Gå til innhold

Smerter etter beinbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ett brudd i leggbeinet som ble operert for fire uker siden. Ble fikset med plate og skruer. 

Det gjør fortsatt ganske vondt der bruddet er, og da spesielt på ettermiddager/kvelder.

Er det noen som har erfaring fra liknende, og kan si noe om smerteopplevelse i tiden etter bruddet?

Skjønner at dette er individuelt, men er bekymret for at smertene kan være en indikasjon på at jeg har vært for uforsiktig etter operasjonen, og at bruddet ikke gror som det skal

Anonymkode: 7f0e4...de5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk ett brudd i leggbeinet som ble operert for fire uker siden. Ble fikset med plate og skruer. 

Det gjør fortsatt ganske vondt der bruddet er, og da spesielt på ettermiddager/kvelder.

Er det noen som har erfaring fra liknende, og kan si noe om smerteopplevelse i tiden etter bruddet?

Skjønner at dette er individuelt, men er bekymret for at smertene kan være en indikasjon på at jeg har vært for uforsiktig etter operasjonen, og at bruddet ikke gror som det skal

Jeg hadde smerter ganske lenge etter mitt brudd, det ble ikke operert og var et såkalt fint brudd. Men smertene varte såpass lenge at jeg gikk med krykker i lang tid. Har du startet hos fysioterapeut ?

Anonymkode: 8cbf6...76b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde et komplisert brudd og operasjon som deg. Slet mye med at fot, ankel og legg hovnet opp og derfor dårlig bevegelighet. Det gjorde vondt når jeg reiste meg og prøvde å bevege foten. Hjalp med støttestrømper og sitte med beinet høyt.

Hadde ellers ingen smerter etter at jeg ble utskrevet fra sykehuset, men tok en paracet før jeg la meg i ca en uke. Dette for å være sikker på at jeg fikk sove.

Anonymkode: bb461...1b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde smerter ganske lenge etter mitt brudd, det ble ikke operert og var et såkalt fint brudd. Men smertene varte såpass lenge at jeg gikk med krykker i lang tid. Har du startet hos fysioterapeut ?

Nei, ingen fysioterapi. Får ikke trene eller belaste foten på noen måte før etter 6 uker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde et komplisert brudd og operasjon som deg. Slet mye med at fot, ankel og legg hovnet opp og derfor dårlig bevegelighet. Det gjorde vondt når jeg reiste meg og prøvde å bevege foten. Hjalp med støttestrømper og sitte med beinet høyt.

Hadde ellers ingen smerter etter at jeg ble utskrevet fra sykehuset, men tok en paracet før jeg la meg i ca en uke. Dette for å være sikker på at jeg fikk sove.

Anonymkode: bb461...1b2

Da har jeg kanskje vært uheldig med resultatet etter min operasjon. Jeg hadde så store smerter etter operasjonen at jeg måtte bruke egenmelding i to dager. Tok paracet i en og en halv uke...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, ingen fysioterapi. Får ikke trene eller belaste foten på noen måte før etter 6 uker. 

Å gå til fysio trenger ikke innebære hverken belastning eller trening. Du burde absolutt kontakte en fysioterapeut 😳 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brakk storetåa, altså ikke store greiene. Men det var veldig vondt i to mnd, før det roet seg litt. Hadde fortsatt vondt ved belastning i flere mnd. Det tok nesten ett år før hevelsen var 100% borte og jeg ikke fikk vondt av å bøye tåa helt.

Anonymkode: 93bf4...3db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg brakk storetåa, altså ikke store greiene. Men det var veldig vondt i to mnd, før det roet seg litt. Hadde fortsatt vondt ved belastning i flere mnd. Det tok nesten ett år før hevelsen var 100% borte og jeg ikke fikk vondt av å bøye tåa helt.

Huff, håper jeg slipper så langvarige smerter...

Men du fikk kanskje ikke ortose (aner ikke om det finnes for tå) eller annen støtte? Da blir det mye bevegelse der bruddet er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å gå til fysio trenger ikke innebære hverken belastning eller trening. Du burde absolutt kontakte en fysioterapeut 😳 

Tenkte å gjøre det om jeg ikke klarer å trene meg godt nok opp på egen hånd når den tid kommer. Dette for å få veiledning til veien videre 😊

Skjønner ikke hva jeg skal ta opp tid hos en fysioterapeut sånn som situasjonen er nå. Får ikke lov å ta av ortosen en gang, så der er nok fint lite som kan gjøres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenkte å gjøre det om jeg ikke klarer å trene meg godt nok opp på egen hånd når den tid kommer. Dette for å få veiledning til veien videre 😊

Skjønner ikke hva jeg skal ta opp tid hos en fysioterapeut sånn som situasjonen er nå. Får ikke lov å ta av ortosen en gang, så der er nok fint lite som kan gjøres.

Det er viktig å få strekt og tøyd resten av foten og beinet skikkelig, hvis du blir gående lenge uten å kunne belaste vil muskler svinne bort, sener og ledd stivne og kunne gjøre vondt værre. Men om du er oppe og går om noen uker går det sikkert fint. Jeg fikk beskjed om å belaste etter 6 uker, men da var det stivna mye allerede og drit vondt i muskler og ledd. 😅

Har fortsatt plager flere år etter bruddet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er viktig å få strekt og tøyd resten av foten og beinet skikkelig, hvis du blir gående lenge uten å kunne belaste vil muskler svinne bort, sener og ledd stivne og kunne gjøre vondt værre. Men om du er oppe og går om noen uker går det sikkert fint. Jeg fikk beskjed om å belaste etter 6 uker, men da var det stivna mye allerede og drit vondt i muskler og ledd. 😅

Har fortsatt plager flere år etter bruddet. 

Ortosen strekker seg fra øverst på låret og nesten ned til ankelen, men har full bevegelighet frem og bakover i kneleddet. Muskler er der fint lite av nå😅 Kan ikke tøye eller trene noen deler av foten nå, men sørger for å vifte med fotbladet og bevege kneleddet så det ikke stivner. Får også tøyd baksiden av leggen, siden akkurat den øvelsen ikke påvirker bruddstedet (gjør hvertfall ikke vont).

Etter planen skal det vurderes krykker etter 6 uker, men det forutsetter at det har grodd riktig. Om jeg kan bruke krykker, så er planen 12 uker med disse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff, håper jeg slipper så langvarige smerter...

Men du fikk kanskje ikke ortose (aner ikke om det finnes for tå) eller annen støtte? Da blir det mye bevegelse der bruddet er.

Nei, ble kun teipet. Gikk stort sett på yttersiden av foten i flere måneder. Humpet på krykker de første ukene.

AnonymBruker
Skrevet

Her kan jeg by på en solskinnshistorie ✌️

Ble operert for flere brudd i ankel pluss leggbeinet, stygge brudd. Skruer å plater, ingen belastning på 6 uker. Jeg var sykemeldt i 4 uker der omlag to var på sykehuset, jeg slet voldsomt med at ingen smertestillende funket og jeg var ikke smertelindret et sekund verken før eller etter tiden på sykehuset. Mye greier med lav blodtrykk og styr på sykehuset så det var jo en hel greie. 

bruddene var ikke grodd etter 6 uker, nedre del av kroppen tar tid og legg beint grodde helt en plass etter uke 12. Ankelen grodde mellom uke 6 og 12. Gikk ikke til fysio før uke 6, lite poeng å dra før, gjorde endel tøying hjemme før den tid men det var for ankelen sin del. 

Gikk på krykker i nøyaktig 7 uker og har hatt minimalt med problemer etter uke 6(men et rent helvette fram til uke 6). Var tilbake på trening uke 7, tilbake til full belastning og helt vanlig styrke trening. Og har siden sakte men sikkert økt aktivitetsnivået og " vanskeliggrad", nå under 6 mnd etter brudd er det både fjellturer, styrketrening og løpeturer. Uten problemer!

Man blir endel hoven så kjøp støttestrømper, ta en og annen paracett + ibux når det blir for mye trykksmerter. Gjør alle øvelsene som fysio kommer med som om livet ditt avhenger av det. Ikke bli passiv! Ja det kommer til å være mye rart av følelser og småsmerter, men så sant du klarer så er det sykt viktig for fremgang og faktisk pushe seg litt. Det er helt sykt å skulle gå igjen etter 6 uker uten belastning men det går seg fort til så lenge man oppriktig legger inn en innsats. Det er også bra for hovenheten, blodomløpet og tilheling at man er i aktivitet. Ikke bli redd å passiv. 

Kroppen er sykt fantastisk, dette ordner seg! 

Anonymkode: 498df...9f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...