Gå til innhold

Lønnsstige i big4 (ey/deloitte/kpmg/pwc) de første årene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det mange også glemmer er at det er supergøy, og kjempesosialt. 

Det er ikke som en vanlig 8-16 dag. Det er nye ting, spennende prosjekter, mange mennesker. Dagene flyr. 

Og det sosiale - der er fantastiske minner fra disse årene. Det var mye teamfølelse, og latter. Og alltid god stemning med lunsj og overtidsmat. Løpegruppe, klatregruppe. Firmaturer på fjellet, til og med utlandet. 

Jeg følte meg aldri sliten, fordi jobben ga meg så mye tilbake. 

Anonymkode: ed723...47a

Jeg ser at det kan være gøy og spennende med slike jobber og at det spesielt i starten av karrieren kan være attraktivt å jobbe mye. Man får et sosialt netttverk gjennom jobb, man ønsker kanskje å spare opp til å kjøpe bolig og man har kanskje ikke samboer og barn. 

Når det er sagt så teller jo lønna ofte for hvor gøy det er å jobbe mye. Og det er vel derfor trådstarter spør om lønna. Hun har kanskje ikke lyst til å jobbe overtid kun for å få gratis overtidsmat. Vet at jeg ikke ville gjort det. 

TS

Anonymkode: de64e...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ser at det kan være gøy og spennende med slike jobber og at det spesielt i starten av karrieren kan være attraktivt å jobbe mye. Man får et sosialt netttverk gjennom jobb, man ønsker kanskje å spare opp til å kjøpe bolig og man har kanskje ikke samboer og barn. 

Når det er sagt så teller jo lønna ofte for hvor gøy det er å jobbe mye. Og det er vel derfor trådstarter spør om lønna. Hun har kanskje ikke lyst til å jobbe overtid kun for å få gratis overtidsmat. Vet at jeg ikke ville gjort det. 

TS

Edit: Jeg skulle ikke signert med TS. Jeg er ikke trådstarter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS

Man får og overtidsbetalt 150% per time. Som også kan avspaseres 1,5 time per time jobbet. Det tjener man enormt på med all overtiden.

Etter man blir manager er det årlige bonusutbetalinger av en ganske ok størrelse. Og ekstra ferieuke. 

Anonymkode: ed723...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/8/2023 at 10:41 PM, AnonymBruker said:

Jeg har fått jobb i PwC og starter med 560k til høsten. Har blitt fortalt at lønnsstigen de første to årene er: 560k (startlønn), 620k (etter ett år) og 670k (etter to år). Om det er 100% riktig, vet jeg derimot ikke.

Anonymkode: fdf2d...dec

Gratulerer med jobb! Det høres jo veldig bra ut synes jeg. Er det konkret for PwC du har hørt det eller for alle selskapene?

Anonymkode: 5f908...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dyster lesning, men Big4 er vel som flere her skriver ment å være et trinn i karrierestigen. Selv er jeg glad jeg ble økonom i det offentlige. Rolige og korte dager. Startlønn på 600k, og nå 750k snaer 2 år senere. 

Anonymkode: fcd3b...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Man får jo overtidsbetalt også de første årene. 

Anonymkode: 66a45...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dyster lesning, men Big4 er vel som flere her skriver ment å være et trinn i karrierestigen. Selv er jeg glad jeg ble økonom i det offentlige. Rolige og korte dager. Startlønn på 600k, og nå 750k snaer 2 år senere. 

Anonymkode: fcd3b...683

Mener å ha sett det er tilsvarende for de store forretningsadvokatfirmaene, at de heller ikke betalte bedre enn kommunen de første årene. Forskjellen var at man jobbet mye mer overtid i det private. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener å ha sett det er tilsvarende for de store forretningsadvokatfirmaene, at de heller ikke betalte bedre enn kommunen de første årene. Forskjellen var at man jobbet mye mer overtid i det private. 

Edit: Man tjener mer i det private når man inkluderer overtiden man jobber der. Men lønna før overtid den var liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

Edit: Man tjener mer i det private når man inkluderer overtiden man jobber der. Men lønna før overtid den var liv. 

Blir det ikke litt rart å sammenligne lønn inkl overtid? Da har man vel mulighet til å tjene mye i mange jobber.

Jeg selv har en jobb som ikke er spes bra betalt. Under 500 k. Men mulighetene for overtid er bortimot ubegrenset. Kunne lett tjent 200 k til. 
Vil det si at jeg plutselig går fra en dårlig betalt til en bra betalt jobb fordi jeg gidder å bruke mer av tida mi på den?? 
snål tankegang. Det mest fornuftige er jo å sammenligne bruttolønn for normalarbeidsuke. Heltidsekvivalent. 
Om noen tjener dobbelt så mye som meg, men også jobber 2,5 gang så mye så er jo det en dårlig deal.

Anonymkode: fdd3d...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Blir det ikke litt rart å sammenligne lønn inkl overtid? Da har man vel mulighet til å tjene mye i mange jobber.

Jeg selv har en jobb som ikke er spes bra betalt. Under 500 k. Men mulighetene for overtid er bortimot ubegrenset. Kunne lett tjent 200 k til. 
Vil det si at jeg plutselig går fra en dårlig betalt til en bra betalt jobb fordi jeg gidder å bruke mer av tida mi på den?? 
snål tankegang. Det mest fornuftige er jo å sammenligne bruttolønn for normalarbeidsuke. Heltidsekvivalent. 
Om noen tjener dobbelt så mye som meg, men også jobber 2,5 gang så mye så er jo det en dårlig deal.

Enig i at man bør sammenligne likt med likt, altså normalarbeidsuke med normalarbeidsuke. Samtidigi kan jo  mulighet for overtid også være relevant. Er man opptatt av å tjene mest mulig penger må man som regel ha en jobb hvor man kan jobbe mye overtid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i at man bør sammenligne likt med likt, altså normalarbeidsuke med normalarbeidsuke. Samtidigi kan jo  mulighet for overtid også være relevant. Er man opptatt av å tjene mest mulig penger må man som regel ha en jobb hvor man kan jobbe mye overtid.  

Ser den. Og for noen er den muligheten viktig. Men for å sammenligne om jobber er godt betalt er det helt menigsløst. Mange lavtlønnsyrker har jo gode muligheter for mye overtid. Gjerne også på ukurante tider. Som trekker årslønna opp. 

hadde jeg jobbet fra jeg stod opp til jeg la meg, 5 dager i uka, Og bare sittet igjen med 6-700 k, hadde jeg sett på det som vanvittig dårlig betalt. Håper ikke det er slik i desse firmaene. 

Jeg har null utdannelse, jobber 35 timer i uka og tjener rundt 500 k. Helt greit betalt. Ubegripelig hvis folk tar lang utdannelse og jobber 70 timer i uka uten å i det minste sitte igjen med en vanvittig god lønn på langt over millionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser den. Og for noen er den muligheten viktig. Men for å sammenligne om jobber er godt betalt er det helt menigsløst. Mange lavtlønnsyrker har jo gode muligheter for mye overtid. Gjerne også på ukurante tider. Som trekker årslønna opp. 

hadde jeg jobbet fra jeg stod opp til jeg la meg, 5 dager i uka, Og bare sittet igjen med 6-700 k, hadde jeg sett på det som vanvittig dårlig betalt. Håper ikke det er slik i desse firmaene. 

Jeg har null utdannelse, jobber 35 timer i uka og tjener rundt 500 k. Helt greit betalt. Ubegripelig hvis folk tar lang utdannelse og jobber 70 timer i uka uten å i det minste sitte igjen med en vanvittig god lønn på langt over millionen.

Er helt enig med deg.  Som student hadde jeg nattejobb.  Tjente godt for vi fikk 100% tillegg for natt. Er mange jobber for ufaglærte som betaler godt om man enten er villig  til å jobbe mye eller på ukurante tider. Jeg gikk ned i lønn da jeg var ferdig med min utdanning og begynte i jobben jeg var utdannet til. Men det var jo fordi jeg gikk fra å jobbe natt til å jobbe 8-4. 

Jeg hadde heller ikke jobbet 70 timer i uka med mindre jeg tjente langt over millionen. Og jeg hadde kun vært villig til å jobbe 70 timer i uka i en svært begrenset periode. Jeg jobber for å leve, jeg lever ikke for å jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Big 4, snakker vi Rema, Coop, Kiwi og Extra?

Som noen tidligere har nevnt, det er mye misforstått prestisje og jåleri i bransjen. 

Anonymkode: bdbd4...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor høy lønn får de som blir partnere?

Anonymkode: fdd6f...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Big 4, snakker vi Rema, Coop, Kiwi og Extra?

Som noen tidligere har nevnt, det er mye misforstått prestisje og jåleri i bransjen. 

Anonymkode: bdbd4...f76

De ansetter vel også såpass mange at det kanskje er vanskelig å snakke om prestisje. Trådstarter lenket til en sak hvor det stod at de fire store revisjonsfirmaene skulle ansette 5000 nyutdannede revisoerer de neste 5 årene. Det er tusen i året. Ikke akkurat veldig eksklusiv gjeng. Og det er jo også kun revisorene.  I tillegg ansetter disse firmaene advokater, konsulenter, osv. 

Anonymkode: d477f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor høy lønn får de som blir partnere?

Varierer og det er ganske stort sprik. Alt fra 1 til 30 millioner hvor snittet varierer fra 4 millioner til 5,7 avhengig av firma.  Men dette snittet inkluderer alle som er partnere uavhengig av om de er advokater, revisorer eller ledelseskonsulenter. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/jl0Lg0/full-oversikt-dette-tjente-720-partnerne-i-ey-pwc-kpmg-deloitte-og-bdo-i-2021

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg jobber som Strategic Deal Maker i ett av disse selskapene.

Ikke overtidsbetaling grunnet særskilt uavhengig stilling. 60-80 timer i uken. Mye reising. Mye stand-by som betyr mister tid med familie og barn. 

12 års erfaring.

Fastlønn 1,3 + bonuser. Ett vanlig år snitter da 1,5-1,8. Siste gode årene mellom 2,5-2,7. Så lønnen er god, men du jobber mye! 

Jeg er kvinne. 

Anonymkode: 73add...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber som Strategic Deal Maker i ett av disse selskapene.

Ikke overtidsbetaling grunnet særskilt uavhengig stilling. 60-80 timer i uken. Mye reising. Mye stand-by som betyr mister tid med familie og barn. 

12 års erfaring.

Fastlønn 1,3 + bonuser. Ett vanlig år snitter da 1,5-1,8. Siste gode årene mellom 2,5-2,7. Så lønnen er god, men du jobber mye! 

Jeg er kvinne. 

Anonymkode: 73add...7f0

Hva betyr "Strategi Deal Maker"? Hva betyr "stand-by"?

Og hvordan får du tid til barn når du jobber 60-80 timer i uken i snitt?

Uansett, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Varierer og det er ganske stort sprik. Alt fra 1 til 30 millioner hvor snittet varierer fra 4 millioner til 5,7 avhengig av firma.  Men dette snittet inkluderer alle som er partnere uavhengig av om de er advokater, revisorer eller ledelseskonsulenter. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/jl0Lg0/full-oversikt-dette-tjente-720-partnerne-i-ey-pwc-kpmg-deloitte-og-bdo-i-2021

Interessant. Var revisorer jeg tenkte på.

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva er vanlig lønn for de som jobber så mye? 
jeg ser at med min jobb og min timelønn, ufaglert uten utdanning, med 70 timers uker i snitt hadde jeg tjent godt over 900 k. 

Da kan jo ikke folk med bachelor og master jobbe sånne mengder hos desse husene for 600 k inkl overtid ? Det er jo reinspikka galskap. Det må være noe jeg har misforstått her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...