Gå til innhold

Beste barneskolene bygd/småsteder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor for tiden i en bygd med stor mobbeproblematikk i skolen. Er vel ikke den mest spennende undervisningen heller. I dag var vi på besøk i barnehagen og magefølelsen min er virkelig dårlig der og. Så nå tenker jeg virkelig vi må flytte før barna begynner på skolen. Vi trives på landet, men jeg kjenner at det ikke er verdt det om barna skal ha en kjip hverdag. 

Bor noen landlig til og har gode opplevelser med nærskolen? Er det noen småsteder det er verdt å flytte til med små barn? Snakk gjerne frem fine steder så jeg kan få lyst å etablere meg der 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Bor utenfor en by i Lofoten, og er så vanvittig fornøyd med skolen / ansatte. Fra nasjonale prøver og karaktermessig er elever fra denne skolen over snittet, og har ikke vært mye mobbing i nyere tid. Skolen har mer ansatte enn hva de er pålagt til, så alle barn blir sett å hørt.

Anonymkode: d0990...303

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp! Bor utenfor en by i Lofoten, og er så vanvittig fornøyd med skolen / ansatte. Fra nasjonale prøver og karaktermessig er elever fra denne skolen over snittet, og har ikke vært mye mobbing i nyere tid. Skolen har mer ansatte enn hva de er pålagt til, så alle barn blir sett å hørt.

Anonymkode: d0990...303

Så herlig. Det er jo blant annet det man drømmer om med mer landlig liv. Mer tid til hver elev 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi har valgt en liten privatskole til våre barn. 

Nærskolen greide ikke å oppfylle opplæringsansvaret sitt, i tillegg til at det var et dårlig miljø med mye mobbing. 

Anonymkode: 85bd1...42e

AnonymBruker
Skrevet

Kan du flytte hvor som helst, hva med jobb?

Har hørt at Sigdal er gode på skole.

Anonymkode: 6ca33...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere barnehager i kommunen? Kan det være et alternativ å ha barnet i en annen barnehage enn den nærmeste, og se an når barnet skal starte på skolen? Det kan skje svært mye på en skole på fem år, både med elevene og lærerne.

Anonymkode: 50b36...691

AnonymBruker
Skrevet

Arendal San Fransiscus privatskole ❤️

Anonymkode: 79044...8c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan du flytte hvor som helst, hva med jobb?

Har hørt at Sigdal er gode på skole.

Anonymkode: 6ca33...dcf

Nja. Må være jobb for elektroingeniør. Men skader jo ikke å se etter sted ut ifra skolen og miljø først. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har valgt en liten privatskole til våre barn. 

Nærskolen greide ikke å oppfylle opplæringsansvaret sitt, i tillegg til at det var et dårlig miljø med mye mobbing. 

Anonymkode: 

Det er flott der det er mulig selvsagt. Tror nærmeste her ville vært over en time unna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det flere barnehager i kommunen? Kan det være et alternativ å ha barnet i en annen barnehage enn den nærmeste, og se an når barnet skal starte på skolen? Det kan skje svært mye på en skole på fem år, både med elevene og lærerne.

Anonymkode: 50b36...691

Det er klart det kan skje en del. Mer at jeg ikke helt vet om vi har slått oss ned for godt. Så om vi skulle flyttet på oss tenker jeg skole og miljø for barn ville vært et utgangspunkt å gå ut ifra. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med skoler på små steder er komplisert. For det første sliter de med å rekruttere lærere med utdannelse og kompetanse. Ofte får de bare kliss nyutdannede som trenger jobben på en CV og som drar igjen så fort de får en jobb der de ønsker. 

For det andre er det et problem at det ofte er for langt til nærmeste andre skole eller at en ligger i en annen kommune. Dette er en sovepute i mange kommuner. Hvis en skole i en by får et dårlig rykte så saker foreldrene barna inn på naboskolene og kommunen må ta affære. På landet er det ofte praktisk talt umulig og man er stuck. 

I tillegg kommer problematikken med at rektor er på jaktlag/fiskeklubb/gift med/kusine til/nabo med utdanningsansvarlig i kommunen. 

Anonymkode: 20034...aed

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Arendal San Fransiscus privatskole ❤️

Anonymkode: 79044...8c5

Arendal kan vel ikke klassifiseres som på landet? 

Anonymkode: 20034...aed

AnonymBruker
Skrevet

Bormpå et lite sted i Sør- Troms og er veldig fornøyd med skolen, kontra et par andre steder jeg har bodd på, der de eldre barna gikk på skole. De har et veldig bra miljø og den av barna mine som har gått ut fra skolen her, ble ganske sjokkert over hvordan de han går på videregående med har hatt det på sin skole i oppveksten.  Dessuten gjør elevene herfra det veldig bra når de kommer på videregående og det virker som om de har fått lært det grunnleggende veldig godt og har vært gjennom ting som andre ikke har lært så godt på skolen.

Her jobber de mye med skolemiljøet og de ansatte er alltid lett tilgjengelige om man vil ta en prat om noe og de tar også kontakt om det har skjedd noe på skolen som man bør vite, enten det er fordi barnet ditt har virket litt slapp i forhold til normalen, om de har vært litt triste for noe, om de har gjort en kjempeinnsats på en eller annen måte eller om de kanskje har hatt en konflikt, en bør vite om. 

Dessverre vil jeg ikke anbefale de andre delene av bygda, da det er mye bygdekrangel, trangsyn, nepotisme og kameraderi forøvrig. - Selv om det er en del oppegående folk her, så merker man det godt når en stor del er opptatt med å baksnakke hverandre og henge andre ut på sosiale medier for ting de kunne ha tatt opp med en liten telefon.

Kommer fra bygd selv, der har de tøffere forhold på skolen, men folkene er veldig åpne, aktive, mye bra kultur og baksnakking er mindre vanlig, uthenging på sosiale medier er nesten totalt fraværende. 

Anonymkode: 14ab9...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...