Gå til innhold

Flytte til Skien, Larvik , Porsgrunn med barn. Er der fint å vokse opp der?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei som teksten sier vurdere vi å flytte fra nord til disse traktene.  Det fram til gode varme sommere og mindre snø.

Hvordan er det for skole barn å vokse opp der? Kommer fra Trondheim , og skolemiljøet er ok. 

Noen som kan fortelle litt om ungdomsmiljø,  turområder, staller etc der ? 

Vi har hund og muligens en hest når vi flyttet..

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 9e05a...2e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Masse landlige fine plasser mtp hest og dyr i Skien/Porsgrunn.Bor ca 7-8 min fra sentrum og her er det skog,fjord,fjell,masse turmuligheter.

Anonymkode: 19b2e...a5c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skien/Porsgrunn har ett litt hardt ungdomsmiljø som mange andre byer. 

Fint med turområder, gårdsliv/stallmiljø i Skien/Porsgrunn/Bamle. 

Anonymkode: d911a...9b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til solkysten! Her er det 20 grader og strålende sol i dag og varmere skal det bli fremover. Vi er bekymret for tørke og skogbrann her i distriktet..

Det er mange landlige fine plasser både i Grenland (Porsgrunn, Bamble, Skien, Siljan) og i Larvik. Boligprisene stiger jo nærmere Oslo du kommer. 

https://www.titoppern.no/arets-topper/ er noen av de mange fine turområdene som finnes her. 

Anonymkode: 56971...268

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er best kjent i Larvik og synes også den ligger best til, med fjord og åpent hav rett ut. Veldig fint! Det er jo også nærmere Oslo. Skien og Porsgrunn er mer innlandsbyer. Alle tre byer har nok både gode og noen mindre gode miljøer, men det er åpne folk etter min erfaring.

Anonymkode: cc0de...5e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Velkommen til solkysten! Her er det 20 grader og strålende sol i dag og varmere skal det bli fremover. Vi er bekymret for tørke og skogbrann her i distriktet..

Det er mange landlige fine plasser både i Grenland (Porsgrunn, Bamble, Skien, Siljan) og i Larvik. Boligprisene stiger jo nærmere Oslo du kommer. 

https://www.titoppern.no/arets-topper/ er noen av de mange fine turområdene som finnes her. 

Anonymkode: 56971...268

18,5 i skyggen her

Anonymkode: 19b2e...a5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vokst opp litt utenfor Larvik og fremsnakker naturligvis det selv om det er en del år siden jeg bodde der. Kysten i området er fantastisk flott og på sommeren er det jo rent magisk! ;) Larvik som by ligner nok mange av de andre østlandsbyene. De kan være svært stille og rolige på vinteren, men yrer av liv på sommeren. Akkurat det kan nok oppleves ganske annerledes fra Trondheim som vel er en ganske levende by året rundt. Fordelen er at det ikke er langt fra Larvik til Oslo.

Om dere har litt tid så ville jeg brukt litt av sommerferien til å reise rundt og besøke aktuelle steder. Da er det flott her nede. Husk bare at vinteren kan være grå, regnfull og uten snø.

Anonymkode: 9e889...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor flytter dere ikke til sørlandet heller?

Anonymkode: 2d5a8...d86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor flytter dere ikke til sørlandet heller?

Anonymkode: 2d5a8...d86

Hvorfor i all verden skulle de det? ;)

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Ser det ikke er en helt ny tråd, men anbefaler IKKE Skien som et sted å la barn vokse opp.

Det går fint de første årene men ungdomsmiljøet i Skien er ekstremt dårlig! Veldig utbredt med Mobbing utestengning osv.. å er barna "heldige" å blir en av de "kule" så er det utrolig fort å komme borti rusen. Å akkurat der er det snakk om et pil råttent miljø! Uten å lage et foredrag av dette eller ville bli kalt rasist av  hårsåre mennesker uten et snev av virkelighets forståelse så anbefaler jeg virkelig ikke dette. 

Merkelig nok er Porsgrunn et noe helt annet, mye bedre sted å vokse opp. Skulle ikke tro det med den korte avstanden mellom.. men minuset der er at det er lett å havne i miljøet i Skien. 

Gå for Larvik om det står mellom de 3. Sandefjord er forresten et bra alternativ, men styr unna Tønsberg å for barnas skyld.

Skrevet

Vil dere bo i en by som føles som by, eller på landet? Du nevner staller, hva slags hestehold er aktuelt? 

Anonymkode: d7592...df1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 12.18):

Hvorfor i all verden skulle de det? ;)

Sørlandet er jo noe eget da😍

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke barn, men har bodd i Larvik i hele mitt 40 år lange liv, og det er jo en grunn til at jeg ikke har villet flytte noe annet sted ❤️ Nærheten til sjøen med store og små strender overalt, skogen, elver og innsjøer og de flotte stedene i utkanten av byen - Stavern, Helgeroa, Nevlunghavn, Kjerringvik, Ula, osv. 

Larvik er en akkurat passe stor by, det er rolig og fredelig her, med mye som skjer hele sommeren. Vi har alt vi trenger, ferge til Danmark og kort vei til flyplassen på Torp, og har store landlige områder rett utafor sentrum, det blir nok ikke noe problem å finne en stall som passer! 

Bra vær har vi også for det meste! ☀️ Men - dere må være glad i å gå i bakker! 😄

Skrevet
Al.x skrev (4 timer siden):

Ser det ikke er en helt ny tråd, men anbefaler IKKE Skien som et sted å la barn vokse opp.

Det går fint de første årene men ungdomsmiljøet i Skien er ekstremt dårlig! Veldig utbredt med Mobbing utestengning osv.. å er barna "heldige" å blir en av de "kule" så er det utrolig fort å komme borti rusen. Å akkurat der er det snakk om et pil råttent miljø! Uten å lage et foredrag av dette eller ville bli kalt rasist av  hårsåre mennesker uten et snev av virkelighets forståelse så anbefaler jeg virkelig ikke dette. 

Merkelig nok er Porsgrunn et noe helt annet, mye bedre sted å vokse opp. Skulle ikke tro det med den korte avstanden mellom.. men minuset der er at det er lett å havne i miljøet i Skien. 

Gå for Larvik om det står mellom de 3. Sandefjord er forresten et bra alternativ, men styr unna Tønsberg å for barnas skyld.

Styr unna Tønsberg for barnas skyld🤣  men alvorlig talt: alle stedene som nevnes er nokså store byer og det finnes  både gode og mindre gode oppvekstmiljøer der. Jeg nekter å tro at det er så klare forskjeller mellom Skien og Porsgrunn feks. Områdene er også ganske like med tanke på befolkningssammensetning og kommuneøkonomi (med litt unntak for Sandefjord muligens, det er vel litt mer penger der). Jeg er mest kjent med Larvik og ville valgt det av de tre fordi det er nærmest Oslo og Torp flyplass og fordi jeg synes at naturen er finere der. 

Anonymkode: cc0de...5e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...