AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Hvor lenge varer klærne dere har før det blir nupper, hull eller de blir utvasket i fargen? Og hvor kjøper dere klær? Hvilke stoffer ser dere etter? Hvor ofte bruker dere klærne før de blir slitt? Mange spørsmål 😅 Selv synes jeg at klærne jeg kjøper blir så fort slitt, selv om jeg vasker de skånsomt! Unntaket er enkelte plagg i polyester, men det blir så raskt svettelukt når jeg går med dem... Har kjøpt mest klær på billige kjedebutikker til nå, men vurderer å prøve andre butikker, er det bedre kvalitet der mon tro? Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 91a1b...39c
skreppamedleppa Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Det er så forskjellig igrunn. Jeg har en litt finere rød fløyelsjakke kjøpt på h&m for 16 år siden til den nette sum av 50 kr. Like fin og flott ennda, og jeg har brukt den endel fordi jeg er så himmla glad i den. Samme med en tynn genser jeg kjøpte på bik bok for 20 år siden; du kan tro jeg kjøpte den igår, også brukt endel, den tror jeg er i viskose stoff. Så har jeg en litt dyrere Begansjakke som jeg fikk for 16 år siden den første julepresangen av min mann, der løsnet glidelåsen nå sist jeg vasket den😭, ( må levere den inn, jeg nekter å gi den jakken opp med det første). Den har blitt brukt ekstremt mye. En av de fineste sommerkjolene mine er kjøpt på Etsy for ca 8-9 år siden, jeg ser at den skarpe kongeblå fargen er falmet litt men ikke sånn at den er i nærheten av "å gå ut på dato" ennda. Også en billig liten sak. Men så har jeg hatt gensere som har forfalt etter kort tid, en sesong eller såDet er kjipt når det skjer, men samtidig så kjøper jeg klær over alt egentlig, og når jeg kjøper ting på Cubus eller tilsvarende så vet jeg jo at det tilhører kanskje sjeldenhetene å finne jakker en kan ha i 16+ år, men at det skjer like ofte/like skjeldent som de klærene jeg bare har hatt en sesong. Men jeg kjøper noe dyrere noe billigere. Jeg er nok mer opptatt av at det skal passe stilen min enn at det er noe luxeriøst stoff. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Når jeg kun kjøpte klær på HM og Nelly osv så ble de nuppete innen ti vask og mistet form og farge innen et knapt år. Jeg regnet på hvor mye jeg brukte på klær og fant ut at når jeg måtte kjøpte ni billige gensere i året som må kastes etter et år ble det dyrere enn å kjøpe en skikkelig kvalitetsgenser i året som holder i femten år så nå kjøper jeg heller kvalitetsplagg og da varer de lenge med riktig vask. Anonymkode: e6316...3d1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Når jeg har få plagg i rotasjon slites de fortere ut. Og en kjole fra Zara til 299 dør mye fortere enn en fra Tiger of Sweden til 2000. Jeg har få plagg jeg liker å bruke ofte, og må derfor fylle på litt hver sesong Anonymkode: 14e97...2f5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Jeg skjønner ikke dette med at folk klager over at klær fra cubus, hm, osv er så dårlig kvalitet for de blir så fort slitt. Mine klær varer "evig", og det selv om jeg har småbarn og derfor blir fort skitten og må vaske klærene mye og ofte. Svarte jeans falmer, men det er lett å farge dem så de blir god som ny. Men ellers? Ting går jo aldri i stykker. OPplever ikke verken falming eller nupping. Liker klær med god stretch. Jersey, osv. Anonymkode: 58636...780 1
Perelandra Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 For meg varierer det veldig avhengig av type plagg. Hull og sømmer som rakner er et større problem enn nupper og misfarging. Det plagget som slites mest er bukser hvor det blir tynnslitt og hull på innsiden av lårene. Jeg har flere ganger fått hull i bukser etter bare et drøyt års bruk. Dette gjelder særlig jeans i elastisk stoff. Jeg opplever også jevnlig at kjoler og topper får små hull. Noe av skylden ligger hos min kjære katt som klorer hull i stoffet når hun ligger på fanget mitt. For å unngå dette har jeg prøvd å bli flinkere til å ha et pledd på fanget når jeg koser med katten. I tillegg kommer hullene av at jeg er klønete, og lett kommer bort i dørhåndtak, kroker og andre saker som kan lage hull. Misfarging og nupper er et mindre problem. Jeg har erfart at plagg med blanding av ull og syntetisk materiale nupper seg, så derfor prøver jeg å unngå dette. Rent syntetisk stoff fungerer bedre enn ullblanding. Jeg prøver å bli flinkere til å ta vare på og reparere klærne mine. Det er både av hensyn til miljø og økonomi, men også fordi jeg vil beholde favorittplaggene så lenge som mulig. 1
c_buk Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 Kjøper kvalitetsplagg laget av rene og gode materialer. De varer veldig lenge. Noe tidsestimat har jeg ikke, men jeg regner med å bruke alle plagg jeg kjøper i mange mange år. Vasker det også skånsomt uten bruk av tøymykner. Tørketrommel har jeg aldri eid. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skjønner ikke dette med at folk klager over at klær fra cubus, hm, osv er så dårlig kvalitet for de blir så fort slitt. Mine klær varer "evig", og det selv om jeg har småbarn og derfor blir fort skitten og må vaske klærene mye og ofte. Svarte jeans falmer, men det er lett å farge dem så de blir god som ny. Men ellers? Ting går jo aldri i stykker. OPplever ikke verken falming eller nupping. Liker klær med god stretch. Jersey, osv. Anonymkode: 58636...780 Enig i dette. Har aldri noen gang opplevd at klær blir «slitt». Jeg har mye klær og noen av dem er 20 år gamle og brukes ennå. Kjøper ikke spesielt dyrt men aldri polyester, akryl eller klær fra «Nelly». Anonymkode: 7672a...c0c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Tar lang tid. Jeg kjøper bomull, ull og iblant modal. Tørker sjeldent i tørketrommel, tror det har mye og si, og såklart materiale. Jeg kjøper ikke klær ofte, men det pleier å være cubus, and other stories, second female, arket etc. Det aller viktigste for at klærne holder er materialene etter min mening. Sjeldent jeg får hull, men det reparerer jeg. Anonymkode: 019e1...806
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i dette. Har aldri noen gang opplevd at klær blir «slitt». Jeg har mye klær og noen av dem er 20 år gamle og brukes ennå. Kjøper ikke spesielt dyrt men aldri polyester, akryl eller klær fra «Nelly». Anonymkode: 7672a...c0c Jeg har også klær jeg har brukt ukentlig i over et tiår, uten at de er ødelagt - og dette er klær fra "billigkjedene", og mye syntetisk også. Stort sett eneste plaggene som blir ødelagt her, er sokker, undikker, og strømpebukser.. Anonymkode: 58636...780 1
Gjest AnonymBrukar0 Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Jeg kan ikke huske sist jeg slet ut et klesplagg 🤔 Jeg har endel klær fra billigkjeder bl.a topper fra Cubus som jeg har vasket utallige ganger uten at de er blitt slitt.
Rotemor Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBrukar0 skrev (4 minutter siden): Jeg kan ikke huske sist jeg slet ut et klesplagg 🤔 Jeg har endel klær fra billigkjeder bl.a topper fra Cubus som jeg har vasket utallige ganger uten at de er blitt slitt. Jeg tror mange vasker klærne sine for hardt og at det er årsaken. Mine blir heller ikke slitt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 Kjøper kun klær i naturprodukt som f.eks bomull, ull og lin. Polyester og slike plastikkprodukter kjøper jeg ikke. Klærne varer lenge. Bruker ikke skyllemiddel, kun vaskemiddel og vann. Hovedsaklig tørking i trommel. Kun såkalte billigklær her. Ingen nupper og slikt på klærne her. Sokker og lester er det jeg sliter ut. Anonymkode: 23cd3...4b3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 Kvalitet og stoffsammensetning har betydning, men også hvor ofte man vasker klærne, om det brukes tørketrommel eller ikke, og om man har en jobb som fører til mer slitasje på klærne. Anonymkode: 6732e...99f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 Mine Levi's jeans blir slitt på samme sted i skrittet. 🤣 Anonymkode: 8d8ee...0e4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Skrevet 7. juni 2023 Det er et helt umulig spørsmål å svare ut... Jeg har mange kjoler, cardigans, jakker og bluser jeg har hatt i 15+ år. Bukser sliter jeg på 1-2 år om de er jevnlig i bruk (bruker ikke jeans) Treningstopper holder lenge. Tights revner et sted etterhvert, eller blir for tynnslitt. Sliter ikke med nupper og slik i det hele tatt. Hender hvite plagg får en missfarging etterhvert. Anonymkode: c2cad...ff3
Perelandra Skrevet 7. juni 2023 #17 Skrevet 7. juni 2023 For meg virker det som bruken av klærne sliter mer enn vaskingen. Som nevnt slites bukser på innsiden av lårene, og kjoler og topper blir hullete. BHer som vaskes for hånd blir også slitt over tid hvor spilene kommer ut og stoffet mister elastisiteten. Siden jeg er over snittet klønete har jeg også lett for å søle og fått flekker fra for eksempel kaffe eller tomatsaus. Jeg prøver å bruke mest mulig naturmaterialer, men har yttertøy, turplagg og noen kjoler i syntetiske stoffer. Handler noe i lavpris -kjedebutiker, men også i butikker som er noe dyrere.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Skrevet 7. juni 2023 Rotemor skrev (42 minutter siden): Jeg tror mange vasker klærne sine for hardt og at det er årsaken. Mine blir heller ikke slitt. Jeg har lurt på om det å bruke for mye vaskepulver kan bidra til å slite og "etse" på plaggene? Jeg tar mengde vaskepulver på gefyllen men har lest at man helst skal bruke milliliter mål til hver vask basert på mengde tøy Anonymkode: e6316...3d1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er et helt umulig spørsmål å svare ut... Jeg har mange kjoler, cardigans, jakker og bluser jeg har hatt i 15+ år. Bukser sliter jeg på 1-2 år om de er jevnlig i bruk (bruker ikke jeans) Treningstopper holder lenge. Tights revner et sted etterhvert, eller blir for tynnslitt. Sliter ikke med nupper og slik i det hele tatt. Hender hvite plagg får en missfarging etterhvert. Anonymkode: c2cad...ff3 Skjønner ikke hvordan bukser kan slites ut på 1-2 år? Er det mellom lårene? Anonymkode: 7672a...c0c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #20 Skrevet 7. juni 2023 Dongeri buksene mine, og bukser generelt, får alltid fort hull på høyre kne 🤷♀️. Dette er uavhengig av kvalitet, men er nok pga det er mye Stretch i buksene og knærne får mye strekk/bevegelse. Sitter og mye på gulvet med barna. T skjorter får små hull hvor navlen er, har funnet ut at det er knappen på buksen som sliter der. Disse to tingene er det vel som gjør at jeg må bytte ut bukser og t-skjortene oftere enn andre klær. Bukser til 600-700kr holder vel i 4-5 måneder før det begynner å bli hull, dyrere bukser lengre. Men de blir til gjengjeld hvitere på knærne, noe som på sorte bukser ikke er noe særlig fint… Anonymkode: 90406...be1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå