Gå til innhold

Trenger vi å ha foreldrepermisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager på forhånd, er helt grønn i dette med planlegging av foreldrepermisjon. Hvordan hadde dere løst det i vår situasjon? Jeg føder i sommerferien og skal tilbake på skolebenken (bor rett ved skolen og lite obligatorisk oppmøte). Mannen min jobber som selger og legger opp dagene sine helt selv, han kan velge å ha ukedagene fri og heller jobbe lørdag og søndag når jeg har fri. Han ønsker egentlig ikke å ta ut permisjon fordi han allerede er så fleksibel og mye hjemme, er dette i det hele tatt mulig? Og at jeg heller ikke tar ut permisjon? Vi er ekstremt fleksible med tiden vår og jeg skal heller ikke amme.

Anonymkode: 86e6a...a0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gradert permisjon. Da får far foreldrepenger i ukedagene

Anonymkode: d0c86...13c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utover at jeg synes det høres rart it at du er så bastant på at du ikke skal amme allerede før barnet er kommet til verden, tenker jeg dere bestemmer selv. 

Det å ha baby er dog mye mer krevende enn man forestiller seg, så det spørs hvor mye studier du får til - hvertfall på høstsemesteret 😉

Anonymkode: 5eadd...edd

• Liker 5
Skrevet

Velger dere foreldrepenger, må den tas ut innen barnet er 3 år. Utenom de første 6 ukene, trenger du mao ikke gjøre noe med de resterende ukene før du vil ta den ut; så har du 1 år eller 2 igjen, kan du bruke foreldrepengeperioden når barnet er 1 eller 2 år, og dermed utsette barnehagestart, eller jobbe gradert uten å tape inntekt og gi barnet korte/færre dager etc. Dere kan også ta ut uker i ferier f.eks.

Velger du engangsstønad får du 96k utbetalt, og han kan ta inntill 40 eller 50 uker permisjon så fremst du er i 100% studie. Han kan velge å ta denne gradert, men han kan aldri jobbe OG ha permisjon til sammen over 100%. Han kan også velge å ta ut hele uker i perioder han ua sett har fri, som ferier. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Utover at jeg synes det høres rart it at du er så bastant på at du ikke skal amme allerede før barnet er kommet til verden, tenker jeg dere bestemmer selv. 

Det å ha baby er dog mye mer krevende enn man forestiller seg, så det spørs hvor mye studier du får til - hvertfall på høstsemesteret 😉

For alt du vet er det en konkret årsak til at TS ikke skal amme, og siden det ikke er vesentlig for spørsmålet til TS trenger hun ikke legge ut om dette. Du trenger derfor heller ikke spekulere rundt det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Folk må seriøst roe ned dette ammehysteriet. Hold kjeft, det var ikke det ts spurte om.

Anonymkode: a8fd3...1ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tjaa… det kan jo hende at ts har hatt kreft, operert bort brystene, tar medisiner som gjør at man ikke kan amme, har traumer etter overgrep, ja og så det at hun ikke vil da, som er en god nok grunn i seg selv som skal aksepteres. Hun har all rett til å være så bastant hun bare vil. Innlegget hennes la ikke opp til diskusjon rundt det. 

Anonymkode: ca6c6...d27

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere ikke helt har skjønt at det kommer en baby til verden. 

Anonymkode: 7ae58...8f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal gå skole? Håper du får en rolig baby 😊 

Anonymkode: c0923...7f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg visste også at jeg ikke skulle amme mitt tredje barn fordi jeg har tatt brystreduksjon og ble frarådet å prøve av kirurgen pga avkuttede melkeganger og svært høy risiko for betennelse, abscess og operasjon 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7f78e...cfe

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...