Gå til innhold

Lønnsstige i big4 (ey/deloitte/kpmg/pwc) de første årene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 6/11/2023 at 11:44 PM, AnonymBruker said:

Oppsummert fra tråden: Det er kun managere/partnere (ledende stillinger) som jobber så mye overtid over et helt år (ubetalt overtid, men bonusordning). Disse har jo vanligvis relativt god grunnlønn, men når du sammenligner hvor mye overtid som jobbes er det ikke like imponerende. For vanlige ansatte er det begrensninger og gjennomsnitt på kanskje 150-200 timer total overtid over et helt år. For disse er grunnlønn (i Oslo) 560k ved oppstart, 620k etter 1 år og 670k etter 2 år, så kommer overtidsbetaling i tillegg.

Så ikke helt reinspikka galskap, men fortsatt litt galskap 🫠

Anonymkode: 5f908...811

Takk for svar. Trodde folk havna på dette inkl en masse overtid. 

Om dette er start grunnlønn og overtid kommer i tillegg er det selvsagt ok. 

Er det stort sett folk med master som får desse jobbene eller er det mulig å få jobb hos Big4 med bachelor?

Anonymkode: fdd3d...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Trodde folk havna på dette inkl en masse overtid. 

Om dette er start grunnlønn og overtid kommer i tillegg er det selvsagt ok. 

Er det stort sett folk med master som får desse jobbene eller er det mulig å få jobb hos Big4 med bachelor?

Master (Siviløkonom) fra NHH eller BI. Noen få som har MBA fra utland. På konsulentsiden er det også andre mastergrader, blant annet ind.øk fra NTNU. 

Om du skal bli mer enn 2-3 år i revisjon kreves også master i revisjon og regnskap, fra NHH eller BI. 

Anonymkode: ed723...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Master (Siviløkonom) fra NHH eller BI. Noen få som har MBA fra utland. På konsulentsiden er det også andre mastergrader, blant annet ind.øk fra NTNU. 

Om du skal bli mer enn 2-3 år i revisjon kreves også master i revisjon og regnskap, fra NHH eller BI. 

Ja jeg trodde det,  men så en rekruteringsannonse fra en av de for litt siden hvor det stod minimum Bachelor. Stussa veldig. 

Mulig det var en feil. 

Må det være NHH eller BI?  Siv øk Oslo Met f.eks eller NMBU? Vil ikke det holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja jeg trodde det,  men så en rekruteringsannonse fra en av de for litt siden hvor det stod minimum Bachelor. Stussa veldig. 

Mulig det var en feil. 

Må det være NHH eller BI?  Siv øk Oslo Met f.eks eller NMBU? Vil ikke det holde?

Joda, det holder. Det rekrutteres massivt og da holder det ikke å bare rekruttere fra NHH eller BI. Det hender seg også at vi tar inn bachelor-studenter, men opplever at vi rekrutterte flere bachelor-studenter før enn det vi gjør nå

Anonymkode: 348c5...9a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mulig det var en feil. 

Selv om "big four" for mange er en ting, er det forskjeller mellom selskapene. Også mellom kontorer/regioner. 

Vi er nok 80% NHH, 10% BI, 10% andre mastergrader. Ingen Bachelor - utover de som har signert på at de tar MRR før de begynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, det holder. Det rekrutteres massivt og da holder det ikke å bare rekruttere fra NHH eller BI. Det hender seg også at vi tar inn bachelor-studenter, men opplever at vi rekrutterte flere bachelor-studenter før enn det vi gjør nå

Takk. Vet ikke om jeg går videre på Master, men har tenkt tanken. Litt opp og fem enda. Bergen frister ikke og er ikke veldig gira på BI heller. 

En liten pekepinn på hvor karaktersnittet bør ligge?  Regner med det teller en god del? 

Og  er det stort sett unge og sultne folk som får jobb?  Har noen år i arbeidslivet med eget firma bak med før jeg satte meg på skolebenken igjen.

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om "big four" for mange er en ting, er det forskjeller mellom selskapene. Også mellom kontorer/regioner. 

Vi er nok 80% NHH, 10% BI, 10% andre mastergrader. Ingen Bachelor - utover de som har signert på at de tar MRR før de begynner. 

Tolker dette som at man kan søke jobb med bacheloren, men altså begynner etter Master? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Vet ikke om jeg går videre på Master, men har tenkt tanken. Litt opp og fem enda. Bergen frister ikke og er ikke veldig gira på BI heller. 

En liten pekepinn på hvor karaktersnittet bør ligge?  Regner med det teller en god del? 

Og  er det stort sett unge og sultne folk som får jobb?  Har noen år i arbeidslivet med eget firma bak med før jeg satte meg på skolebenken igjen.

Tolker dette som at man kan søke jobb med bacheloren, men altså begynner etter Master? 

Absolutt. Jeg fikk jobb 1,5 år før jeg var ferdig studert. 

B i snitt er som regel krav for å komme inn på intervju. Med mindre du har andre ting å vise til. Nettopp det å ha gjort noe på egenhand kan hjelpe her. Jeg startet med et-par som hadde omskolert seg. Samtidig, det kan nok være litt utfordrende med tanke på at du starter i et veldig ungt miljø, med mange felles aktiviteter, kursing, med mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt. Jeg fikk jobb 1,5 år før jeg var ferdig studert. 

B i snitt er som regel krav for å komme inn på intervju. Med mindre du har andre ting å vise til. Nettopp det å ha gjort noe på egenhand kan hjelpe her. Jeg startet med et-par som hadde omskolert seg. Samtidig, det kan nok være litt utfordrende med tanke på at du starter i et veldig ungt miljø, med mange felles aktiviteter, kursing, med mer. 

Takk. Ligger foreløbig greit an til B i snitt. Går fordypning regnskap revisjon. Får se om det holde helt i mål 🙈😅

Ja der er sikkert litt utfordrende med det sosiale. Selv om jeg føler meg ung til sinns 😅 Men er liksom ikke så gira på at jobben skal være min sosiale arena. Big 4 er kanskje ikke det rette for meg, men har tenkt tanken i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Takk. Ligger foreløbig greit an til B i snitt. Går fordypning regnskap revisjon. Får se om det holde helt i mål 🙈😅

Ja der er sikkert litt utfordrende med det sosiale. Selv om jeg føler meg ung til sinns 😅 Men er liksom ikke så gira på at jobben skal være min sosiale arena. Big 4 er kanskje ikke det rette for meg, men har tenkt tanken i alle fall. 

Du trenger ikke jobbe i de fire store, markedet er bra og et mellomstort firma er kanskje bedre spør du meg. Mer selv autonomi, ikke like pyramideformet hierarki og du får jobbe mer helhetlig med kundene. Finansmaster er like, om ikke mer, kurant. Da blir du sendt på et ekstra år med skole etter et år eller to (med stipend) for å få en master til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, h/k said:

Du trenger ikke jobbe i de fire store, markedet er bra og et mellomstort firma er kanskje bedre spør du meg. Mer selv autonomi, ikke like pyramideformet hierarki og du får jobbe mer helhetlig med kundene. Finansmaster er like, om ikke mer, kurant. Da blir du sendt på et ekstra år med skole etter et år eller to (med stipend) for å få en master til. 

Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
h/k skrev (1 time siden):

Helhetlig med kundene får man fint jobbet i ett av de fire store også, spesielt på de mindre kontorene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helhetlig med kundene får man fint jobbet i ett av de fire store også, spesielt på de mindre kontorene. 

Bor du nær en stor by er det ikke mindre kontorer av de fire store. 😅 Føler selv det er bedre karrieremuligheter uten å jobbe seg "halvt til døde" i et mellomstort firma. Men jobbe må du uansett hvis du skal et sted. Har jobba over 10 år i bransjen og ser at den eneste måten å komme under 200-300 timer overtid i året er å gå ut av revisjon. Det er virkelig ikke et yrke for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får ikke jobb i big four i Bergen uansett med bare bachelor. 

Anonymkode: 6de87...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
h/k skrev (9 minutter siden):

Bor du nær en stor by er det ikke mindre kontorer av de fire store. 😅 Føler selv det er bedre karrieremuligheter uten å jobbe seg "halvt til døde" i et mellomstort firma. Men jobbe må du uansett hvis du skal et sted. Har jobba over 10 år i bransjen og ser at den eneste måten å komme under 200-300 timer overtid i året er å gå ut av revisjon. Det er virkelig ikke et yrke for alle. 

Jeg jobber på et lite revisjonskontor (ca 10 ansatte). Jeg jobber ca 80-100 timer overtid i løpet av årsoppgjørsperioden. Alle hos oss velger selv hvor mye overtid de vil jobbe. Så det er mulig å jobbe med revisjon uten å jobbe seg i hjel.

Anonymkode: aa672...f8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
h/k skrev (51 minutter siden):

Mange mindre kontorer rundt Oslo, gjelder for alle de fire store. 

Og overtiden er gått kraftig ned de siste årene, så hvis det er en stund siden du jobbet i bransjen vet du ikke lengre hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke at yngre folk gidder å jobbe i disse utsugerfirmaene, der enormt med penger forsvinner til de øverste nivåer i pyramiden. Hilsen revisor med 15+ års erfaring.

Anonymkode: d59d8...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du får ikke jobb i big four i Bergen uansett med bare bachelor. 

Spørsmålet gjaldt egentlig ang hvor jeg burde ta en evt master. Om det måtte være NHH eller BI. 

Men har ikke tenkt å jobbe i Bergen og vil helst ikke studere der heller. Nydelig by, men passer ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, h/k said:

Oi.. er det så ille? Mest sugen på en jobb uten overtid egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at yngre folk gidder å jobbe i disse utsugerfirmaene, der enormt med penger forsvinner til de øverste nivåer i pyramiden. Hilsen revisor med 15+ års erfaring.

Anonymkode: d59d8...186

Nå er det en del som liker å jobbe i disse firmaene. Men når disse firmaene er svært populære blant nyutdannede så handler det selvsagt mye om at disse firmaene driver mye markedsføring på universitetene og at mange studenter ikke har hørt om andre firmaer enn Big 4. 

Anonymkode: de64e...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi.. er det så ille? Mest sugen på en jobb uten overtid egentlig. 

Ille? Før var 600 timer i året normalen. Nå med mer fokus på aml er man nede i 200 timer. Men disse 200 timene er også da forventet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...