Gå til innhold

organisere meg - hvor?

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Jeg fikk et lite tips fra han som er ansettelsesansvarlig i min nye jobb om at jeg burde organisere meg.

Men jeg har ikke peiling på hvor jeg organiserer meg, og hvordan jeg går frem for å ordne dette, og hva jeg gjør hvis arbeidsgiver plutselig gir mer ferre vakter fordi han er sur fordi jeg er dyr?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hotell- og restaurantforbundet.

Dessverre er det utbredt praksis i bransjen å ansette ekstrahjelper, og er du ansatt som ekstrahjelp, har du ikke krav på vakter. Mange arbeidsgivere liker ikke organiserte, og slutter å gi deg vakter når du organiserer deg.

Er du heltidsansatt, har du ingenting å frykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den som ansatte henne tipset om det går det sikkert greit, men sånn ellers bør man være forsiktig med å organisere seg i den bransjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i hotellbransjen, jeg kjenner ingen som er organiserte. Faktisk kjenner jeg en del som nekter å organisere seg selv om sjefen ber dem om å gjøre det. Det er nesten som om det er illojalt mot sine kollegaer å organisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten organisasjonstilknytning har du få eller ingen rettigheter og ingen til å tale din sak. I Norge er det ikke lov å behandle dem som er organisert annerledes enn de uorganiserte. Særlig i den bransjen der er det mye snusk med mangel på avtaler, folk får betalt i andre ting enn penger etc. Ddet er fordi det er for få som organiserer seg.

Du har mye å tjene på å organisere deg, og om du er oppmuntret av folk der du jobber, ville jeg ikke nølt. Jeg ville kontaktet Hotell- og restaurant: http://www.hraf.no/

De kan jo fortelle deg med om rettigheter og sånt, så kan du avgjøre etter hvert hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er usedvanlig vanskelig å tjene penger helt lovlig i utelivsbransjen, fordi marginene er så vannvittig små.

For eksempel må en restaurant betale ekstra alkoholskatt, og de betaler således mer for øl'en de serverer enn det vi gjør i butikken! Det stilles uforholdsmessig store krav til kontroll som medfører mye administrasjon, kommunene praktiserer regelverket helt forskjellig, og det er omtrent umulig å forutberegne hva som kommer til å skje med sjenkebevillingen i neste valgperiode.

Konklusjon; Mange (kanskje 50%) utesteder ville faktisk gått konkurs om alle servitører/kokker organiserte seg og forlangte alle tariffgodene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du siste der høres jo ut som om du eier et utested selv og vil tjene mest mulig. Det er viktig at så mange som mulig organiserer seg, for det er åpenbart utrolig mange ansatte i bransjen som tjener for lite og jobber etter helt ekstreme vilkår. De ansatte på et utested skal selvsagt ikke bli skadelidende fordi om sjefen deres sliter med marginene, noe jeg for øvrig har problemer med å forstå. Jeg vet i alle fall om flere som eier utesteder som er griserike.

Noe av det du sier er dessuten rent sprøyt, for de fleste restauranter tjener i alle fall uforholdsmessig mye på å selge alkohol. Mange steder selger de kjipe viner som koster 80 spenn på Polet til 400 kroner flasken. Dette kan ikke forsvares ut fra en ekstra alkoholskatt, og jeg fatter ikke at gjestene finner seg i det.

I de store byene driver heller ikke kommunene med å trekke tilbake skjenkeløyver i utide, med mindre virksomheten har brutt regelverket, noe de helt fint kan klare hvis de har gode rutiner.

På de stedene der det er mange nok organiserte, har de ansatte tariffavtale. Dette sikrer grunnleggende rettigheter og lønn. Hvis du ser på Hotell og restaurant sine nettsider, vil du finne en temmelig lang liste over steder som har tariffavtale, så det er iallfall ikke alle som har så smale kår som du skriver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med hraf du, Ninaen. Den som tipset deg er sikkert organisert selv, og du står sterkere om du også organiserer deg.

Til nest siste gjest: Kan ikke en bedrift gå rundt fordi alle ansatte er organisert, så er de heller ikke ansvarlige nok til å drive forretninger! Fagforeningen er ikke akkurat et nytt tiltak i dette landet. Det har røtter fra "gammelt av", det er en flott del av norsk arv og kultur og dette bør enhver som starter en bedrift være klar over før de starter den.

Det er hvertfall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saeria; enig med deg. Jeg forklarte bare hvorfor utelivsbransjen er slik, det var ikke et forsvar.

Som et lite plaster på såret, får jo kokker og servitører tips, da. I hvert fall i utelivsbransjen. I hotellbransjen får de heller skrint med tips, men til gjengjeld er da også organisasjonsprosenten i hotellbransjen ganske høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall om flere som eier utesteder som er griserike.

Det gjør jeg også. De driver ikke hvitt, akkurat. Jeg eier ikke et utested selv, men har jobbet på mange steder, svarte og hvite, i over ti år. Jeg vet hva jeg snakker om. Det er en myte at utelivsbransjen er lukurativ, i hvert fall om man driver lovlig og hvitt.

Noe av det du sier er dessuten rent sprøyt, for de fleste restauranter tjener i alle fall uforholdsmessig mye på å selge alkohol. Mange steder selger de kjipe viner som koster 80 spenn på Polet til 400 kroner flasken. Dette kan ikke forsvares ut fra en ekstra alkoholskatt, og jeg fatter ikke at gjestene finner seg i det.

Det var en veldig høy kalkyle, men det er riktig at det er sånn omtrent tre-gangen på vanlig innkjøpspris på utesteder. Det høres sikkert mye ut, men faktum er at de fleste steder taper penger hele uken og lever på helger og gjerne julebordstiden (restauranter).

I de store byene driver heller ikke kommunene med å trekke tilbake skjenkeløyver i utide, med mindre virksomheten har brutt regelverket, noe de helt fint kan klare hvis de har gode rutiner.

Det er politikerne i hver kommune som bestemmer hvor lenge det skal sjenkes (og i hvilke soner), og hvor mange sjenkesteder byen skal ha. En sjenkebevilling gis for en valgperiode. Man kan fint miste og få innskrenket sjenkerettighetene sine uten å ha gjort noe galt.

På de stedene der det er mange nok organiserte, har de ansatte tariffavtale. Dette sikrer grunnleggende rettigheter og lønn. Hvis du ser på Hotell og restaurant sine nettsider, vil du finne en temmelig lang liste over steder som har tariffavtale, så det er iallfall ikke alle som har så smale kår som du skriver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Jeg må si at jeg tviler litt på hele organiseringsgreia... Jeg vil jo ha jobben, og mye vakter. Gjerne i helgene. Men er jeg organisert er det da det er dyrest å ha meg der, og jeg ser for meg at eier ikke gir meg vaktene jeg så sårt trenger.

Jeg er rett og slett litt pysete, jeg tror ikke jeg tør! Vil heller se om jeg kan forhandle meg frem til litt bedre timebetalt i "bytte" mot å ikke organisere meg? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir du dyrere hvis du er organisert? Arbeidsgiver plikter ikke å inngå noen som helst tariffavtale så lenge ikke mer enn en viss prosent av de som jobber der er organisert, og da må dere kreve det. Svart arbeid er ulovlig enten du er organisert eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...