AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Hei! jeg som sikkert mange andre opplever hverdagen som hektisk. Har to barn og mye dårlig samvittighet over lange dager i barnehagen, og et evig jag om å få gjort unna er minimum av husarbeid, klesvask osv. Den siste tiden har jeg vurdert å søke permisjon i deler av stillingen min slik at jeg jobber 80%. Ser for meg at jeg da kan ha en dag fri. Barna går i barnehage og kan da få en fridag, eventuelt bare en veldig kort dag så jeg får vasket hus og fått unna litt ekstra og har mer tid til kvalitetstid når de kommer hjem igjen. Det som stopper meg er jo økonomien. Bare det å redusere stillingen gir jo et solid økonomisk tap. Både hver måned, feriepenger, pensjon osv. Jeg er forøvrig sammen med far, og har råd til det, men vil jo da måtte leve litt trangere. Vil dere med erfaring dele? og dere andre, hva er fordeler og ulemper ved å redusere stilling nå i småbarnsfasen? Anonymkode: cf30d...fd9 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Jobber 60%. Får mer tid sammen med familien. Mindre stress i hverdagen. Anbefales. Anonymkode: 927a3...b17 2 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jobber 60%. Får mer tid sammen med familien. Mindre stress i hverdagen. Anbefales. Anonymkode: 927a3...b17 Takk for svar! Hvordan løser dere den økonomiske delen da? Går all inntekt i en pott og så deler dere alt, eller er det du da som tar det økonomiske tapet? Hvis du ikke er alene da😊 Anonymkode: cf30d...fd9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Har jobbet redusert i alle år jeg har hatt barn. Eldste er nå 22 år. Er evig takknemlig for at vi har gått for denne løsningen. Barna har hatt en til to dager fri fra barnehagen hver uke. Vi har hatt masse tid til ungene, for alt av husarbeid blir gjort på mine fridager. Da har vi helgene fri til å gjøre andre ting. De siste 6 årene har jeg jobbet 90 %, minstemann er nå 12 år. Vi har jo hatt mindre å rutte med, men det har vært verdt det. Vi har spart inn på forbruket. Økonomisk har vi spyttet inn det vi har begge to. Har jeg gått tom, så har mannen fikset det vi måtte trenge. Får jo dårligere pensjon, men det kommer til å gå rundt. Har ingen dyre vaner, så skal nok klare det fint. Anonymkode: dcb96...037 3 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Jobbet redusert for å fp mer tid med barnet, penger er ikke det viktigste . Elsket den tiden Anonymkode: 01b8b...ec5 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jobbet redusert for å fp mer tid med barnet, penger er ikke det viktigste . Elsket den tiden Anonymkode: 01b8b...ec5 Helt enig i at penger ikke er det viktigste! Samtidig bør jo beslutningen være gjennomtenkt. Man bor jo ofte etter evne, og det er ikke slik at vi har mange dyre vaner og kutte ned på. Så jeg ønsker i såfall å være forberedt økonomisk også. Anonymkode: cf30d...fd9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Det kommer også an på jobben, går du glipp av interessante oppgaver, mister muligheter for kurs og oppdatering av kompetanse? En annen faktor erotiske, tenker du et halvt år eller mange år. Anonymkode: 00008...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Har jobbet redusert 60-80 % i alle år etter at jeg fikk barna. Vi har felles økonomi, og jeg sparer til egen pensjon. Tid til familien er mye viktigere for meg enn stort forbruk. Mannen er bonde og jobber svært lange dager for å kunne drive garden på en forsvarlig måte. Anonymkode: 99a4d...478 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! jeg som sikkert mange andre opplever hverdagen som hektisk. Har to barn og mye dårlig samvittighet over lange dager i barnehagen, og et evig jag om å få gjort unna er minimum av husarbeid, klesvask osv. Den siste tiden har jeg vurdert å søke permisjon i deler av stillingen min slik at jeg jobber 80%. Ser for meg at jeg da kan ha en dag fri. Barna går i barnehage og kan da få en fridag, eventuelt bare en veldig kort dag så jeg får vasket hus og fått unna litt ekstra og har mer tid til kvalitetstid når de kommer hjem igjen. Det som stopper meg er jo økonomien. Bare det å redusere stillingen gir jo et solid økonomisk tap. Både hver måned, feriepenger, pensjon osv. Jeg er forøvrig sammen med far, og har råd til det, men vil jo da måtte leve litt trangere. Vil dere med erfaring dele? og dere andre, hva er fordeler og ulemper ved å redusere stilling nå i småbarnsfasen? Anonymkode: cf30d...fd9 Jobbet 80% da ungene var små og det var gull. Jeg valgte kortere dager da, og det ga mye mindre stress fordi vi hadde set roligere på morgenen og jeg kunne hente dem tidlig. Mindre lønn ble det jo, men synes uansett det var verdt det. Anonymkode: 62940...ee2 1 1
Amossa Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 Jeg har aldri selv jobbet deltid, men jeg har sett mange andre kvinner har gjort det. De kalte det en fridag, men i realiteten ble det en vaske- og husarbeidsdag. Den eneste som tjente på dette, var mannen deres. Mens han tidligere bidro i husarbeidet, stoppet det helt opp. For kona jobbet jo bare deltid, må vite. Og har du først vent familien din til at vaskingen er din, så blir det gjerne sånn i all evighet. Derfor min advarsel! Deltidsfellen er en av de klassiske kvinnefellene. Økonomien på kort sikt er kontrollerbar, men du må tenke langsiktig. For jo lengre tid du jobber deltid, dess større blir konsekvensene for framtiden. Sørg i det minste for at dere setter av penger til din egen pensjonssparing slik at pensjonstapet veies opp. Du skriver at du bor sammen med barnefar. Husk også på at om dere ikke er gift, så tar du en større økonomisk risiko enn om dere er gift. 7 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Sjekk ut @ jordmorliv på Instagram. Hun har inspirert meg mye. Trenger ikke å gjøre det like "ekstremt" som dem da. Men barndommen til barna er noe du aldri får oppleve igjen, og er mer verdifullt enn penger, så lenge dere klarer dere. ♥️ Anonymkode: 51f5d...321 1 1 1
-Missi- Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 Jeg jobbet 50% når sønnen min var liten det er jeg veldig glad for vår relasjon er solid nå i dag. Hadde aldri trodd jeg ville ønsket det før jeg fikk barn men den kjærligheten er enormt sterk. Var gull å kunne gi han og meg selv den tiden sammen ❤️Mange trodde det var min x (da samboer) som pushet meg til det siden han har hjemme værende mor. Men det var jeg som endret meg etter å ha blitt mor. Hadde jeg i dag fått barn igjen hadde jeg gjort det samme. Jeg ser absolutt synspunktet om pensjon, kvinnefelle osv. På den annen side livet er så uendelig kort man vet ikke hvor mange dager man får med de man er glad i. Tiden med barna er så sinnsykt verdifull. Tenk nå er min snart voksen og jeg har jo mye lengre tid foran meg uten barn i hus enn den tiden jeg har med han ❤️ Vet egentlig ikke hvem jeg er uten ham han her hele mitt liv. Gruer meg skikkelig til han forlater rede. Har kun vært mor i mitt voksne liv, ble mor som 18. Slutter jo ikke å være mamma sånn sett men blir jo noe annet å være mamma til en voksen som ikke bor hjemme. På den annen side blir litt gøy å finne ut hvem jeg er helt alene også ☺️Blir en ny epoke frem til man blir bestemor så blir det noe nytt også. Jeg er nok et familie menneske ❤️ 2 1
Ellevill Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 Istedenfor å jobbe 80%, ville jeg jobbet 100% og heller brukt en del av husstandens samlede inntekt til å kjøpe meg tjenester som husvask og oppussing. Jeg vil ha så sterke kort som mulig på hånda når det gjelder jobb (og selvstendighet), og det vil man ikke ha i veldig mange yrker om man jobber redusert. Man kan miste muligheter, og det kan bli vanskelig på en avdeling med feks møtevirksomhet om en jobber redusert. Jeg vil heller planlegge uka godt, betale meg ut av noen oppgaver og ha fokus på å kunne utnytte så mye som mulig av familiens fritid sammen som familie. Jeg tror dessuten at i mange yrker må man likevel yte som i en 100% stilling til 80% lønn - det er en av fellene med redusert stilling. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 Jeg skulle gjerne jobbet mindre enn full stilling. Har vært alene med tre barn i over 15 år og jeg er alltid sliten. Alltid. Så hadde det vært økonomisk mulig som eneforsørger å jobbet mindre hadde jeg gjort det. For min del hadde det redusert arbeidsoppgavene mine. Husarbeidet hadde vært det samme, men færre timer på jobb hadde lettet byrden. I et parforhold er jeg litt mer usikker på hva jeg hadde gjort. Jeg forventer jo at man deler på oppgavene med hus, hjem og unger når man jobber fullt begge to. Hvis jeg hadde gått ned til 80% stilling og måtte bruke hele den nye fridagen på husarbeid og han hadde meldt seg ut, hadde jeg nok fort gått tilbake i full jobb, for husarbeid er noe jeg virkelig ikke liker, så jeg tar ikke frivillig over alle de oppgavene. Kunne jeg derimot hatt kortere dager og brukt den tiden med ungene og vi fortsatt delte på husarbeidet, hadde det vært gull. Anonymkode: afe78...419 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skulle gjerne jobbet mindre enn full stilling. Har vært alene med tre barn i over 15 år og jeg er alltid sliten. Alltid. Så hadde det vært økonomisk mulig som eneforsørger å jobbet mindre hadde jeg gjort det. For min del hadde det redusert arbeidsoppgavene mine. Husarbeidet hadde vært det samme, men færre timer på jobb hadde lettet byrden. I et parforhold er jeg litt mer usikker på hva jeg hadde gjort. Jeg forventer jo at man deler på oppgavene med hus, hjem og unger når man jobber fullt begge to. Hvis jeg hadde gått ned til 80% stilling og måtte bruke hele den nye fridagen på husarbeid og han hadde meldt seg ut, hadde jeg nok fort gått tilbake i full jobb, for husarbeid er noe jeg virkelig ikke liker, så jeg tar ikke frivillig over alle de oppgavene. Kunne jeg derimot hatt kortere dager og brukt den tiden med ungene og vi fortsatt delte på husarbeidet, hadde det vært gull. Anonymkode: afe78...419 Klem til deg ❤️ ja! Jeg skal hvertfall ikke jobbe redusert først og fremst for husarbeid. Da kan jeg heller betale noen for å vaske for meg, det er billigere. Det ville først og fremst vært for å få mer tid til ungene ❤️ Anonymkode: cf30d...fd9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 Ellevill skrev (5 timer siden): Istedenfor å jobbe 80%, ville jeg jobbet 100% og heller brukt en del av husstandens samlede inntekt til å kjøpe meg tjenester som husvask og oppussing. Jeg vil ha så sterke kort som mulig på hånda når det gjelder jobb (og selvstendighet), og det vil man ikke ha i veldig mange yrker om man jobber redusert. Man kan miste muligheter, og det kan bli vanskelig på en avdeling med feks møtevirksomhet om en jobber redusert. Jeg vil heller planlegge uka godt, betale meg ut av noen oppgaver og ha fokus på å kunne utnytte så mye som mulig av familiens fritid sammen som familie. Jeg tror dessuten at i mange yrker må man likevel yte som i en 100% stilling til 80% lønn - det er en av fellene med redusert stilling. Ja! Om det kun hadde vært for husarbeid, ville jeg absolutt betalt noen for å vaske for meg. Hovedpoenget ville vært å kunne være mer med ungene. De kunne fått mer fri fra barnehage og hatt mer tid sammen. Anonymkode: cf30d...fd9 1
ms. Perfect Skrevet 6. juni 2023 #17 Skrevet 6. juni 2023 Ellevill skrev (5 timer siden): Istedenfor å jobbe 80%, ville jeg jobbet 100% og heller brukt en del av husstandens samlede inntekt til å kjøpe meg tjenester som husvask og oppussing. Jeg vil ha så sterke kort som mulig på hånda når det gjelder jobb (og selvstendighet), og det vil man ikke ha i veldig mange yrker om man jobber redusert. Man kan miste muligheter, og det kan bli vanskelig på en avdeling med feks møtevirksomhet om en jobber redusert. Jeg vil heller planlegge uka godt, betale meg ut av noen oppgaver og ha fokus på å kunne utnytte så mye som mulig av familiens fritid sammen som familie. Jeg tror dessuten at i mange yrker må man likevel yte som i en 100% stilling til 80% lønn - det er en av fellene med redusert stilling. Jeg ville også heller ha gått for denne løsningen. Man venner seg veldig fort til å jobbe deltid, og følelsen av god tid går over. Man ender opp med å gjøre «alt» alene, fremfor å dele på det, og tiden går litt opp i opp. Når du da legger til tapte pensjonspoeng, feriepenger og inntekt som sådan, så er det ikke verdt det. Se heller på totalen. Må hele huset være shinet? Kan man betale noen for å bidra med husarbeid, plenklipping og maling? Må man alltid delta på ungenes fritidsaktivitet? Eller kan man bruke tiden de eldste er på slikt, med kvalitetstid for de minste? Er det et alternativ å kjøpe matkasser for å redusere tiden man bruker til planlegging og innkjøp? Eller heller bruke mer tid på planlegging og ta storhandel Max en gang i uka? Lage store porsjoner med mat og fryse ned for å ha lettvind middag andre ganger? Vaske poteter og sette dem klar i gryta så man bare kan skru på komfyren når man kommer hjem? Ha baking av baguetter, ostehorn og pizzabunner som en aktivitet med noen av ungene, og fryse det til senere? Eller kjøpe slikt av andre om du kjenner noen som er glad i det? Her er det gjerne tidligere flyktninger som lager store kvanta av vårruller som de selger, det er både rimelig, sunt og enkelt å ha i frysa. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #18 Skrevet 6. juni 2023 Husk at det ikke bare er pensjon og feriepenger du må tenke på med økonomien. Den store faren er om du blir langvarig syk, eller i verste fall ufør. Pengene du da får utbetalt, regnes fra den inntekten du hadde da sykdommen/uførheten oppsto. Om du jobber redusert da, vil altså sykepengene/uførepengene dine bli regnet ut fra 80% lønn... Og DET er kjipt. I tillegg er det vist at fremtidig lønnsøkning kommer til å lide, om du har jobbet deltid. Så må du huske på at du ikke har rett på en dag fri. Sjefen kan kreve at du jobber 6 timer 5 dager i uken i stedet. Og: får du reellt mindre å gjøre? Eller får du bare kortere tid å gjøre akkurat de samme oppgavene på? Jeg måtte jobbe 80% en periode vi sto uten barnehageplass, og for meg betød det bare at jeg fikk kortere tid å gjøre jobben på.. Anonymkode: 831d8...d0f 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #19 Skrevet 6. juni 2023 Jeg vurderer å gå ned i 80 fra neste år, dersom hjemmekontor 2-3 dager i uken ikke blir mulig. Livet med hjemmekontor var så uendelig mye enklere og mindre slitsomt når man har barn som skal hentes og leveres i barnehage. Jeg sparte nesten 2 timer hver dag på å kunne stå opp litt senere og slippe å reise til/fra kontoret. Dersom sjefen sier nei til hjemmekontor går jeg nok ned i 80. Ikke bare for å få mer tid til barna, men også for å få litt sårt tiltrengt alenetid til å gjøre ting jeg vil. Anonymkode: d2eec...e32 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Husk at det ikke bare er pensjon og feriepenger du må tenke på med økonomien. Den store faren er om du blir langvarig syk, eller i verste fall ufør. Pengene du da får utbetalt, regnes fra den inntekten du hadde da sykdommen/uførheten oppsto. Om du jobber redusert da, vil altså sykepengene/uførepengene dine bli regnet ut fra 80% lønn... Og DET er kjipt. I tillegg er det vist at fremtidig lønnsøkning kommer til å lide, om du har jobbet deltid. Så må du huske på at du ikke har rett på en dag fri. Sjefen kan kreve at du jobber 6 timer 5 dager i uken i stedet. Og: får du reellt mindre å gjøre? Eller får du bare kortere tid å gjøre akkurat de samme oppgavene på? Jeg måtte jobbe 80% en periode vi sto uten barnehageplass, og for meg betød det bare at jeg fikk kortere tid å gjøre jobben på.. Anonymkode: 831d8...d0f Jeg har en typisk 9-16 jobb der det ikke hår an å ta med arbeidsoppgaver hjem. Så for meg vil 80 være 80 og ikke som å jobbe 100 på 80 stilling. Anonymkode: d2eec...e32 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå