Gå til innhold

Lønnsstige i big4 (ey/deloitte/kpmg/pwc) de første årene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva er vanlig lønn for de som jobber så mye? 
jeg ser at med min jobb og min timelønn, ufaglert uten utdanning, med 70 timers uker i snitt hadde jeg tjent godt over 900 k. 

Da kan jo ikke folk med bachelor og master jobbe sånne mengder hos desse husene for 600 k inkl overtid ? Det er jo reinspikka galskap. Det må være noe jeg har misforstått her?

Anonymkode: fdd3d...5d1

Oppsummert fra tråden: Det er kun managere/partnere (ledende stillinger) som jobber så mye overtid over et helt år (ubetalt overtid, men bonusordning). Disse har jo vanligvis relativt god grunnlønn, men når du sammenligner hvor mye overtid som jobbes er det ikke like imponerende. For vanlige ansatte er det begrensninger og gjennomsnitt på kanskje 150-200 timer total overtid over et helt år. For disse er grunnlønn (i Oslo) 560k ved oppstart, 620k etter 1 år og 670k etter 2 år, så kommer overtidsbetaling i tillegg.

Så ikke helt reinspikka galskap, men fortsatt litt galskap 🫠

Anonymkode: 5f908...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber som Strategic Deal Maker i ett av disse selskapene.

Ikke overtidsbetaling grunnet særskilt uavhengig stilling. 60-80 timer i uken. Mye reising. Mye stand-by som betyr mister tid med familie og barn. 

12 års erfaring.

Fastlønn 1,3 + bonuser. Ett vanlig år snitter da 1,5-1,8. Siste gode årene mellom 2,5-2,7. Så lønnen er god, men du jobber mye! 

Jeg er kvinne. 

Anonymkode: 73add...7f0

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva betyr "Strategi Deal Maker"? Hva betyr "stand-by"?

Og hvordan får du tid til barn når du jobber 60-80 timer i uken i snitt?

Uansett, tusen takk for svar!

Anonymkode: de64e...770

Edit: Og er du partner i firmaet?

Anonymkode: d477f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Edit: Ikke meg som skrev det opprinnelige innlegget, jeg ville bare legge på ett spørsmål til den samme personen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De tjener en god del mer.

Jeg lå vel på ca 1,2 etter noen års erfaring. Lite overtid, ca 200 timer i året. Mye fleksibilitet og hjemmekontor. Ekstra ferieuke. Gratis trening, og noen andre goder. 

Anonymkode: ed723...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Oppsummert fra tråden: Det er kun managere/partnere (ledende stillinger) som jobber så mye overtid over et helt år (ubetalt overtid, men bonusordning). Disse har jo vanligvis relativt god grunnlønn, men når du sammenligner hvor mye overtid som jobbes er det ikke like imponerende. For vanlige ansatte er det begrensninger og gjennomsnitt på kanskje 150-200 timer total overtid over et helt år. For disse er grunnlønn (i Oslo) 560k ved oppstart, 620k etter 1 år og 670k etter 2 år, så kommer overtidsbetaling i tillegg.

Så ikke helt reinspikka galskap, men fortsatt litt galskap 🫠

Mange trapper ned overtid etterhvert. Man må selvfølgelig ta toppene, men jevnt over er det rolige dager. Vi hadde også småbarnsmødre som jobbet deltid høst. 

Du glemmer også at man har full fleks, trenger ikke overholde kjernetiden en gang. Og at man får ekstra ferieuke på dette nivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Mange trapper ned overtid etterhvert. Man må selvfølgelig ta toppene, men jevnt over er det rolige dager. Vi hadde også småbarnsmødre som jobbet deltid høst. 

Du glemmer også at man har full fleks, trenger ikke overholde kjernetiden en gang. Og at man får ekstra ferieuke på dette nivået. 

Ok, takk for mer info. Interessant å høre litt mer i dybden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, takk for mer info. Interessant å høre litt mer i dybden!

Husk at du får mange svar fra folk som kun har hørt rykter, og ser bransjen utenfra. Samt av en eller annen grunn føler behov for å spre negativitet.

Startlønna er i dag ok, og konkurransedyktig. Overtidsordningen er veldig bra, med 1,5 timer utbetalt per time jobbet, eller tilsvarende avspasert. Lønnsøkningen de første årene er veldig god. Og når du kommer opp på managernivå (etter fem år) og mister overtidsbetalingen får du i stedet bonus, og stadig mer fleksibilitet, og en ekstra ferieuke. 

Overtidstrykket er redusert kraftig de siste årene. Tak er i utgangspunktet 200 timer, det overholdes strengt da tilsynet truer med bøter. Disp gis imidlertid gjerne for opp mot 3-400 timer. Jeg synes på ingen måte det var problematisk å jobbe så mye da jeg var ung og fri, og til og med kunne stikke og trene en time midt på dagen. 

Mine fineste minner fra disse årene er det sosiale. Du starter med en stor gruppe som er veldig lik deg selv - jeg lover du vil finne gode venner for livet der. Både lunsj og overtidsmat, og fredagspils, og firmaturer, er ting som betydde mye når man kom rett fra studentlivet. De fleste som slutter sier at det sitter langt inne på grunn av det sosiale, og enkelte kommer tilbake på grunn av det. 

Det er ikke slik at turnover er skyhøy, mange trives godt. Blir du værende er det rom for å klatre i gradene mot partner. Eller du kan spesialisere deg. Mange jobber nå med fag, med nytenking rundt teknologiske løsninger, med HR, eller andre retninger som er relatert til der man begynt. Og fleksibiliteten er stor. 

Og velger du å gå videre er det mange åpne dører. Uansett om du vil gjøre ett karrierehopp og sikte mot en CFO stilling. Eller om du vil trappe ned i en rolig controllerstilling. Eller gjøre noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at du får mange svar fra folk som kun har hørt rykter, og ser bransjen utenfra. Samt av en eller annen grunn føler behov for å spre negativitet.

Startlønna er i dag ok, og konkurransedyktig. Overtidsordningen er veldig bra, med 1,5 timer utbetalt per time jobbet, eller tilsvarende avspasert. Lønnsøkningen de første årene er veldig god. Og når du kommer opp på managernivå (etter fem år) og mister overtidsbetalingen får du i stedet bonus, og stadig mer fleksibilitet, og en ekstra ferieuke. 

Overtidstrykket er redusert kraftig de siste årene. Tak er i utgangspunktet 200 timer, det overholdes strengt da tilsynet truer med bøter. Disp gis imidlertid gjerne for opp mot 3-400 timer. Jeg synes på ingen måte det var problematisk å jobbe så mye da jeg var ung og fri, og til og med kunne stikke og trene en time midt på dagen. 

Ikke meg du siterer. Tror deler av grunnen til snakket om ekstremt mye overtid er at de har vært flere diskusjoner i denne tråden. Det har både blitt snakket om revisjon og om finans og management consulting. I noen av de best betalte jobbene i finans har man folk som jobber 70 timer i uka i snitt.  

Vet  ikke hva disse tjener, men i disse jobbene er jo ofte bonusene som bestemmer lønna og regner med at bonusene kan variere stort fra år til år og fra firma til firma og fra stilling til stilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterer. Tror deler av grunnen til snakket om ekstremt mye overtid er at de har vært flere diskusjoner i denne tråden. Det har både blitt snakket om revisjon og om finans og management consulting. I noen av de best betalte jobbene i finans har man folk som jobber 70 timer i uka i snitt.  

Vet  ikke hva disse tjener, men i disse jobbene er jo ofte bonusene som bestemmer lønna og regner med at bonusene kan variere stort fra år til år og fra firma til firma og fra stilling til stilling. 

Det er endring da det er stadig flere ettersyn på AML. Flere av de fire store har i alle fall blitt truet med bøter nå, og overvåker overtid veldig nøye. At enkelte små meglerhus fortsatt ikke har kjent på dette tror jeg på, men jeg tror fokuset vil spre seg. 

Uansett. Jeg startet på en tid der fokuset ikke var der, og 70 timers uker kunne forekomme. Jeg husker det likevel som gøy og spennende, det var sosialt å være på jobb, gøy å lære, dagene fløy. Og jeg var ung og fri, og alternativet var hjem til en hybel. Og ikke minst hadde jeg tjent opp til egenkapital bolig i Oslo på 2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er endring da det er stadig flere ettersyn på AML. Flere av de fire store har i alle fall blitt truet med bøter nå, og overvåker overtid veldig nøye. At enkelte små meglerhus fortsatt ikke har kjent på dette tror jeg på, men jeg tror fokuset vil spre seg. 

Jeg jobber ikke i finans.. Men om man har en særlig uavhengig stilling så kan man jobbe så mye man klarer. Så spørsmålet blir vel hvor raskt man kan få en reell særlig uavhengig stilling i de best betalte delene av finanssektoren. Om det skjer tidlig i karrieren så kan man jo raskt begynne å jobbe ekstremt mye. 

Selv kjenner jeg også kun folk i små firmaer(i antall ansatte ikke kapital), så mulig det er slik at de større firmaene blir kontrollert av Arbeidstilsynet. 

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett. Jeg startet på en tid der fokuset ikke var der, og 70 timers uker kunne forekomme. Jeg husker det likevel som gøy og spennende, det var sosialt å være på jobb, gøy å lære, dagene fløy. Og jeg var ung og fri, og alternativet var hjem til en hybel. Og ikke minst hadde jeg tjent opp til egenkapital bolig i Oslo på 2 år. 

Ja det er en av fordelene med å jobbe mye de første årene, å komme tidlig inn på boligmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 23.48):

Jeg er ikke partner nei. Men sitter i nordisk ledergruppe. 

SDM betyr at jeg blir hentet inn for å bistå vinne de store avtalene. Fra 100MNOK og oppover. 

Med standby menes at jeg på tirsdag morgen kan få beskjed at jeg må i kundemøte i Brussel på onsdag. Eller at jeg får beskjed lørdag morgen at jeg må dra til Singapore på mandag morgen. 

Vi har bare ett barn. Mann med vanlig kontor jobb og 40t uker. Ukentlig vaskehjelp og 30% ansatt praktikant. 

Fordelene er også hjemmekontor, jobbe fra hvor man vil, aviser, trening, lunch, så mye ferie jeg selv klarer så lenge KPI’r er nådd etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke partner nei. Men sitter i nordisk ledergruppe. 

SDM betyr at jeg blir hentet inn for å bistå vinne de store avtalene. Fra 100MNOK og oppover. 

Med standby menes at jeg på tirsdag morgen kan få beskjed at jeg må i kundemøte i Brussel på onsdag. Eller at jeg får beskjed lørdag morgen at jeg må dra til Singapore på mandag morgen. 

Vi har bare ett barn. Mann med vanlig kontor jobb og 40t uker. Ukentlig vaskehjelp og 30% ansatt praktikant. 

Fordelene er også hjemmekontor, jobbe fra hvor man vil, aviser, trening, lunch, så mye ferie jeg selv klarer så lenge KPI’r er nådd etc.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/11/2023 at 11:00 PM, AnonymBruker said:

Men hva er vanlig lønn for de som jobber så mye? 
jeg ser at med min jobb og min timelønn, ufaglert uten utdanning, med 70 timers uker i snitt hadde jeg tjent godt over 900 k. 

Da kan jo ikke folk med bachelor og master jobbe sånne mengder hos desse husene for 600 k inkl overtid ? Det er jo reinspikka galskap. Det må være noe jeg har misforstått her?

Anonymkode: fdd3d...5d1

Ser du allerede har fått svar. Men jeg vil legge til at man kanskje ikke kun bør se på "vanlig lønn for de som jobber så mye". En god del av de som jobber ekstremt mye i firmaer med partnerskap gjør det ikke for lønnen de tjener i dag, men i håp om at de blir partnere og dermed kan få ekstemt høy lønn. Det blir litt som med Lotto, man spiller ikke lotto fordi det i gjennomsnitt er lønnsomt, man spiller Lotto i håp om å være blant de få heldige som vinner ekstremt mye penger. Målet trenger heller ikke kun å være å bli partner. Kanskje jobber man ekstemt mye i håp om å bygge opp en CV som kan gi deg en svært god jobb utenfor firmaet.

Du har sikkert sett lignende i ufaglærte jobber også. Da jeg jobbet i matbutikk jobbet jeg med en som jobbet ekstremt mye. Han gjorde det ikke fordi lønna var speselt god, men fordi han håpte på å bli butikksjef og senere også klatre opp i hierarkiet i kjeden. 

Vil også legge til at det finnes en del som har jobben som hobby og som trives med å jobbe mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Ser det er flere her inne som har erfaring i Big4 og jeg har et spørmål angående lønn i permisjon. Er det sånn at hvis man er i permisjon når man blir manager første året, at man stiger i lønn i permisjonen også? Åltså stiger man i grad og lønn selv om man er i permisjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 22.41):

Jeg har fått jobb i PwC og starter med 560k til høsten. Har blitt fortalt at lønnsstigen de første to årene er: 560k (startlønn), 620k (etter ett år) og 670k (etter to år). Om det er 100% riktig, vet jeg derimot ikke.

Anonymkode: fdf2d...dec

Det er ganske likt som jeg hadde i kommunen. Startet i 2021 med 530, fikk 620 etter ett år, og 675 etter to år. Nå byttet jeg nettopp til big4 og fikk 710. 

Anonymkode: f2ec3...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

820.000, jobbet der tre år. 

Anonymkode: ffb4d...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg jobbet i consulting i et av disse firmaene fra 2018 til 2020. Startet som nyutdannet lavt på 490’, men gikk opp med 50’ etter fem måneder. Gikk opp nye 50’ i 2019, og nye 50’ sommeren 2020. Overtid, som det var en del av, kom i tillegg og utgjorde kanskje 100’ i året. Fikk bonuser begge de siste årene, uten å ha bonusavtale. 

Så byttet jeg til finans, gikk opp 280’, beholdt overtidsbetaling, men jobber aldri overtid lenger, får bonus, får maksimal pensjonsopptjening (7+20%, mot 4+9% hos Big4) og tenker ikke ett sekund på faktureringsgrad eller hvordan jeg skal vise meg verdig til de mest spennende oppgavene. Den gamle sjefen prøvde, men klarte ikke å matche på noen av punktene over, selv om jeg skulle ha opprykk til manager samtidig, så det var et enkelt valg å gå. 

Big4 er en fin stepping stone, men man får dårlig betalt, jobber mye og kan leve ut hele sitt sosiale liv på jobb, på godt og vondt. Jeg anbefaler alle jeg kjenner som har blitt igjen å gå over til inhouse. Mye bedre på alle måter. 

Anonymkode: fa714...e1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Big4 er en fin stepping stone, men man får dårlig betalt, jobber mye og kan leve ut hele sitt sosiale liv på jobb, på godt og vondt. Jeg anbefaler alle jeg kjenner som har blitt igjen å gå over til inhouse. Mye bedre på alle måter. 

Anonymkode: fa714...e1e

Det er mulig fordi du hoppet av på det mest travle, siste års SA første års M perioden. Og aldri prøvde ut å bli der over noen år. 

Jeg har lite overtid, ekstra ferieuke 7.timersdager i sommermånedene, jobber stort sett hjemmefra med spennende oppgaver, og totalavlønning langt over millionen. 

De som ønsker å jobbe mer går et partnerløp, noe de gjerne når etter 10-15 år, og da har vesentlig høyere lønn enn meg. Men selvfølgelig da også mer stress, krav til lønnsomhet og overtid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ganske likt som jeg hadde i kommunen. Startet i 2021 med 530, fikk 620 etter ett år, og 675 etter to år. Nå byttet jeg nettopp til big4 og fikk 710. 

Anonymkode: f2ec3...c9d

Ser noen kommenterte over her 670 etter to år hos Big4 (560/620/670 år 1-3). Etter fullført studie har du to års erfaring og fått jobb hos Big4 med 710 i lønn? Hvor i landet er det?

Hva jobbet du med i kommunen, og hva skal du jobbe med fremover?

21 hours ago, AnonymBruker said:

820.000, jobbet der tre år. 

Hvordan har lønnsoppgjørene vært hvert år, og har du rykka raskt opp siden det er såpass høyt? Og hvor i landet er det?

Anonymkode: 0247c...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser noen kommenterte over her 670 etter to år hos Big4 (560/620/670 år 1-3). Etter fullført studie har du to års erfaring og fått jobb hos Big4 med 710 i lønn? Hvor i landet er det?

Hva jobbet du med i kommunen, og hva skal du jobbe med fremover?

Hvordan har lønnsoppgjørene vært hvert år, og har du rykka raskt opp siden det er såpass høyt? Og hvor i landet er det?

Anonymkode: 0247c...b25

Oslo. 18% per år i snitt. M nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...