AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Hei. Har vel egentlig bare behov for å lufte tankene litt samt se om noen kanskje har erfaring eller beroligende ord. Jeg er nå i uke 35+0 og har to fullgåtte svangerskap bak meg (samt både sa og ma) hvor sf-målene lå over snittet hele veien og jeg fødte to store barn. Jeg var inne på føden for sjekk da jeg har kjent mindre liv (kjenner liv, men sjeldnere og ofte mindre når det først er liv) forrige lørdag. Har i tillegg mye kynnere, slik som jeg har hatt alle svangerskapene. Kynnerne slo ut på ctg (80-90), men barnets puls var fin og jeg registrerte bevegelse. Ble sendt hjem med forklaringen at kynnerne kan være årsak til at baby er roligere. Var til jordmor noen dager etter og hun reagerte på at baby kjentes liten ut og at sf-målet ikke hadde økt noe som helst på 4 uker (hun som målte begge gangene). Barnet har ikke plassert seg nedentil bekkenet. Ble sendt henvisning til tilvekstkontroll hvor det tok 6 dager før jeg fikk svar på henvisningen hvor det står at jeg må vente 8 dager til før kontroll. Nå har jeg altså kjent mindre liv i 1,5 uke og i tillegg fått lave sf-mål, så blir jo bekymret for at barnet ikke vokser som det skal. Mest sannsynlig er alt fint, men jeg kjenner behov for å få det bekreftet. Å skal vente en uke til før sjekk er helt pyton… Anonymkode: 2227d...481
Gåsemor Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei. Har vel egentlig bare behov for å lufte tankene litt samt se om noen kanskje har erfaring eller beroligende ord. Jeg er nå i uke 35+0 og har to fullgåtte svangerskap bak meg (samt både sa og ma) hvor sf-målene lå over snittet hele veien og jeg fødte to store barn. Jeg var inne på føden for sjekk da jeg har kjent mindre liv (kjenner liv, men sjeldnere og ofte mindre når det først er liv) forrige lørdag. Har i tillegg mye kynnere, slik som jeg har hatt alle svangerskapene. Kynnerne slo ut på ctg (80-90), men barnets puls var fin og jeg registrerte bevegelse. Ble sendt hjem med forklaringen at kynnerne kan være årsak til at baby er roligere. Var til jordmor noen dager etter og hun reagerte på at baby kjentes liten ut og at sf-målet ikke hadde økt noe som helst på 4 uker (hun som målte begge gangene). Barnet har ikke plassert seg nedentil bekkenet. Ble sendt henvisning til tilvekstkontroll hvor det tok 6 dager før jeg fikk svar på henvisningen hvor det står at jeg må vente 8 dager til før kontroll. Nå har jeg altså kjent mindre liv i 1,5 uke og i tillegg fått lave sf-mål, så blir jo bekymret for at barnet ikke vokser som det skal. Mest sannsynlig er alt fint, men jeg kjenner behov for å få det bekreftet. Å skal vente en uke til før sjekk er helt pyton… Anonymkode: 2227d...481 Det er helt pyton, men om barnet må ut nå for å vokse bedre, så går det helt fint! Ring til sykehuset der du har fått time, og si akkurat dette du skriver, og spør om det er mulig å få time tidligere. Kjenner du lite/mindre liv, så ringer du i hvertfall! Hvis ikke kan du ringe/sende melding til jordmor og be om å komme inn der i mellomtiden på sjekk, så kan hun evt. Ringe føden om hun er enig i at du bør inn før. Ikke vent en uke til hvis du er bekymret. Er forøvrig kommet like langt på vei, og i samme situasjon med lavt sf-mål, men har vært på ultralyd som konstaterte vekstavvik, så skal følges tett videre, og ha lav terskel for å ta kontakt direkte med føden. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Dette bør følges opp nøye. At barnet ikke vokser som normalt nå, kan tyde på at ting ikke er bra og at babyen må ut og ganske fort. Kan være tegn på morkaka begynner å svikte. De trodde nemlig dette hos meg, for opplevde samme tegnene siste to ukene. Roligere baby,lite liv den siste uke, u name IT. Alt var normalt siste sv kontroll ett før termin, men hun døde likevel. Så de tok obudjsok for å sjekke at det ikke var svikt i morkaka, for jenta vår var litt lita sa de. Var ikke det da, men likevel.. Du SKAL faktisk ringe en gang for mye enn en gang for lite. Spesielt hvis mønstret på babyen endrer seg så brutalt. Son det er hos deg og gjorde hos meg. Jeg klandrer meg selv den dag idag og vil ikke andre skal oppleve dette selv om alle sier jeg eller ingen kunne gjort noe eller forutsett dette. Hun døde bare, såkalt krybbedød I mors liv. Så please, mas og ring inn daglig, reis inn daglig om så. Fot det du beskriver får jeg en litt dårlig magefølelsen av. Hat heldigvis 3 friske barn fra før og en til på vei, men likevel..... dette satt så dype spor, og uansett hvorxkort jeg er på vei, så passer jeg nøye på mønsteret hans og ikke lar ting skure og gå. Sykehuset har lavterskel for å ta meg inn og Bør ha lavterskel for deg og må. Anonymkode: 3a343...587 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Gåsemor skrev (1 time siden): Det er helt pyton, men om barnet må ut nå for å vokse bedre, så går det helt fint! Ring til sykehuset der du har fått time, og si akkurat dette du skriver, og spør om det er mulig å få time tidligere. Kjenner du lite/mindre liv, så ringer du i hvertfall! Hvis ikke kan du ringe/sende melding til jordmor og be om å komme inn der i mellomtiden på sjekk, så kan hun evt. Ringe føden om hun er enig i at du bør inn før. Ikke vent en uke til hvis du er bekymret. Er forøvrig kommet like langt på vei, og i samme situasjon med lavt sf-mål, men har vært på ultralyd som konstaterte vekstavvik, så skal følges tett videre, og ha lav terskel for å ta kontakt direkte med føden. Takk for svar ❤️ Jeg ringte sykehuset på fredag (ble henvist tirsdag) og sa alt dette, men fikk beskjed om at jordmor måtte sende ny henvisning isåfall. Venter på telefon fra jordmor nå (hun jobber bare én dag i uka), så får høre hva hun tenker. Kjenner dette begynner å ta på. Hadde jeg fått bekreftet at hun har det bra der inne kunne jeg ha roet ned tankene. Jeg kjenner heldigvis liv, det er bare at hvileperiodene er lengre og det er litt mindre aktivitet når det først er aktivt. Var mye vond aktivitet i går kveld, men nå er det slik som det har vært den siste 1,5 uken igjen. Kanskje litt mer aktivitet. Anonymkode: 2227d...481
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar ❤️ Jeg ringte sykehuset på fredag (ble henvist tirsdag) og sa alt dette, men fikk beskjed om at jordmor måtte sende ny henvisning isåfall. Venter på telefon fra jordmor nå (hun jobber bare én dag i uka), så får høre hva hun tenker. Kjenner dette begynner å ta på. Hadde jeg fått bekreftet at hun har det bra der inne kunne jeg ha roet ned tankene. Jeg kjenner heldigvis liv, det er bare at hvileperiodene er lengre og det er litt mindre aktivitet når det først er aktivt. Var mye vond aktivitet i går kveld, men nå er det slik som det har vært den siste 1,5 uken igjen. Kanskje litt mer aktivitet. Anonymkode: 2227d...481 Er ikke noe å lure på, dukk opp på føden. Krev at de tar en grundig sjekk. Dra det lang om du så må. Kjente aktivitet siste natten jeg og, same shit. Trodde hun lå rart, side n alt var kanon bare dager før, men, nei! Dagen etter bom stille. Ikke noe liv. Slet og med mye kynnere, mye. Det er ikke nødvendigvis good sign. Dette er skrevet av erfaring og ikke for å berolige. Du er på siste innspurt.. igjen, jeg klandrer meg selv den dag idag for jeg var som deg. Hørte på systemet, lytta ikke til meg selv og magefølelsen. Anonymkode: 3a343...587 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette bør følges opp nøye. At barnet ikke vokser som normalt nå, kan tyde på at ting ikke er bra og at babyen må ut og ganske fort. Kan være tegn på morkaka begynner å svikte. De trodde nemlig dette hos meg, for opplevde samme tegnene siste to ukene. Roligere baby,lite liv den siste uke, u name IT. Alt var normalt siste sv kontroll ett før termin, men hun døde likevel. Så de tok obudjsok for å sjekke at det ikke var svikt i morkaka, for jenta vår var litt lita sa de. Var ikke det da, men likevel.. Du SKAL faktisk ringe en gang for mye enn en gang for lite. Spesielt hvis mønstret på babyen endrer seg så brutalt. Son det er hos deg og gjorde hos meg. Jeg klandrer meg selv den dag idag og vil ikke andre skal oppleve dette selv om alle sier jeg eller ingen kunne gjort noe eller forutsett dette. Hun døde bare, såkalt krybbedød I mors liv. Så please, mas og ring inn daglig, reis inn daglig om så. Fot det du beskriver får jeg en litt dårlig magefølelsen av. Hat heldigvis 3 friske barn fra før og en til på vei, men likevel..... dette satt så dype spor, og uansett hvorxkort jeg er på vei, så passer jeg nøye på mønsteret hans og ikke lar ting skure og gå. Sykehuset har lavterskel for å ta meg inn og Bør ha lavterskel for deg og må. Anonymkode: 3a343...587 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er ikke noe å lure på, dukk opp på føden. Krev at de tar en grundig sjekk. Dra det lang om du så må. Kjente aktivitet siste natten jeg og, same shit. Trodde hun lå rart, side n alt var kanon bare dager før, men, nei! Dagen etter bom stille. Ikke noe liv. Slet og med mye kynnere, mye. Det er ikke nødvendigvis good sign. Dette er skrevet av erfaring og ikke for å berolige. Du er på siste innspurt.. igjen, jeg klandrer meg selv den dag idag for jeg var som deg. Hørte på systemet, lytta ikke til meg selv og magefølelsen. Anonymkode: 3a343...587 Dette var vond lesning ❤️ Jeg får komme inn på føden og ta ctg, noe jeg gjorde forrige lørdag. Den viste kynnere, normal puls (140-175) og jeg registrerte aktivitet. De tok ikke ultralyd, men det er det jeg har fått henvisning til nå, med time neste tirsdag. Vurderer å dra privat i kveld… Anonymkode: 2227d...481
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Jeg var på privat ultralyd nå i dag og alt ser fint ut med både vekst og morkake. De bevegelsene jeg kjente i går som var vonde var nok at hun snudde seg, for nå ligger hun med hodet ned og føtter og armer ute, noe som kan forklare hvorfor jeg har kjent mer liv i dag enn de siste ukene. Jm mente hun kanskje hadde ligget på tverra med ryggen utover og at jeg derfor kjente mindre og at sf-målene var så lave. Så nå er jeg beroliget og kjenner på en enorm lykke og glede ❤️ da kan jeg slappe av og nyte siste tiden fremfor å bekymre meg! Skal fortsatt ta den offentlige ultralyden neste uke da. takk for svar. Anonymkode: 2227d...481 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå