Gå til innhold

Fjerne fregner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

@Roci hei. Jeg har fregner og vil gjerne bli kvitt det. Fikk god hjelp av deg før. Prøver igjen.🙂

Vet du noe om middel eller krem som hjelper mot fregner?

Anonymkode: 78521...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal bli kvitt fregnene dine, må du antakelig ty til laserbehandling og/eller kjemisk peeling, og hjemmebehandling med produkter med pigmenthemmende ingredienser. Du må også fortsette å bruke høy solfaktor og holde deg unna solen, da UV-stråling vil få fregnene til å komme tilbake.

Det finnes faktisk to ulike typer fregner - såkalt ephelides, som er de "vanlige" fregnene, og solar lentigo, som er en type pigmentflekker, ofte kalt solflekker eller leverflekker. Hvis fregnene dine blekner eller er nesten usynlige om vinteren, har du den førstnevnte typen, hvis de er like synlige hele året, har du den andre typen som er betraktelig vanskeligere å bli kvitt.

Syrepeeling og C-vitamin kan bidra til å lysne fregnene dersom du har ephelides. Men du må som sagt holde deg unna solen og være nøye med  å bruke høy solfaktor. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (6 timer siden):

Hvis du skal bli kvitt fregnene dine, må du antakelig ty til laserbehandling og/eller kjemisk peeling, og hjemmebehandling med produkter med pigmenthemmende ingredienser. Du må også fortsette å bruke høy solfaktor og holde deg unna solen, da UV-stråling vil få fregnene til å komme tilbake.

Det finnes faktisk to ulike typer fregner - såkalt ephelides, som er de "vanlige" fregnene, og solar lentigo, som er en type pigmentflekker, ofte kalt solflekker eller leverflekker. Hvis fregnene dine blekner eller er nesten usynlige om vinteren, har du den førstnevnte typen, hvis de er like synlige hele året, har du den andre typen som er betraktelig vanskeligere å bli kvitt.

Syrepeeling og C-vitamin kan bidra til å lysne fregnene dersom du har ephelides. Men du må som sagt holde deg unna solen og være nøye med  å bruke høy solfaktor. 

Hei

Takk for svaret 🙂

Fregnene mine har jeg hele tiden uansett årstid. De første fregnene kom da jeg var rundt 10 år gammel. Etter hvert kom det flere og flere. Nå er jeg 35 år gammel og har en god del på kinnet og nesa. Prøvde en krem også som jeg fikk fra fastlegen. Den het pigmanorm. Jeg brukte kremen i 3 uker. Fregnene ble borte. Men med en gang jeg sluttet med kremen. Kom flekkene tilbake 😪 

Da vil jeg tror at jeg har ephelides? Hvilken type syrepeeling anbefaler du? Når det  gjelder solkrem så bruker jeg spf50+ hele året 🙂

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Takk for svaret 🙂

Fregnene mine har jeg hele tiden uansett årstid. De første fregnene kom da jeg var rundt 10 år gammel. Etter hvert kom det flere og flere. Nå er jeg 35 år gammel og har en god del på kinnet og nesa. Prøvde en krem også som jeg fikk fra fastlegen. Den het pigmanorm. Jeg brukte kremen i 3 uker. Fregnene ble borte. Men med en gang jeg sluttet med kremen. Kom flekkene tilbake 😪 

Da vil jeg tror at jeg har ephelides? Hvilken type syrepeeling anbefaler du? Når det  gjelder solkrem så bruker jeg spf50+ hele året 🙂

Ts

Hei, hvis du har fregnene hele året,  kan det være at du har den andre typen, solar lentigo. Ephelides er ofte svakere eller borte om vinteren.

Syreeksfoliering og c-vitamin vil ikke fjerne fregnene mer effektivt enn Pigmanorm, som er et legemiddel og derfor inneholder kraftigere virkestoffer. Og uansett hvilken metode du bruker for å blekne fregnene, så er ingen av dem permanente.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager vil du bli kvitt fregner?

Anonymkode: b3dc7...540

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fregner er jo in nå. Folk sminker på og til og med tatoverer på seg fregner! 

Anonymkode: ecfe4...53a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fregner er jo in nå. Folk sminker på og til og med tatoverer på seg fregner! 

Anonymkode: ecfe4...53a

Hæ? det har jeg aldri sett noen gjøre😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (1 time siden):

Hei, hvis du har fregnene hele året,  kan det være at du har den andre typen, solar lentigo. Ephelides er ofte svakere eller borte om vinteren.

Syreeksfoliering og c-vitamin vil ikke fjerne fregnene mer effektivt enn Pigmanorm, som er et legemiddel og derfor inneholder kraftigere virkestoffer. Og uansett hvilken metode du bruker for å blekne fregnene, så er ingen av dem permanente.

Okey😪😪😪

Vet du om noen gode produkter som jeg kan bruke for å skjule disse flekkene? Prøver å skjule med foundation, pudder, concealer..det ser greit ut i 2-3 timer og så føles det som om jeg ikke har brukt noe på flekkene og de er synlige igjen😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Okey😪😪😪

Vet du om noen gode produkter som jeg kan bruke for å skjule disse flekkene? Prøver å skjule med foundation, pudder, concealer..det ser greit ut i 2-3 timer og så føles det som om jeg ikke har brukt noe på flekkene og de er synlige igjen😨

?☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Okey😪😪😪

Det er egentlig ikke min sak, men er det ikke bedre å bli venn med fregnene dine i stedet for å stresse med å få de skjult eller fjernet?

Når jeg påpeker at ingen metoder fjerner fregnene permanent, så betyr jo ikke dette at de ulike metodene ikke har effekt, bare at du ikke kan slutte med behandlingen dersom du ønsker å vedlikeholde resultatet.

Hvis du ikke kan eller vil fortsette med Pigmanorm, så finnes det andre ikke-reseptbelagte produkter som kan lysne fregnene, men det tar litt tid, og du må være forsiktig med soleksponering og nøye med å bruke tilstrekkelig solbeskyttelse slik at du ikke stimulerer pigmentproduksjonen. 

Noen produkter du kan vurdere, er f.eks. 

Neostrata Enlighten Illuminating Serum

Dermaceutic Yellow Cream eller Dermaceutic Radiance

Disse er svært potente produkter som er beregnet til bruk om natten, og det er viktig å venne huden gradvis til disse produktene. Etterhvert kan du også inkludere et C-vitaminserum på dagtid. 

Du kan også bruke en solkrem beregnet på å forebygge pigmenteringer, f.eks. 

Heliocare 360 Pigment Solution Fluid SPF50

Eucerin Pigment Control Sun Fluid SPF50 (vil tro du får tak i denne hos de fleste apotek)

Husk å bruke nok solkrem - to fingerlengder for ansikt og hals, og påfør med jevne mellomrom i løpet av dagen. Det er ikke tilstrekkelig med et tynt lag solkrem om morgenen, spesielt dersom du skal oppholde deg utendørs.

Et par foundations som gir svært god dekning er 

IT Cosmetics Celebration Foundation og Vichy Dermablend Compact Foundation. Jeg har forsøkt begge selv, og kan bekrefte at de har god dekningsevne. Jeg synes personlig at Dermablend gir et mer naturlig resultat. Ingen av de holder gjennom hele dagen, så man bør bruke en settingspray og være forberedt på at man kanskje må friske opp sminken i løpet av dagen. 

Endret av Roci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Hvorfor vil du bli kvitt noe så sjarmerende som fregner? Det er jo fint! Kunne ønske jeg hadde 😍

Jeg har sett sminkevideoer på Youtube der kvinner sitter og tegner på seg fregner med sminke!

Anonymkode: c1f98...2d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

How To Do Fake Freckles with Makeup in 3 Steps - Maybelline
How to Get Fake Freckles With Makeup - L’Oréal Paris (lorealparisusa.com)
How to Make Fake Freckles That Look Totally Natural (byrdie.com)
Det er såpass populært at selv de store sminkemerkene har laget veiledning for å sminke på seg fregner. 
Og det finnes til og med egne produkter for å tegne på fregner 
Makeup Mekka - Freckle Tint
FRECKING GOOD | KINN | SMINKE | CAIA COSMETICS

Men det er vel som med det meste annet, man vil ha det andre har, ikke det man har selv. 

Jeg er enig med @Roci at du heller bør bli venn med fregnene dine. 
Jeg har selv en veldig tydelig føflekk under nesa. Denne hatet jeg på mine yngre dager. Som barn fikk jeg mye kommentarer som "hva har du der?" "hvorfor har du en svart prikk under nesa?" "er det snørr?" you name it...
Jeg prøvde mye for å dekke over den, men siden den er stor og mørk er det veldig vanskelig. Så begynte jeg fokusere fra andre siden, hvordan enkelte har fått føflekker til å bli deres greie. Cindy Crawford, Goldie Hawn, Marilyn Monroe og Blake Livley for å nevne noen, er skjønnhetsdealer som har fremhevet sine føflekker, fremfor å skjule de. 

Se på Emma Stone, Emma Watson, Jennifer Lawrence, Demi Levato og Jessie Williams for eksempel, det er noen av kjendisene som må sies være svært vakker, og som ofte fremhever fregnene sine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den yngre garde gjør det. Det har vært inn i noen år. 

Anonymkode: 71b87...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Roci skrev (12 timer siden):

Det er egentlig ikke min sak, men er det ikke bedre å bli venn med fregnene dine i stedet for å stresse med å få de skjult eller fjernet?

Når jeg påpeker at ingen metoder fjerner fregnene permanent, så betyr jo ikke dette at de ulike metodene ikke har effekt, bare at du ikke kan slutte med behandlingen dersom du ønsker å vedlikeholde resultatet.

Hvis du ikke kan eller vil fortsette med Pigmanorm, så finnes det andre ikke-reseptbelagte produkter som kan lysne fregnene, men det tar litt tid, og du må være forsiktig med soleksponering og nøye med å bruke tilstrekkelig solbeskyttelse slik at du ikke stimulerer pigmentproduksjonen. 

Disse er svært potente produkter som er beregnet til bruk om natten, og det er viktig å venne huden gradvis til disse produktene. Etterhvert kan du også inkludere et C-vitaminserum på dagtid. 

Eucerin Pigment Control Sun Fluid SPF50 (vil tro du får tak i denne hos de fleste apotek)

Husk å bruke nok solkrem - to fingerlengder for ansikt og hals, og påfør med jevne mellomrom i løpet av dagen. Det er ikke tilstrekkelig med et tynt lag solkrem om morgenen, spesielt dersom du skal oppholde deg utendørs.

IT Cosmetics Celebration Foundation og Vichy Dermablend Compact Foundation. Jeg har forsøkt begge selv, og kan bekrefte at de har god dekningsevne. Jeg synes personlig at Dermablend gir et mer naturlig resultat. Ingen av de holder gjennom hele dagen, så man bør bruke en settingspray og være forberedt på at man kanskje må friske opp sminken i løpet av dagen. 

Hei tusen takk for svaret 🥰🥰🥰 jeg skal bestille en av disse kremene. Og tenker å bestille den compact foundation fra vichy men lurer på hvilken av disse fargene er den lyseste? Jeg er ganske lys.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"If you can't beat them, join them"

Det er muligens ikke det du ønsker å høre, men jeg vil anbefale deg å heller bli venn med fregnene enn å stadig kjempe i mot dem. Det er en kamp du trolig ikke klarer å vinne. 

Jeg er rødhåret, og får fregner alle steder på huden hvor sola får slippe til. Som barn og ungdom hata jeg virkelig fregnene mine. I tillegg måtte jeg også tåle kommentarer om den lyse huden min. 

Det har vært en lang vei å gå og akseptere at jeg ikke blir ordentlig brun i sola, men i stedet for blir full fregner. Nå som godt voksen er jeg glad for å være litt annerledes og mer unik med min hårfarge og hud. Jeg vil også heller ha fregner enn å aldri få sol på huden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (På 7.6.2023 den 9.37):

Kjøprer denne🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

What? Fregner er jo smashing! Du vet at folk tatoverer fregner? 
Jeg syns fregner er skikkelig fint - og gir særpreg i et ansikt..mennesker med fregner ser sunne og friske ut.

Jeg får fregner om sommeren, og skulle ønske jeg hadde dem hele året. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hatet fregnene mine som barn. Så glemte jeg at de var der. Nå savner jeg de, de har bleknet med årene. Fregnene er en viktig del av meg. Og deg. Forsøk å bli venn med de. 

Anonymkode: 6d3c3...37b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...