AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Forstår dere at vi har 60-70 barn å holde styr på? Skjønner dere at det av og til kan glippe en beskjed? Jeg har begynt å jobbe på SFO nå, og må si jeg blir overrasket over oppførselen til enkelte foreldre. De forventer at vi skal vite hvor Jørgen på 7 år har tatt av seg sokkene, hvor Mari på 6 år har lagt fra seg drikkeflaska (som de har fått beskjed om at skal stå på et bestemt sted ute), og skjeller oss ut hvis vi er 8 minutter for sent ute med å sende barnet avgårde. Det skal sies at andre foreldre er fulle av tålmodighet, vet at vi faktisk får til enormt mye, og fokuserer ikke på den ene gangen det glipper litt.... Setter enormt pris på det. Men disse som oppfører seg ufint over en 5 minutters forsinkelse, de finnes dessverre også. Skulle skjønt det om det var konsekvent og hver gang, men når ting skjer i rute 20 ganger, er det virkelig umulig å forstå at ting kan glippe gang 21? Anonymkode: ccd46...9e6 2 1 1
Sofakona Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Kan si at barnehagen ikke er bedre..mange foreldre som tror deres barn er alene 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Vel, det er forskjell på SFOene alt etter hvilken skole det gjelder. På vår skole er det en del sløvhet ute å går når det kommer til registrering og hjemsendelse. Har kanskje 4 ganger på en mnd måtte gå skolen i mot for å finne ungen min som har både blitt glemt sendt hjem med 30 min, blitt værende på sfo selv om barnet hadde fri fra sfo den aktuelle dagen osv. Da mister man kanskje litt tilliten til kontrollen de har…. Rettere sagt ikke har🙄 Anonymkode: 48e2b...585 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 SFO er jo bare en oppbevaringsplass for barn, og voksne som vil ha en enkel jobb. Sikkert derfor mange foreldre tror de kan rakke ned på ansatte. Jobbet selv på SFO mens jeg utdannet meg til lærer og det er mye rart som går igjen begge veier - Men det er det med lærere og i skolen også. Det verste er når vi lærere får assistenter som Pål på 19, rett fra VGS, som har null peiling og til null hjelp. Så går det et år, så skjer det samme igjen 😐 Anonymkode: fc888...f57 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 Altså, beklager. Jeg betaler nesten 4000 i mnd for 2,5 timer oppbevaring om dagen. (For det er det det er) Der serveres det kun knekkebrød med tubeost, cherrios, pannekaker med sukker og annet ultraprossesert mat. Når jeg henter sitter det 3 damer rundt et bord og det er faen helt fri flyt på unga. Ingen faste aktiviteter, ikke en dritt å finne på ute. Utallige hendelser med gutter som viser tissen sin, prøver å tenne på do osv. Men det kunne ikke falt meg inn å spørre hvor en vott var, for de vet knapt hvor unga er. Å ja jeg har jobbet på SFO selv.. Anonymkode: 20eea...798 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, beklager. Jeg betaler nesten 4000 i mnd for 2,5 timer oppbevaring om dagen. (For det er det det er) Der serveres det kun knekkebrød med tubeost, cherrios, pannekaker med sukker og annet ultraprossesert mat. Når jeg henter sitter det 3 damer rundt et bord og det er faen helt fri flyt på unga. Ingen faste aktiviteter, ikke en dritt å finne på ute. Utallige hendelser med gutter som viser tissen sin, prøver å tenne på do osv. Men det kunne ikke falt meg inn å spørre hvor en vott var, for de vet knapt hvor unga er. Å ja jeg har jobbet på SFO selv.. Anonymkode: 20eea...798 Her er det 3000kr, 2,5 timer og ingen mat😂 Anonymkode: 2b995...581
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her er det 3000kr, 2,5 timer og ingen mat😂 Anonymkode: 2b995...581 Her er det gratis 😊 betaler kun 200,- i mnd for mat Anonymkode: 62aa5...397
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Her er det gratis 😊 betaler kun 200,- i mnd for mat Anonymkode: 62aa5...397 Hvor er det og hvorfor gratis? Anonymkode: c6b7d...dbc
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Her er det 3000kr, 2,5 timer og ingen mat😂 Anonymkode: 2b995...581 Hvorfor er det så mye dyrere enn barnehage? Anonymkode: c6b7d...dbc
smurfebuss Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er det så mye dyrere enn barnehage? Anonymkode: c6b7d...dbc Fordi staten betaler størsteparten av barnehageregninga. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor er det og hvorfor gratis? Anonymkode: c6b7d...dbc Er vel gratis for alle 2016-barn, vel? (Og for 2016- og 2017-barn neste år). Anonymkode: 62aa5...397 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 I Sverige er det max 1000 kroner (eller 2 % av inntekten) og MAX 500 kroner for barn 2 og 3. Anonymkode: 0f39c...12e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 Jeg jobber på SFO på en barneskole i Trondheim og har ikke inntrykk av at foreldrene er så kravstore som du har erfart, ts forhåpentligvis har du bare fått et kjipt førsteinntrykk, håper det går seg til! Anonymkode: fa159...337
MildeMarie Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Dette er de samme folka som kjefter på alle andre i andre settinger også. jeg tror ikke det er sfo-settingen spesielt som utløser den atferden. Hvis det hjelper noe, har de nok mye strev de kunne spart seg for hvis de orket å reflektere litt.. Du blir vant til dem, men de er noen plager. Alt godt❤️
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #15 Skrevet 6. august 2024 Ja, det er tynt bemannet og ja det er mye å holde styr på MEN det er ikke så vanskelig å lære inn gode rutiner hos barna. Det krever dog tid, tålmodighet og tilstedeværelse. F.eks per har du lagt vannflasken din i boksen? Kari husket du å henge opp jakka de osv. Det kan også være en ide å sende en beskjed til foreldrene om at nå øver vi på dette, fint om dere kan følge opp hjemme også. Å få foreldrene på lag er mye mer matnyttig på sikt for alle parter og ikke minst for barnets del. Så vet vi alle at det kan glippe og det er kjipt når det glipper, men det er hvordan man håndterer situasjonen når det glipper som er viktig. Antar at hvis barnet ved en glipp blir sendt for sent hjem får foreldrene beskjed om dette. Ganske ekkel følelse å ikke vite hvor barnet ditt er.. Anonymkode: da61e...bfd
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #16 Skrevet 6. august 2024 Jeg er koordinator på SFO, og det folk må forstå er at SFO ikke er noen barnehage. Vi har selv 7 ansatte på over 100 barn. Der vi er 3 voksne på første trinn, 3 voksne på 2 trinn(et av barna krever en voksen kontinuerlig på seg, så de er egentlig bare 2), og 1 voksen på 3 og 4.trinn tilsammen. Det sier seg selv at det blir kaos av slikt. SFO er 100% foreldrebetalt, i motsetning til barnehage, som er sterkt subsidiert av staten. Arbeidsvilkårene er dårlige. Dårlig lønn(en SFO-assistent uten ansennitet) har en startlønn på 180 kr timen, jeg med 10 års erfaring og bachelor ligger på 235 kr i timen) Arbeidstid mellom 07.30 og 08.30 på morgenen, og igjen ikke før kl 13 på ettermiddagen. Dette gjør at man får svært få personer med utdanning til å jobbe i SFO. I barnehager har man jo flust av fagarbeidere og pedagogiske ledere, og de ufaglærte er gjerne voksne damer som har jobbet i barnehage i mange tiår. På SFO får man derimot to typer ansatte: 1. 19-åringer som skal ha seg en jobb ett år eller to for å spare opp penger. 2. Utenlandske damer som knapt snakker norsk, og som skal bruke jobben på SFO som en slags integrerings/språktrening Så man kan rett og slett ikke kreve så mye av de ansatte i SFO som man gjør av de i barnehagen. Anonymkode: 67969...2c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå