hvordan sremonien ville være siden de bare hadde vært tilstede ved kirkelig/borgelig vigsel før.

Vielsen vår ble gjennomført i samme lokale som vi hadde middagen og festen, et stort, solfylt rom. Seremonien varte litt i overkant av en time, og det vekslet mellom musikk, tale, ekteskapsinngåelse og dikt.

Hvis du ikke har vært i kontakt med Humanetisk forbund enda bør du ringe dem snarest, det er mange som ønsker å bruke vigslerne deres.

Skrevet

Ops... seremonien varte i overkant av en halv time....

Skrevet

Vår vielse varte i ca ½ time, fikk anbefalinger om at den ikke burde være lenger. Det var litt for å holde spenningen også for gjestene. Det er klart at dette var vår viktigste dag, men det skulle også være spennende for gjestene, og det kan bli kjedelig for dem om det varer for lenge. Dette var vigsleren vår som anbefalte oss. Jeg tror at den varte i litt mer enn en ½ time, men ikke mye lenger.

Vi hadde program for at alle viste hva som skulle skje og når i sermonien. Teksten på allsangen vi hadde valgt sto også i programmet.

Jeg hadde også noen i min familie og omgangskrets som ikke helt så meningen med en sånn type vielse, men de fortalte meg i etterkant av sermonien at de kun hadde blitt positivt overrasket og at det var en høytidelig og verdig vielse.

Du har noe stort å glede deg til... :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...