AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Eldste barnet vårt er 20, hun har kjæreste, de har vært sammen i drøyt tre år og er sånn sett stabile. Både eksen min (hennes far) og jeg synes det er litt vanskelig å sette grenser på hvor mye kjæresten hennes skal inkluderes. Og jeg vet også foreldrene våre, altså besteforeldrene, synes det samme, siden hun er eldste barnebarn på begge sider og den første med fast kjæreste over lang tid. Selv har jeg kommet dit at jeg synes det er vanskelig å invitere barna mine på ting, f eks på kino, uten å inkludere kjæresten hennes. Og det blir dyrt, rett og slett, noe som gjør at vi sjeldnere gjør ting. Og jeg har virkelig ikke mulighet til å alltid inkludere ekstra personer til middag, han spiser jo f eks nesten like mye som meg og mine tre barn til sammen. Og hva når alle tre har faste kjærester, når jeg virkelig ikke har mulighet til å inkludere kjærestene i alt? Blir da feil i mine øyne at første svigerbarn har fått masse. En annen ting er at de to andre barna mine er lei av at vi aldri gjør ting alene eller kn ha en eneste kosekveld hjemme lenger uten at eldste inkluderer kjæresten. Faren min, som er pensjonist, spurte meg om kjæresten til eldste var forventet å bli inkludert i pappas bursdagsfeiring. Han kunne tenke seg å ta med barn, svigerbarn og barnebarn ut for å spise. Og jeg har full forståelse for at det blir veldig dyrt når familien øker på denne måten. Etterhvert vil det bli veldig mange svigerbarnebarn og t o m oldebarn. Hvordan løser dere dette i andre familier? Anonymkode: 661ff...4f6 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Kan de betale for seg selv siden de er så gamle? Mine foreldre har betalt kanskje opptil 30 middager for meg siden jeg flyttet ut for 13 år siden. Og kun to av de var på restaurant. Så jeg ser ingen grunn til å være så voldsomt spandabel hele tiden. Anonymkode: 3e948...de3 8 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Har vært sammen med min mann siden jeg var 17 år gammel, og det tror jeg aldri har vært et tema i familien hvorvidt han var velkommen til fellesfeiring av bursdager eller øvrig etter vi ble samboere. Ved middagsselskaper har man den mengden mat man har, og tross hans store appetit er han vel klar nok i hodet til å begrense seg slik at alle kan få lik mengde før han eventuelt spiser resten? Sånn har vi det iallfall, da mannen min spiser en hel del mer så starter han likevel med normale posjoner og avventer med å fylle på tallerkenen til alle er blitt mett.. Og når du vil finne på noe med barna alene så kan du jo bare si det, at du/dere vil ha med kun barna deres uten følge denne gangen. Syns det er veldig stas når mine foreldre tar meg med på konserter, kino eller show uten mannen iallfall. Man har litt behov for å få hjelp til å løsrive seg litt iblant også. Nå er egne barn enda veldig unge så jeg har ikke praktisert det som forelder, men som datter og mor så ser jeg utfordringen og tenker at man med forøkelse av familien kanskje også må droppe å spandere en fullverdig bursdagsmiddag når man er blitt besteforelder og oldeforeldre. Da er det lov å invitere med ut og si at det dog blir på egen regning fordi laget består av så mange mennesker, så kan hver enkelt ta stilling til om de har råd eller ei. Anonymkode: f7276...169 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan de betale for seg selv siden de er så gamle? Mine foreldre har betalt kanskje opptil 30 middager for meg siden jeg flyttet ut for 13 år siden. Og kun to av de var på restaurant. Så jeg ser ingen grunn til å være så voldsomt spandabel hele tiden. Anonymkode: 3e948...de3 Tenker du at kjæresten betaler for seg selv hvis han skal være med? Han kan forsåvidt det hvis vi skal en tur på kino eller noe sånt, men kan jo ikke si at han må betale selv hvis han vil være med å feire pappa,synes jeg. Et av punktene mine er også om det fortsatt er ok å invitere barna mine på ting uten å alltid inkludere han. Føler på at jeg er slem hvis jeg f eks inviterer barna mine på harrytur med båt og mat (altså Sandefjord-Strømstad og lunsj ombord) og ikke han.. Anonymkode: 661ff...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Også er det kanskje lurt å servere mat som ikke koster all verden men som man kan lage opp mye av da, når de først kommer hjem på middag. Anonymkode: f7276...169 8
Brunello Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tenker du at kjæresten betaler for seg selv hvis han skal være med? Han kan forsåvidt det hvis vi skal en tur på kino eller noe sånt, men kan jo ikke si at han må betale selv hvis han vil være med å feire pappa,synes jeg. Et av punktene mine er også om det fortsatt er ok å invitere barna mine på ting uten å alltid inkludere han. Føler på at jeg er slem hvis jeg f eks inviterer barna mine på harrytur med båt og mat (altså Sandefjord-Strømstad og lunsj ombord) og ikke han.. Anonymkode: 661ff...4f6 Snill mener du vel. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Jeg forstår hva du mener, og ja, det koster penger å ta regningen for stadig flere på et utested. Hjemme tenker jeg litt annerledes. I mitt hode så er vi en utvidet familie som inkluderer dem som blir kjærester, og at slik er det bare. Men når de har bikket 20 og kanskje enda noen år frem når de får inntekt, eller kanskje har det allerede? Så tenker jeg at det er naturlig at de f.eks blir bedt om å ta med seg brus og drikke, og så står dere for maten. Vi har hatt noen utfordringer her med eldstemann og kjæresten som kommer tomhendt til helger og ferier, men vil ha full forpleining, fri kost og losji. Men det endret seg da jeg begynte å be om at de tok med det de ville ha til ekstra snacks, vin og sære kostting. Ble ingen drama av det. Å inkludere sosialt synes jeg er bare koselig, men der og kommer det jo an på. Den forrige kjæresten likte hverken oss eller søskene hans, skulle ligge oppå fanget og bli kost med mens vi alle satt sammen i både stua og ved bordet, og det var rett og slett slitsomt. Nåværende og de unge kjærestene til de andre er bare fine å ha på besøk, selv om de eter som hester. Blir mer pasta enn biff for å si det slik. Familien utvider seg. Anonymkode: 77b72...cbf 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Brunello skrev (13 minutter siden): Snill mener du vel. Nei, jeg mener slem. Anonymkode: 661ff...4f6 2
Perleblomst Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Når de er over 18år og har vært i samme forhold minst ett år, så bør de inkluderes! Men de må selv betale for f.eks middag ute og kino. Jeg hadde blitt lei meg over å ikke bli inkludert når jeg var 20år og hadde vært sammen i 3 år....Får litt følelsen over at deres familie ikke ønsker "inntrengere". 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 Populært innlegg #10 Skrevet 6. juni 2023 Litt sjokkert over hvor mye støtte du får i tråden. For meg er det en selvfølge at stabile samboere inkluderes i alt. De er en selvsagt del av familien. Noe annet synes jeg er smålig. Anonymkode: 05b70...188 49 4 8
Snok1 Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 Alle skal med. Alltid. Har hatt med kjærester på ferietur flere ganger. 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Du kan selvsagt gå på kino eller reise på tur med datteren din uten at kjæresten et med. Men bursdager vil de være en naturlig gjest. Anonymkode: 6abb0...3f2 24 1
Fremmed fugl Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 Er vel egentligen ikke mer komplisert enn kjæresten til venner. Må jeg invitere ektefelle til den jeg ber på: - Bli med på trening. Opplagt ikke. - Barnedåp. Selvfølgelig. - Julefeiring. Selvfølgelig. - Middag. Litt avhengig, men vanligvis. - Tur (som i ferietur). Spørs hvilken type tur. Men her betaler man hver for seg. 9 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Mamman min ba meg ut på shopping. Alle selskaper ol har partnere alltid vært invitert, jul, nyttår påske ferie osv. Ikke ofte vi alle spise middag hjemme hos mor og far. Med 3 søsken og med ungeflokk sier jo det seg selv ikke lR seg gjennomføre . Om man skal noe og vil bidra for en, sier dere at dette blir dyrt om vi skal betale alt. Men kan dere betale halvparten for dere. Da har dere på sett og vis spandert kun på barnet deres. Hvis dere ikke inkluderer partner og tar de inn i familien, så ikke klag den dagen dere får barnebarn og de velger mer kontakt med andre familien. Dessuten jo mer familie dere er for deres barns partnere, jo større sjanse er det for at kjærligheten deres lykkes. Anonymkode: 707fe...360 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 Det med vanlige er nok at de blir med på alt. Anonymkode: 80e49...ae5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Litt sjokkert over hvor mye støtte du får i tråden. For meg er det en selvfølge at stabile samboere inkluderes i alt. De er en selvsagt del av familien. Noe annet synes jeg er smålig. Anonymkode: 05b70...188 Tror du misforstår litt, kjæresten blir inkludert temmelig mye, de spiser f eks middag her ofte, han feirer jul med oss, han får t o m julekalender av meg. Men økonomien setter en stopper for at jeg kan behandle han som et fjerde barn. 8g det kan kjapt komme to svigerbarn til. Pappa kjøper t o m julegave til han og kjæresten er med på ting i familien, f eks bursdager hjemme. Når pappa nå lurer på hvor grensen skal gå i forhold til at han for en gangs skyld har lyst til å gå på restaurant med familien, har jeg full forståelse for det. Det blir for dyrt å inkludere barnebarnas kjærester etterhvert når alle får det og det blir feil, føler pappa, at den første da får være med på alt. Anonymkode: 661ff...4f6 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #17 Skrevet 6. juni 2023 Du må vel kunne ta dette opp med datteren din? Det er en ærlig sak at økonomien ikke strekker til. De unge har dessuten godt av å ta mest mulig ansvar selv. Anonymkode: e9c34...0f4 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #18 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tenker du at kjæresten betaler for seg selv hvis han skal være med? Han kan forsåvidt det hvis vi skal en tur på kino eller noe sånt, men kan jo ikke si at han må betale selv hvis han vil være med å feire pappa,synes jeg. Et av punktene mine er også om det fortsatt er ok å invitere barna mine på ting uten å alltid inkludere han. Føler på at jeg er slem hvis jeg f eks inviterer barna mine på harrytur med båt og mat (altså Sandefjord-Strømstad og lunsj ombord) og ikke han.. Anonymkode: 661ff...4f6 Jeg tenkte jo faktisk at både datteren og kjæresten hennes betaler for seg selv. De har vel inntekt begge to? Da burde jo ikke det være noe problem. Anonymkode: 3e948...de3 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #19 Skrevet 6. juni 2023 Jeg forstår problemstillingen din. Jeg tror at din datter og kjæresten nok ikke har tenkt på denne problemstillingen i det hele tatt. Hvis de unge er studenter med begrenset inntekt, så synes de sikkert det er avlastende å komme til gratis middag. Hva med hans familie da? Er de like inkluderende og raus med din datter? Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort, men kanskje kan en løsning være at når disse to blir eldre så kan de begynne å være med på å betale selv om de yngste blir påspandert? Slik at det på denne måten blir mer likt uten at det fører til økonomisk ruin for dere når flere svigerbarn kommer til. Jeg tenker at uansett så kan det være lurt å nevne bekymringen til datteren din, eventuelt lage billigere mat hjemme og be de bidra litt på restauranter? Jeg selv har vært på mange middager hos svigerforeldre. Nå som de er eldre, er det vi som inviterer og betaler. Så for vår del er rollene byttet om. Basert på min erfaring og det jeg opplever som normalt, så vil jeg tro at når barna dine får barn, jobb og egen bolig, så kommer de til å invitere dere «gamle», og at det økonomisk sett kanskje jevner seg litt ut. Anonymkode: f89da...7fd 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du misforstår litt, kjæresten blir inkludert temmelig mye, de spiser f eks middag her ofte, han feirer jul med oss, han får t o m julekalender av meg. Men økonomien setter en stopper for at jeg kan behandle han som et fjerde barn. 8g det kan kjapt komme to svigerbarn til. Pappa kjøper t o m julegave til han og kjæresten er med på ting i familien, f eks bursdager hjemme. Når pappa nå lurer på hvor grensen skal gå i forhold til at han for en gangs skyld har lyst til å gå på restaurant med familien, har jeg full forståelse for det. Det blir for dyrt å inkludere barnebarnas kjærester etterhvert når alle får det og det blir feil, føler pappa, at den første da får være med på alt. Anonymkode: 661ff...4f6 Det høres ut som dere lever en livsstil dere ikk egentlig har råd til. Min familie hadde ikke god råd, og vi var aldri ute og spiste. Kino var en sjelden gang med venner. De inviterer aldri på kino eller resturant som voksne. Det er veldig sjeldent at de går på slike ting selv. Anonymkode: c8489...d67 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå