Reign Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 https://www.vg.no/sport/i/jlMQWb/datatilsynet-setter-foten-ned-for-stroemming-av-barneidrett-mange-bekymrede-foresatte Endelig har Datatilsynet satt ned foten for strømming av barneidretten, og det vil bli umulig for plattformer som MyGame å strømme lagidrett for barn. Det er veldig godt å se at Datatilsynet endelig tar barns rett til personvern og privatliv på nett på alvor. 11 1
Lilly Rose Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Mens influencere som Caroline Berg Eriksen, pilotfrue, Sara Emile Tandberg og Co fortsetter eksponeringen av ungene sine. 4 3
Reign Skrevet 6. juni 2023 Forfatter #4 Skrevet 6. juni 2023 Lilly Rose skrev (9 minutter siden): Mens influencere som Caroline Berg Eriksen, pilotfrue, Sara Emile Tandberg og Co fortsetter eksponeringen av ungene sine. Jeg tenker de er neste på lista, men de er ikke diskusjonstema for denne tråden. Det er nok av tråder som omhandler influensere på KG, så jeg ber om at disse holdes utenfor.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Endelig. Hvordan i all verden noen tenkte dette var en god ide fatter jeg ikke. Anonymkode: 1898c...792 4
Kjetil E Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Endelig. Hvordan i all verden noen tenkte dette var en god ide fatter jeg ikke. Anonymkode: 1898c...792 Lurer på om ikke bakgrunnen var inntekter. At klubbene ville kunne selge reklameplass, hvis kampene ble strømmet. 2
Druid Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (2 timer siden): https://www.vg.no/sport/i/jlMQWb/datatilsynet-setter-foten-ned-for-stroemming-av-barneidrett-mange-bekymrede-foresatte Endelig har Datatilsynet satt ned foten for strømming av barneidretten, og det vil bli umulig for plattformer som MyGame å strømme lagidrett for barn. Det er veldig godt å se at Datatilsynet endelig tar barns rett til personvern og privatliv på nett på alvor. Ehhh, nå er det vel ikke det denne artikkelen sier , er det vel? Datatilsynet har kommet med en juridisk betraktning på et hjemmelsgrunnlag, men det er ikke det hjemmelsgrunnlaget MyGame bruker. Så dette vil ikke stoppe MyGame , men selskaper som baserer seg på samtykke. Og det ser jeg ikke for meg at noen bruker.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Hva er problemet med strømming, slik at evt slektninger kan se f.eks barnebarn spille? Anonymkode: ecade...73b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er problemet med strømming, slik at evt slektninger kan se f.eks barnebarn spille? Anonymkode: ecade...73b Problemet står i hovedinnlegget. Anonymkode: 2a7c0...f1a
Reign Skrevet 6. juni 2023 Forfatter #11 Skrevet 6. juni 2023 Druid skrev (11 minutter siden): Ehhh, nå er det vel ikke det denne artikkelen sier , er det vel? Datatilsynet har kommet med en juridisk betraktning på et hjemmelsgrunnlag, men det er ikke det hjemmelsgrunnlaget MyGame bruker. Så dette vil ikke stoppe MyGame , men selskaper som baserer seg på samtykke. Og det ser jeg ikke for meg at noen bruker. Alle privatpersoner og selskaper som vil offentliggjøre bilder eller video av andre personer må ha samtykke for å gjøre det. Disse tiende samtykkende der man må si fra dersom man ikke vil bli filmet, er ikke tillatt. Denne uttalelsen fra Datatilsynet er med andre ord en reell spiker i kista for strømming av barneidrett, selv om sjefen for MyGame later som noe annet for å ikke miste jobben. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er problemet med strømming, slik at evt slektninger kan se f.eks barnebarn spille? Anonymkode: ecade...73b Fordi man skal ikke drive og publisere bilder og video av barn uten informert samtykke. 3
Druid Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (Akkurat nå): Alle privatpersoner og selskaper som vil offentliggjøre bilder eller video av andre personer må ha samtykke for å gjøre det. Disse tiende samtykkende der man må si fra dersom man ikke vil bli filmet, er ikke tillatt. Denne uttalelsen fra Datatilsynet er med andre ord en reell spiker i kista for strømming av barneidrett, selv om sjefen for MyGame later som noe annet for å ikke miste jobben. Nei, samtykke er en av flere hjemler for dette, og selv om det er den enkleste å bruke mot sluttbruker, er den lite brukt i slike situasjoner som dette fordi det er et helvete å administrere. (Man kan ikke bruke tiende samtykke i denne hjemmelen, det er noe av problemet datatilsynet tar opp. ) Veilederen fra Datatilsynet vurderer også hjemmelen MyGame bruker, og selv om jeg ikke vet så mye om hvordan MyGame har rigget seg personvernmessig på avtaleverk, så var det mer enn nok åpninger i den delen av veiledningen til at man skal kunne levere den typen strømming MyGame leverer. Det er kun et spørsmål om å kaste nok penger på en advokat.
Reign Skrevet 6. juni 2023 Forfatter #13 Skrevet 6. juni 2023 Druid skrev (24 minutter siden): Nei, samtykke er en av flere hjemler for dette, og selv om det er den enkleste å bruke mot sluttbruker, er den lite brukt i slike situasjoner som dette fordi det er et helvete å administrere. (Man kan ikke bruke tiende samtykke i denne hjemmelen, det er noe av problemet datatilsynet tar opp. ) Veilederen fra Datatilsynet vurderer også hjemmelen MyGame bruker, og selv om jeg ikke vet så mye om hvordan MyGame har rigget seg personvernmessig på avtaleverk, så var det mer enn nok åpninger i den delen av veiledningen til at man skal kunne levere den typen strømming MyGame leverer. Det er kun et spørsmål om å kaste nok penger på en advokat. Det er straffbart å distribuere bilder eller video uten samtykke i Norge. Og der stopper egentlig diskusjonen.
Druid Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (15 minutter siden): Det er straffbart å distribuere bilder eller video uten samtykke i Norge. Og der stopper egentlig diskusjonen. Nei, det er ikke det, og det er denne forenklingen som gjør at diskusjonen sporer av.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 Hurra 🤩 Reign skrev (18 minutter siden): Det er straffbart å distribuere bilder eller video uten samtykke i Norge. Og der stopper egentlig diskusjonen. ... og til denne kommentaren så er det lovverket veldig diffust. Det er forskjell på om det er offentlig plass eller ikke, hva som er hovedmotivet, om det er av allmenn interesse osv.. Alt er åpent for tolkning. Anonymkode: 86251...0e4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 Druid skrev (46 minutter siden): Nei, samtykke er en av flere hjemler for dette, og selv om det er den enkleste å bruke mot sluttbruker, er den lite brukt i slike situasjoner som dette fordi det er et helvete å administrere. (Man kan ikke bruke tiende samtykke i denne hjemmelen, det er noe av problemet datatilsynet tar opp. ) Veilederen fra Datatilsynet vurderer også hjemmelen MyGame bruker, og selv om jeg ikke vet så mye om hvordan MyGame har rigget seg personvernmessig på avtaleverk, så var det mer enn nok åpninger i den delen av veiledningen til at man skal kunne levere den typen strømming MyGame leverer. Det er kun et spørsmål om å kaste nok penger på en advokat. Det neste blir vel at man MÅ signere samtykke for å få lov til å bruke hallene... Anonymkode: 86251...0e4
Reign Skrevet 6. juni 2023 Forfatter #17 Skrevet 6. juni 2023 Druid skrev (11 minutter siden): Nei, det er ikke det, og det er denne forenklingen som gjør at diskusjonen sporer av. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hurra 🤩 ... og til denne kommentaren så er det lovverket veldig diffust. Det er forskjell på om det er offentlig plass eller ikke, hva som er hovedmotivet, om det er av allmenn interesse osv.. Alt er åpent for tolkning. Anonymkode: 86251...0e4 Når du setter opp et kamera for å filme barneidrett, så er det ikke en "offentlig plass". Da er det filming av barneidrett. Filming av barneidrett er heller ikke av allmenn interesse. Det er bare folk med dårlige hensikter - det være seg økonomiske eller verre - som tenker at dette er innafor. Er dere veldig for at barneidretten skal strømmes på internett?! 1
Druid Skrevet 6. juni 2023 #18 Skrevet 6. juni 2023 (endret) Reign skrev (1 time siden): Det er bare folk med dårlige hensikter - det være seg økonomiske ... Det er absolutt ingenting grunnleggende dårlige hensikter med økonomiske hensikter : der er ingen barneidrett eller noen andre former for idrett uten økonomiske interesser. Reign skrev (1 time siden): Er dere veldig for at barneidretten skal strømmes på internett?! Akkurat dette har jeg veldig lite mening om ; jeg er ferdig med egne barn og barnebarnet er fortsatt for lite for barneidrett, så jeg slipper enda å måtte bry meg. Jeg er dog fortsatt litt profesjonelt interessert i denne typen problemstillinger, og er voldsomt motstander av forenkling og banalisering av omfattende juridiske temaer, for å passe inn i en spisset fremstilling. Mitt poeng er ikke at MyGame er innafor, bare at Datatilsynets veileder ikke definerer MyGame som utafor, selv om journalisten prøver vri sin oppfatning av veilederen slik. Og i tillegg er din forståelse av hva man kan filme og i hvilken setting, direkte legalt feil. (Helt uavhengig av det er det også i konflikt med folks rettsforståelse, men det er en helt annen skål...) Endret 6. juni 2023 av Druid
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #19 Skrevet 6. juni 2023 Lilly Rose skrev (4 timer siden): Mens influencere som Caroline Berg Eriksen, pilotfrue, Sara Emile Tandberg og Co fortsetter eksponeringen av ungene sine. JEG DRITER I HVA ÅNDSINGER GJØR MED SINE EGNE KRAPYL!!! PROBLEMET HER ER AT BARN BLE KRINGKASTET TIL ALLE LANDETS PEDOFILE UTEN AT HVERKEN DE ELLER FORELDRENE SAMTYKKET TIL NOE!!! Anonymkode: f2572...725 1
AprilLudgate Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er problemet med strømming, slik at evt slektninger kan se f.eks barnebarn spille? Anonymkode: ecade...73b Du kommer ikke på noen grunner? 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå