Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her og gråter. Fikk utdelt statistikk, og fikk beskjed om å presentere oppgavene (dette er valgfritt ettersom det egentlig ikke teller med i karakter). Jeg føler ikke jeg kan noe som helst, selv om jeg fikk en 3 i standpunkt, noe jeg måtte kjempe meg til. Jeg kan finne toppunkt og bunnpunkt på grafer, jeg kan skrive inn grafer, og vet når man skal bruke funksjon>start>slutt (ved avgrensning som f.eks. 0 til 55> osv) jeg kan også vekstfaktor, og hvordan man finner seg frem til å regne det ut, samt prosentpoeng, men vanlig prosent stusser jeg så mye over. Jeg klarer jo så vidt å finne 1% av et tall!! Jeg er også håpløs når det gjelder både potenser og røtter. Kan kun grunnleggende multiplisering av potenser med samme grunntall. Resten får jeg panikk av, for ikke å nevne standardform. Proporsjonal og omvendt forvirrer meg. Jeg skjønner at det er proporsjonalt dersom forholdet mellom størrelsene øker konstant. Og at omvendt tilsvarer at dersom en størrelse øker, minker den andre og motsatt. Men klarer ikke å lage en tabell som gir mening. Stryker jeg, står jeg uten vitnemål, som er min største frykt😭. Dette er også mitt siste år med førstegangsvitnemål, og jeg kjenner at jeg blir kvalm og engstelig av tanken på å holde det muntlig ettersom jeg føler jeg stryker. Noen som har tips? Må jeg gjøre oppgaven foran sensor? Tenker det er lurere enn å vise en allerede ferdig gjort oppgave, men vet ikke. HJELP!!

Anonymkode: a1efd...ffa

AnonymBruker
Skrevet

PUST! Dette går helt fint :) Jeg vet dessverre ikke om du må gjøre oppgavene foran sensor, det må nok noen andre svare deg på. Har du en lærer du kan spørre? 

Ellers bør du bare fokusere på det du kan. Sensor vet godt at muntlig er stressende og at man gjerne presterer dårligere enn man gjør når man får tid til å tenke, spesielt i matte. Det virker som at du har kontroll på det grunnleggende, i hvert fall. Under presentasjonen får du prøve å trekke frem de tingene du har kontroll på, så gjør du så godt du kan på resten. Dette går fint!

Jeg hadde null kontroll på muntlig eksamen i kjemi men fikk likevel en 3-er, selv om jeg knapt kunne svare på noe som helst... Reddet meg inn med fremføringen, selv om den heller ikke var perfekt. Men jeg var virkelig sikker på stryk jeg også, og det gikk likevel fint. 

Lykke til!

Anonymkode: 376fa...fb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg sitter her og gråter. Fikk utdelt statistikk, og fikk beskjed om å presentere oppgavene (dette er valgfritt ettersom det egentlig ikke teller med i karakter). Jeg føler ikke jeg kan noe som helst, selv om jeg fikk en 3 i standpunkt, noe jeg måtte kjempe meg til. Jeg kan finne toppunkt og bunnpunkt på grafer, jeg kan skrive inn grafer, og vet når man skal bruke funksjon>start>slutt (ved avgrensning som f.eks. 0 til 55> osv) jeg kan også vekstfaktor, og hvordan man finner seg frem til å regne det ut, samt prosentpoeng, men vanlig prosent stusser jeg så mye over. Jeg klarer jo så vidt å finne 1% av et tall!! Jeg er også håpløs når det gjelder både potenser og røtter. Kan kun grunnleggende multiplisering av potenser med samme grunntall. Resten får jeg panikk av, for ikke å nevne standardform. Proporsjonal og omvendt forvirrer meg. Jeg skjønner at det er proporsjonalt dersom forholdet mellom størrelsene øker konstant. Og at omvendt tilsvarer at dersom en størrelse øker, minker den andre og motsatt. Men klarer ikke å lage en tabell som gir mening. Stryker jeg, står jeg uten vitnemål, som er min største frykt😭. Dette er også mitt siste år med førstegangsvitnemål, og jeg kjenner at jeg blir kvalm og engstelig av tanken på å holde det muntlig ettersom jeg føler jeg stryker. Noen som har tips? Må jeg gjøre oppgaven foran sensor? Tenker det er lurere enn å vise en allerede ferdig gjort oppgave, men vet ikke. HJELP!!

Det virker som du kan stoffet godt. Du har lite å bekymre deg over.

Du kommer til å være nervøs. Det kan du ikke gjøre noe med. Sensor bryr seg heller ikke om det. Selv om du blir nervøs så kan du jo faget. Altså kan nervene ta seg et stev🙂

Det at du skal stryke er bare surr og katastrofetanker fra hjernen din.

AnonymBruker
Skrevet

Pust rolig, smil og være imøtekommende. 

De siste tjue årene har lærere (og sensorer) blitt drillet rimelig hardt i det som er nøkkelen i hele læreplanverket som skolen vår er bygget på: Inkludering. 

Lærere skal ikke fokusere på hva elever ikke får til, de skal lete etter det de kan. 

Dette gjør de i stor grad på muntlig eksamen, mye mer enn skriftlig eksamen. Den største feilen man kan gjøre, er å gjette eller prate som en foss uten å vite noe om det man prater om, og på den måten bruke opp tiden sin. Da er det bedre å si "Det er jeg litt usikker på, kan du stille neste spørsmål?" Altså, en høflig type "pass, neste."

Da får du enten hjelp og hint til det spørsmålet du er usikker på - eller en ny vinkling eller nytt tema, og får sjansen til å bruke tiden på det du KAN. Hvis du kan noe, så fortell i vei. Fortell helt til de stopper deg og stiller nytt spørsmål. 

Eksaminator vil at du skal få vise DET DU KAN av pensum. De er ikke ute etter å sette deg fast. Hvis de maser og formulerer et spørsmål om igjen, så er det fordi de håper at det kan hjelpe deg på vei. 

De er ikke ute etter å avdekke "hull" i kunnskapen din.

Dette går bra!

Anonymkode: f4df5...e29

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig enig i det som er svart her. 

Jeg vil også si at du trolig vil få et par spørsmål som du ikke kan svare på. Det er fordi man ønsker å se hvor høyt opp på skalaen vi kan komme. Hadde vi kun stilt enkle spørsmål, kunne vi aldri gitt en god karakter. 

Så ikke bli satt ut av evt spørsmål du ikke kan svare på, det er bare et tegn på at du gjør det bra og de prøver å finne ut om de kan sette enda høyere karakter. 

Vi ønsker at dere skal gjøre det best mulig. Og vi leter etter hva dere kan, ikke hva dere ikke kan.

Jeg har forøvrig aldri opplevd at noen har strøket på ordinær muntlig. Jeg er sensor på privatisteksamen, og der stryker vi folk i hytt og pinevær. Men jeg har aldri opplevd at noen som har følgt ordinær undervisning ikke klarer nok til å bestå. 

Dette kommer til å gå helt fint! 

Lykke til!

Anonymkode: 4c4f2...02b

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere om det er vanlig å komme opp i eksamen i alle tre realfag? Jeg går siste år på VGS, og har hatt skriftlig eksamen i to av tre realfag. Nå er det snart tid for muntlig. Er det ikke liten sannsynlighet på at jeg vil komme opp i det siste realfaget mitt (altså det eneste realfaget jeg ikke kom opp til skriftlig). Det er vel mest sannsynlig et fellesfag jeg vil komme opp i?

Anonymkode: 3951d...a08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vet dere om det er vanlig å komme opp i eksamen i alle tre realfag? Jeg går siste år på VGS, og har hatt skriftlig eksamen i to av tre realfag. Nå er det snart tid for muntlig. Er det ikke liten sannsynlighet på at jeg vil komme opp i det siste realfaget mitt (altså det eneste realfaget jeg ikke kom opp til skriftlig). Det er vel mest sannsynlig et fellesfag jeg vil komme opp i?

Nei. 

Eller. Du har jo tre(?) fellesfag, religion, historie og norsk, og kun ett programfag igjen. Så sånn sett er sjansen størst for fellesfag. 

Men du kan jo også komme opp i ett av de to programfaga du har kommet opp i skriftlig. Selv om jeg vet eksamensansvarlig prøver å unngå det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 

Eller. Du har jo tre(?) fellesfag, religion, historie og norsk, og kun ett programfag igjen. Så sånn sett er sjansen størst for fellesfag. 

Men du kan jo også komme opp i ett av de to programfaga du har kommet opp i skriftlig. Selv om jeg vet eksamensansvarlig prøver å unngå det. 

Nei, jeg kan ikke komme opp i de realfagene jeg har hatt skriftlig eksamen i. Det har allerede vært 1.trekk og historielæreren min fikk opp et parti i min klasse, som vil si at jeg ikke kommer opp i historie. Jeg setter dermed igjen med tre mulige fag å komme opp i til muntlig; religion, norsk og kjemi 2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, jeg kan ikke komme opp i de realfagene jeg har hatt skriftlig eksamen i. Det har allerede vært 1.trekk og historielæreren min fikk opp et parti i min klasse, som vil si at jeg ikke kommer opp i historie. Jeg setter dermed igjen med tre mulige fag å komme opp i til muntlig; religion, norsk og kjemi 2

Jo du kan.

Historielæreren kan også få opp to partier. Det skjer ikke så ofte, for da må læreren betales ekstra. Men det skjer med minst to av mine kollegaer i hvert trekk. Noen ganger får de samme fag, andre annet fag.  

Sjansen er liten. Men den er der. Så jeg ville ikke levert inn bøkene enda. 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 16.38):

I eksamen kan du bestemme å holde en presentasjon eller ikke. Noe som betyr at læreren din lager oppgavene eller du lager dem selv. Det er vanskeligere å lage oppgaver selv enn at læreren lager dem for deg. I muntlig mener jeg det er best hvis man synes det er vanskelig p lage oppgaver selv.

Anonymkode: d0474...473

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...