AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Med vanlig lønn, uten barnebidrag? Har ca. 520.000 inn og 31500 utbetalt. Ca 12000 går med til boliglån, 2500 forsikringer(hus, innbo, skade, ufør,bil), 1500 kommunale avgifter, 4500 barnehage (2 barn redusert foreldrebetaling), drivstoff/bompenger 2500 (må dessverre ha bil for å rekke barnehage og jobb), nettleie ca 1000, strøm ca 2000 (har variert veldig det siste året!), lånekassen 2000, internett/tv/mobil 1400. Da er det igjen ca. 2000 når alt er betalt, det holder så klart ikke til mat/klær/tannlege. Om vi kunne flyttet slik at vi kunne tatt buss ville vi ha spart ca 1800 på det (2500-busskort) men da ville det blitt problematisk å handle inn med bæreposer og 2 små på buss, fritidsaktiviteter i fremtiden, besøke familie o.l, ungene måtte også hatt lengre dager i barnehagen. 14500 er utgifter på bolig, om vi solgte den og leide ville vi fått igjen ca. 1 mill i egenandel, men måtte senke levestandard mye og gå fra 4 til 2 soverom og leie med 2 soverom er litt dyrere (15000-16000) samt at det da er usannsynlig at vi kunne kjøpt noe igjen. Ønsker at ungene skal vokse opp her (det er barndomshjemmet mitt). Internett må vi nesten ha og da er det kun en leverandør her, billig mobil på 120kr. Ønsker å gå fra samboer som bidrar med mat nå, han har gått på aap i mange år og tar nå opp fag for å studere i 5 år fra høsten 2024...jeg ønsker at han skal bidra mer hjemme og få seg en jobb. Han får nå kun lån fra lånekassen. Regner med det ville telt som ikke bidragsdyktig når han skal gå skole/studere i 6 år til. Om jeg får en ny jobb kan jeg kanskje gå opp 50.000 og det hjelper jo litt, men er ikke nok slik at vi kan klare oss alene. Håper noen har tips til oss! Anonymkode: 9028b...e57
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Du vil gå fra samboeren fordi han tar tak og skaffer seg en utdanning? Anonymkode: 22c4e...ebf 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vil gå fra samboeren fordi han tar tak og skaffer seg en utdanning? Anonymkode: 22c4e...ebf Hun skrev ikke at det var FORDI han tar utdanning. Hun skrev at han tar utdanning og ikke har inntekt og av den grunn ikke er i stand til å betale bidrag. Derfor kan hun ikke regne med noe barnebidrag i regnestykket hun har ovenfor. Anonymkode: 76cbc...be5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun skrev ikke at det var FORDI han tar utdanning. Hun skrev at han tar utdanning og ikke har inntekt og av den grunn ikke er i stand til å betale bidrag. Derfor kan hun ikke regne med noe barnebidrag i regnestykket hun har ovenfor. Anonymkode: 76cbc...be5 "jeg ønsker at han skal bidra mer hjemme og få seg en jobb. " Anonymkode: 22c4e...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 - Gå ned i levestandard for å minke faste utgifter. Svelg stoltheten når det kommer til barndomshjemmet. Hva betyr mest for deg; bo en plass med nostalgisk verdi, eller mer lykke ved å forlate samboer? - Finne en ny jobb/karrierevei som betaler bedre. 520 000 er ikke veldig mye å leve på. Evt. få en jobb ved siden av eller skaffe en annen ekstra inntekt. Anonymkode: 3502d...910 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Du virker jo til å ha råd til det, men mannen får kanskje en utfordrende tid... Anonymkode: c4a1e...b17
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Folk har råd til det fordi de bor etter økonomien sin. For din del er det vel heller ikke snakk om å flytte slik at dere kan ta kollektiv, men å flytte ett sted du har råd til å bo. For det boliglånet dere har i dag får du jo ikke beholde uansett. Med 2 barn og bil så vil du i det hele tatt slite med å få lån. Men nei, som enslig kan man ikke velge bolig fra øverste hylle, og man har svært sjeldent mulighet til å ha samme levestandard som om man har på to inntekter. Det er dyrt være enslig. Selv for oss som er enslige uten barn. Anonymkode: 8cfaf...22a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 Du kan vel flytte og beholde bilen? Anonymkode: 4da06...fa4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan vel flytte og beholde bilen? Anonymkode: 4da06...fa4 Altså kjøpe nytt, ikke leie. Av og til må man senke levestandarden. Anonymkode: 4da06...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 Hvorfor vil du forsøke å klare deg helt uten barnebidrag, barnetrygd osv.? Du tjener lite nok til å få overgangsstønad også. Disse ordningene er jo der for å avhjelpe i akkurat en slik situasjon. Dersom du får fast bosted med barna så kan du også vurdere å flytte nærmere jobben din og finne en lokal barnehage. Barna dine har det uansett ikke godt av å vokse opp i et hjem der foreldrene ikke har råd til mat. Anonymkode: a3222...b1a 2 1
Andro Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 Det kommer til å gå helt fint, men ta et møte med banken og få ned månedsbetalingen litt. Du vil få mer reduksjon i foreldrebetaling på sfo og barnehage, redusert skatt, økt barnetrygd, og du kan søke bidragsforskudd fra NAV. https://www.nav.no/familie/alene-med-barn/veiviser/ Du kan også søke supplerende overgangsstønad når du har en inntekt under 613.000. Behold barndomshjemmet ditt du, det kommer til å gå bra med dere. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Andro skrev (1 time siden): Det kommer til å gå helt fint, men ta et møte med banken og få ned månedsbetalingen litt. Du vil få mer reduksjon i foreldrebetaling på sfo og barnehage, redusert skatt, økt barnetrygd, og du kan søke bidragsforskudd fra NAV. https://www.nav.no/familie/alene-med-barn/veiviser/ Du kan også søke supplerende overgangsstønad når du har en inntekt under 613.000. Behold barndomshjemmet ditt du, det kommer til å gå bra med dere. Det er særs tvilsomt at ts kan sitte med det boliglånet alene. 2 barn og bil trekker kraftig ned. Anonymkode: ffc28...887 3
Andro Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er særs tvilsomt at ts kan sitte med det boliglånet alene. 2 barn og bil trekker kraftig ned. Anonymkode: ffc28...887 Dette har jeg prøvd selv for 12 år siden. Jeg vil si at det gikk over all forventning. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Han må jo ha en deltidsjobb og sommer jobb som student. Vi er to og jeg studerer. Siste eksamen var 31 mai. Så nå er det sommer jobb frem til 14 august. (Skal ha to uker ferie inni der da) påske, jul osv 1 helg i mnd... det klarer han Anonymkode: 1a54b...9fd
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 Andro skrev (13 minutter siden): Dette har jeg prøvd selv for 12 år siden. Jeg vil si at det gikk over all forventning. Men så har boliglånsforskriften trådd i kraft siden da... og så har den blitt strammet inn KRAFTIG i ettertid, og så er rentene gått opp så bankene er enda strengere... Hva som skjedde for 12 år siden, lenge før en forskrift trådde i kraft er fullstendig irrelevant. Man må forholde seg til gjeldende forskrifter i dag. Anonymkode: 8cfaf...22a 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 Andro skrev (38 minutter siden): Dette har jeg prøvd selv for 12 år siden. Jeg vil si at det gikk over all forventning. Da er jo ikke din erfaring spesielt relevant lenger Anonymkode: ffc28...887 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #17 Skrevet 7. juni 2023 - Redusert foreldrebetaling i barnehage (både via NAV og via kommunen, dersom din kommune har denne ordningen). - Barnetrygd. Den vil vel ligge over 5000 per måned dersom barna dine er yngre enn seks år. - Overgangsstønad. - Bidrag/bidragsforskudd. - Ekstrajobb når barna har samvær med far. - Se over innkjøpsvaner. Handler du f.eks. mat på impuls og slenger med noe, eller planlegger du og holder deg til handlelisten. Kjøper du "bare" en kaffe, is, brus når dere er på farten så slutt med det. Oppdaterer du interiør og klær etter sesong og hva som er mote, eller kjøper du ved et faktisk behov. Osv. Anonymkode: db89e...b96 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Skrevet 7. juni 2023 Jeg aner ikke! Jeg sliter med regnestykket selv og. Det er klart at du kan leie, og da slippe kommulane avgifter og Internett, men her jeg bor så er leiemarkedet mye høyere priset enn boliglån. Hvertfall om man må ha 2-3soverom. Du får overgangsstønad i en periode da, den kan jo gjøre litt, og kanskje bostøtte om du har lav inntekt. Anonymkode: 6fba1...de0
AnnoNymi Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 Regner med du får barnetrygd for barna? Det øker inntekten din med rett i overkant av 3000kr for to barn. Og så får du vel litt ekstra trygd som enslig forsørger. Ellers vil jeg anbefale deg å flytte boliglånet til annen bank med lavere rente. Renteradar.no er en super tjeneste for å se hvor mye du kan spare på å flytte lånet. Her kan du spare store penger. Du bør ringe rund til ulike forsikringsselskaper for å få rimeligere forsikring. Press dem gjerne litt og si at du har fått bedre tilbud hos et annet forsikringsselskap. De har alltid litt å gå på. Du kan eventuelt også nedgradere bilen og kjøpe en rimeligere en, da vil du kunne få fylt på bufferkontoen. (Litt avhengig av hvilken bil du har i dag så klart)
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #20 Skrevet 7. juni 2023 AnnoNymi skrev (27 minutter siden): Regner med du får barnetrygd for barna? Det øker inntekten din med rett i overkant av 3000kr for to barn. Og så får du vel litt ekstra trygd som enslig forsørger. Ellers vil jeg anbefale deg å flytte boliglånet til annen bank med lavere rente. Renteradar.no er en super tjeneste for å se hvor mye du kan spare på å flytte lånet. Her kan du spare store penger. Du bør ringe rund til ulike forsikringsselskaper for å få rimeligere forsikring. Press dem gjerne litt og si at du har fått bedre tilbud hos et annet forsikringsselskap. De har alltid litt å gå på. Du kan eventuelt også nedgradere bilen og kjøpe en rimeligere en, da vil du kunne få fylt på bufferkontoen. (Litt avhengig av hvilken bil du har i dag så klart) Om de skal ha 50/50 får hun ikke noe ekstra som enslig forsørger, men det er vel ikke kommet frem så mye om samværsfordeling. Anonymkode: 4da06...fa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå