Gå til innhold

Mannen min gjør alltid så stort nr ut av at han gjør noe hjemme🫣😱

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så slitsomt.. Før jobbet jeg turnus og hadde ikke mer fri formiddager. Nå jobber jeg dagtid. Han må da altså gjøre mer hjemme, og han gjør så mye ut av det altså! 
«I dag har jeg vasket 4 maskiner og hengt opp», slik holder han på HELE tiden. Jeg blir helt gal! Har noen tips til hvordan i alle dager jeg kan få han til å slutte!! 

Anonymkode: a3c2b...658

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Da tar vi en kort applaus for det.» (klapp en gang) 

mannen min prøver også på det der. Jeg sabler det ned hver gang. Hvis vi skal gjøre det til en hanekamp om hvem som gjør mest kommer vi aldri i mål. 

Anonymkode: 41463...0ed

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør nærmest ikke alle menn litt slik..

Anonymkode: ae606...e89

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Haha, sånn er det litt her og. Han skal alltid dra fram alt han har gjort den dagen og alt han gjør hele tida, mens det jeg gjør, er bare selvsagt at jeg gjør. Jeg bare lar det prelle av. Heldigvis gjør han faktisk ganske mye, ellers hadde jeg ikke orket det.

Anonymkode: 35193...5f4

Skrevet

Tips: Vis at du anerkjenner innsatsen hans.

Dette er faktisk ikke noe å bli sur for.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så slitsomt.. Før jobbet jeg turnus og hadde ikke mer fri formiddager. Nå jobber jeg dagtid. Han må da altså gjøre mer hjemme, og han gjør så mye ut av det altså! 
«I dag har jeg vasket 4 maskiner og hengt opp», slik holder han på HELE tiden. Jeg blir helt gal! Har noen tips til hvordan i alle dager jeg kan få han til å slutte!! 

Hva med å bare la han fortelle om dagen sin? Alle har et behov for å fortelle hva vi gjør på. Han er mye hjemme - han har økt behov for å snakke om hva han gjør hjemme. Et behov for å fortelle er ikke et behov for anerkjennelse eller ros - det er et behov for å dele. 

Så la han dele. Når han har delt ferdig? Da deler du fra din dag. Du trenger ikke svare på hans deling. Du bare deler i retur.

Denne antagelsen «folk som deler vil ha ros» er nedlatende. Og trolig noe du har lært et sted i barndommen? La mann (og barn) dele sin dag uten at du velger å føle du må delta i den. Din rolle er passivt lyttende. 

Anonymkode: 1a125...616

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga min samboer beskjed om at hvis han vil ha masse ros og takk for det han gjør hjemme, så forventer jeg faktisk det samme i retur (jeg gjør vel 90% her nå), da var det visst greit å bare gjøre husarbeid og være ferdig med det. 

Anonymkode: 64301...00d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør nærmest ikke alle menn litt slik..

Anonymkode: ae606...e89

Kvinner også, og det er helt greit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet.

Når mannen min sier slikt  sier jeg "så flott! Takk skal du ha".

Jeg kan også si "nå har jeg vasket soverommet", og da er det han som sier "så flott!  Takk skal du ha"

Vi takker alltid hverandre for ting som blir gjort for familien. Det er viktig for oss å vise  anerkjennelse og takknemmelighet , og at det den andre parten gjør ikke blir tatt som en selvfølge.

Anonymkode: 8cb28...d2a

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Samme her. Bare at min mann er ufør og jeg jobber. Han gjør mye hjemme og det er jeg glad for. Men orker ikke å høre hva han har gjort hver dag 

Anonymkode: eca0e...845

Skrevet

Samme her. Jeg har vurdert å kjøpe inn medaljer og gi ham en hver gang han fisker etter anerkjennelse. 😝

Men jeg begrenser meg til "så fint" og går videre i livet. Jeg gidder ikke rapportere alt jeg gjør i huset i løpet av en dag, da hadde jeg ikke hatt noe fritid igjen. 

• Liker 4
Skrevet

LA OSS ALLE TA EN FELLES APPLAUS TIL ALLE MENN SOM GJØR HUSARBEID  EN (1) GANG!!! 👏👏👏👏

dikke dikke njå så flink....:mynona:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og hva er problemet..? 

Her i heimen er vi flinke til å anerkjenne det den andre gjør, helt av oss selv. Her høres det ut som om du ikke anerkjenner det mannen gjør, og han føler behov for anerkjennelse. Siden du ikke gir det, så ber han om det, ved å fortelle hva han har gjort. 

Er det virkelig så vondt og vanskelig å gi den man elsker anerkjennelse for å gjøre husarbeid..? 

Anonymkode: 10fd7...186

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oj, nå følte jeg meg skyldig! 

Jeg bruker å si: Nå har jeg vasket 6 av skjortene dine. I dag satte jeg i gang tre klesvasker. Jeg har vannet plenen. 

Tanken bak er at han skal være informert. Jeg synes det er veldig hyggelig at han kommenterer det med et «takk» eller «flott», men jeg ser på det som en bekreftelse på at han har fått med seg infoen min. Hvis han tror at jeg går og forventer applaus og irriterer seg, så er det rett og slett pinlig!

Anonymkode: b61e2...f7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Samme her. Bare at min mann er ufør og jeg jobber. Han gjør mye hjemme og det er jeg glad for. Men orker ikke å høre hva han har gjort hver dag 

Anonymkode: eca0e...845

Du høres litt nedlatende ut.

Jeg er også ufør, og når jeg sliter meg ut på å få unna oppgaver som er felles ansvar ønsker jeg litt takknemlighet tilbake. For det er en tydelig forventning om at jeg skal gjøre mye husarbeid. Hadde mannen min i tillegg vært avvisende når jeg snakket om hva jeg har gjort hadde vi trolig ikke bodd sammen mer.

Anonymkode: 9e48a...d61

Skrevet

Synes mannen din heller skulle sluttet å gjøre noe hjemme, siden du ikke setter pris på det.

AnonymBruker
Skrevet

Sånne folk kjenner jeg også. Se, nå har jeg lagd kaffe til deg! og så er det ikke nok til å fylle koppen mer en kanskje tretti prosent eller førti prosent liksom. Den eneste grunnen til at kaffen ble lagd i det hele tatt var fordi de selv hadde veldig lyst på kaffe, og når de er forsynt så ligger det kanskje littegrann rester igjen som alle andre blir nødt til å dele på. 

Se, nå har jeg lagd middag til deg! og så har de allerede forsynt seg grovt av middagen. Det er kanskje en munnfull eller to igjen, etter at de er ferdige med å spise middag selv. Det er bare tilfeldigvis noen få rester igjen, bare fordi de ikke var sulten nok til å spise opp rubbel og bit selv. 

Se, nå har jeg kjøpt masse mat til deg! selv om de bare har kjøpt en eller to bæreposer, med ting til seg selv. Alle andre kan jo selvfølgelig ta med seg fire / fem / seks bæreposer hjem hver gang de har vært på butikken, med mat til HELE familien. Likevel kommer de ALDRI med sånne søppel-kommentarer for å skryte uhemmet av seg selv.   

Anonymkode: e6bad...30e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånne folk kjenner jeg også. Se, nå har jeg lagd kaffe til deg! og så er det ikke nok til å fylle koppen mer en kanskje tretti prosent eller førti prosent liksom. Den eneste grunnen til at kaffen ble lagd i det hele tatt var fordi de selv hadde veldig lyst på kaffe, og når de er forsynt så ligger det kanskje littegrann rester igjen som alle andre blir nødt til å dele på. 

Se, nå har jeg lagd middag til deg! og så har de allerede forsynt seg grovt av middagen. Det er kanskje en munnfull eller to igjen, etter at de er ferdige med å spise middag selv. Det er bare tilfeldigvis noen få rester igjen, bare fordi de ikke var sulten nok til å spise opp rubbel og bit selv. 

Se, nå har jeg kjøpt masse mat til deg! selv om de bare har kjøpt en eller to bæreposer, med ting til seg selv. Alle andre kan jo selvfølgelig ta med seg fire / fem / seks bæreposer hjem hver gang de har vært på butikken, med mat til HELE familien. Likevel kommer de ALDRI med sånne søppel-kommentarer for å skryte uhemmet av seg selv.   

Anonymkode: e6bad...30e

Uhm, hva for noe folk er det du omgås med? Aldri vært borti noe slikt nemlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjærlighetsspråket hans er sikkert anerkjennelse! Det er mitt også, og jeg er kvinne.

Jeg sier til mannen hver dag hva jeg har gjort, og får som regel tilbake "Bra! Eller "Du er flink!" Det fyller kjærlighetstanken.

Det kan kanskje virke barnslig for andre, men slik er jeg bare. Mannen vet at skryt er min motivasjon, og da gjør jeg ting med glede.

Ingenting er verre enn å a slitt en hel dag, og så er det ingen som legger merke til det eller anerkjenner det.

Anonymkode: 842e1...b6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det motsatt. Mannen liker ikke komplimenter på arbeid som han syntes er en selvfølge å gjøre. For eks rydde kjøkkenet eller vaske klær. Han syntes det er like teit å få ros for det, som å få ros for å gå på do. Men jeg har fortsatt en tendens til å rose den slags, fordi jeg vokste opp med det og det er en veldig inngrodd vane 😅

Anonymkode: 35909...fa9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...