AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Kjæresten til naboen vår er død. De har ikke bodd sammen, og vi har hatt minimal kontakt med henne. Bare vært på hils. Naboen vår har samboer vært en del på besøk hos, men de er liksom ikke omgangsvenner. Men veldig usikker på om vi skal gå i begravelsen, siden vi ikke har kjent henne. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 743f5...042 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Hvis jeg hadde fri. Anonymkode: b0713...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Da vi hadde begravelse for mamma kom det svært mange jeg ikke ante hvem var eller som jeg visste hvem var men aldri hadde trodd skulle komme. Samme med hvem som sendte blomsterhilsen. Både naboer ‘kun på hils og litt småmingling, omgangsvenner og kolleger. Jeg satte svært stor pris på det. Var godt å se og kjenne på hvor mange som brydde seg. At mamma var en person det var verdt å gå i begravelsen til. Så etter denne erfaringen er jeg mer obs på å gå i begravelser selv. Heller en for mye enn en for lite. Det betyr så mye for de fleste. Så jeg ville nok gått om jeg hadde muligheten. Og hvis ikke, ville jeg sendt en blomsterhilsen til /ifm begravelsen. Anonymkode: c977f...964 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 Ville gått ja, om jeg hadde mulighet. Tenk på å være der for naboens del. En trenger ikke alltid hatt et nært forhold til avdøde for å gå i begravelsen. Begravelse handler mest om de etterlatte. En trenger heller ikke være bestevenn med de etterlatte. Det er naboen deres, en samboeren din har vært en del på besøk hos. Det holder det. Helt vanlig at også fjernere bekjentskap møter opp. Barndomsvenner en har mistet kontakten med. Gamle naboer. Tidligere kollegaer. Anonymkode: 1118d...242 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Jeg går i bisettelser for personer jeg ikke kjenner godt hvis de er viktig i livet til mennesker som er viktige for meg. Det handler også om å være der for den som har mistet noen. Så svaret mitt er ja, men avhengig av hvor praktisk det er ( fri fra jobb, reiseveg osv) Anonymkode: cf350...8c0 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Da min bestemor ble begravd var det fortsatt koronarestriksjoner så vi var ikke så mange i kirken. Har fortsatt gråten i halsen når jeg tenker på da vi kom ut av kirken og mange gamle naboer hadde samlet seg (men spredd utover gaten pga korona) for å vise sin respekt - for oss og henne. Det betyr så utrolig mye for etterlatte at man møter opp i begravelse selv om man ikke kjente avdøde veldig godt Anonymkode: 46bd2...ca6 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 Nei, ikke med mindre jeg var god venn med naboen. Har kun vært i begravelse til bestefar og en barndomsvenn, så hadde føltes rart for meg å gå til en "fremmed". Anonymkode: 5c047...c9f 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Nei, jeg hadde ikke gått i den bisettelsen. Hadde heller kjøpt en blomst til naboen levert på døra. Anonymkode: a2cc5...ec2 6
Daria Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 Tror du at naboen ville satt pris på om dere var der? I utgangspunktet ville jeg ikke gått i en begravelse til noen jeg ikke kjente, med mindre jeg var såpass nær noen av de pårørende at det var naturlig å være der som støtte.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Jeg ville ikke gått. For meg er det sånt sladrekjerringer på bygda driver med. Du skriver at dere ikke engang er omgangsvenner med naboen. Da hadde det ikke vært normalt, i mine øyne, å gå i naboens begravelse engang så i hvertfall ikke hans kjærestes begravelse. Jeg ville sendt blomster hjem til naboen dersom vi var omgangsvenner. Anonymkode: 1678a...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da vi hadde begravelse for mamma kom det svært mange jeg ikke ante hvem var eller som jeg visste hvem var men aldri hadde trodd skulle komme. Samme med hvem som sendte blomsterhilsen. Både naboer ‘kun på hils og litt småmingling, omgangsvenner og kolleger. Jeg satte svært stor pris på det. Var godt å se og kjenne på hvor mange som brydde seg. At mamma var en person det var verdt å gå i begravelsen til. Så etter denne erfaringen er jeg mer obs på å gå i begravelser selv. Heller en for mye enn en for lite. Det betyr så mye for de fleste. Så jeg ville nok gått om jeg hadde muligheten. Og hvis ikke, ville jeg sendt en blomsterhilsen til /ifm begravelsen. Anonymkode: c977f...964 Samme skjedde i mi mors gravferd. Det var så fantastisk! Så gå om du har høve ❤️ Anonymkode: c048d...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Nei, hadde ikke gått. Anonymkode: 44c48...248 1
Sharjovich Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 Kommer helt an på relasjonen din med naboen. Hvis dette hadde vært en nabo jeg har en god relasjon med og jeg hadde blitt invitert, så hadde jeg dratt for å vise støtte ovenfor naboen. Vet at mange kan sette pris på det, da dødsfall er helt forferdelig å gå gjennom. Hvis det ikke krever for mye av deg, så tenker jeg at naboen vil sette stor pris på å ha dere der, særlig når dere er inviterte. Men hvis dere såvidt har en relasjon med hverandre, så anser jeg ikke det som naturlig at dere skal bli invitert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå