AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Vi er et par som får netto utbetalt kr 72K fra jobben vår. For perioden januar - mai har vi fått netto utbetalt kr 360K. Vi kjøpte en leilighet i Oslo med utleiedel til under 7 mill. i Oslo innenfor ring 3 i begynnelsen av desember. Utleiedelen gir oss 10K pr mnd. i skattefrie leieinntekter, dvs. 50K for januar - mai. I tillegg så har boligprisene steget med over 7 % i området vårt, megleren sier at vi kan lett få 600K enn det vi ga i begynnelsen av desember. Totalt har vi da tjent 650K på boligen. Jeg ser bort fra meglerkostnadene som vi måtte ha betalt om vi solgte. Vi må også vente i ett år før vi kan selge skattefritt. Men, vi bor i Norges beste by med best vær også får vi betalt for det. Det er helt sykt, er det slik alle som bor i Oslo har blitt rike? Anonymkode: 36248...6ec 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Velkommen til klubben 😭 det er helt sykt men det er helt sant, det var sånn hos oss også at leiligheten i Oslo "tjente mer" enn enhver av oss. Vi gikk etterhvert opp i lønn begge to, og tok igjen boligen vår. Men det er jo inn måte å bli rik. Fordi du vil jo bytte leilighet til et større hus i et bra området, når soverom til alle barna og bedre skole. Og det har man jo ikke nødvendigvis råd til. Men selger du, tar du pengene og flytter til distrikt, så ja, har du kanskje nok penger til hus og båt og hytte. Anonymkode: e9f1a...77d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Ja, alle blir rike på papiret, men med mindre du flytter ut av Oslo så er det barna dine som kommer til å nyte godt av det. Anonymkode: 1cfc3...fbe
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Velkommen til klubben 😭 det er helt sykt men det er helt sant, det var sånn hos oss også at leiligheten i Oslo "tjente mer" enn enhver av oss. Vi gikk etterhvert opp i lønn begge to, og tok igjen boligen vår. Men det er jo inn måte å bli rik. Fordi du vil jo bytte leilighet til et større hus i et bra området, når soverom til alle barna og bedre skole. Og det har man jo ikke nødvendigvis råd til. Men selger du, tar du pengene og flytter til distrikt, så ja, har du kanskje nok penger til hus og båt og hytte. Anonymkode: e9f1a...77d Når kjøpte dere inn i Oslo-markedet og hvor mye har dere tjent? Anonymkode: 36248...6ec
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Jeg kjøpte leilighet i Oslo rundt 1990 for rundt 300 000. Har nå pensjonert meg i en alder av 54 etter å ha solgt den for 8,7 millioner. Mannen skal jobbe litt til, men snart flytter vi Spania og har tenkt å leve der resten av vår alderdom 😊 Anonymkode: bf4b2...fed 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøpte leilighet i Oslo rundt 1990 for rundt 300 000. Har nå pensjonert meg i en alder av 54 etter å ha solgt den for 8,7 millioner. Mannen skal jobbe litt til, men snart flytter vi Spania og har tenkt å leve der resten av vår alderdom 😊 Anonymkode: bf4b2...fed Å fy hvor heldige dere er, hvit misunnelse. Det er drømmen min, å pensjonere meg tidligere å tilbringe høst-vinter i Spania og vår-sommer i Norge. Samt drive egen business. Anonymkode: 36248...6ec 1 2
Majer Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Mange som vil opprettholde dagens pyramidespill. Man kunne gjort noe med det og dermed forhindret høy gjeldsgrad i befolkningen og redusert skatten på inntekt. 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Jeg kjøpte en pen 3-roms for 10 millioner nå. Planlegger å selge boligen for 100 millioner om en 15-20 års tid. Skal bli fint å pensjonere seg som 40-åring. Anonymkode: f5080...d35 2 1
Schmuhu Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi kjøpte en leilighet i Oslo med utleiedel til under 7 mill. i Oslo innenfor ring 3 i begynnelsen av desember. Utleiedelen gir oss 10K pr mnd. i skattefrie leieinntekter, dvs. 50K for januar - mai. I tillegg så har boligprisene steget med over 7 % i området vårt, megleren sier at vi kan lett få 600K enn det vi ga i begynnelsen av desember. Totalt har vi da tjent 650K på boligen. Jeg ser bort fra meglerkostnadene som vi måtte ha betalt om vi solgte. Du tar salgspris ... ... minus innkjøpspris ... minus avgifter og kostnader knyttet til kjøp ... minus avgifter og kostnader knyttet til salg ... minus egenkapital innskudd ... minus avdrag lån ... minus renter og andre kostnader knyttet til lån ... minus vedlikehold ... minus tiden dere har brukt på å finne boligen og å finne leietaker. Gjerne ta en god timepris her. ... minus andre boligkostnader sånn som felleskostnader og kommunale avgifter ... pluss leieinntekter ... minus alt jeg glemte Så vet du din avkastning. Den må fremdeles inflasjonsjusteres. Er avkastningen fremdeles positiv? Mange gjør feilen at de regner salgspris minus innkjøpspris minus megler og kaller differansen for gevinst. Men de glemmer at det også har vært kostnader. De glemmer også å trekke fra innskuddet sitt. Schmuhu 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er et par som får netto utbetalt kr 72K fra jobben vår. For perioden januar - mai har vi fått netto utbetalt kr 360K. Vi kjøpte en leilighet i Oslo med utleiedel til under 7 mill. i Oslo innenfor ring 3 i begynnelsen av desember. Utleiedelen gir oss 10K pr mnd. i skattefrie leieinntekter, dvs. 50K for januar - mai. I tillegg så har boligprisene steget med over 7 % i området vårt, megleren sier at vi kan lett få 600K enn det vi ga i begynnelsen av desember. Totalt har vi da tjent 650K på boligen. Jeg ser bort fra meglerkostnadene som vi måtte ha betalt om vi solgte. Vi må også vente i ett år før vi kan selge skattefritt. Men, vi bor i Norges beste by med best vær også får vi betalt for det. Det er helt sykt, er det slik alle som bor i Oslo har blitt rike? Anonymkode: 36248...6ec Dere kjøpte boligen i desember for 7 mill. Dere vant pengene i Lotto skattefritt, og plasserte dem i bolig sidan du ikkje oppgjir hvor mye gjeld dere har. Nå betaler dere som de fleste andre både eigedomskatt, formueskatt, vedlikholdsutgifter, og div utgifter knyttet til det å leie ut. Kronekursen, er historisk lav, og det er for å skjerme de som har høy gjeld . Før Julen ringes inn vil renten i Norge ligge på 5-6 % og troleg stige ytterligere over nyttår, og noen vil utvilsamt begynne å merke det på lommeboka. Anonymkode: 96ab0...28d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Nei tjener ikke mer på prisstigningen når renta er så høy for 90% av utgiftene på lånet går til renter og ikke nedbetaling.... Er enslig ufør om lånet som går over 50 år så er dømt til et liv i fattigdom Er man to stk om å nedbetale lånet med vanlig lønn pluss utleie del som drar inn penger da sitter man godt i det men mindretallet er så privilegerte. 1% enslige sykepleiere på 30 år har råd til å kjøpe seg egen leilighet i Oslo, og da de aller minste på 25kvm så ikke snakk om utleiedel eller stor prisstigning på de pga de alltid kun vil være aktuelle å kjøpe for de med minst penger Anonymkode: 08bd0...ef5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 Vi kjøpte prosjektert bolig i mars 2021, uten innskudd. Fra kjøp og til overtakelse gikk verdien opp 1,7 mill 🌟 Men, det er jo ikke akkurat noe vi får realisert så lenge vi ikke selger uansett. Anonymkode: 73ea9...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 Majer skrev (1 time siden): Mange som vil opprettholde dagens pyramidespill. Man kunne gjort noe med det og dermed forhindret høy gjeldsgrad i befolkningen og redusert skatten på inntekt. Enig. Massiv skatt på all arv over 1 million! Anonymkode: 087f9...021 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 Kjøpt enebolig i Oslo til 12M med utleiedel. Helt ny og moderne med egen takterasse, stor hage og kun topp standard tvers over hele huset. Driter i om prisen går ned eller opp. Skal jo ikke selge og oppgradere før om noen år, men håper selvfølgelig at jeg får solgt for 15M om noen år. Vi får se Anonymkode: 81c96...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi kjøpte prosjektert bolig i mars 2021, uten innskudd. Fra kjøp og til overtakelse gikk verdien opp 1,7 mill 🌟 Men, det er jo ikke akkurat noe vi får realisert så lenge vi ikke selger uansett. Anonymkode: 73ea9...8a5 Ein sted må dere ha å bo, og skal dere selge å kjøpe noe annet så har verdien økt også på den, medan lønningene ikkje har steget tilsvarende. Det som er "heilt sikkert" er at boligprisene i Norge kan bare ikkje fortsette å øke slik de har gjordt de senere årene, og hav som blir utfallet i andre enden er det ingen som idag vet noe om. Boligkrakk har det vert i Norge tidligere flere ganger, og det vil ein få igjenn - spørsmålet er bare når ? Anonymkode: 96ab0...28d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ein sted må dere ha å bo, og skal dere selge å kjøpe noe annet så har verdien økt også på den, medan lønningene ikkje har steget tilsvarende. Det som er "heilt sikkert" er at boligprisene i Norge kan bare ikkje fortsette å øke slik de har gjordt de senere årene, og hav som blir utfallet i andre enden er det ingen som idag vet noe om. Boligkrakk har det vert i Norge tidligere flere ganger, og det vil ein få igjenn - spørsmålet er bare når ? Anonymkode: 96ab0...28d Du følte altså at du måtte forklare det en gang til når jeg allerede hadde påpekt det selv... 🤪🤪 Anonymkode: 73ea9...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Skrevet 5. juni 2023 Skulle ikkje forundre meg om det er mange lottomillionerer som velger å invistere i sekunderboliger, og pengene fortsetter å yngle. Anonymkode: 96ab0...28d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #18 Skrevet 6. juni 2023 Jeg kjøpte min første bolig i Oslo i 2005. Fikk låne 100% av kjøpesummen den gang. Har kjøpt og solgt boliger i 18 år og tjent ca 12 millioner totalt etter kostnader. I samme periode har jeg jobbet som miljøarbeider (begynte rett etter vgs) og tjent ca 8 millioner i jobben. Inkludert overtid. Jeg trives i jobben min, og vil ikke slutte enda. Men kunne fint levd på bolighandelene alene. Nå er planen heller å pensjonere meg i 40-årene en gang. Ikke verst for en skolelei ungdom som så vidt fullførte vgs og vokste opp fattig. Anonymkode: e310e...833 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #19 Skrevet 6. juni 2023 Vent til du møter mennesker som knapt gjør noe i hverdagen mens de har penger stående i aksjer og andre verdier som raker inn 50k på 1 dag Det er en løgn at de rikeste i Norge alltid jobber hardt for det. Anonymkode: 358ba...10a 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjøpte min første bolig i Oslo i 2005. Fikk låne 100% av kjøpesummen den gang. Har kjøpt og solgt boliger i 18 år og tjent ca 12 millioner totalt etter kostnader. I samme periode har jeg jobbet som miljøarbeider (begynte rett etter vgs) og tjent ca 8 millioner i jobben. Inkludert overtid. Jeg trives i jobben min, og vil ikke slutte enda. Men kunne fint levd på bolighandelene alene. Nå er planen heller å pensjonere meg i 40-årene en gang. Ikke verst for en skolelei ungdom som så vidt fullførte vgs og vokste opp fattig. Anonymkode: e310e...833 Jeg lurer nå på jeg, hva man skal finne på resten av livet som pensjonist i 40-årsalderen. Og man burde vel ha minst 500k i året satt av for å leve uten inntekt i 40 år til. Anonymkode: 49161...dbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå