AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Hei, det er vel utallige tråder her inne om dette temaet, så skjønner om ingen gidder å svare 😅 men jeg gjør et forsøk. Jeg eier bolig som jeg betaler ca 15000 kr i lån på, pluss 4000 i felleskostnader i mnd. Har ikke veldig høye kostnader på strøm. Kjæresten min gjennom mange år har flyttet inn til meg, og vi prøver å finne ut av hvor mye det er fornuftig at han betaler i husleie inntil han kanskje kjøper seg inn om et par år. Nå er han arbeidssøkende og får dagpenger, så inntekten er ikke all verdens for hans del nå for tida. Det er ingen barn i bildet, kun oss to. Han bidrar en god del allerede, blant annet betaler han oftest for innkjøp av dagligvarer og fyller nok oftere drivstoff på en felles bil enn det jeg gjør. Han har også gjort mye praktisk arbeid i leiligheten min. Noen som har noen tanker om størrelse på månedlig husleie? Anonymkode: 507ee...e38
Phoenix Heart Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Husleie?? Er han leieboer eller kjæresten din? Greit nok han skal være med å betale, men husleie.... 3
Intervence Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 (endret) 44 minutter siden, Athena Freyja said: Husleie?? Er han leieboer eller kjæresten din? Greit nok han skal være med å betale, men husleie.... Enig! Dette her er samme om det er mann eller kvinne som skal bli samboer, men så lenge man ikke er medeier av huset så blir det for dumt å kreve husleie? Da kan han heller skrive leiekontrakt. Får heller være med på andre utgifter som tidligere. Mat, drivstoff, strøm og evt andre utgifter. Endret 6. juni 2023 av Intervence 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hei, det er vel utallige tråder her inne om dette temaet, så skjønner om ingen gidder å svare 😅 men jeg gjør et forsøk. Jeg eier bolig som jeg betaler ca 15000 kr i lån på, pluss 4000 i felleskostnader i mnd. Har ikke veldig høye kostnader på strøm. Kjæresten min gjennom mange år har flyttet inn til meg, og vi prøver å finne ut av hvor mye det er fornuftig at han betaler i husleie inntil han kanskje kjøper seg inn om et par år. Nå er han arbeidssøkende og får dagpenger, så inntekten er ikke all verdens for hans del nå for tida. Det er ingen barn i bildet, kun oss to. Han bidrar en god del allerede, blant annet betaler han oftest for innkjøp av dagligvarer og fyller nok oftere drivstoff på en felles bil enn det jeg gjør. Han har også gjort mye praktisk arbeid i leiligheten min. Noen som har noen tanker om størrelse på månedlig husleie? Anonymkode: 507ee...e38 Jeg betaler 3600 kroner i "leie" hos min samboer. Dvs dette er halvdelen av strøm, kommunale avgifter, tv / internett og beregnet framtidig vedlikehold av boligen. (Kun vedlikehold ikke oppgradering). Det blir feil at samboeren din skal betale ditt lån, men halvdelen av felleskostnader syns jeg er greit, samt halvdelen av alt annet dere har av felles utgifter. Anonymkode: 105b8...063 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 Tanken var ikke at han skulle betale mine avdrag på lånet. Men har lest flere steder at en anbefaling er å betale f.eks halvparten av renteutgifter og halvparten av fellesutgifter. ts Anonymkode: 507ee...e38
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Men samtidig føler jeg det er altfor mye mtp hvor høye rentene er nå. ts Anonymkode: 507ee...e38
Hedda-78 Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Han bør betale halvparten av: strøm, internett, tv, netflix, vann, renovasjon, innboforsikring, mat, bensin, Han bør ikke betale noe av avdrag eller renter på ditt lån eller sameiets lån. Renter er prisen for å låne penger i banken. Han har ikke lånt penger i banken, ergo skal han ikke betale for det 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tanken var ikke at han skulle betale mine avdrag på lånet. Men har lest flere steder at en anbefaling er å betale f.eks halvparten av renteutgifter og halvparten av fellesutgifter. ts Anonymkode: 507ee...e38 Ja det er flere som anbefaler dette, men det er opp til hver enkelt. Ser samtidig at det er mange som ikke tenker å sette av penger til framtidig vedlikeholdslik vi har valgt å gjøre. Hvis f.eks vi kun hadde hatt min bil og det var billån på denne, så hadde ikke jeg krevd at han skulle betale rentene på mitt lån. Og som min samboer sa, du skal ikke betale rentene på huslånet mitt. Det er mitt hus, og mitt lån. En annen løsning dere kan se på er at han f.eks betaler halvdelen til deg av det han betaler nå får husleie og strøm der han bor. Det er faktisk sånn fasiten egentlig ble for oss, selv om vi kom fram til beløpet med andre beregninger. Jeg betalte 7 200 i måneden i husleie/ strøm der jeg bodde før. På den måten så tjener dere like mye hver på å flytte sammen. Anonymkode: 105b8...063 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Han kan betale 4000 til felleskostnadene, for dette er jo ting han nyter godt av når han bor der. Som kommunale avgifter og annet som inngår. Ellers være med på mat og annet felles. Anonymkode: cb931...af3 2
Tipaa Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 Eller evt halvparten av hva gjengs leie er i området. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 Hvordan bodde han/hva betalte han før han flyttet inn til deg? Eller halvparten av hva en tilsvarende utleiebolig koster i ditt område? Det gir et lite hint om hva slags nivå som er greit. For jeg synes ingen av dere skal tjene grovt på den andre, dvs at han ikke skal bo gratis, men du skal heller ikke være bolighai. Anonymkode: 189b3...051 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Han betaler halvparten av felleskostnader, strøm, renter lån. Han skal ikke betale noe for avdrag på ditt lån. Så kan dere dele litt på mat og resten er opp til dere. Anonymkode: cb297...560 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han betaler halvparten av felleskostnader, strøm, renter lån. Han skal ikke betale noe for avdrag på ditt lån. Så kan dere dele litt på mat og resten er opp til dere. Anonymkode: cb297...560 Dette er fasit. Han skal ikke "bo gratis" bare fordi han ikke har boliglån. Tipper du kan ta 6000-7000 i måneden basert på tallene du oppgir. Anonymkode: dbb4b...92b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå