Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Billigste macen er bicmaccen. Den er bra.

Anonymkode: ecdbb...354

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 11.06):

Hvordan da? Kan ikke si jeg har merket noen forskjell.

Anonymkode: 0e17f...c5b

Arbeidsflyten er bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 11.14):

Man får kjørt Adobe Creative Suite pakken på både windows og os x. 99,9% av all software som er produsert fungerer på begge operativsystemene.

Anonymkode: 64345...25d

Det at du sier Adobe Creative Suite forteller meg at du ikke jobber med disse programmene daglig. De fungerer på begge operativsystemene, men i arbeidslivet vil man sannsynligvis få en Mac om man skal jobbe kreativt, og det er verktøyet ditt, som man bør mestre. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Helene1982 said:

Arbeidsflyten er bedre. 

Hvordan da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan da?

Kanskje av samme grunn som man kan skrive et tidløst, litterært mesterverk på en dyr, hvit skrivemaskin, men bruker man en billig, grå skrivemaskin, blir resultatet neppe bedre enn en kioskroman.

Prisen på skrivemaskinen avspeiles i resultatet.

Mener i alle fall noen.

Anonymkode: c5e37...e9b

Skrevet (endret)
On 6/19/2023 at 1:39 AM, AnonymBruker said:

product-117770.jpg

Vet det er avsporing, men jeg syntes disse hadde fantastisk kult utseende. Man merket veldig stor forskjell på disse flotte Macene og de kjedelig grå boksene som Windows-maskinene var på slutten av 90-tallet. 

2012-12-13-bondi-blue.jpeg

39731320-9295895-image-a-2_1614202552006

Endret av SVK
Skrevet
On 6/28/2023 at 3:41 AM, AnonymBruker said:

Her er en Mac til over 100.000 - med usle 4 TB lagringsplass - som ikke engang kan åpnes og oppgraderes om man skulle ønske det senere.

Enig i de som sier at de dyreste macene ikke er relevant når trådstarter spør om den billigste. Men enig i at det er ekstremt drøyt å selge Mac til 100-tusen og ikke la deg kunne oppgradere den. Ikke bare er det dyrt om man må kjøpe helt ny Mac i stedet for å kun oppgradere enkeltdeler. Men det er jo også svært lite miljøvennlig å ikke kunne forlenge levetiden til en maskin ved å oppgradere maskinen når det blir ønskelig/nødvendig. Apple markedsfører veldig på miljøvennlighet, men det mest miljøvennlige alternativet er jo alltid å ikke måtte kjøpe nytt og å kunne bruke samme produktet i lang tid. 

AnonymBruker
Skrevet
SVK skrev (12 minutter siden):

Vet det er avsporing, men jeg syntes disse hadde fantastisk kult utseende. Man merket veldig stor forskjell på disse flotte Macene og de kjedelig grå boksene som Windows-maskinene var på slutten av 90-tallet. 

Jo da, PC-ene var grå og kjedelige en gang i tiden. Men rett etter årtusenskiftet (PC-en på bildet er bygget i 2001) begynte det som en reaksjon på gråaktigheten å dukke opp fargerike PC-kabinetter; her er katten - det var også et hundekabinett, og i motsetning til Mac, var disse PC-ene selvbygde og kunne oppgraderes etter behov:

IMG_6665.thumb.jpeg.9108b14a6b820ca3e218

Skrevet
27 minutter siden, SVK said:

Disse likte jeg også utseendet på:

FcHHbWykfxTk54tj.large

tangerine.jpg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo da, PC-ene var grå og kjedelige en gang i tiden. Men rett etter årtusenskiftet (PC-en på bildet er bygget i 2001) begynte det som en reaksjon på gråaktigheten å dukke opp fargerike PC-kabinetter; her er katten - det var også et hundekabinett, og i motsetning til Mac, var disse PC-ene selvbygde og kunne oppgraderes etter behov:

IMG_6665.thumb.jpeg.9108b14a6b820ca3e218

Ja, det kom jo mer kreative kabinetter noen år etter. Men da de fargerike Macene kom ut på slutten av 90-tallet så var de veldig mye penere enn Windows-PCene. Skjønner veldig godt de som betalte litt ekstra for å ha en Mac i stuen enn en av disse grå PCene. Datamaskinene er jo møbler og mange bryr seg om hvordan møblene ser ut og ikke kun deres funksjonalitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Mac er muligens noe kostbart, men at de er overpriset generelt går jeg ikke med på. Jeg har hatt både mac og windows maskiner opp igjennom og har utvilsomt hatt langt færre problemer med mine macer. Du får stort sett svært gode og stabile maskiner for pengene. Finner du en M1 macbook air på Finn til en god pris vil du antaglig ha en god maskin å mange år for en fornuftig penge. Jeg sitter nå å jobber på en 2014 mac som fungerer helt fint. Jeg bytter antaglit til høsten da denne ikke kjører nye OS lenger, bare Big Sur, som jeg går ut fra ikke blir vedlikeholdt lenger fra høsten av. Men da er  maskinen min altså 9,5 år gammel og jeg betalte 7-8 k for den en gang i tiden. Jeg vil påstå at det var en god investering.

Anonymkode: a95a4...694

AnonymBruker
Skrevet
SVK skrev (4 minutter siden):

Disse likte jeg også utseendet på:

FcHHbWykfxTk54tj.large

tangerine.jpg

Må innrømme at disse Mac-ene så skikkelig lekre ut sammenlignet med vanlige Windows-laptoper fra denne tiden (1999). Apple med Steve Jobs var noe annet enn dagens utgave av Apple, som bygger på gårsdagens nyskapninger uten å tilføre noe nytt i samme grad som man klarte det den gang.

SVK skrev (2 minutter siden):

Ja, det kom jo mer kreative kabinetter noen år etter. Men da de fargerike Macene kom ut på slutten av 90-tallet så var de veldig mye penere enn Windows-PCene. Skjønner veldig godt de som betalte litt ekstra for å ha en Mac i stuen enn en av disse grå PCene. Datamaskinene er jo møbler og mange bryr seg om hvordan møblene ser ut og ikke kun deres funksjonalitet. 

Man kan kanskje sammenligne dette med biler - førstegangskjøperen som nettopp har tatt lappen er opptatt av bilens utseende og design, mens den som virkelig er glad i biler og ikke er redd for å åpne panseret og begynne å skru motoren selv, legger mer vekt på innmaten. (ref. Børning-filmene)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mac er muligens noe kostbart, men at de er overpriset generelt går jeg ikke med på. Jeg har hatt både mac og windows maskiner opp igjennom og har utvilsomt hatt langt færre problemer med mine macer. Du får stort sett svært gode og stabile maskiner for pengene. Finner du en M1 macbook air på Finn til en god pris vil du antaglig ha en god maskin å mange år for en fornuftig penge. Jeg sitter nå å jobber på en 2014 mac som fungerer helt fint. Jeg bytter antaglit til høsten da denne ikke kjører nye OS lenger, bare Big Sur, som jeg går ut fra ikke blir vedlikeholdt lenger fra høsten av. Men da er  maskinen min altså 9,5 år gammel og jeg betalte 7-8 k for den en gang i tiden. Jeg vil påstå at det var en god investering.

Anonymkode: a95a4...694

Men dette er ikke noe som er unikt for Mac-er; nyere PC-er laget i en tid der endringene i hardware ikke var så dramatiske som for 20-25 år siden der fjorårets PC var moden for pensjonisttilværelsen varer også lenge - som tidligere nevnt, skriver jeg dette på en laptop fra 2013.

Og til forskjell fra Mac, kan man åpne PC-en og oppgradere harddisk og minne, i tillegg til at man selv kan velge operativsystem.

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan kanskje sammenligne dette med biler - førstegangskjøperen som nettopp har tatt lappen er opptatt av bilens utseende og design, mens den som virkelig er glad i biler og ikke er redd for å åpne panseret og begynne å skru motoren selv, legger mer vekt på innmaten. (ref. Børning-filmene)

Jeg har ikke peiling på biler, men stemmer nok at man kan få  mer bil for pengene om man ikke bryr seg om utseendet på bilen.  Samme gjelder jo for ganske mye. Selv ønsket jeg meg nye høyttalere og jeg bryr meg om hvordan de ser ut. En som kun er ute etter mest mulig lyd for pengene vil kanskje kjøpe noen gigantiske høyttalere som dominerer stua fullstendig, men som gir langt bedre lyd for pengene enn mine mindre høyttalere. 

Selv har jeg for øvrig eid Macbook Air. Kjøpte den blant annet fordi på den tiden jeg kjøpte den så hadde de den desidert meste trackpaden og Windows-trackpader var ganske dårlige. Apple har vel fortsatt de beste trackpadene, men forskjellene er ikke like store nå lenger og de gode Windows-trackpadene er gode nok for meg. Jeg likte også Apples-magsafe(magnet på laderen som gjorde at den slapp taket om man snublet i ladekabelen i stedet for å dra med seg laptopen i bakken). 

Endret av SVK
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tja. Det er stort sett entusiastene som svir av vanvittige summer på styling. Finnes utrolig mange glorete kabinetter som stort sett kjøpes av selvbyggere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men dette er ikke noe som er unikt for Mac-er; nyere PC-er laget i en tid der endringene i hardware ikke var så dramatiske som for 20-25 år siden der fjorårets PC var moden for pensjonisttilværelsen varer også lenge - som tidligere nevnt, skriver jeg dette på en laptop fra 2013.

Og til forskjell fra Mac, kan man åpne PC-en og oppgradere harddisk og minne, i tillegg til at man selv kan velge operativsystem.

hele problemet med denne diskusjonen er at noen diskuterer hobbybruk mens for andre er det et arbeidsverktøy. jeg ville ikke gitt en snekker råd om hvilken billig drill han burde velge basert på min erfaring i å henge opp et par bilder. På samme måte er det ikke interessant hvordan enkelte bruker en mac eller en PC på fritiden. Jeg bruker mac hver eneste dagi jobben min, og jobben min betaler for at jeg har den mest oppdaterte versjonen til enhver tid. Om jeg skulle studert til en jobb i mitt yrke, ville jeg lært meg å bruke en mac. I arbeidslivet trenger man ikke tenke på oppgraderinger og hardware. Som student er utfordringen å få en jobb, og en del av det er å beherske en mac. Ingen bryr seg om hvor oppgradert din PC er. Spøsmålet er: Behersker du verktøyene som kreves for jobben?.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Helene1982 said:

hele problemet med denne diskusjonen er at noen diskuterer hobbybruk mens for andre er det et arbeidsverktøy. jeg ville ikke gitt en snekker råd om hvilken billig drill han burde velge basert på min erfaring i å henge opp et par bilder. På samme måte er det ikke interessant hvordan enkelte bruker en mac eller en PC på fritiden. Jeg bruker mac hver eneste dagi jobben min, og jobben min betaler for at jeg har den mest oppdaterte versjonen til enhver tid. Om jeg skulle studert til en jobb i mitt yrke, ville jeg lært meg å bruke en mac. I arbeidslivet trenger man ikke tenke på oppgraderinger og hardware. Som student er utfordringen å få en jobb, og en del av det er å beherske en mac. Ingen bryr seg om hvor oppgradert din PC er. Spøsmålet er: Behersker du verktøyene som kreves for jobben?.

Skal man fungere i arbeidslivet i en jobb som bruker Mac så må man også være oppegående nok til å klare å bruke Mac selv om man tidligere alltid brukte Windows. Går omvendt også. Om man er en som ikke klarer å bruke Windows fordi man alltid har brukt Mac så er man for lite tilpasningsdyktig til å klare en jobb som krever at man er i stand til å tenke. 

Anonymkode: 59877...677

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal man fungere i arbeidslivet i en jobb som bruker Mac så må man også være oppegående nok til å klare å bruke Mac selv om man tidligere alltid brukte Windows. Går omvendt også. Om man er en som ikke klarer å bruke Windows fordi man alltid har brukt Mac så er man for lite tilpasningsdyktig til å klare en jobb som krever at man er i stand til å tenke. 

Absolutt ikke. det er ingen arbeidgivere som bryr seg om jeg kan bruke PC eller andre verktøy som er nødvendig i andre yrker. det å håndrere nødvendige verktøy for yrket du har er et minimun av hva en arbeidgiver forventer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Helene1982 said:

Absolutt ikke. det er ingen arbeidgivere som bryr seg om jeg kan bruke PC eller andre verktøy som er nødvendig i andre yrker. det å håndrere nødvendige verktøy for yrket du har er et minimun av hva en arbeidgiver forventer.

Poenget mitt er at hvilke verktøy som er best varierer over tid.  Å ansette noen som kun klarer å bruke samme verktøy som de lærte å bruke på unviersitetet er å ansette folk som er alt for rigide for en jobb som krever at man er i stand til å tenke. 

Man skal normalt jobbe i over 40 år. Om du hadde insistert på å bruke samme maskin som du brukte for 40 år siden så hadde du måttet jobbe i en skjermet bedrift. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget mitt er at hvilke verktøy som er best varierer over tid.  Å ansette noen som kun klarer å bruke samme verktøy som de lærte å bruke på unviersitetet er å ansette folk som er alt for rigide for en jobb som krever at man er i stand til å tenke. 

Man skal normalt jobbe i over 40 år. Om du hadde insistert på å bruke samme maskin som du brukte for 40 år siden så hadde du måttet jobbe i en skjermet bedrift. 

Edit: Og det kan godt være at om x antall år så er det noe annet enn Mac og programvaren du nå bruker som er det beste for å gjøre jobben du gjør. 

I mange jobber forventes det ikke at du har brukt verktøyene du skal bruke. Det som forventes er at du er i stand til å lære å bruke verktøyene innen rimelig tid. Og i alle jobber forventes det at du er i stand til å lære i hele karrieren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...