Gå til innhold

Sliter enormt psykisk men får ingen hjelp 😞

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for over en mnd siden sendt inn søknad til psykisk helse i komunen men ingen svar enda. Har ringt de for to uker siden og finne beskjed at behandlingstid på søknader er 6-8 uker og at det er ikke sikkert at jeg får plass da de har for lite kapasitet. Og her sitter på venter og sliter skikkelig.

Jeg har ingen glede over noe, tankene er hele tiden mørke og tunge. For to mnd siden begynte jeg å drømme mareritt, nesten hver natt, ekle drømmer.. De har gitt seg men jeg drømmer fortsatt drømmer, det sliter meg ut psykisk. Livet er et ork, akuratt nå. Hva skal jeg gjøre? Jeg er lei meg og depresiv mesteparten av tiden. Jeg går tur hver dag og er i frisk luft, men det hjelper heller ikke. 😞 Jeg klarer ikke å finne glede i noe, lenger.

Anonymkode: 13874...935

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det akkurat likt som deg, har ikke følt glede på mange år og det føles som om jeg bare går og venter på å dø.

Anonymkode: 27b24...387

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å betale for psykolog privat?

Tenk på at du investerer trossalt i psykisk helse, og at det er verdt det.

Den offentlige køen er dessverre nesten umulig å få plass i, og mange dør i kø. 

Anonymkode: 62604...a9c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må selv gjøre jobben på å bli frisk. Ingen andre kan gjøre den jobben for deg. 

Anonymkode: 34590...693

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå til privat psykolog. Der kommer man gjerne til på dagen, og som regel innen en uke. 

Det koster flesk, men i det offentlige er det ekstremt vanskelig å få hjelp. Det er dessverre stor sannsynlighet for at du får avslag på søknad om hjelp. 

Jeg har endt opp med å måtte gå privat, til tross for at både den private psykologen og fastlegen mener det er helt hårreisende at jeg har blitt avvist av dps. 

Anonymkode: 6c964...f56

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere må selv gjøre jobben på å bli frisk. Ingen andre kan gjøre den jobben for deg. 

Det er vanskelig å finne motivasjon til å bli frisk når man ikke har et fnugg av mål og mening i livet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er vanskelig å finne motivasjon til å bli frisk når man ikke har et fnugg av mål og mening i livet.

Vi skjønner det, samtidig som det er ingen magisk kur å gå til psykolog. 

Psykologen kan gi to typer behandling som er ganske vanlig, samtaleterapi, eller kognitiv terapi. Kognitiv terapi er den som krever mest, men om det er formen for terapi du trenger, er noe annet. 

Uansett, DU må jobbe for deg selv, psykologen kan gi veiledning, eller få deg til å forstå hvorfor du føler det du føler, men det er fortsatt DU som må snu tankene, DU som må jobbe hver dag for å klare å finne ett lyspunkt i livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi skjønner det, samtidig som det er ingen magisk kur å gå til psykolog. 

Psykologen kan gi to typer behandling som er ganske vanlig, samtaleterapi, eller kognitiv terapi. Kognitiv terapi er den som krever mest, men om det er formen for terapi du trenger, er noe annet. 

Uansett, DU må jobbe for deg selv, psykologen kan gi veiledning, eller få deg til å forstå hvorfor du føler det du føler, men det er fortsatt DU som må snu tankene, DU som må jobbe hver dag for å klare å finne ett lyspunkt i livet. 

Joda, men ts trenger altså hjelp til dette... Det hjelper lite å si "du må jobbe for å bli bedre", uten å spesifisere hvordan man "Jobber for å bli bedre". Det er en meningsløs ting å si i seg selv. Psykologen hjelper med hvordan man kan jobbe. Med konkrete måter man kan jobbe på, med veiledning i hvordan man kan prøve å tenke annerledes, osv. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, men ts trenger altså hjelp til dette... Det hjelper lite å si "du må jobbe for å bli bedre", uten å spesifisere hvordan man "Jobber for å bli bedre". Det er en meningsløs ting å si i seg selv. Psykologen hjelper med hvordan man kan jobbe. Med konkrete måter man kan jobbe på, med veiledning i hvordan man kan prøve å tenke annerledes, osv. 

No shit sherlock. 
Jeg bare sier privat psykolog er det som er alternativet, men TS har ikke svart på om det er aktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre. Det kan dessverre ta tid. Noen ganger 6 måneder. Mange i kø. Hvis du ikke orker selv kan du be legen din sende søknad om psykiatrisk sykepleier som du kan snakke med i mellomtiden. Dette er lavterskel og man får raskere tilgang til de. 

Anonymkode: ca58f...8b5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du oppfølging av fastlegen? De plikter å følge opp når du ikke kommer til andre steder.

Anonymkode: d48a2...b58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har gjort det og gjort alt som står i min makt og det er å hjelpe meg selv men jeg får det ikke til lenger.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trist å høre. Det kan dessverre ta tid. Noen ganger 6 måneder. Mange i kø. Hvis du ikke orker selv kan du be legen din sende søknad om psykiatrisk sykepleier som du kan snakke med i mellomtiden. Dette er lavterskel og man får raskere tilgang til de. 

Anonymkode: ca58f...8b5

Det er nettopp dette som er blitt gjort men jeg har ikke fått svar. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får du oppfølging av fastlegen? De plikter å følge opp når du ikke kommer til andre steder.

Anonymkode: d48a2...b58

Legen bryr seg ikke.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk sånn motløs i flere år, og har prøvd alt. Men har vært innom forskjellige antidepressiva og bare gitt opp med en gang pga bivirkninger.

Nå har jeg endelig begynt på antidepressiva som funker, og har etter bare 3 mnd merket store positive endringer i livet.

Selv om jeg er bedre, så vil jeg gå til psykolog for å prøve å nøste opp i ting, men jeg tror ikke, for min del, at jeg ville klart meg uten Zoloft.

Anonymkode: 4a132...e0b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gjort det og gjort alt som står i min makt og det er å hjelpe meg selv men jeg får det ikke til lenger.

Ts

Samme her. Og jeg er så sliten nå...

Får ingen hjelp heller. Var til samtale med psykolog for 5 år siden, og selv om det kom frem at jeg hadde vært suicidal på et tidligere tidspunkt ble henvisingen til videre behandling avvist fordi jeg ikke var "syk nok".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Så hvorfor har vi egentlig psykologer, psykiatriske klinikker o.l? Er egentlig bare tull det de driver med da? Ja man må gjøre jobben selv, men er man psykisk syk så SKAL man få hjelp i form av råd og veiledning fra fagfolk som kan dette. Ikke minst psykiatere mtp viktig medisinering. 

Sånne uttalelser du kommer med er vanvittig farlig. Hvor ofte hører vi ikke om uskyldige mennesker som blir meningsløst drept av psykisk syke som ikke får hjelp? Hva har du å si til de? Disse folkene som dreper begynte et sted de også, mange gikk fra friske til litt dårlige til veldig dårlige. Og så kommer du å sier at dette er en jobb de må gjøre selv?

Anonymkode: 0114b...004

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer. Man må gjøre jobben selv. Men man trenger i mange tilfeller hjelp og veiledning for å få dette til.

Anonymkode: 6a198...437

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen bryr seg ikke.

Bytt lege NÅ.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der du er nå. Det viste seg at jeg hadde både depresjon, utbrenthet og PTSD. Det var ikke snakk om å få hjelp i det offentlige, så jeg gikk privat i over 2 år. Det er helt hårreisende at man ikke skal få hjelp når man er så syk. Det er vanskelig for folk å tro på dette hvis de ikke har trengt hjelp selv.

Min psykolog hadde jobbet i det offentlige tidligere, men sluttet fordi hun sa at hun aldri fikk mulighet til å ferdigbehandle pasientene sine. I det offentlige handlet det om å få folk sånn ca "i stående posisjon", og så måtte hun bytte ut vedkommende med en som lå nede. Det betyr at sannsynligheten for tilbakefall er stor. Jeg håper inderdlig at du klarer å skrape sammen nok til å komme deg privat, til en psykolog som kan holde i deg til du er stabilt frisk, og har fått de verktøyene du trenger for å gjøre egenbehandling når ting begynner å røyne på igjen. 

Masse lykke til, og riktig god bedring! ❤️

Anonymkode: 6a198...437

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...