Gå til innhold

Feriepenger fra tislugere arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har byttet jobb og lurer på hva jeg får i feriepenger utbetalt fra tidligere arbeidsgiver?  Inntekten min var 576000,- i 2022. Fikk beskjed fra ny arbeidsgiver at juni lønnen vil bli trukket i sin helhet. Dvs. Jeg får i juni bare det heg får fra forrige arbeidsgiver... 

Anonymkode: e0a3a...2f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal stå på årsoppgaven fra tidligere arbeidsgiver.

Anonymkode: 04219...992

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står sikkert på siste lønnsslippen og årsoppgaven fra forrige arbeidsgiver. 

Feriepenger utgjør 10,2 eller 12% av brutto årslønn

Anonymkode: 05ac8...152

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så 10,2% av brutto årslønn i 2022? En mnd lønn pluss litt til som utbetales fra forrige arbeidsgiver? Lurer liksom på sisen ny arbeidsgiver sa at helw junilønnen min ble trukket(muligens også i minus). Blir jeg sittende med en full mnd lønn eller får jeg mindre enn det til sammen liksom

.. 

Gjest AnonymBrukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så 10,2% av brutto årslønn i 2022? En mnd lønn pluss litt til som utbetales fra forrige arbeidsgiver? Lurer liksom på sisen ny arbeidsgiver sa at helw junilønnen min ble trukket(muligens også i minus). Blir jeg sittende med en full mnd lønn eller får jeg mindre enn det til sammen liksom

.. 

Sjekk hva som står på årsoppgave fra forrige arbeidsgiver. 

Men er du sikker på at du ikke fikk feriepengene utbetalt på sluttoppgjøret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

.. 

Ny arbeidsgiver trekker vel for 25 dager ferie, så da får du ikke lønn fra ny jobb i juni. Helt vanlig praksis det. 

Feriepengene dekker jo normalt den summen du trekkes pluss litt til. 

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger fra tidliger arbeidsgiver skulle vært utbetalt da arbeidsforholdet ble avsluttet. 

Anonymkode: 8ca9b...86d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har byttet jobb og lurer på hva jeg får i feriepenger utbetalt fra tidligere arbeidsgiver?  Inntekten min var 576000,- i 2022. Fikk beskjed fra ny arbeidsgiver at juni lønnen vil bli trukket i sin helhet. Dvs. Jeg får i juni bare det heg får fra forrige arbeidsgiver... 

Du skal ha fått feriepengene med siste lønning

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

.. 

På årsoppgaven din fra tidligere arbeidsgiver står nok både brutto lønn og feriepengegrunnlaget.  Husk at brutto lønn også inneholder de feriepengene du eventuelt mottok derfra i 2022, og du får ikke feriepenger i 2023 for den delen.  

AnonymBruker
Skrevet

Ts. I lønnsoppgaven  for 2022 står feriepengegrunnlag 539 000,-

Feriepwnger 32 000,- og trekk i lønn forf erie 41 000,-. 

Hva er feriepengene jeg får utbetalt? 

AnonymBruker
Skrevet

Med det regnestykket går du i minus. 

Jobbet du hele 2022? Feriepengegrunnlag på 539' skal ved 12% gi 64000ca i feriepenger så noe er ikke helt rett.

Anonymkode: 43c2c...baf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet hele 2022 ja... Men har nå byttet arbeidsplass... Der har jeg ca 41000 brutto i mnd. Som jeg blor trukket

Skrevet

Hvis du har 5 ukers ferie, får du 12% feriepenger av det som står som "feriepengegrunnlag" for 2022. Du vil altså få ca 64000,- i feriepenger nå.

Hvis du har 4 ukers ferie , får du 10,2%

AnonymBruker
Skrevet

Ta. Så det er feriepenge grunnlaget jeg skal se på? Ikke de andre postene, altså feriepenger og trekk til feriepenger? 

Skrevet

Men sjekk om du har fått feriepengene fra forrige arbeidsgiver allerede, det er ikke uvanlig å utbetale det på sluttoppgjøret.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta. Så det er feriepenge grunnlaget jeg skal se på? Ikke de andre postene, altså feriepenger og trekk til feriepenger? 

Ja. Og så ganger du med feriepengesatsen din. Det følger av avtale eller tariff hva den er.

Anonymkode: 0d6e6...b3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stemmer.

Det som står som feriepenger på årsoppgave for 2022, er jo feriepengene du fikk utbetalt i 2022, opparbeidet i 2021. Trekk for ferie er jo den lønna som du ble trukket i juni 2022.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er feriepengegrunnlaget du skal se på ja. 

På sammenstillingsoppgaven/årsoppgave/sammendrag så står det hva som skjedde i fjor, så feriepenger utbetalt/trukket handler om trekk/utbetaling i fjor. Feriepengegrunnlaget er det du har fått i lønn i fjor, som legger grunnlag for hva du skal få av feriepenger i år. 

Men hvis du har jobbet litt hos gamle arbeidsgiveren i år, så skal du også ha utbetalt alt du har spart opp i år frem til du sluttet der. Med mindre dere har avtalt noe annet. 

Endret av Taluno
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar😊😊😊 har ikke fått utbetalt feriepengene fordi jeg ikke endte arbeidsforholdet, men gikk over til tilkallingscakt slik at jeg kunne ta litt ekstra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...