Gå til innhold

Billigste Mac noe bra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vits å kjøpe den billigste Macen? Eller er den ikke noe bra? Betaler man bare for merkelappen? 

Anonymkode: fa3c7...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva mener du med "noe bra"?????

Når det gjelder mac, så betaler man hovedsakelig for logoen og operativsystemet, ikke hardwaren som er inni maskinen. 

Anonymkode: 21a4c...359

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac er helt ulikt PC - så det kommer ann på hva du bruker en maskin til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken Mac tenker du på nå? 

Anonymkode: a801e...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal brukes på VGS. Media kommunikasjon linje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen grunn til å kjøpe Mac over PC med mindre du er profesjonell artist og MÅ benytte spesifikke programmer. Men forfall del, betal 30% overpris fordi Mac er kult og alle andre har det. 

Anonymkode: 5777e...0aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har fått beskjed om at vi bør ha Mac på linjen. Men er det nok å kjøpe den billigste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er Mac-bruker og synes selvfølgelig det er best. Mest fordi jeg er dum som et brød og Mac er veldig intuitivt. Og så redigerer jeg en del bilder... 

Jeg ville dog ikke kjøpt den minste Mac-n, fordi den har altfor liten lagringskapasitet. Har hatt en slik, og den ble full med en gang. Og da måtte jeg rydde hver eneste gang det kom en programvareoppdatering, og de kommer ofte! Etterhvert ble denne prosessen såpass omfattende at det tok fryktelig mye tid. Sannsynligvis fordi jeg er dum som et brød og lagrer ting på de underligste steder. Etter tre år lot det seg ikke lenger gjøre å rydde plass til den nyeste programvareoppdateringen, så da tenkte jeg at jeg fikk klare meg uten. Vel, det fungerte jo helt til jeg skulle laste inn nye programmer som krevde nyeste versjon...

Mac har i tillegg et design som er litt uheldig ved hard bruk, da de ikke har noe lufting i underkant. Føler ikke at den er ubehagelig varm å ha på fanget, men måtte bytte batteri flere ganger fordi batteriet este ut pga varmen, slik at jeg ikke fikk klikket på musepadden. Kjent problem. Dette gjelder alle modeller, ikke bare den billigste.

Anonymkode: 9f94d...a66

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Skal brukes på VGS. Media kommunikasjon linje. 

Hvilke programmer skal brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
M71 skrev (26 minutter siden):

Hvilke programmer skal brukes?

Siden det er medier og kommunikasjon, tipper jeg adobeprogrammer, Photoshop osv. samt Word. Det er den minste macen altfor liten til.

Anonymkode: 9f94d...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker i utgangspunktet at Ts nok må legge rundt 25 på bordet for å få det vedkommende trenger. Dobbeltsjekk med skolen hva de mener du trenger.

DnB sine kort har av og til super tilbud på Power hvor jeg mener man kan få avslag på 15% på Apple produkter.

Nå har vel en slik maskin en levetid på 5 år+  så det er en dyr initiell kost men over tid så blir det ikke noe særlig dyrere enn en pc som byttes ut hvert 3 år. Restverdi er også ofte høyere hvis det er noen trøst🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
M71 skrev (6 minutter siden):

Tenker i utgangspunktet at Ts nok må legge rundt 25 på bordet for å få det vedkommende trenger. Dobbeltsjekk med skolen hva de mener du trenger.

DnB sine kort har av og til super tilbud på Power hvor jeg mener man kan få avslag på 15% på Apple produkter.

Nå har vel en slik maskin en levetid på 5 år+  så det er en dyr initiell kost men over tid så blir det ikke noe særlig dyrere enn en pc som byttes ut hvert 3 år. Restverdi er også ofte høyere hvis det er noen trøst🙂

Hvorfor antar man at mac varer 5 år og pc 3 sånn uten videre? Ingen grunn til å bytte pc heller hvert 3. år. Har hatt pc'ene jeg har hatt i 5+ år uten nevneverdige problemer.

Anonymkode: 7a254...27b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken billigste mac mener du? Macbook Air? Ja, den vil klare alle programmer uten problem. Det er egentlig ikke så mye forskjell på de ulike modellene. Litt raskere å rendre videoer og bedre skjerm, bedre lagringsplass. Men alle macene som er ute nå vil klare alt uten problemer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 19.23):

Hvorfor antar man at mac varer 5 år og pc 3 sånn uten videre? Ingen grunn til å bytte pc heller hvert 3. år. Har hatt pc'ene jeg har hatt i 5+ år uten nevneverdige problemer.

Anonymkode: 7a254...27b

Jepp. PC-en jeg skriver på nå, er fra 2013 og kjøres med Linux. Fungerer uten problemer.

Ingen normale mennesker kjøper en Mac med mindre man har en gedigen lommebok; i sin tid kjøpte Deichman inn Mac-er til publikumsbruk - sikkert etter anbefaling fra noen som mente at dette var "enkelt". Det viste seg at maskinene gikk i stykker en etter en ved hyppig bruk, og dette dataeventyret ble alt annet enn "enkelt" for biblioteket.

Mac-er er noe man bør unngå for enhver pris. Med mindre lommebokens størrelse er ubegrenset, og man intellektuelt er på linje med kvisete 14-åringer som kjøper dyre merkeklær fordi dette er siste skrik på skolen.

Anonymkode: c5e37...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du undersøkt om du har rett på å kjøpe pc/mac gjennom fylkeskommunen til bruk i vgs?

Anonymkode: 6eab1...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang lagringsplass, så er skylagringen til Apple (iCloud) veldig bra. Alt ligger i Finder og er like enkelt å finne og bruke som det som ligger lagret lokalt. Vi har 2TB som to Macer + 2 iphoner ikke er i nærheten av å fylle.

Anonymkode: 4b1f5...e77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 6/5/2023 at 11:23 PM, AnonymBruker said:

Vits å kjøpe den billigste Macen? Eller er den ikke noe bra? Betaler man bare for merkelappen? 

du vet du kan gå å hente gratis søppel på dynga ikke sant?

Anonymkode: e90f9...40c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 23.23):

Det jeg skriver her nå, er på en 10år gammel MacBookAir. Hvor du har det fra at Mac er slik at du betaler for merkelappen, for bli din greie. Men hadde aldri klart det samme med en tilsvarende priset PC. Her blir det ny Mac når denne kneler!

Anonymkode: f6ebd...4f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 0.17):

Ingen normale mennesker kjøper en Mac med mindre man har en gedigen lommebok

Ingen normale mennesker kjøper mac? Er de virkelig så dyre? Ser mange mennesker med mac hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/9/2023 at 12:17 AM, AnonymBruker said:

Jepp. PC-en jeg skriver på nå, er fra 2013 og kjøres med Linux. Fungerer uten problemer.

Ingen normale mennesker kjøper en Mac med mindre man har en gedigen lommebok; i sin tid kjøpte Deichman inn Mac-er til publikumsbruk - sikkert etter anbefaling fra noen som mente at dette var "enkelt". Det viste seg at maskinene gikk i stykker en etter en ved hyppig bruk, og dette dataeventyret ble alt annet enn "enkelt" for biblioteket.

Mac-er er noe man bør unngå for enhver pris. Med mindre lommebokens størrelse er ubegrenset, og man intellektuelt er på linje med kvisete 14-åringer som kjøper dyre merkeklær fordi dette er siste skrik på skolen.

Anonymkode: c5e37...e9b

Jeg husker Deichman hadde iMac G3(disse fargerike gjennomsiktige maskinene som kom før flatskjermer). Men det er jo over 20 år siden. Er det de du sikter til? 

Anonymkode: a801e...218

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...