Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under fødsel, presser ikke kroppen selv? Hadde ingen epidural og ved første pressrie følte jeg at baby presset seg nedover. Jeg hadde ingen spesiell trang til å presse når jeg fikk pressrier, siden kjentes ut som kroppen bare presset selv? Fikk høre at jeg presset feil som jeg heller ikke forstår hva betyr, hvorfor får man ikke opplæring i å presse riktig? 

Anonymkode: 5f5a6...cfb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg! Jeg følte det gikk for fort og prøvde å «holde igjen», men babyen ville ut og kroppen jobbet på! 

Anonymkode: 7aab5...626

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ingen forskjell på riene, altså "vanlige" rier og pressrier. Kroppen begynte bare plutselig å presse av seg selv. Kjente kun på trang til å presse når jeg prøvde å holde igjen. Jeg fikk beskjed om at jeg gjorde alt riktig og at det beste var å la kroppen (i størst mulig grad) bestemme selv. 🤔

Anonymkode: 21cdc...c24

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg må si at jeg aldri har forstått det press-greiene. Kroppen min kjørte sitt eget løp, og jeg hadde ikke hatt sjans til å styre noe av det. For meg så høres jo det fornuftig ut; at kroppen skal fikse dette selv.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo en grunn til at vi har kynnere - livmoren trener til fødselen. Under fødselen overtar livmoren kontrollen og presser av seg selv også. Det er en utrolig muskel ☺️

Anonymkode: 41460...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Deg er jo det dere snakker om her som er pressetrang. Pressriene presser barnet nedover og man greier ikke holde igjen. Det beste er å bare følge dette og la kroppen jobbe. Om pressriene er dårlige eller barnet bør fort ut bør man aktivt presse på under hver pressrie i tillegg.

Anonymkode: 96152...c0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte presse, men jeg hadde dårlige rier. Ungen måtte også ut med sugekopp. Så det er nok forskjell fra fødsel til fødsel.

Anonymkode: cf6d3...bb5

AnonymBruker
Skrevet

På førstemann opplevde jeg pressrier uten at han var langt nok nede til at han kunne presses ut. Til slutt måtte jeg veiledes til å presse og trykke. 

Med andremann tok kroppen kontroll og presset barnet ut av seg selv. Fødselen gikk såpass fort at jeg ikke opplevde pressrier på samme måte. 

Anonymkode: be098...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk skikkelige pressrier, å det før hun var helt nede. I tillegg var det fortsatt en kant. Jeg har aldri opplevd noe så intenst i hele mitt liv, jeg hadde ikke sjans i havet til å la være å trykke på, å jeg lå med epidural i tillegg. Jordmor som tok imot sa at jeg var sterk som en okse, for det å trykke forbi en sånn kant er visst ikke det enkleste, å enda mer vrient å trykke ned når ungen faktisk ikke er langt nede, de skjønte fort at jeg ikke klarte å holde igjen så jordmor tok bare imot 😅 

Anonymkode: d4c3b...8ce

Skrevet

Eg hadde veldig effektive pressrier. Med begge to fekk eg kraftig pressetrang og hadde ikkje sjangs å halde igjen. Når "alt var klart" for at ungen skulle ut pressa eg kun eit par gongar før dei var ute. Eg fekk aldri beskjed om å presse eller liknande, eg følgte berre kroppens signal.

Skrevet

jeg hadde ikke pressrier, har alltid hørt at kroppen presser selv. men det opplevde ikke jeg. ble sugekopp til slutt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig at opplevelsen er så forskjellig fra person til person. Jeg har faktisk aldri før hørt om at en ikke må presse «selv». For min del var det tidenes treningsøkt begge gangene, pressa så hardt og lenge jeg bare kunne for hver pressrie, ingenting der kom av seg selv. Første fødsel pressa jeg i 1,5 time, andre gang slapp jeg vel unna med en halvtimes tid.

Anonymkode: 66c09...344

AnonymBruker
Skrevet

Jeg presset men følte ikke at det gjor så mye forskjell, følte babyen kom uansett om jeg ville eller ikke 😅 syns det var forskjell på rier og pressrier da jeg følte mer når pressriene kom at det babyen skulle ut og at det presset veldig nedover, litt vanskelig å forklare.

Anonymkode: 3cfab...dc7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sterke pressrier, men måtte likevel presse så jeg kjente bæsjen bare rant ut. Husker jeg kauka at jeg kjente at bæsjen rant 🫣

Var for min del som å ha diaré samtidig med forstoppelse, kroppen ville virkelig ha ut alt men så var det å få trykka en vannmelon ut av et sugerør da…

Ble vakuum til slutt, aldri vært så lettet som da den lille sleipe blekkspruten endelig løsnet og kom ut.

Anonymkode: db426...0a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk aldri pressriene og følelsen av at kroppen trykker selv😔 Presset aktivt og bestemt i over en time, med 3-5 intense press for hver «vanlige» rie som kom hvert 5 minutt, så regnet på at jeg trykket rundt 55-60 ganger av ren vilje.. utrolig slitsomt, så håper jeg opplever pressrier med nestemann

Anonymkode: cfd51...bcd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke pressrier, så jeg måtte bare trøkke på for harde livet da jordmor sa jeg skulle gjøre det. 

Anonymkode: fc510...eef

Skrevet

Jeg hadde lite pressetrang. Jeg måtte presse selv, følte overhode ikke at kroppen gjorde det selv. Men det gikk raskt likevel.

Skrevet

Det er helt forskjellig fra kvinne til kvinne og fødsel til fødsel. Jeg kjente bare pressetrang med nr 2. Med nr 1 og 3 måtte jeg presse på pur vilje (siste var en styrtfødsel på under en halv time fra start til slutt, hvor jeg presset kanskje to eller tre ganger før hun var ute, så det var ikke som om det gikk tregt selv uten trykketrang).

AnonymBruker
Skrevet

Jo, du kan i teorien føde vaginalt i koma også. Fascinerende! 

Anonymkode: 68024...98f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ingen trang til å presse, måtte veiledes av jordmor :) føltes som vanlige rier for meg

Anonymkode: ce447...737

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...