AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Jeg har en venninne / en i samme vennegjeng (vi er ikke de nærmeste) som ofte tar over planlegging av ting. Hun er glad i å invitere til fest, middager, turer osv. Det er jo hyggelig, men hun må nesten alltid blande seg når andre ønsker å invitere. Jeg er også glad i å invitere og arrangere, men når hun inviterer så lar jeg hun få bestemme. Eksempel: Jeg inviterer til gåtur x sted. Hun sier "vi kan jo heller gå y sted". Jeg spør om noen vil bli med til x strand for å bade. Hun sier "y strand er bedre". Av og til tar hun litt over også. F.ekskan hun si "så kjekt alle ville bli med, da treffes vi kl...". Det kan virke som hun ikke helt liker at andre kommer med forslag eller inviterer, og at hun vil ta litt "æren" for det? Det begynner å irritere meg litt. Hun inviterer 7/10 ganger. Jeg inviterer av og til. De andre er typer som blir med på alt, men ikke selv tar iniativ. Jeg har prøvd å si at vi kan holde oss til planen, så kan hun invitere til noe neste gang. Råd? Anonymkode: d5dc7...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Spør henne hvorfor x sted er bedre enn y sted neste gang hun foreslår endringer Anonymkode: 3e783...907 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en venninne / en i samme vennegjeng (vi er ikke de nærmeste) som ofte tar over planlegging av ting. Hun er glad i å invitere til fest, middager, turer osv. Det er jo hyggelig, men hun må nesten alltid blande seg når andre ønsker å invitere. Jeg er også glad i å invitere og arrangere, men når hun inviterer så lar jeg hun få bestemme. Eksempel: Jeg inviterer til gåtur x sted. Hun sier "vi kan jo heller gå y sted". Jeg spør om noen vil bli med til x strand for å bade. Hun sier "y strand er bedre". Av og til tar hun litt over også. F.ekskan hun si "så kjekt alle ville bli med, da treffes vi kl...". Det kan virke som hun ikke helt liker at andre kommer med forslag eller inviterer, og at hun vil ta litt "æren" for det? Det begynner å irritere meg litt. Hun inviterer 7/10 ganger. Jeg inviterer av og til. De andre er typer som blir med på alt, men ikke selv tar iniativ. Jeg har prøvd å si at vi kan holde oss til planen, så kan hun invitere til noe neste gang. Råd? Anonymkode: d5dc7...c6b Men hvorfor inviterer du hun hver gang, og ikke noen av de andre. Det hadde jeg gjort om jeg vil til x og vet hun kommer til å presse igjennom y. Blir hun sur for det, er det jo en anledning til å fortelle at jeg inviterte Kari istedenfor fordi jeg ville til x og når jeg ber deg med på ting havner vi altid et annet sted. Min søster er sånn på alt, sykt slitsomt. Men hun kjører i tillegg hardt på for å ødelegge eller ta fulstendig over. Og hun lider av sjalusi Anonymkode: fba99...12e 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvorfor inviterer du hun hver gang, og ikke noen av de andre. Det hadde jeg gjort om jeg vil til x og vet hun kommer til å presse igjennom y. Blir hun sur for det, er det jo en anledning til å fortelle at jeg inviterte Kari istedenfor fordi jeg ville til x og når jeg ber deg med på ting havner vi altid et annet sted. Min søster er sånn på alt, sykt slitsomt. Men hun kjører i tillegg hardt på for å ødelegge eller ta fulstendig over. Og hun lider av sjalusi Anonymkode: fba99...12e Høres ut som de inviterer hele gjengen, men så endrer denne venninna planene etter invitasjonen er sendt. Veldig irriterende, men noen er sånn, har en mening med alt. Mitt forslag er å si ifra at da får du invitere dit neste gang. Anonymkode: 1d975...e84 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 Kan du formulere deg litt lurt når du inviterer? «Jeg har veldig lyst til å ha dere med på X strand, det er så koselig der. De som vil kan bli med lørdag kl 12, jeg tar med frukt 😊». Når venninna di kommer med endringer sier du bare at hun kan invitere til Y strand neste gang. Gjør det vanskelig for henne å komme med endringer. Hvordan pleier hun å invitere selv? Om hun ikke ga seg på dette eller det ble dårlig stemning hadde jeg bare gitt faen i å invitere til ting. Herregud så irriterende. Sier de andre i gjengen noe? Anonymkode: 8a2a3...ccc 7 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Man inviterer ikke til en strand med mindre man står for servering eller skyss. Det du snakker om er initiativer til å treffes. Anonymkode: 94cc3...315 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Har noe slike venninner jeg og. En av grunnene jeg ikke finner på så mye med dem lengre. Nå bestiller jeg og mannen min f.eks på konsert X og spør om dette venneparet vil bli med ut på konsert X etter at vi har bestilt (hvis vi ikke booker i forkant, så foreslår dem alltid konsert Y i stedet). Anonymkode: 2c9d3...6c9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 Hadde bare svart «da tar vi Y neste gang» og holdt meg til planen min. Du kan jo skrive «jeg tar en tur til strand x i dag. Koselig om noen joiner» eller noe sånt. Ikke åpne for diskusjon eller innspill. Hvis noen vil dra til strand Y istedet må de jo bare gjøre det. Anonymkode: 408ea...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Misforståelse. Du tror at du er vertskap. Mens hun oppfatter dine invitasjoner som generelle og forstår ikke at du mener at du vertskap. Løsning: snakk sammen. Fortell henne at du ønsker å være vertskap. Gjør det tydelig også når du inviterer. Anonymkode: 07a30...8f0 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en venninne / en i samme vennegjeng (vi er ikke de nærmeste) som ofte tar over planlegging av ting. Hun er glad i å invitere til fest, middager, turer osv. Det er jo hyggelig, men hun må nesten alltid blande seg når andre ønsker å invitere. Jeg er også glad i å invitere og arrangere, men når hun inviterer så lar jeg hun få bestemme. Eksempel: Jeg inviterer til gåtur x sted. Hun sier "vi kan jo heller gå y sted". Jeg spør om noen vil bli med til x strand for å bade. Hun sier "y strand er bedre". Av og til tar hun litt over også. F.ekskan hun si "så kjekt alle ville bli med, da treffes vi kl...". Det kan virke som hun ikke helt liker at andre kommer med forslag eller inviterer, og at hun vil ta litt "æren" for det? Det begynner å irritere meg litt. Hun inviterer 7/10 ganger. Jeg inviterer av og til. De andre er typer som blir med på alt, men ikke selv tar iniativ. Jeg har prøvd å si at vi kan holde oss til planen, så kan hun invitere til noe neste gang. Råd? Anonymkode: d5dc7...c6b Bare si når er det jeg som inviterer folk med, så får du foreslå når du inviterer. Så spør du rett ut hvorfor tenker du det er greit å drive å endre å prøve å overta når jeg inviterer folk på ting. Tenker du kan ta det opp med bare den personen og si at du syns det er helt unødvendig. Anonymkode: 03577...07d 2 1
Misanthropis Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 Det skjer jo ikke i vakum dette her. Dere må jo ha en form for kommunikasjon/ argumentasjon for hvorfor x er bedre enn y. Kanskje hun har et poeng, og du har andre poenger, og må legge frem de, ihvertfall så lenge du ikke er «formell vertinne» man har ulik sensitivitet for hva som er helt innafor å endre/diskutere… det kan være godt ment, og hun føler dere er trygge nok til å snakke om hva hvor og hvorfor, uten at det er noe diktatur
CX86 Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eksempel: Jeg inviterer til gåtur x sted. Hun sier "vi kan jo heller gå y sted". Anonymkode: d5dc7...c6b "Jeg skal hvertfall gå til X, så hvis noen vil være med dit er det fritt frem" 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man inviterer ikke til en strand med mindre man står for servering eller skyss. Det du snakker om er initiativer til å treffes. Anonymkode: 94cc3...315 Enig og da er det faktisk lov å komme med forslag til andre møtesteder om reisevei er mye mer vanskelig for seg Anonymkode: 3e783...907 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Det er bare noen som vil ha kontroll og kuppe arrangementet til andre. Det kan handle om sjalusi, ha kontroll osv. Være "limet" i gjengen. Du kan gjøre det vanskelig for henne å kuppe ved å sende en "lukket" invitasjon som feks. "Jeg skal til x,dato og klokkeslett, hyggelig om dere vil være med." Prøver hun å endre så ikke gå inn i noen diskusjon, bare si at du har bestemt det slik og når hun inviterer kan hun bestemme hvor og når. Du kan risikere at hun ikke kommer da, men da vet du hvor du har henne. Anonymkode: f88e5...b6b 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Enig og da er det faktisk lov å komme med forslag til andre møtesteder om reisevei er mye mer vanskelig for seg Anonymkode: 3e783...907 Joda det er lov, men det ser ikke ut som om det er det som er gjeldende i dette tilfellet. Anonymkode: f88e5...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 Kjenner litt til det. Min venninne er sånn som kan komme med velmenende forslag. Et eksempel er f.eks da vi skulle på russe-reunion, og vi var en liten gruppe som skulle samles hos en felles venninne. Hun og en annen hadde litt reisevei, og ville plutselig at vi alle bare skulle treffes i byen på et utested før selve festen. Jeg svarte henne bare at vi heller bare kunne treffe de to på festen, siden vi ikke skulle ha så langt vorspiel uansett. Enden på visa ble at de kom på vorspiel uansett. Det er sikkert ikke vondt ment, men kan være litt irriterende. Anonymkode: 4e807...6f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå