Gå til innhold

Inndeling av klasser på ungdomsskolen - hva når barnet ditt ikke kommer med noen venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 12-åring som starter på ungdomsskolen i august, og var spent på ny klasseinndeling. Ingen kan selvsagt plukke ut hvem de kommer i klasse med, men det var sagt at alle skulle få minst en venn/en de er trygg på i den nye klassen sin.

Men, mitt barn fikk ingen nære/trygge personer i sin klasse. Det har gått noen dager, og er fremdeles bestemt på å bytte klasse. Har prøvd å motivere med å si at kanskje det er noen nye venner å få i den nye klassen, kanskje det blir gøy etc. Men nei, har vært mange tårer og sier at det blir trist å begynne på skolen i august, gruer seg.

12-åringen klager stort sett aldri på skoleting, er faglig sterk og tilpasser seg det meste. Det er derfor jeg mistenker at hen ble plassert i en klasse uten noen venner/trygge personer. Hen er i en liten vennegjeng på 4-5 personer. 4 av disse kom  samme klasse, men min 12-åring havnet altså i en helt annen klasse uten noen venner. Synes det virker litt urettferdig, ser ikke logikken annet enn at hen alltid tilpasser seg og aldri klager, gjør det hen skal og kanskje derfor ble plassert i den klassen? I tillegg er det flere gutter der som tidligere har kommet med en del slemme kommentarer.

De som har satt sammen klassene, sier at listene er endelige. At elevene må prøve om de trives i klassen eller ikke før det evt. er lov å kanskje bytte. Men altså, jeg synes ikke dette virker greit. Om hen hadde fått en venn i klassen hadde det vært ok, men at 4 av de andre i vennegjengen havner i samme klasse, og mitt barn blir isolert virker ikke rettferdig eller logisk.

Hvilke muligheter har vi her, er det mulig å få byttet klasse før skolen starter i august?

Anonymkode: 85704...b9f

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis skolen har sagt at listen er "endelig" er det ingen mulighet til å få gjort noe med dette før skolestart. Dette går stort sett veldig fint i de fleste tilfeller. Hun vil nok få nye venner i ny klasse, og de gamle vennene forsvinner jo ikke. De er tilstede på skolen og i friminuttene. 

Anonymkode: 6f12a...ddc

• Liker 4
Skrevet

Da må du ta kontakt med ungdomskolen og høre med dem.  Det er de som har satt sammen klassene. Her hos oss sier de at man må prøve fram til høstferien. Hvis man fortsatt vil bytte etter det, så får de det.  

Men som regel får de nye venner på ungdomsskolen uansett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der går seg til.

Anonymkode: b63ce...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her sa de også at listene var endelig. Jeg klagde likevel og neste dag fikk barnet mitt plass ved en annen ungdomsskole, der vennene hadde fått plass, i samme klasse som bestevennene. 

Anonymkode: 1c3d9...525

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med ungdomsskolen og sagt i fra. Alle burde få komme i klassen med minst en venn, for det å starte på ungdomsskolen er skummelt nok i seg selv. Når det er sagt startet jeg på en ungdomsskole der jeg ikke kjente noen, men det gikk helt fint det også. Men kan man gjøre det tryggere med oppstarten, så burde man gjøre det.

Anonymkode: 7aea3...42e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her sa de også at listene var endelig. Jeg klagde likevel og neste dag fikk barnet mitt plass ved en annen ungdomsskole, der vennene hadde fått plass, i samme klasse som bestevennene. 

Ok, her er det ikke snakk om å bytte til en annen skole. Er bare en skole her i nærområdet, og den er også kjent som en god skole så vil ikke bytte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, her er det ikke snakk om å bytte til en annen skole. Er bare en skole her i nærområdet, og den er også kjent som en god skole så vil ikke bytte.

Poenget var: At selv om skolen sier at listene er endelig så er det muligheter😊 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har dere fått tilsendt klasseliste, så kan ungdommen bruke sommerferien til å bli kjent med sine nye klassekamerater. 

Anonymkode: d8500...77f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De sier de er endelige så ikke alle foreldre skal ta kontakt for å bytte så poden kommer i «riktig» klasse. 

Det er likevel fullt mulig å ta kontakt med rektor å forklare situasjonen. Vi fikk byttet klasse så barnet vårt fikk være med vennegruppen sin helt uproblematisk. 

Anonymkode: ce788...589

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde her. Ingen venner i samme klasse. Var mye tårer og stress. 

Klassene var satt, vi snakket med barnet om at det er skolen som bestemmer og at det alltid vil være noen som ikke er fornøyd.

Men- det var jammen godt egentlig. Kom i en bedre klasse, fikk mange flotte nye venner. Og vokste mye på det.

Barna må også venne seg til oppbruddssituasjoner og kommer som regel styrket ut. 

Anonymkode: 46228...818

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Poenget var: At selv om skolen sier at listene er endelig så er det muligheter😊 

Ja, håper det stemmer. Rektor sa at bytter gjøres rundt høstferietider. Det er jo fort 5-6 uker til fra skolestart...

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke blitt akseptert her. Skolen har ikke overholdt lovnaden om minst en venn, så bare å forlange at det ordnes opp i asap! Har hatt skolebarn i 25 år, og tatt noen kamper med skolen hvor de har sagt at "sånn er det og sånn blir det". Be om en begrunnelse på hvorfor de ikke har holdt hva de lovet, og meld til statsforvalter dersom dere ikke blir hørt. Barn har lofestet rett på et trygt skolemiljø, og denne 12 åringen skal ikke bruke sommerferien på å grue seg. Vil de ha en skolevegrer? Stå på for barnet ditt.

Anonymkode: 03c9e...de2

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De sier de er endelige så ikke alle foreldre skal ta kontakt for å bytte så poden kommer i «riktig» klasse. 

Det er likevel fullt mulig å ta kontakt med rektor å forklare situasjonen. Vi fikk byttet klasse så barnet vårt fikk være med vennegruppen sin helt uproblematisk. 

Anonymkode: ce788...589

Ja, ser den. Føler meg jo og litt dramatisk som vurderer å kontakte skole pga. dette. 12-åringen min har grått en del, men sier samtidig at hen ikke vil være den som klager og lager bryderi. Men, ser jo at hen er veldig trist og demotivert. Vi flyttet hit til byen da hen begynte i 4.klasse, og hen er ganske sjenert så det tok en god stund å få de få vennene hen har.

AnonymBruker
Skrevet

Min kom ikke med noen av sine nærmeste vennene. Han spilte fotball med noen Han kom i klasse med, men ingen han var mye med på fritiden  

De var 3 skoler som ble slått sammen. Nå går han i 9 og har mange venner i klassen. Jeg tror det var bra for han å få seg flere nye venner 

Anonymkode: a637d...c54

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har en 12-åring som starter på ungdomsskolen i august, og var spent på ny klasseinndeling. Ingen kan selvsagt plukke ut hvem de kommer i klasse med, men det var sagt at alle skulle få minst en venn/en de er trygg på i den nye klassen sin.

Men, mitt barn fikk ingen nære/trygge personer i sin klasse. Det har gått noen dager, og er fremdeles bestemt på å bytte klasse. Har prøvd å motivere med å si at kanskje det er noen nye venner å få i den nye klassen, kanskje det blir gøy etc. Men nei, har vært mange tårer og sier at det blir trist å begynne på skolen i august, gruer seg.

12-åringen klager stort sett aldri på skoleting, er faglig sterk og tilpasser seg det meste. Det er derfor jeg mistenker at hen ble plassert i en klasse uten noen venner/trygge personer. Hen er i en liten vennegjeng på 4-5 personer. 4 av disse kom  samme klasse, men min 12-åring havnet altså i en helt annen klasse uten noen venner. Synes det virker litt urettferdig, ser ikke logikken annet enn at hen alltid tilpasser seg og aldri klager, gjør det hen skal og kanskje derfor ble plassert i den klassen? I tillegg er det flere gutter der som tidligere har kommet med en del slemme kommentarer.

De som har satt sammen klassene, sier at listene er endelige. At elevene må prøve om de trives i klassen eller ikke før det evt. er lov å kanskje bytte. Men altså, jeg synes ikke dette virker greit. Om hen hadde fått en venn i klassen hadde det vært ok, men at 4 av de andre i vennegjengen havner i samme klasse, og mitt barn blir isolert virker ikke rettferdig eller logisk.

Hvilke muligheter har vi her, er det mulig å få byttet klasse før skolen starter i august?

Din innstilling smitter over på datteren din også. Det er greit at hun er skeptisk til det ukjente som venter henne. Men du må ikke bli det også. Hun kan godt finne seg nye venner blant 30 nye klassekamerater. Trenger bare til og litt innsats fra egen side.

Nyt ferien, ikke ta sorgen på forskudd før dere vet hva slags klasse hun blir en del av. Gi klassen en sjanse da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde ikke blitt akseptert her. Skolen har ikke overholdt lovnaden om minst en venn, så bare å forlange at det ordnes opp i asap! Har hatt skolebarn i 25 år, og tatt noen kamper med skolen hvor de har sagt at "sånn er det og sånn blir det". Be om en begrunnelse på hvorfor de ikke har holdt hva de lovet, og meld til statsforvalter dersom dere ikke blir hørt. Barn har lofestet rett på et trygt skolemiljø, og denne 12 åringen skal ikke bruke sommerferien på å grue seg. Vil de ha en skolevegrer? Stå på for barnet ditt.

Jepp! Dette er viktog og du har helt rett. Og dette er noe man kan bruke som forsvar. 

Anonymkode: 2fbcc...ce5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å dette er grunnen til st skolen her sier de ikke lover noen ting og at man ikke kan forvente å havne i klasse med venner. I tillegg får de vite det siste skoledag før ferien så de slipper klager.

det går nok helt fint og sånn er livet 

Anonymkode: 34467...5ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å huttetu 

Anonymkode: 34467...5ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Min kom ikke med noen av sine nærmeste vennene. Han spilte fotball med noen Han kom i klasse med, men ingen han var mye med på fritiden  

De var 3 skoler som ble slått sammen. Nå går han i 9 og har mange venner i klassen. Jeg tror det var bra for han å få seg flere nye venner 

Anonymkode: a637d...c54

Det kan gå begge veier. Jeg husker en fra min ungdomsskole som hadde alle sine venner i parallellklassen. Han ble mobbet i vår klasse, og i hvert friminutt gikk han over til vennene i den andre. Det blir jo veldig ensomt med alle gruppeprosjekter og turer når man bare er rundt folk som mobber

Anonymkode: ac7d1...0e4

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...