Gå til innhold

Overgang hjemmebarnehage til skole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter det første foreldremøte før 1klasse nå nylig var det et foreldrepar som har hatt sitt barn hjemme alle barnehageårene. Ble da selv nyskjerrig på hvordan en overgang for det barnet vil bli. Er det noen her med erfaringer? 

Anonymkode: 9c8e8...92d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt problemfritt. Selv om man ikke har gått i barnehage er det ikke som om man har sittet ensom på rommet og ikke hatt kontakt med andre barn overhodet. 

Anonymkode: 23e05...d1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt problemfritt. Selv om man ikke har gått i barnehage er det ikke som om man har sittet ensom på rommet og ikke hatt kontakt med andre barn overhodet. 

Det er jeg klar over. Men antall timer med andre barn kan da umulig være likt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn i nær omgangskrets som var hjemme helt til skolestart nå nylig. Hadde prøvd barnehage, men fant seg ikke til rette.

Skolestart var uproblematisk og barnet trives veldig godt.

Anonymkode: 446fe...cf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok knirkefritt. Det er ikke så uvanlig å ikke ha gått i bhg - og i "gamledager" var det enda vanligere. 

Samboeren har aldri gått i bhg, og klarte seg helt fint. 

Kusinen min var hjemme med ungene til de begynte på skolen - det gikk også knirkefritt. 

Det var ikke som om de bare satt hjemme og aldri var ute blant folk eller sammen med andre barn.. De gikk i åpen barnehage, ungene gikk på barneturn, deltok på ting i det lokale bygdalaget, osv. Så det var ikke som at de begynte helt uten sosial trening. 

Anonymkode: 9b5a4...737

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei? Men hva så? Så lenge man har NOK timer med andre barn, trenger det da ikke være akkurat like mye som dem i bhg..? 

Anonymkode: 9b5a4...737

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke nødvendigvis evolusjonært avgjørende for sosial utvikling å tilbringe hele døgnet med jevnaldrende. I stedet, det som er mest vesentlig, er selve sosialiseringen. Dette konseptet er godt forklart i boken "Hold on to Your Kids" av Gabor Maté. Veldig god lesning.

Anonymkode: 446fe...cf1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke nødvendig å bruke 8+ timer hver dag med andre barn for å lære seg sosiale ferdigheter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke nødvendig å bruke 8+ timer hver dag med andre barn for å lære seg sosiale ferdigheter. 

Neida, men det er jo ikke bare sosiale ferdigheter barnet lærer i barnehagen. 

De sosiale utfordringene slik jeg ser det kan være det å etablere vennskap blant barn som allerede har godt kjennskap til hverandre via barnehagen. 

Selvstendighet kan og være en, mtp barnet helt sikkert har hatt mamma eller pappa i nærheten hele tiden. Overgangen da kan kreve en større grad av selvstendighet. 

Opprettholde konsentrasjon over lengre tid kan og bli problematisk. 

Barnehagen er jo og et sted for læring, altså akademiske ferdigheter. 

Andre ting, separasjonsangst, frykt for det ukjente,  tilpasningsproblemer.

Mye her kommer nok helt an på hvor flinke foreldrene har vært. Og all kudos til dem om de har fått til det. Det er ikke så mye som skal til før det sklir ut hos barn, så håper jo det går knirkefritt. 

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har en venninne som aldri har gått i barnehage. Hun fungerer minst like bra sosialt og faglig som de andre. 

Anonymkode: 113ce...973

AnonymBruker
Skrevet

Det virker her som om du ikke egentlig er interessert i å vite hvordan det er, men at du er ute etter å "ta" disse foreldrene og vil aller helst at dette barnet skal få en dårligere skolestart og klare seg dårligere på skolen. Man trenger ikke ha gått i barnehagen for å klare noe som helst av det du lister opp. 

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet

Trenger ikke være noe problem. MEN, om det er barn som har problemer med språk, sosialt, adferd, andre ting - så kan dette gå veldig galt. Da er det mest sannsynlig ikke fanget opp med mindre helsestasjonene har vært veldig flinke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det virker her som om du ikke egentlig er interessert i å vite hvordan det er, men at du er ute etter å "ta" disse foreldrene og vil aller helst at dette barnet skal få en dårligere skolestart og klare seg dårligere på skolen. Man trenger ikke ha gått i barnehagen for å klare noe som helst av det du lister opp. 

At jeg er bekymra betyr ikke at jeg ikke er interessert i å høre andres erfaringer. Både positive og negative. 

Er da ingen som ønsker at barn skal ha det vanskelig. Var selv et barn som alltid har hatt det vanskelig på skolen, men det kommer av at jeg er autist. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...