Gå til innhold

Hvor mange år har du gått til dps?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått 1år og aner ikke hvor lenge jeg kan være der lenger. 

Anonymkode: 024fc...424

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt behandleren din? Veldig individuelt hvor lenge man før behandling.

Anonymkode: 191cc...256

AnonymBruker
Skrevet

Hm, til sammen så kanskje 5 år? Men er mange år siden nå. Jeg fikk 4 samtaler hos psykiatrisk sykepleier i kommunen.

Jeg var på BUP en periode som 16 åring. Ble da innlagt etter en stund, var rundt 2 år innlagt. Så hadde jeg en periode på 2 år med privat psykolog, og mener jeg hadde en runde på 2-3 år til psykolog på DPS da vi flyttet tilbake. Dette var da 2003-2006. Så har jeg hatt samtaler gjennom familieambulatoriet i 7 år. Men de kunne ikke følge videre da minstejenta ble 7 år, pga de er for 0-7 år. 
Jeg hadde hjemmebesøk fra psyk.sykepleier i 2-3 år. 

De siste 4-5 årene har jeg kun hatt fastlegen. Jeg er godt medisinert, og vet godt hvordan min psykiske helse fungerer, og greier å ta grep lenge før det går over styr. Og blir det full krise, får jeg en kjapp samtale med fastlegen. 

Mye av belastningen min nå er barn med spesielle behov og hjelpeapparatet rundt de. Det er det som gjør at ting er litt mye noen ganger nå. 

Som fastlegen sier, i min situasjon, med min historie, så fungerer jeg langt over hva man kunne forvente. 

På DPS hadde jeg både gruppeterapi og individuelt, på forskjellig tidspunkt. Samme da jeg var innlagt. Ikke vært innlagt etter at jeg var 19 år. Heller aldri vært snakk om det, eller behov for det. 

Anonymkode: 2bbaa...9d5

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg på venteliste hos en privatoraktiserende psykolog med statlig driftsavtale (så prisen er like lite som på DPS og går på frikort). Det er så jævlig å bli kastet ut fra dps pga ressursmangel og stå på bar bakke uten noen ting. Det er ca et år som er grensen hos dps nå med noen unntak. 

Anonymkode: 03e84...8d2

AnonymBruker
Skrevet

Vært mye inn og ut av både BUP, VOP og DPS, så sammenlagt 10 år. 

2013 - 2015 (BUP)

2015 - 2016 (VOP)

2019 - 2020 (DPS)

2021 - d.d (DPS)

Anonymkode: e932b...45b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i ett år. Etter et halvt år sluttet behandleren min, da ble jeg spurt om jeg følte meg klar til å avslutte behandling. Jeg sa nei og at jeg gjerne ville fortsette. Gikk i et halvt år til (hos en annen person). Jeg ble ikke hivd ut, jeg var enig i å slutte.

Anonymkode: 39efa...d13

AnonymBruker
Skrevet

Ca 7-8 år og nå nedtrapping av medisiner og mest sannsynlig over til fastlege etterhvert 🙂

Anonymkode: 74d80...ec0

AnonymBruker
Skrevet

Så og si siden jeg var 19,fyller 40 i år. Gikk til bup før det.

Anonymkode: e52a0...485

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor går du til psykolog i over 20 år? Når en har gått maks 10 år bør en bli overflyttet til et kommunalt tilbud. 
En får ikke bedring når en ikke har fått det på 20 år liksom. 
Ikke rart det er lange køer når folk får gå der i over 20 år.

Jeg opplevde ei stor traume som ha fler om dødsfall i nær familie, et ungt menneske på 18 år. 
Jeg klappet helt sammen, hadde panikk angst og lå i fosterstilling. Hodet var som et vaakum, og jeg fungerte ikke. Klarte ikke spise, sove eller noe.
Fikk avslag på dps. 

Etter 4 måneder fikk jeg hodet over vann. Men det gikk lang tid før jeg klarte å komme meg litt tilbake på jobb. 

Anonymkode: 1d435...523

AnonymBruker
Skrevet

Aldri gått på dps, og kommer nok aldri inn dit heller. 
Når traumet jeg opplevde ikke var nok. Kommer aldri til å komme i nærheten av det helvete jeg sto i igjen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja det var mye. 

AnonymBruker
Skrevet

10 år til sammen så langt. Er på det 8. året med min nåværende psykolog. Ikke snakk om å avslutte og kommunen har aldri vært et tema.

Har hatt mye fremgang, men lang vei å gå fortsatt. Hvor lenge du får gå, er individuelt og kommer på så mangt. De hiver ikke folk ut for å gi plassen din til noen andre. Det er en grunn til at du blir skrevet og, selv om at du kanskje ikke er enig i den eller evner å se den selv. Så er det en faglig vurdering bak utskrivelsen. 

Anonymkode: 2fd49...722

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor går du til psykolog i over 20 år? Når en har gått maks 10 år bør en bli overflyttet til et kommunalt tilbud. 

Jeg opplevde ei stor traume som ha fler om dødsfall i nær familie, et ungt menneske på 18 år. 
Jeg klappet helt sammen, hadde panikk angst og lå i fosterstilling. Hodet var som et vaakum, og jeg fungerte ikke. Klarte ikke spise, sove eller noe.
Fikk avslag på dps. 

Etter 4 måneder fikk jeg hodet over vann. Men det gikk lang tid før jeg klarte å komme meg litt tilbake på jobb. 

Mind you’re own business.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja det var mye. 

Og så? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fikk avslag på dps. 

Det tok meg 10 år og bli klar for traumebehandling, så jo selvsagt kan man få bedring på 20 år 🙃🙃 Det er så mange faktorer som avgjør om man er stabil nok til å gjennomføre traumebehandling, for man bør være såpass rustet til å komme seg igjennom det. Det er drit tøft..

De første 10 årene hadde jeg mest ventilering/støtte samtaler, fordi jeg levde i traume. Var avhengig av å fullføre skolen og flytte hjemmefra, før jeg i det hele tatt kunne tenke på å bearbeide traumer. Hadde ikke vært i live i dag, om det ikke hadde vært for disse støttesamtalene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tok meg 10 år og bli klar for traumebehandling, så jo selvsagt kan man få bedring på 20 år 🙃🙃 Det er så mange faktorer som avgjør om man er stabil nok til å gjennomføre traumebehandling, for man bør være såpass rustet til å komme seg igjennom det. Det er drit tøft..

De første 10 årene hadde jeg mest ventilering/støtte samtaler, fordi jeg levde i traume. Var avhengig av å fullføre skolen og flytte hjemmefra, før jeg i det hele tatt kunne tenke på å bearbeide traumer. Hadde ikke vært i live i dag, om det ikke hadde vært for disse støttesamtalene.

Leit å høre ❤️ da har du levd under traumer i mange år? Det livet er ikke bare bare.. godt å høre du har det bra må

AnonymBruker
Skrevet

3 år

Anonymkode: 6a25c...703

AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært der selv om livet har vært bunnløst tøft til tider. 
55 nå.

Anonymkode: fc590...c90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...