AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #61 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Er selv fra Midtøsten, men ville ikke kalt meg selv norsk selv om jeg har bodd i Norge så og si hele livet. Jeg er også norsk statsborger, men jeg ser ikke på meg selv som norsk slik som min samboer, han har 100% norske gener. Anonymkode: ebccd...aa6 Det er ikke noe som heter 100% norske gener. Ingen nordmenn har forfedre som kun har bodd i Norge. Anonymkode: b3d6b...980 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #62 Skrevet 6. juni 2023 Mange som ikke er norske selv om de er født i Norge. Anonymkode: e8de5...096 4
mingus Skrevet 6. juni 2023 #63 Skrevet 6. juni 2023 godfisk skrev (1 time siden): Ja, jeg ser på deg som norsk, så lenge du selv gjør det. Er bare tull å forvanske det med å skille hvem som er norsk med svensk bakgrunn, hvem som er halvt cherokee eller hvem som bruker klær med eksotiske tøy/farger i 17. maitoget. Etter hvordan jeg tenker, så er du en av oss. Så da er det ikke så grusomt likevel at Siv Jensen kledde seg ut som en indianer, og å bruke blackface er ok? Jeg føler meg jo svart?! 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #64 Skrevet 6. juni 2023 Ja. Du snakker garantert norsk som en nordmann, og du forstår kulturen. Identifiserer du deg som en nordmann, vil jeg oppfatte deg som nordmann. En morsom historie. Jeg hadde en bekjent på studiet som var født og oppvokst i Norge. Han snakket norsk som en hvilken som helst nordmann, og hadde norsk navn (både for- og etternavn). Foreldrene var begge fra et afrikansk land. I en eller annen forbindelse kalte jeg han nordmann, og han tok det som en fornærmelse. Jeg ga han beskjed om at når han snakker norsk og oppfører seg som en hvilken som helst nordmann, så må han faktisk aktivt gi beskjed om han mener at han ikke skal kalles norsk. Anonymkode: 61c7f...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #65 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg er født i Pakistan, og begge foreldrene mine er derfra. Jeg bodde bare noen få uker i Pakistan før vi kom hit, og har aldri vært der igjen. Vet ingenting om landet, eller snakker språket særlig godt. Snakker derimot flytende norsk, og ser på meg selv bare som norsk. Ville dere sett på meg som norsk? Anonymkode: f21e7...8ef Ja Anonymkode: eef4a...f84
Blåttvann Skrevet 6. juni 2023 #66 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Du er norsk statsborger med pakistansk bakgrunn= norskpakistaner. Så lenge du har en annen etnisitet enn nordmann så er du ikke norsk. Det er bare fakta. De andre her er bare redde for å ikke være politisk korrekte. Anonymkode: 30a9e...9e7 Etnisitet har ingenting å si. TS, hvis du selv vil kalle deg norsk så er du norsk! ❤️ Fødeland ditt er Pakistan og hjemlandet ditt er Norge, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #67 Skrevet 6. juni 2023 Ville sett på deg som norsk, men du har jo Pakistansk bakgrunn. Jeg bor på/er født på Østlandet men har familie nordfra. Jeg er halvt nordlending og stolt av det. Så selv om jeg bor på Østlandet så er halve slekta mi nordfra. Anonymkode: d6fe8...d34 2
godfisk Skrevet 6. juni 2023 #68 Skrevet 6. juni 2023 mingus skrev (4 minutter siden): Så da er det ikke så grusomt likevel at Siv Jensen kledde seg ut som en indianer, og å bruke blackface er ok? Jeg føler meg jo svart?! Jeg vet ikke hvem sine innlegg du har lest nå, jeg tror ikke det er noen av mine. Du har vel knapt lest innlegget mitt som du siterte nå. Debatten om kulturell appropriasjon er noe annet enn det TS legger opp til, ser det ut til. Hva med å starte en egen tråd om det?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #70 Skrevet 6. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er født i USA av norske foreldre og anser meg som nordmann med amerikansk statsborgerskap, selv om jeg føler meg mer amerikansk enn norsk. I USA er jeg per se amerikaner. Jeg har ei venninne som er samisk. Til meg sa hun at hun var ikke en nordmann. Hun er same med norsk statsborgerskap. Jeg har en annen venninne som har en utenlandsk far og norsk mor. Hun føler seg mer utenlandsk enn norsk. Hvorfor skal da noen som blir født i utlandet av utenlandske foreldre mene de er fullt norske? Er det så flaut å være pakistansk? Anonymkode: 30a9e...9e7 Så du og vennene dine sitter med fasiten på dette? Anonymkode: aa04a...ab1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #71 Skrevet 6. juni 2023 17 minutter siden, mingus said: Så da er det ikke så grusomt likevel at Siv Jensen kledde seg ut som en indianer, og å bruke blackface er ok? Jeg føler meg jo svart?! Det er ikke snakk om å føle at man er en annen hudfarge her. Men du mener kanskje at "hvit" er et kriterie for å kunne føle seg norsk? Anonymkode: aa04a...ab1
ntrane Skrevet 6. juni 2023 #72 Skrevet 6. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Du er norsk statsborger med pakistansk bakgrunn= norskpakistaner. Så lenge du har en annen etnisitet enn nordmann så er du ikke norsk. Det er bare fakta. De andre her er bare redde for å ikke være politisk korrekte. Anonymkode: 30a9e...9e7 Artig. De aller fleste nordmenn i Norge er utlendinger i en eller annen form. Du kan være blond og blå øyne og være 30% norsk, resten tysk, britisk, østeuropeisk etc. Så den ballen legges død. Ts, du er norsk fordi norsk er ikke en hudfarge, rase eller religion, men levesett, verdier og holdninger. Håper du legger fra deg disse tankene hvis de påvirker deg negativt.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #73 Skrevet 6. juni 2023 Er norsk-pakistaner selv. Født og oppvokst i Norge. 34 år og har ett barn. Det at du i hele tatt må spørre nordmenn om bekreftelse sier sitt. Folk her vil både si ja og nei. Majoriteten og SSB vil kalle definere deg ut fra dine foreldres land. Så du er pakistaner selv om du ikke føler det. En utlending i bunn og grunn. Det er trist å ikke bli godkjent som «ekte nordmann». Jeg er på 2. året med med sønnen min og vi har lagt om til urdu i hjemmet enda jeg og mannen snakker norsk med hverandre. Jeg hadde ingen tilknytning til Pakistan, men for sønnen min sÅ må jeg det. Han vil gå gjennom livet som barn av innvandrere uansett. Så bare legg det på hylla den bestrebelsen om å være god nok nordmann og vit at du er godt nok menneske. Man blir ikke bedre av å være norsk har jeg lært. Folk er folk. Anonymkode: 2c04c...9a1 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #74 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er norsk-pakistaner selv. Født og oppvokst i Norge. 34 år og har ett barn. Det at du i hele tatt må spørre nordmenn om bekreftelse sier sitt. Folk her vil både si ja og nei. Majoriteten og SSB vil kalle definere deg ut fra dine foreldres land. Så du er pakistaner selv om du ikke føler det. En utlending i bunn og grunn. Det er trist å ikke bli godkjent som «ekte nordmann». Jeg er på 2. året med med sønnen min og vi har lagt om til urdu i hjemmet enda jeg og mannen snakker norsk med hverandre. Jeg hadde ingen tilknytning til Pakistan, men for sønnen min sÅ må jeg det. Han vil gå gjennom livet som barn av innvandrere uansett. Så bare legg det på hylla den bestrebelsen om å være god nok nordmann og vit at du er godt nok menneske. Man blir ikke bedre av å være norsk har jeg lært. Folk er folk. Anonymkode: 2c04c...9a1 Ikke sant! Folk maser om når er det "norske", du kan ikke bli norsk. Du er det du kommer fra, enten norsk-svensk-tysk-pakistansk...opprinnelsen din du er. Tar man en DNA vil alle ha spor etter forskjellige gener. Men alle forstår jo dette, men mange vil ikke forstå...woke. Anonymkode: f1081...ccf 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #75 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke sant! Folk maser om når er det "norske", du kan ikke bli norsk. Du er det du kommer fra, enten norsk-svensk-tysk-pakistansk...opprinnelsen din du er. Tar man en DNA vil alle ha spor etter forskjellige gener. Men alle forstår jo dette, men mange vil ikke forstå...woke. Anonymkode: f1081...ccf Tullete ja. Problemet er at man ikke får lov til å være den man er i fred. Woke vil at du skal være norsk og for den andre gjengen er man aldei god nok. Live and let it be. Anonymkode: 2c04c...9a1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #76 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min oldemor var halvt svensk og halvt same. Ingen kobling til samer eller Sverige utover det. Er jeg ikke norsk?:P Skjønner ikke hvorfor folk gatekeeper å være norsk, føler man seg norsk så tenker jeg at man er det uavhengig av genetisk bakgrunn. Anonymkode: 7edb2...8b0 Om ikke annet så er det der dårlig norsk. Aner ikke hva du mener å si . Anonymkode: aa32b...a1e 1
c_buk Skrevet 7. juni 2023 #77 Skrevet 7. juni 2023 Jeg synes etnisitet er en litt rar markør. Men jeg spiller litt med. Hvor mange generasjoner må være født i landet før man kan sies å være etnisk fra det stedet? Er vår konge norsk? Etter flere sin definisjon her så er han ikke det? Eller gjelder det bare når man er mørk i huden? Min take er i hvert fall. Hvis man kulturelt har en tilhørighet til Norge, så er du norsk. Alt fra referanser, historie, mat og drikke, kulturelle særegenheter (f.eks hytteturer, feiring av de samme høytidene) og alt som man vil pakke inn i definisjonen av å være norsk. Så vil selvsagt norsk alltid være et dynamisk begrep som utvikler seg med tiden.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #78 Skrevet 7. juni 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke noe som heter 100% norske gener. Ingen nordmenn har forfedre som kun har bodd i Norge. Anonymkode: b3d6b...980 Hele morssiden min så langt tilbake som det går an, er norsk. En del av farssiden er norsk tilbake til 1600-tallet, da blir det svensk og finsk så langt som mulig tilbake og en annen del av farssiden er norsk tilbake til 1800-tallet og så videre svensk. Kun nordgermanere i min slekt. Anonymkode: 30a9e...9e7 3
Klossmajor Skrevet 8. juni 2023 #79 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 20.09): Kanskje du skal lære deg hva etnisitet betyr før du slenger det rundt deg på den måten. Fra Wikipedia: Den viktigste egenskapen ved etnisitet er at den ikke har noen direkte sammenheng med biologi og kan være flytende, fleksibel og endres. Mennesker kan endre eller forsterke sin etnisitet ved å lære om eller bli tatt opp og inn i en annen kultur. Anonymkode: 9a78f...be8 Hva du svarer på, er ikke direkte feil. Etnisitet er et begrep som innbefatter alt ved et folks identitet som skiller det fra andre identiteter. En etnisitet beskrives av en samling av kjennetegn som oppfattes som typiske for folkegruppen. Alle disse kjennetegnene trenger absolutt ikke være særegne for den enkelte folkegruppe. Folkegrupper kan ha mange kjennetegn til felles. Det er f.eks lite som skiller nordmenn fra svensker, portugisere fra spanjoler eller russere fra ukrainere. Etnisitet kan innbefatte alt fra biologiske trekk til statsborgerskap, språk, dialekt, navn, kulturelle trekk og religionstilhørighet. Om man i tilstrekkelig grad oppfyller kriteriene for tilhørighet til en bestemt folkegruppe, så vil man oppfattes å tilhøre denne etniske gruppen. Hvis man ikke gjør det, vil man ikke oppfattes å tilhøre denne etniske gruppen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #80 Skrevet 9. juni 2023 On 6/6/2023 at 7:24 PM, AnonymBruker said: Hei. Jeg er født i Pakistan, og begge foreldrene mine er derfra. Jeg bodde bare noen få uker i Pakistan før vi kom hit, og har aldri vært der igjen. Vet ingenting om landet, eller snakker språket særlig godt. Snakker derimot flytende norsk, og ser på meg selv bare som norsk. Ville dere sett på meg som norsk? Anonymkode: f21e7...8ef Så lenge du snakker Norsk og ikke kebab-norsk, og følger våre lover og skikker så ja, da vil jeg se på deg som Norsk. Anonymkode: 1debe...00c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå