Gå til innhold

Fuglebad men ingen vil bade

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt på fuglebad i gresset men ingen fugler kommer hverken for å drikke eller bade. Det er masse småfugler rundt omkring her men ingen bruker fuglebadet mitt. Har jeg gjort noe feil?

Anonymkode: 0633c...d5e

AnonymBruker
Skrevet

De må venne seg på det først, en annen ting er de kommer ikke til å bruke det hvis de ikke føler at det er trygt.

Anonymkode: a772f...d13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De må venne seg til det 🙂

Etterhvert er det en modig liten pipp som tar sjansen,  ser at det er trygt, og så kommer resten etterpå.

Men jeg ville anbefalt å få det litt opp fra bakken, for på bakken må de være på vakt hele tiden.   Der er de byttedyr.

Litt opp føles tryggere for dem.

Og pass på at vannet og karet er rent 😊

Anonymkode: c7c02...dd9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har lagt på fuglebad i gresset men ingen fugler kommer hverken for å drikke eller bade. Det er masse småfugler rundt omkring her men ingen bruker fuglebadet mitt. Har jeg gjort noe feil?

Lagt det på gresset? Det kan være risikabelt for dem, med tanke på rovdyr. Mer trolig at de vil bruke det om det kommer litt opp fra bakken. Det er derfor man ikke gir fuglene mat på bakken.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De må venne seg til det 🙂

Etterhvert er det en modig liten pipp som tar sjansen,  ser at det er trygt, og så kommer resten etterpå.

Men jeg ville anbefalt å få det litt opp fra bakken, for på bakken må de være på vakt hele tiden.   Der er de byttedyr.

Litt opp føles tryggere for dem.

Og pass på at vannet og karet er rent 😊

Har en sånn type stein som er rund midt i gresset, tror det heter avløp eller noe så har fuglebadet på det. I fjor sommer så lagde vi sånn type basseng på veien med vannslangen, og da var det faktisk masse små fugler som badet. Så skjønner ikke det. Eneste jeg har sett som har badet i fuglebadet er kråke 😅

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (9 minutter siden):

Lagt det på gresset? Det kan være risikabelt for dem, med tanke på rovdyr. Mer trolig at de vil bruke det om det kommer litt opp fra bakken. Det er derfor man ikke gir fuglene mat på bakken.

Hm, har jeg noe gammelt brød eller noe sånt så har jeg alltid strødd det utover gresset og de kommer og tar med seg, så teorien din stemmer ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en sånn type stein som er rund midt i gresset, tror det heter avløp eller noe så har fuglebadet på det. I fjor sommer så lagde vi sånn type basseng på veien med vannslangen, og da var det faktisk masse små fugler som badet. Så skjønner ikke det. Eneste jeg har sett som har badet i fuglebadet er kråke 😅

Ingen småfugler klarer å motstå et slikt basseng  i veien. 😂

På veien har de basseng hver gang det regner, det er kjent og trygt, men inne i hagen er det annerledes, der må de bli kjent først.

Tålmodighet 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen småfugler klarer å motstå et slikt basseng  i veien. 😂

På veien har de basseng hver gang det regner, det er kjent og trygt, men inne i hagen er det annerledes, der må de bli kjent først.

Tålmodighet 😊

Haha, takk for så fine ord, liker deg ☺️ Da får jeg smøre meg med tålmodighet 😀

AnonymBruker
Skrevet

Årets søteste tråd ❤️

Anonymkode: 90f92...381

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årets søteste tråd ❤️

Anonymkode: 90f92...381

Tusen takk ♥️ Jeg elsker fugler og liker å følge med på hva de gjør, og elsker å høre de kvitre🥰 Sånne små ting som de fleste ikke legger merke til🌼

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom til å tenke på en ting til...  de fleste fuglebad jeg ser har for mye vann i seg.

Småfugler liker ikke å ha for dypt vann.  1,5-2 cm er nok for dem.  Det skal være nok vann til at de lett kan dra vannet over seg med vingene, men ikke så dypt at det dekker dem 😊

Og det lønner seg å ha badet i skyggen av en busk eller et tre.  Da føler de seg beskyttet (mulighet til rask retrett), og de har et sted å sitte mens de tørker og steller seg.  

Og, som jeg har nevnt tidligere,  tålmodighet 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt varme dager der du bor da? Her er det for kaldt til at fuglene har behov for å kjøle seg enda.

Anonymkode: 805f7...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Du må klatre oppi og vise dem hvordan det skal gjøres. 👙🐦

Anonymkode: 0a75b...acc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kom til å tenke på en ting til...  de fleste fuglebad jeg ser har for mye vann i seg.

Småfugler liker ikke å ha for dypt vann.  1,5-2 cm er nok for dem.  Det skal være nok vann til at de lett kan dra vannet over seg med vingene, men ikke så dypt at det dekker dem 😊

Og det lønner seg å ha badet i skyggen av en busk eller et tre.  Da føler de seg beskyttet (mulighet til rask retrett), og de har et sted å sitte mens de tørker og steller seg.  

Og, som jeg har nevnt tidligere,  tålmodighet 😊

Takk igjen :) Det er ikke dypt, og rundt fuglebadet så har jeg lagt på store hvite pyntesteiner, tenkte de kunne tørke seg der etter bad 😀 I fjor som sagt så lagde vi basseng på veien og de badet der og på den tiden så hadde jeg kun steiner der jeg har fuglebad nå å de kom og tørket seg på disse steinene etter bad. 😅 Da tenkte jeg, neste sommer lager jeg fuglebad der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du hatt varme dager der du bor da? Her er det for kaldt til at fuglene har behov for å kjøle seg enda.

Jepp, denne uken så har det bikket over 20, og varmere blir det utover uken. ☀️🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må klatre oppi og vise dem hvordan det skal gjøres. 👙🐦

Anonymkode: 0a75b...acc

Haha, ikke plass til meg der 🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jepp, denne uken så har det bikket over 20, og varmere blir det utover uken. ☀️🥰

Da må du nok bare vente :)

Hva med å henge opp til ekstra god fuglemat i nærheten? De klarer seg vel mer selv på denne årstiden, men sannsynligheten er stor for at de kjenner igjen og skjønner at det er mat for dem, og blir fristet til å komme nærmere og undersøke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvem du er, men tar en sjanse på at heller ikke du tar deg et bad om du vet at mange står
og holder øye med dusjen for å få tatt masse bilder av deg? :klo: Bare en tanke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lag en liten sandpit - mange småfugler elsker å sandbade.

Anonymkode: 0be5f...0a9

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta måneder TS. Fugler bruker trygge steder som de veit om og finner nye stede over tid.

Tok 4 måneder før de valgte ny malplass hos meg fordi de måtte være sikkere på at de var trygge.

Anonymkode: 28aa7...fbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...