AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Jeg jobber på sykehuset, og er bundet av kontrakt i noen år. Desverre har jeg fått sansen for å bo i Oslo etter jeg flyttet hit for å studere, og nå har jeg angst og gruer meg for å flytte tilbake til Tønsberg. Er det noen som lever i pendlelivet i helse hvor man fysisk må være på jobb? Anonymkode: 26f4c...4a2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Tønsberg og Oslo er veldig lang avstand, da får du plutselig en 12 timers arbeidsdag istedet for 8 som du lønnes for Anonymkode: eec92...007 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Det går ikke. Punktum. Anonymkode: fcc81...1b4 2
-jk- Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det går ikke. Punktum. Anonymkode: fcc81...1b4 Hæ? Tusenvis av folk pendler f.eks Fredrikstad-Oslo og Oslo-Tønsberg tar kun noen få minutter lengre tid (ca. 1 time og 11 minutter) med tog. Eneste begrensning er at første tog er i Tønsberg kl. 7 på morgenen så om man begynner skikkelig tidlig på jobb er det vanskelig. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 Jeg "pendler", er sykepleier. Bor på Vestlandet, pendler 1 time i bil/40-50 minutt med kollektivt. Det er ikke så langt eller ille, eneste som er styrete er når man har sen-tidlig, men har en grei turnus med lite sånt. Begynner kl 7 på tidligvakt så reiser rundt 6 hver dag. Anonymkode: 4f157...050 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Jeg hadde ikke gjort det. Hadde blitt for langt. Jeg pendler nå 45 min dør til dør og det synes jeg er slitsomt. Annet er det hvis man kan ha hjemmekontor en gang i uka men det går jo ikke i en jobb hvor man må møte opp. Men kan du ikke bare prøve da? Er det noen regler i forhold til jobben at du ikke kan ha lenger til jobb enn det og det. Hadde også sjekket med forbundet om det ikke var noen mulighet å komme ut av den kontrakten. Å være låst til en arbeidskontrakt i flere år høres, for meg, rart ut. Og usunt. Både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Anonymkode: 24588...3ea
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg hadde ikke gjort det. Hadde blitt for langt. Jeg pendler nå 45 min dør til dør og det synes jeg er slitsomt. Annet er det hvis man kan ha hjemmekontor en gang i uka men det går jo ikke i en jobb hvor man må møte opp. Men kan du ikke bare prøve da? Er det noen regler i forhold til jobben at du ikke kan ha lenger til jobb enn det og det. Hadde også sjekket med forbundet om det ikke var noen mulighet å komme ut av den kontrakten. Å være låst til en arbeidskontrakt i flere år høres, for meg, rart ut. Og usunt. Både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Anonymkode: 24588...3ea Hun har helt sikkert tatt videreutdanning betalt av arbeidsgiver og med det bundet seg i to år etter endt utdanning. Helt vanlig og «sunt» 🙈 Anonymkode: c9cf7...6df 6
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 Hvis du har fått en attraktiv videreutdanning (hvis det er det som er saken her), hadde det vært mulig å søke ny jobb i Oslo-området og lagt frem muligheten for at ny arbeidsgiver betaler deg ut av avtalen med sykehuset i Tønsberg? Jeg spør for jeg vet ikke om det lar seg gjøre i det offentlige. Kanskje noen annen i tråden her vet?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Har pendlet en del i livet, ca 40 min per vei i en jobb hvor jeg måtte være tilstede 8-16 fem dager i uka. Det gikk jo helt greit, men det går mye tid. Merker det nå etter at jeg begynte i ny jobb hvor reisetiden bare er 10 min per vei, hvor mye mer tid jeg har til overs. For min del er den tiden veldig dyrebar, siden jeg har et barn på litt over et år. Om du har familie, eller planlegger å skaffe deg det i nær fremtid, så ville jeg tenkt meg godt om i hvert fall. Anonymkode: fff1b...3bb
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 Hvis du har tatt videreutdanning som eks operasjonspl eller anestesi/intensivspl er det fullt mulig å bli kjøpt ut av bindingstid av ny arbeidsgiver. Jeg jobber i ous og det hender min avdeling gjør dette, spesielt hvis det er noen som har hatt praksis hos oss. Anonymkode: e84c3...052 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 -jk- skrev (6 timer siden): Hæ? Tusenvis av folk pendler f.eks Fredrikstad-Oslo og Oslo-Tønsberg tar kun noen få minutter lengre tid (ca. 1 time og 11 minutter) med tog. Eneste begrensning er at første tog er i Tønsberg kl. 7 på morgenen så om man begynner skikkelig tidlig på jobb er det vanskelig. Må regne med reisevei fra togstasjon til sykehuset der man jobber i tillegg. Anonymkode: 9b410...781 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må regne med reisevei fra togstasjon til sykehuset der man jobber i tillegg. Anonymkode: 9b410...781 Også fra bosted til togstasjon. Det kan fort ta 2 timer totalt. Anonymkode: 9b410...781 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvis du har tatt videreutdanning som eks operasjonspl eller anestesi/intensivspl er det fullt mulig å bli kjøpt ut av bindingstid av ny arbeidsgiver. Jeg jobber i ous og det hender min avdeling gjør dette, spesielt hvis det er noen som har hatt praksis hos oss. Anonymkode: e84c3...052 Har en annen videreutdanning (helsesykepleier), men det er vanlig at ny arbeidsgiver løser en fra bindingstid. Anonymkode: deaf6...353
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvis du har tatt videreutdanning som eks operasjonspl eller anestesi/intensivspl er det fullt mulig å bli kjøpt ut av bindingstid av ny arbeidsgiver. Jeg jobber i ous og det hender min avdeling gjør dette, spesielt hvis det er noen som har hatt praksis hos oss. Anonymkode: e84c3...052 Jeg har hørt om muligheten, men jeg har desverre tatt akuttsykepleie. Har ikke forhørt meg så mange steder enda, men virker som det ikke er sånn mulighet for oss. Anonymkode: 26f4c...4a2
Serafin Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 -jk- skrev (7 timer siden): Hæ? Tusenvis av folk pendler f.eks Fredrikstad-Oslo og Oslo-Tønsberg tar kun noen få minutter lengre tid (ca. 1 time og 11 minutter) med tog. Eneste begrensning er at første tog er i Tønsberg kl. 7 på morgenen så om man begynner skikkelig tidlig på jobb er det vanskelig. Ja, og VY kan man jo ikke stole på når man er avhengig av toget. De er jo kronisk ustabile med kanselleringer og diverse tekniske problemer osv. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 Det tar jo TO timer! Kan ikke sammenlignes med tre kvarter... Anonymkode: fcc81...1b4
Serafin Skrevet 6. juni 2023 #17 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg jobber på sykehuset, og er bundet av kontrakt i noen år. Desverre har jeg fått sansen for å bo i Oslo etter jeg flyttet hit for å studere, og nå har jeg angst og gruer meg for å flytte tilbake til Tønsberg. Er det noen som lever i pendlelivet i helse hvor man fysisk må være på jobb? Anonymkode: 26f4c...4a2 Jeg bodde i Porsgrunn og pendlet til Tønsberg sykehus. Drit slitsomt. Det gikk så mye tid på å reise i tillegg til å jobbe. Du må jo beregne mye tid til å stå opp langt tidligere. Tenk på all tiden du kunne ha sovet lenger hvis du bodde rett i nærheten av jobben din 😉 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #18 Skrevet 6. juni 2023 Serafin skrev (7 minutter siden): Jeg bodde i Porsgrunn og pendlet til Tønsberg sykehus. Drit slitsomt. Det gikk så mye tid på å reise i tillegg til å jobbe. Du må jo beregne mye tid til å stå opp langt tidligere. Tenk på all tiden du kunne ha sovet lenger hvis du bodde rett i nærheten av jobben din 😉 Ja, er helt klar over det. Jeg ønsker bare ikke å flytte fra kjæreste og venner i en by hvor det faktisk skjer ting. Føler ingen annen by kan måle seg med Oslo på samme måte, og er redd jeg sløser livet mitt på å flytte tilbake til ett rolig sted hvor jeg mister alle disse mulighetene. Det gjør meg svært sliten å konstant bekymre meg over det. Anonymkode: 26f4c...4a2
Serafin Skrevet 6. juni 2023 #19 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, er helt klar over det. Jeg ønsker bare ikke å flytte fra kjæreste og venner i en by hvor det faktisk skjer ting. Føler ingen annen by kan måle seg med Oslo på samme måte, og er redd jeg sløser livet mitt på å flytte tilbake til ett rolig sted hvor jeg mister alle disse mulighetene. Det gjør meg svært sliten å konstant bekymre meg over det. Anonymkode: 26f4c...4a2 Dere som bor i Oslo har fått en veldig rar innstilling. Tror at man må bo i hovedstaden og at det må skje ting hele tiden. Faktum er at mye av livet går med til hverdager og slit og jobb. Det er begrenset hvor mye en rekker å få med seg i løpet av en arbeidsuke. Jeg har bodd i Oslo i flere år og flyttet ut av byen. Jeg kan berolige deg med at du ikke går glipp av noe eller kaster bort livet ved å flytte. Det er bare sunt for deg å bo på en annen plass enn tigerstaden og se seg litt omkring. Og så er boligprisene mye billigere enn hva du måtte betale for et lite bøttekott på Løkka 😉 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 Kan du evt kjøpe deg fri fra kontakten din? En kollega gjorde det da hun plutselig ville flytte til en annen kant av landet og egentlig hadde bindingstid pga masterstudiet som ble betalt av arbeidsgiver. Tror hun måtte ut med 120 000kr Anonymkode: e2547...94d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå