Gå til innhold

Har man krav på lønn for 1. og 17. mai selv om man ikke har jobbet disse dagene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har man krav på lønn for 1. og 17. mai selv om man ikke har jobbet disse dagene?

Anonymkode: 5c021...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fast månedslønn så.

Anonymkode: 1d985...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på arbeidsplassen. 

Da jeg jobbet på privat klinikk, fikk jeg ikke betalt for helligdager. Etter at jeg byttet jobb, får jeg betalt 

Men man vil aldri betalt tillegg, om man ikke jobber

Anonymkode: 11ecb...88a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i butikk, har timebetalt og får betalt for de timene jeg skulle vært på jobb disse dagene.

Både 1. mai, 17. mai, Kr. himmelfartsdag og 2. pinsedag får jeg betalt for.

Anonymkode: f9969...5b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du har fast månedslønn så.

Anonymkode: 1d985...8dc

Så det er KUN om man har fastlønn man har krav på det?

Anonymkode: 5c021...6a2

Gjest sjirafff
Skrevet (endret)

Jeg har timesbetalt, deltid, og var satt opp på vaktlista på kr. Himmelfart, og skal derfor ha betalt for den dagen. Det er ikke sånn at helligdager ska gå utover ansattes lønn

Endret av sjirafff
Skrevet

Om en har en arbeidsplass som er stengt den dagen pga helligdag/offentlig fridag så får en % vis for de timene en egentlig ville jobbet i forhold til f eks stillingsprosent eller om du går glipp av arbeidstimer pga at det er stengt, jobber du innen f.eks helse, restaurant.... som har folk på jobb så får du ikke betalt om du ikke er på jobb den dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har plikt til å betale full lønn for de to dagene dersom arbeidstakeren i utgangspunktet skulle ha vært på arbeid og arbeidstakeren har vært ansatt hos arbeidsgiver i minst 30 dager forut for 1. eller 17. mai, jf. § 3.

Så hvis du jobber vanlig mandager og onsdager, og den 1. eller 17. havner på en tirsdag, så har du ikke rett til betalt. Men havner den på en onsdag skal du ha betalt, selv om jobben er stengt. At dette er lovfestet gjelder kun 1. og 17. mai, ikke andre helligdager. 

Anonymkode: ae843...a15

Skrevet

Hvis turnusen din tilsier at du skulle jobbet disse dagene, så ja, da har du krav på betalt for oppsatt vakt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har timelønn og får helligdagsgodtgjørelse for røde dager som ikke faller på lørdag og søndag, for de dagene jobber jeg ikke vanligvis. 

Anonymkode: 1a9f6...936

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fastlønn , men timeslønn , og får ikke betalt for disse dagene. Mai er en kjip måned. Egentlig april også pga påsken. 

Anonymkode: 42819...f3d

Skrevet
Elysian skrev (13 timer siden):

Hvis turnusen din tilsier at du skulle jobbet disse dagene, så ja, da har du krav på betalt for oppsatt vakt.

Hvis du har turnus, så har du vel også jobbet disse dagene...

Gjest AnonymBrukar0
Skrevet
Reign skrev (16 minutter siden):

Hvis du har turnus, så har du vel også jobbet disse dagene...

Det er ikke alle turnusjobber som jobber røde dager.

Skrevet
AnonymBrukar0 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke alle turnusjobber som jobber røde dager.

Hva slags turnusjobber er det som ikke jobber røde dager?

Annonse
Gjest AnonymBrukar0
Skrevet
Reign skrev (3 minutter siden):

Hva slags turnusjobber er det som ikke jobber røde dager?

Butikker.

Skrevet
AnonymBrukar0 skrev (1 minutt siden):

Butikker.

Har aldri hørt butikkjobb ansett som "turnusarbeid".

Gjest AnonymBrukar0
Skrevet
Reign skrev (1 minutt siden):

Har aldri hørt butikkjobb ansett som "turnusarbeid".

"Turnus; Turnusbegrepet har i hovedsak blitt anvendt for å beskrive variasjon i arbeidstid fra dag til dag. Tidspunktet for når de enkelte vaktene begynner og slutter, kan variere. Bemanningen ved de enkelte vaktene kan også variere."

Denne definisjonen passer på veldig mange butikker uten at man bruker ordet turnus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...