AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Hvor ofte er det vanlig at små misforståelser oppstår? Både på hjemmebane, på jobb, på fritidsaktiviteter, med venner eller på andre arena i livet ditt. Med små misforståelser tenker jeg på f.eks. den ene tror at den andre skal ringe til rørleggeren mens den andre tror at det er førstemann som skal gjøre det, sånn at ingen av dem ringer. Eller at begge to ringer rørleggeren. Eller at man tror at en venninne-avtale er på torsdag, men så viser det seg at venninnen trodde det var onsdag. Eller på jobb: Avdelingen har møte, og i innkallingen sto det klokken 13.30. Knut dukker ikke opp på møtet, og senere viser det seg at han hadde vært på møterommet en time tidligere men ikke funnet noen og derfor trodd at møtet var avlyst. Anonymkode: 93218...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 For et rart spørsmål. Dette er da bagateller, som man ikke legger merke til eller holder telling på. Det skjer og er ikke uvanlig. Hva vil du ha? tall på antall tilfeller per dag på landsbasis? Anonymkode: f956d...f55 5
Hulderen Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Jeg vil si at det er veldig sjelden. Jeg har selvsagt opplevd sånne misforståelser, men det er flere år siden sist. Hvis du opplever det ofte i livet ditt, så er enten du eller noen andre dårlig til å gi nøyaktige beskjeder.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Jeg opplever veldig ofte misforståelser, og har konkludert med at det er fordi man mener noe annet enn det mottakeren oppfatter. Lite konkrete ord som "snart", "en stund", "mye" og "lite" kan defineres helt forskjellig hos avsender og mottaker, og da blir det misforståelser. Hvis jeg f.eks. får besøk og vedkommende sier "kommer snart", hva betyr det? Kjører snart eller er der snart? Hva betyr snart? Jeg ønsker meg mer konkret dialog der man spesifiserer hva man egentlig mener, og ikke forventer at samtalepartner er tankeleser. Anonymkode: 66155...e1c 1 1
Gjest ti10 Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg opplever veldig ofte misforståelser, og har konkludert med at det er fordi man mener noe annet enn det mottakeren oppfatter. Lite konkrete ord som "snart", "en stund", "mye" og "lite" kan defineres helt forskjellig hos avsender og mottaker, og da blir det misforståelser. Hvis jeg f.eks. får besøk og vedkommende sier "kommer snart", hva betyr det? Kjører snart eller er der snart? Hva betyr snart? Jeg ønsker meg mer konkret dialog der man spesifiserer hva man egentlig mener, og ikke forventer at samtalepartner er tankeleser. Anonymkode: 66155...e1c Ja, men da spør man jo hvis man er i tvil. Og hvis det gjelder folk man har med å gjøre på jevnlig basis, vet man jo at Knut er notorisk sen og at "snart" kan bety alt fra 1 til 3 timer, mens Kari er et petimeter og betrakter "snart" som innen 5 minutter.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 ti10 skrev (8 minutter siden): Ja, men da spør man jo hvis man er i tvil. Og hvis det gjelder folk man har med å gjøre på jevnlig basis, vet man jo at Knut er notorisk sen og at "snart" kan bety alt fra 1 til 3 timer, mens Kari er et petimeter og betrakter "snart" som innen 5 minutter. Ja, jeg har jo etterhvert lært meg å spørre i alle tilfeller og ikke ta for gitt at noen definerer ord på samme måte som meg. Synes bare man heller kan si "kjører om 10 minutter" enn "kommer snart". Et annet eksempel, hunden min var halt og veterinæren ga beskjed om å "ta det med ro en stund". Hva betyr "ta det med ro" da? Kun sofa og Netflix? Er turer på fem minutter innafor? Hva med en halvtime? Og hva er "en stund"? To dager? En uke? Tre uker? Men ja, jeg spør alltid nå hvis det er mennesker jeg ikke kjenner så godt at jeg vet at "snart" betyr tre timer. Anonymkode: 66155...e1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Slike ting du beskriver opplever jeg svært sjelden. En gang iblant, ja, men langt ifra ofte. Jeg er nøye på kommunikasjon. Jeg skriver torsdag 08.06 i stedet for "neste torsdag", "om et par dager", o.l. Er det noen jeg har hatt misforståelser med før, passer jeg på å få bekreftelser og påminnelser. Anonymkode: 10f8f...297 1
Carrot Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 for min egen del sjelden men for min mann ganske ofte siden han er distre og jobber mye, har hundre ting på gang samtidig osv er det en greie for meg at vi er veldig tydelige i kommunikasjonen oss mellom ellers skjer det som sagt ofte.. Tenk over hvor den andre er mentalt sett osv og om det er rom for misforståelser og bekreft gjerne en ekstra gang er mitt beste råd.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 I dag opplevde jeg at begrepet "noe tid" ble brukt. Altså... det sier meg virkelig ingenting. Anonymkode: 66155...e1c
Hulderen Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I dag opplevde jeg at begrepet "noe tid" ble brukt. Altså... det sier meg virkelig ingenting. Anonymkode: 66155...e1c Da håper jeg at du spurte hva vedkommende legger i det.
Daria Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg har jo etterhvert lært meg å spørre i alle tilfeller og ikke ta for gitt at noen definerer ord på samme måte som meg. Synes bare man heller kan si "kjører om 10 minutter" enn "kommer snart". Et annet eksempel, hunden min var halt og veterinæren ga beskjed om å "ta det med ro en stund". Hva betyr "ta det med ro" da? Kun sofa og Netflix? Er turer på fem minutter innafor? Hva med en halvtime? Og hva er "en stund"? To dager? En uke? Tre uker? Men ja, jeg spør alltid nå hvis det er mennesker jeg ikke kjenner så godt at jeg vet at "snart" betyr tre timer. Anonymkode: 66155...e1c Da tror jeg en del av grunnen til at du føler at du ofte opplever misforståelser er at du har et over middels behov for å få veldig nøyaktige beskjeder og kontroll på detaljer. For meg er mye av poenget med begrep som "snart" og "en stund" nettopp at de er litt omtrentlige - hvorvidt "kommer snart" betyr om ti minutter eller en halvtime er sjelden så viktig. Får man beskjed om å ta det med ro en stund betyr det at man ser an og tilpasser både aktivitetsnivå og tid etter behov og utvikling, rett og slett fordi det ikke er noe fasitsvar på hva som er nødvendig akkurat i den situasjonen. Endret 6. juni 2023 av Daria 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 Hulderen skrev (10 minutter siden): Da håper jeg at du spurte hva vedkommende legger i det. Jeg har i hvert fall lært meg å ikke spørre min kjære om hvor lang tid ting tar. Noen ganger har jeg spurt om det tar en eller fire timer. Det tar den tiden det tar, er alltid svaret 😅 Anonymkode: 3a39c...d21
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Daria skrev (8 minutter siden): Da tror jeg en del av grunnen til at du føler at du ofte opplever misforståelser er at du har et over middels behov for å få veldig nøyaktige beskjeder og kontroll på detaljer. For meg er mye av poenget med begrep som "snart" og "en stund" nettopp at de er litt omtrentlige - hvorvidt "kommer snart" betyr om ti minutter eller en halvtime er sjelden så viktig. Får man beskjed om å ta det med ro en stund betyr det at man ser an og tilpasser både aktivitetsnivå og tid etter behov og utvikling, rett og slett fordi det ikke er noe fasitsvar på hva som er nødvendig akkurat i den situasjonen. Det var helt utrolig spot on. Og det stemmer for så vidt veldig godt med hvordan jeg er som person ellers også, jeg hater f.eks. å ta buss eller tog, jeg vil kjøre selv for å ha full kontroll på stopp og pauser og rute osv. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har i hvert fall lært meg å ikke spørre min kjære om hvor lang tid ting tar. Noen ganger har jeg spurt om det tar en eller fire timer. Det tar den tiden det tar, er alltid svaret 😅 Anonymkode: 3a39c...d21 Jeg hadde fått magesår av å forholde meg til en sånn person 😅 Anonymkode: 66155...e1c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 Jeg opplever mye sånt med et par veninner, det handler om utydelig kommunikasjon, og (dessverre) får jeg ikke samme slækken som jeg gir dem. Har egentlig gitt litt opp, da jeg har prøvd i mange år nå å få de til å bli tydeligere. Som regel får jeg skylden he he. Når det gjelder meg er det på minuttet, motsatt ikke. Dermed er min tid tydeligvis ansett som mindre verdifull. Jeg har også ofte problem med å forstå hva de mener, når de ramser opp 40 gjøremål den dagen og jeg prøver å gjette når den turen eller whatever vi har planer om skal skje🫣😅Hva med å bare si det passer i tre tiden😄 Anonymkode: 1ef71...212
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå