Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Poenget mitt er at hvilke verktøy som er best varierer over tid.  Å ansette noen som kun klarer å bruke samme verktøy som de lærte å bruke på unviersitetet er å ansette folk som er alt for rigide for en jobb som krever at man er i stand til å tenke. 

Man skal normalt jobbe i over 40 år. Om du hadde insistert på å bruke samme maskin som du brukte for 40 år siden så hadde du måttet jobbe i en skjermet bedrift. 

Anonymkode: 59877...677

Poenget mitt er at du åpenbart ikke vet hva du snakker om. Ingen har sagt at man skal bruke samme maskin i 40 år. Man må hele tiden holde seg oppdatert på det nyeste innen plattformer og oppdateringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fountaine skrev (På 23.6.2023 den 19.43):

Alle apple produkter er svært godt gjennomførte og veldig bra. En mac vil vare år etter år og fortsatt være like rask, mens en pc vil bli så treg etter noen år at man ikke kan bruke den lenger.

Bare tull. Kvalitets-PC-er varer lenge. Jobblaptoppen fra Lenovo er over 6 år nå og fungerer fortsatt helt ypperlig til mitt bruk.

Anonymkode: 00d53...0c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har enkleste type, har alltid fungert til mitt bruk. Det dårligste mac-kjøpet jeg har gjort var en Macbook Pro, men det er et kjent problem for akkurat den modellen.

Det jeg har nå er en macbook air som er 10 år gammel. Det eneste problemet er at det er enkelte apper som ikke fungerer lenger fordi operativsystemet er for gammelt. Og det lar seg ikke gjøre å oppdatere operativsystemet mer. Jeg har hat macer i 10 år før også. Har aldri opplevd at en PC har vart så lenge.

Men nå bruker ikke jeg så veldig avanserte program. Ikke trenger jeg masse lagringsplass heller.

Anonymkode: 0b0c6...245

Skrevet (endret)
9 hours ago, Helene1982 said:

hele problemet med denne diskusjonen er at noen diskuterer hobbybruk mens for andre er det et arbeidsverktøy. jeg ville ikke gitt en snekker råd om hvilken billig drill han burde velge basert på min erfaring i å henge opp et par bilder. På samme måte er det ikke interessant hvordan enkelte bruker en mac eller en PC på fritiden. Jeg bruker mac hver eneste dagi jobben min, og jobben min betaler for at jeg har den mest oppdaterte versjonen til enhver tid. Om jeg skulle studert til en jobb i mitt yrke, ville jeg lært meg å bruke en mac. I arbeidslivet trenger man ikke tenke på oppgraderinger og hardware. Som student er utfordringen å få en jobb, og en del av det er å beherske en mac. Ingen bryr seg om hvor oppgradert din PC er. Spøsmålet er: Behersker du verktøyene som kreves for jobben?.

Det er faktisk en del her som driver med innholdsproduksjon profesjonelt og fortsatt ikke helt forstår hvorfor du på død og liv trenger en Mac. Personlig har jeg brukt både Windows, Linux og Mac til dette både personlig og i jobb. Tidligere gikk det i Adobes programvarepakke, men jeg har brukt og bruker ymse FOSS også. I dag går det primært i Blackmagic, Capture One og Serif. Et videoproduksjonsselskap jeg har jobbet en del for flyttet for noen år siden hele driften over fra Mac Pro og Final Cut over til Windows og DaVinci Resolve.

Dette med at du MÅ ha Mac og MÅ bruke Adobe tror jeg er en ganske sliten myte som henger etter fra nittitallet (da det i stor grad var sant, både angående Adobe og ting som Logic og Quark), og holdes i live av Mac-brukere som ikke helt har klart å ta innover seg at ikke hele bransjen fortsatt sitter fast der. Det minner på en måte litt om de som ikke forstår at det finnes alternativer til Word og Excel nå.

Det som imidlertid er tilfelle, er at det som regel er lurt å være på samme maskinvare og programvare som de du studerer eller jobber sammen med (hvis du kan velge da). Hvis hele sjappa di sitter med Mac og Lightroom, vil du sannsynligvis bare sabotere for deg selv om du insisterer på Ubuntu med Darktable.

Endret av Okapi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Okapi skrev (På 30.6.2023 den 12.31):

Det er faktisk en del her som driver med innholdsproduksjon profesjonelt og fortsatt ikke helt forstår hvorfor du på død og liv trenger en Mac. Personlig har jeg brukt både Windows, Linux og Mac til dette både personlig og i jobb. Tidligere gikk det i Adobes programvarepakke, men jeg har brukt og bruker ymse FOSS også. I dag går det primært i Blackmagic, Capture One og Serif. Et videoproduksjonsselskap jeg har jobbet en del for flyttet for noen år siden hele driften over fra Mac Pro og Final Cut over til Windows og DaVinci Resolve.

Dette med at du MÅ ha Mac og MÅ bruke Adobe tror jeg er en ganske sliten myte som henger etter fra nittitallet (da det i stor grad var sant, både angående Adobe og ting som Logic og Quark), og holdes i live av Mac-brukere som ikke helt har klart å ta innover seg at ikke hele bransjen fortsatt sitter fast der. Det minner på en måte litt om de som ikke forstår at det finnes alternativer til Word og Excel nå.

Det som imidlertid er tilfelle, er at det som regel er lurt å være på samme maskinvare og programvare som de du studerer eller jobber sammen med (hvis du kan velge da). Hvis hele sjappa di sitter med Mac og Lightroom, vil du sannsynligvis bare sabotere for deg selv om du insisterer på Ubuntu med Darktable.

Det er et viktig poeng du kommer med. De fleste som jobber med film og 3D, og de fleste som jobber som utviklere bruker PC. det å ikke være oppdatert og åpen for å lære nye verktøy vil gjøre at man vil slite i bransjen. Vi bruker for eksempel mye filming med mobil til reels til SoMe da dette er uttrykket som forbrukerne responderer best på. Jeg begynte med Quark og i det siste har ikke maskinen vært det viktigste, men å følge med på det som skjer med AI. Det å være fleksibel og villig til å utvikle seg er kjempeviktig.

Likevel er konklusjonen vår den samme. Det å ha en grunnkompetanse i programvare og riktig verktøy er nødvendig. Jobben er ikke å beherske verktøyene. Det er en selvfølge. Når man er mer senior, kan man komme med krav og ønsker. Som student burde man fokusere på det som kreves for å lande sin første jobb.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...