Gå til innhold

Langt innlegg. Jeg klarer ikke mer, men må og får lite støtte av mannen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å selge huset vårt. Jeg ble syk og etterhvert mistet en del av inntekten min samt økte kostnader i landet, så det er ikke økonomisk forsvarlig å sitte med huset lengere. Så kom det en stor skattesmell på mannen som gjorde at vi fikk hastverk med å selge. Nytt hus er på plass. 

Problemet er at siden jeg ikke er i jobb så forventes det at jeg tar meg av å gjøre huset klart til takst, bilder og visning. 

Vi har tatt bilder 3 ganger, besøk av takstmann og besøk av megler for vurdering. I tillegg 7 visninger, hvor 6 av de er åpne visninger, men ingen som kom. Dette siden påske. Imellom slagene har jeg vært nødt å fikse ting som burde vært på plass før vi begynte å selge huset. Og nå må jeg begynne å pakke ned ting da vi snart overtar det nye huset. 

Jeg har sagt at jeg har ikke helse til dette og klarer ikke mer. Jeg står i stua med støvsugeren å gråter for jeg er så sliten. Kroppen verker. Vekta kryper oppover fordi den ledige tiden jeg har går til å prøve å hente meg inn, trening har jeg ikke ork til, det har vært lettere å ta noe raskt av mat, stressnivået er skyhøyt og søvnen svært dårlig. Helsehjelp har også blitt nedprioritert, jeg skulle begynt hos ny psykolog nå samt fysio og tannlege timer (har sykdom i tannkjøttet). Jeg har jobbet beinhardt for helsen min og var på god vei, men alt har bare rast sammen nå. Jeg klarer ikke å hente meg inn mellom slagene heller. 

Joda, mannen min hjelper noe til når han kan, men jeg må gjerne be han om det. Klager på at han er sliten, forkjøla, har ikke tid etc. I tillegg tar han på seg ekstra jobb unødvendig, nye unødvendige prosjekter eller sitter mye i telefonen, så jeg blir ofte alene med barna og alt som hører til. Jeg elsker å være med barna, men jeg har behov for hjelp når jeg er så sliten. Jeg har selvfølgelig sagt i fra. 

Så, når huset er shinet, alt som ikke skal være i huset er bært ut i bilen og garasjen, så kommer han hjem etter f.eks visning så tar han ikke initiativ til å rydde tilbake tingene som vi må ha i huset, slukke stearinlys etc etc. I stede roter han mye, går inn med sko og møkker til. Jeg må be han om hjelp, og likevel gjør han minimalt eller det går EKSTREMT tregt. Sofaen og godstolen er mer fristende og når kvelden kommer sier han bare at han er så trett og må legge seg, vel viten om alt rot i huset. Huset må holdes nogenlunde rent og ryddig i tilfelle noen ønsker å komme på visning på kort varsel. 

Jeg får et tusen takk og en klem for det jeg gjør. 

Når han har vært flink å hjulpet til ekstra forteller jeg han hvor mye dette betyr for meg, hvor mye det hjelper meg og at jeg setter utrolig stor pris på det. Mer har jeg ikke å gi akkurat nå. 

Venner og familie er bekymret for meg. De ser jeg er sliten og blitt sykere. En sa tom ifra til mannen min. Men det er han som er sliten og stresset. Og ifølge han gjør han masse. Han bare ser ikke hvor mye jeg gjør virker det som. 

Vi har vært gift lenge. I hverdagen er ikke dette et problem. Jeg takler litt rot, han bidrar og vi har funnet en god balanse. 

Men nå.....vræl! 

Jeg klarer ikke mer. Det går bare ikke. Han mener det bare må gå. Han kan ikke ta seg fri fra jobb heller eller hjelpe til mer enn han gjør sier han. 

Hjelp! 

Anonymkode: bf7f3...956

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan jo vanskelig ta ulønnet fri om han har stor skattesmell og dere har økonomiske problemer pluss to hus å betale på i overgangen?

Spør nettverk om litt praktisk hjelp. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere burde flyttet til hver deres leilighet isteden for nytt hus sammen… 

Anonymkode: 1c39a...0b5

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er du syk, ts, så er du syk. Han får velge mellom å ta huset på kveldstid eller i helgene. 
Så får du heller bare ta deg en tur vekk. Har du en hytte? En mor? En venninne? Dra bort 14 dager. 

At en normalt frisk person mestrer husarbeid + salg + jobb er helt som forventet. Hva skulle han gjort om han var enslig? 

Anonymkode: 3b4a7...953

• Liker 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Om du er psykisk syk, kan han ha rett på fri for å ta vare på familien.

Anonymkode: 4d624...898

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen å be om noe å sove på og milde beroligende. Så spiser du skikkelig, får i deg nok vann og går 15 minutter ute i dagslys. 

Din mann er sikkert like sliten som deg. 

Anonymkode: ffcea...c2c

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned alt som må gjøres - hver dag.

Skriv ned liste over alt du gjør... og hva han gjør - hver dag.

Du ble ikke syk for å være fulltids tjener for ham. Du går på aap for å forsøke å bli frisk igjen.

Jeg får inntrykk av at han egentlig ikke takler situasjonen dere er i, kanskje deprimert pga. det økonomiske, og så flykter han inn i jobbing og å jobbe mer enn hva dere nå har tid til og helse til.

Hvis du ikke prioriterer egen helse snart, Ts, så risikerer du å plutselig sitte uføretrygdet, skilt med mye gjeld pga. to hussalg.

Dette er veien det går om mannen din ikke ser alvoret i det.

Anonymkode: cfb97...298

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi oi... Nei det her det går jo ikke lenger.. 

Kanskje du burde vise ham hva du skriver her? Så han virkelig forstår omfanget? 

Dere burde begge trykke på pauseknappen en stund. Sette dere ned å prate. Dra bort noen dager. 

Anonymkode: d3524...4c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så mannen din forsørger deg og familien med sin inntekt, men dette er ikke nok? 

Forstår at du er sliten og føler for deg og situasjonen du er i, men har du sett ting fra hans ståsted? Han er den som forsørger hele familien akkurat nå, mens du er arbeidsledig. Jeg mener det er helt innenfor at du tar på deg ansvaret hjemme og han rundt inntekt frem til du ikke får deg en ny jobb, så lager dere en bedre balanse. Han kan sikkert bistå i ny og ne, men tror du ikke at han også er utslitt av det samme stresset og presset du føler på? Dere begge er i samme båt. Han er utslitt han også, men forskjellen er at han må jobbe, fordi ellers vil ikke ting gå rundt. Vis han mer forståelse, selv om du er deprimert og stresset mener jeg.

Anonymkode: a2621...e9b

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Du MÅ ingenting! Hvis han kan sitte sofaen, kan vel du også? Eller gå å legg deg sammen med ungene på kvelden og la han seile sin egen sjø. Det du MÅ er å ta vare på deg selv! Få foreldre eller venner til å ta ungene og gjør noe for deg selv. Sov, gå tur, gå til psykolog, hva som helst. Tar det som en selvfølge at han tar ungene en kveld så du får slappet av. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tror du bare må slippe ansvaret litt og passe mer på deg selv. Gjør litt som mannen din. Bare si klart fra om hva som ikke blir gjort. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere enn en gang jeg har hørt folk si at å sitte med to hus er noe av det jævligste de har opplevd. 

Eksen min var helt på randen da han satt med to boliger, og han måtte dra til legen å be om sovepiller. Og det er helt ulikt han. Han er tøff. 

Stram deg opp ts. Det er ingen vei utenom, du må stå i det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du merket noe til dette tidligere da dere ikke skulle flytte? Var han snill og grei da?

Det ER tungt og vanskelig når økonomien streiker og hus må selges og dere skal flytte og ha visning osv. Ufattelig slitsomt. Forhåpentligvis er dette over om maks noen måneder, så du kan hente deg inn igjen. Tenker at det er viktig med all ekstrainntekt dere kan få nå. Kanskje mannen din også er sliten, men at det ikke synes så godt utenpå + at han ikke skjønner hvor sliten du er.

Anonymkode: 8cd32...4e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så mannen din forsørger deg og familien med sin inntekt, men dette er ikke nok? 

Forstår at du er sliten og føler for deg og situasjonen du er i, men har du sett ting fra hans ståsted? Han er den som forsørger hele familien akkurat nå, mens du er arbeidsledig. Jeg mener det er helt innenfor at du tar på deg ansvaret hjemme og han rundt inntekt frem til du ikke får deg en ny jobb, så lager dere en bedre balanse. Han kan sikkert bistå i ny og ne, men tror du ikke at han også er utslitt av det samme stresset og presset du føler på? Dere begge er i samme båt. Han er utslitt han også, men forskjellen er at han må jobbe, fordi ellers vil ikke ting gå rundt. Vis han mer forståelse, selv om du er deprimert og stresset mener jeg.

Ts er ikke arbeidsledig. Hun er syk, og får trolig aap. Ts er for syk til å jobbe iflg. både leger og Nav. De mener hun ikke er frisk nok til å jobbe noe - og likevel forventer hennes man... og du... at hun skal ha full jobb hjemme slik at mannen selv skal slippe å bidra.

Ikke bare det, mannen... og du... mener at hun skal drite i at hun blir langt sykere av å jobbe så mye, og at hun skal la være å gå i behandling som leger har ment er helt nødvendig for henne, og som trolig er en forutsetning at hun gjør for fortsatt å få aap-penger. Om Ts ikke følger opp sin aktivitetsplan (les "jobb") på aap risikerer hun å miste retten til aap. Da kan vi snakke om at mannen virkelig må forsørge henne, for da sitter hun uten noe penger fra Nav overhodet.

Han er frisk, da må han også ta naturlig ansvar for eget hus og hjem og familie. Det gjør han ikke nå. Nå jobber han, jobber ekstra, og så oppfører han seg som om han bor på hotell hos sin syke kone som han forventer skal fungere som en tjener for han som er frisk.

• Liker 11
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er flere enn en gang jeg har hørt folk si at å sitte med to hus er noe av det jævligste de har opplevd. 

Eksen min var helt på randen da han satt med to boliger, og han måtte dra til legen å be om sovepiller. Og det er helt ulikt han. Han er tøff. 

Stram deg opp ts. Det er ingen vei utenom, du må stå i det. 

Ts skal stramme seg opp - det har hun allerede gjort, i og med at hun lenge har gjort langt mer enn hennes helse tåler.

Mens mannen hennes ikke trenger å stramme seg opp... merkelig det der, hvor lite noen friske menn tåler i dag...

• Liker 5
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts er ikke arbeidsledig. Hun er syk, og får trolig aap. Ts er for syk til å jobbe iflg. både leger og Nav. De mener hun ikke er frisk nok til å jobbe noe - og likevel forventer hennes man... og du... at hun skal ha full jobb hjemme slik at mannen selv skal slippe å bidra.

Ikke bare det, mannen... og du... mener at hun skal drite i at hun blir langt sykere av å jobbe så mye, og at hun skal la være å gå i behandling som leger har ment er helt nødvendig for henne, og som trolig er en forutsetning at hun gjør for fortsatt å få aap-penger. Om Ts ikke følger opp sin aktivitetsplan (les "jobb") på aap risikerer hun å miste retten til aap. Da kan vi snakke om at mannen virkelig må forsørge henne, for da sitter hun uten noe penger fra Nav overhodet.

Han er frisk, da må han også ta naturlig ansvar for eget hus og hjem og familie. Det gjør han ikke nå. Nå jobber han, jobber ekstra, og så oppfører han seg som om han bor på hotell hos sin syke kone som han forventer skal fungere som en tjener for han som er frisk.

Når ts sier hun verken spiser skikkelig, sover skikkelig eller får trent er det jo det som er problemet. Ikke hennes mann. 

Og det er bra. For det kan løses med en tur til fastlegen. 

En kort behandling med innsovningstabeletter og milde beroligende til alt er over. 

Om ts skal gå i klinsj med mannen nå blir alt mye verre, for de begge. 

Ts er helstressa sier hun. Helstressa folk liker ingen. Aller minst mannen hun bor med. 

Dette er ikke ei kjønnagreie, men ei økonomisk krise. 

Ts, du går til legen. I morgen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts skal stramme seg opp - det har hun allerede gjort, i og med at hun lenge har gjort langt mer enn hennes helse tåler.

Mens mannen hennes ikke trenger å stramme seg opp... merkelig det der, hvor lite noen friske menn tåler i dag...

Det kan det godt være han må. Men det er ts som skriver her. Og med utgangspunkt i hennes innlegg ber jeg henne om å ta tak i visse ting som er helt opplagt: 

Søvn, mat, drikke, friskluft. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har jeg misforstått, men du skjønner likevel at det er veldig begrenset hva hun får fra staten, særlig om TS har hatt høy inntekt før. 

Jeg kan nærmest garantere at mannen også er utslitt av hele situasjonen. Det å ha to hus samtidig er noe av den værste form for stress som finnes og han må ta på seg ekstra jobb og prosjekter for at ting skal gå rundt økonomisk, ettersom det er begrenset hva TS henter inn på sykepenger / aap. 

Dette er en kjedelig situasjon for begge parter. Jeg mener ikke at TS skal være en tjener for mannen sin, men å spørre ukjente anonyme mennesker om råd og innspill er helt absurd. Bare les svarene over, mannen må bidra mer, skill deg fra mannen osv. ok. Ingen hensyn til at han er like utslitt av drastisk livsstilsendring og mye av det økonomiske ansvaret faller på han.

Ts drit i råd fra meg eller andre, kommuniser med mannen din. Jeg antar dere begge er utslitte og må finne løsninger sammen. Du må heller ikke rydde alt med en gang hvis du føler deg nede, men vær så snill ikke la anonyme tafatte individer fortelle deg at mannen din ikke gjør nok. Økonomiske utfordringer er krevende i seg selv i tillegg til dette viser du tegn på dyp depresjon og angst som forverrer hele situasjonen for deg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har jeg misforstått, men du skjønner likevel at det er veldig begrenset hva hun får fra staten, særlig om TS har hatt høy inntekt før. 

Jeg kan nærmest garantere at mannen også er utslitt av hele situasjonen. Det å ha to hus samtidig er noe av den værste form for stress som finnes og han må ta på seg ekstra jobb og prosjekter for at ting skal gå rundt økonomisk, ettersom det er begrenset hva TS henter inn på sykepenger / aap. 

Dette er en kjedelig situasjon for begge parter. Jeg mener ikke at TS skal være en tjener for mannen sin, men å spørre ukjente anonyme mennesker om råd og innspill er helt absurd. Bare les svarene over, mannen må bidra mer, skill deg fra mannen osv. ok. Ingen hensyn til at han er like utslitt av drastisk livsstilsendring og mye av det økonomiske ansvaret faller på han.

Ts drit i råd fra meg eller andre, kommuniser med mannen din. Jeg antar dere begge er utslitte og må finne løsninger sammen. Du må heller ikke rydde alt med en gang hvis du føler deg nede, men vær så snill ikke la anonyme tafatte individer fortelle deg at mannen din ikke gjør nok. Økonomiske utfordringer er krevende i seg selv i tillegg til dette viser du tegn på dyp depresjon og angst som forverrer hele situasjonen for deg.

🏆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når ts sier hun verken spiser skikkelig, sover skikkelig eller får trent er det jo det som er problemet. Ikke hennes mann. 

Og det er bra. For det kan løses med en tur til fastlegen. 

En kort behandling med innsovningstabeletter og milde beroligende til alt er over. 

Om ts skal gå i klinsj med mannen nå blir alt mye verre, for de begge. 

Ts er helstressa sier hun. Helstressa folk liker ingen. Aller minst mannen hun bor med. 

Dette er ikke ei kjønnagreie, men ei økonomisk krise. 

Ts, du går til legen. I morgen. 

Det er mange sykdommer hvor kroppen reagerer med insomnia, dårlig matlyst og ekstremt dårlig energi når man ikke tar hensyn til den syke kroppens behov for å ta det med ro.

Det at Ts nå ikke får sove, ikke får i seg mat og ikke har energi til å trene og heller ikke får kommet seg i behandling, det er alt alvorlige tegn på at hun holder på å bli sykere.

Mannen til Ts MÅ stille opp også hjemme! Nå gidder han ikke å gjøre noe, han behandler Ts som en ubetalt tjener og hushjelp.

• Liker 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...