AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Jeg er så sint inni meg over min fars egoistiske livsstil som går utover meg. Jeg er veldig glad i faren min, han har alltid vært emosjonelt til stede, men hovedsakelig har kontakten vår vært via telefon etter jeg ble myndig. Han har besøkt meg en håndfull ganger på de stedene jeg har bodd de siste 15 årene, og det er mest jeg som har måttet dra til ham. Det er egentlig ikke der problemet ligger. De siste årene har han hver måned spurt meg om å låne penger. Det er mellom 4000 - 8000 i mnd. Han tjener mer enn meg og har lavere boutgifter enn oss, men er en storrøyker og bruke sinnsykt mye penger på røyk hver mnd. Han røyker også innendørs så hvis jeg skal besøke ham, må vi ses ute. Nå venter jeg mitt første barn og har i løpet av graviditeten tenkt veldig mye på hvordan det vil bli når barnet kommer. Jeg tok dette opp med min far og at jeg ikke har mulighet til å låne han penger hver mnd. Jeg hadde en lang samtale med han om alt jeg følte og tenkte. Det går vel et par uker og han sender nye sms'er om å låne penger igjen. Jeg sier at jeg ikke har så mye nå og han pusher allikevel på om å låne et litt mindre beløp enn han opprinnelig spurte om. Jeg vippser, men er forferdelig skuffet og lei meg inni meg. Noen dager går og han spør om å låne penger igjen, han har ikke nok til å hente ut medisiner på apoteket sier han nå. . Jeg er så utrolig lei meg og merker at dette for meg nå ødelegger forholdet vårt. Jeg orker ikke å ha samtaler med ham som før. Hva hadde dere følt? Hvordan hadde dere håndtert situasjonen? Anonymkode: 31522...b9a 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Hatt det på samme måte, men du må bare si nei. Og si at dere gjerne kan ha kontakt/prate, men at å bli spurt om penger hele tiden ikke er bra for forholdet deres, og at du ikke ønsker å ha kontakt om du må ha det maset hele tiden. Anonymkode: 69b14...330 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Si nei. Hver. eneste. gang. Aldri lån han noe igjen. Ikke en kr engang. Anonymkode: a747e...973 15 4
Hjerte Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Jeg ville gitt beskjed om at krana er stengt og holdt fast ved det. Etter lang tid i et uheldig mønster vil det ikke skje raskt at han slutter å mase, og han kommer til å bruke alle mulige argumtenter. Han kommet nok til å spille på samvittigheten din, reagere med fortvilelse og kanskje til og med sinne. Men uten respons på dette punktet, så vil han gi seg etter hvert. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hatt det på samme måte, men du må bare si nei. Og si at dere gjerne kan ha kontakt/prate, men at å bli spurt om penger hele tiden ikke er bra for forholdet deres, og at du ikke ønsker å ha kontakt om du må ha det maset hele tiden. Anonymkode: 69b14...330 Ja, jeg bare skjønner ikke hvordan vi kunne ha den samtalen og så gjør han det allikevel igjen og igjen. Nå bruker han som jeg skrev medisiner som føles som om at han bruker meg og manipulerer meg. Anonymkode: 31522...b9a 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 1 minutt siden, ♥ said: Jeg ville gitt beskjed om at krana er stengt og holdt fast ved det. Etter lang tid i et uheldig mønster vil det ikke skje raskt at han slutter å mase, og han kommer til å bruke alle mulige argumtenter. Han kommet nok til å spille på samvittigheten din, reagere med fortvilelse og kanskje til og med sinne. Men uten respons på dette punktet, så vil han gi seg etter hvert. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar. Jeg synes det er så dårlig gjort når han i tillegg vet at vi har kjempet for å få barn i 2 år og nå er jeg endelig gravid, så legger han et sånt ansvar og press på meg når jeg er såpass sårbar. Anonymkode: 31522...b9a 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg bare skjønner ikke hvordan vi kunne ha den samtalen og så gjør han det allikevel igjen og igjen. Nå bruker han som jeg skrev medisiner som føles som om at han bruker meg og manipulerer meg. Anonymkode: 31522...b9a Det vil han gjøre, om det er medisiner eller mat en annen gang. Skjønner det er tøft, men vær konsekvent. Svar akkurat det du sa til han når du hadde samtalen, og gi samme svar hver gang han spør. Anonymkode: 69b14...330 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er så dårlig gjort når han i tillegg vet at vi har kjempet for å få barn i 2 år og nå er jeg endelig gravid, så legger han et sånt ansvar og press på meg når jeg er såpass sårbar. Anonymkode: 31522...b9a Faren din er egoistisk, og det er dessverre ikke sikkert det endrer seg. Er det ikke bra for deg burde du kutte kontakt. Anonymkode: 69b14...330 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Takk for svar. Jeg vet at jeg må fortsette å si nei. Men jeg synes hele situasjonen er vond. Føles ikke som om at han bryr seg om at vi skal ha barn snart. Det eneste han tenker på er seg og sitt. Han har ikke en eneste gang spurt om vi trenger hjelp med noe eller tatt opp at han vil komme å hilse på osv. Vi bor 7 timer fra hverandre. Anonymkode: 31522...b9a 1
Hjerte Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er så dårlig gjort når han i tillegg vet at vi har kjempet for å få barn i 2 år og nå er jeg endelig gravid, så legger han et sånt ansvar og press på meg når jeg er såpass sårbar. Anonymkode: 31522...b9a Det er veldig dårlig gjort, men han er sikkert veldig flink til å rettferdiggjøre overfor seg selv hvorfor han er nødt til å spørre deg. Det er lite vits i å ha flere diskusjoner om dette, bare et fast nei over tid vil kunne endre på situasjonen. 1
Tiuren Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Håper jeg ikke har rett, men ut fra det du forteller så høres det ut som han ruser seg, da vil det ikke bli bedre uten at du er veldig streng. 3
Gjest Refreng Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 (endret) Dette er ikke låning, det er emosjonell utpressing. Kanskje han må føle på å gå uten medisiner en stund for å lære at han må prioritere pengene annerledes? Skal sies at jeg tipper at han ikke egentlig har medisinproblemer, det er bare guilt tripping Endret 5. juni 2023 av Refreng
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, jeg bare skjønner ikke hvordan vi kunne ha den samtalen og så gjør han det allikevel igjen og igjen. Nå bruker han som jeg skrev medisiner som føles som om at han bruker meg og manipulerer meg. Anonymkode: 31522...b9a AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Jeg vet at jeg må fortsette å si nei. Men jeg synes hele situasjonen er vond. Føles ikke som om at han bryr seg om at vi skal ha barn snart. Det eneste han tenker på er seg og sitt. Han har ikke en eneste gang spurt om vi trenger hjelp med noe eller tatt opp at han vil komme å hilse på osv. Vi bor 7 timer fra hverandre. Anonymkode: 31522...b9a Du kan ikke sitte og vente på at han skal respektere deg eller bry seg om deg, dessverre. Det eneste du kan gjøre er å begynne å respektere deg selv. Hvorfor har faren sin fortjent de pengene for å røyke/spille/drikke? de opp, fremfor at du sparer til en trygg fremtid for ditt eget barn?? Anonymkode: b61f0...693 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 Jeg og mine søsken brøt kontakt med vår far pga det samme. Jeg holdt ut ti år lenger med kontakt enn de andre, men maset og den emosjonelle manipulasjonen tok aldri slutt. Jeg kjente i alle de ti årene ekstra at jeg ønsket å bryte men samvittighet og blodsbånd holdt meg igjen, men når jeg brøt visste jeg at jeg var nødt til det for å få igjen livskvaliteten min. Nå er han over 70år og ingen har kontakt. Hans liv er ikke mitt ansvar lenger og det føles bra. Anonymkode: ace2b...930 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 Jeg kan også legge til at før jeg tok den store samtalen med han om alt så hadde han ringt flere ganger og sendt meldinger på både sms og messenger om å låne penger. Vi var på ultralyd og så ikke det før etter timen. Jeg ble så lei meg for at han hadde glemt hele ultralydtimen, men hadde ringt og sendt mld for å låne penger. Anonymkode: 31522...b9a 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 3 minutter siden, Tiuren said: Håper jeg ikke har rett, men ut fra det du forteller så høres det ut som han ruser seg, da vil det ikke bli bedre uten at du er veldig streng. Han ruser seg ikke, det vet jeg helt sikkert. Men han røyker 90 sigaretter om dagen. Anonymkode: 31522...b9a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Skrevet 5. juni 2023 4 minutter siden, Refreng said: Dette er ikke låning, det er emosjonell utpressing. Kanskje han må føle på å gå uten medisiner en stund for å lære at han må prioritere pengene annerledes? Skal sies at jeg tipper at han ikke egentlig har medisinproblemer, det er bare guilt tripping Jeg tviler også på at det er medisiner han trengte, det var bare en ny unnskyldning han ikke hadde brukt før. Anonymkode: 31522...b9a
Tiuren Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Han ruser seg ikke, det vet jeg helt sikkert. Men han røyker 90 sigaretter om dagen. Anonymkode: 31522...b9a På en måte godt å høre, men muligens like skadelig og dyrt med 90 sigg om dagen som med heroin eller sprit... Håper det går bra med deg og din far. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan også legge til at før jeg tok den store samtalen med han om alt så hadde han ringt flere ganger og sendt meldinger på både sms og messenger om å låne penger. Vi var på ultralyd og så ikke det før etter timen. Jeg ble så lei meg for at han hadde glemt hele ultralydtimen, men hadde ringt og sendt mld for å låne penger. Anonymkode: 31522...b9a Det høres ut som at han dessverre ikke bryr seg så mye om deg og barnebarnet sitt. For han er du nok en ekstra minibank. Han må bare jobbe litt hardere for å få pengene ut av deg enn av minibanke (Les manipulere). Han bryr seg ikke etter samtalen fordi for han er hans behov viktigere enn deg. Anonymkode: 55956...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #20 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan også legge til at før jeg tok den store samtalen med han om alt så hadde han ringt flere ganger og sendt meldinger på både sms og messenger om å låne penger. Vi var på ultralyd og så ikke det før etter timen. Jeg ble så lei meg for at han hadde glemt hele ultralydtimen, men hadde ringt og sendt mld for å låne penger. Anonymkode: 31522...b9a Du ser selv at han bare tenker på seg selv? Skjønner at du synes det er veldig trist, for det er det. Men virker ikke som om han plutselig kommer til å endre seg slik det er nå. Det du kan håpe er at han tenker seg om - og KANSKJE ser hvordan han er hvis du er streng/konsekvent med han. Anonymkode: 69b14...330 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå