AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #81 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du vet, mange av oss klarer å aktivisere barna våre selvom de også får bruke litt skjerm, eller enda bedre: de klarer å aktivisere seg selv. Nå spør ts om totalt skjermfri sommer - og mener samtidig hun ikke hadde skjerm på 80/90-tallet. Jeg mener litt skjerm i sommer er ok og jeg hadde også en oppvekst med skjerm på 80/90-tallet. Jeg har ikke ment at barna skal sitte med nesa i en skjerm hele sommeren om du tror det.. og det gjør de heller ikke. Men jeg gjør heller ikke et poeng utav «i dag er det skjermfri». Om vi feks drar på stranda, til byen, til fornøyelsespark, til lekeplass osv blir det jo naturlig skjermfri. Om de bader i hagen, hopper på trampoline, leker osv med nabobarna blir det naturlig skjermfri. Anonymkode: a6133...643 Problemet er vel at mange barn velger skjerm fremfor disse aktivitetene, feks hjemme, og da må man som foreldre begrense? Jeg snakker om total skjermfri, for jeg som mor synes vi får en helt annen dynamikk hjemme, og jeg (kanskje ikke barna) synes det er utrolig deilig å få vekk disse skjermene. Jeg ble født i 1984, og ja vi hadde en skjerm. På stua. Med etterhvert kabel-TV. Men vi barna fikk ikke sitte å glo på tv om dagene, vi ble «jaget» ut. Det var liksom aldri noe vi tenkte på som et alternativ å sitte inne å se på skjerm, og barne-TV vil jeg påstå å si at ikke er like avhegighetsskapende som nettopp spilling og YouTube. Vi fikk etterhvert sega, men den ble og stort sett brukt på dager med dårlig vær, og de fleste vennene våre hadde ikke TV-spill så var heller ikke noe stor greie og noe vi maste om. Tror ikke man kan sammenligne dagens barn og skjerm, med 80tallets barn å skjerm. Nå har vi feks 3-4-5-6 skjermer ala nettbrett og mobil i huset, samt 1-2-3-4 tv, pc med mer. En smule forskjell, også hva som er mulig å se/gjøre på de. Anonymkode: 90fa9...93b 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #82 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er vel at mange barn velger skjerm fremfor disse aktivitetene, feks hjemme, og da må man som foreldre begrense? Jeg snakker om total skjermfri, for jeg som mor synes vi får en helt annen dynamikk hjemme, og jeg (kanskje ikke barna) synes det er utrolig deilig å få vekk disse skjermene. Jeg ble født i 1984, og ja vi hadde en skjerm. På stua. Med etterhvert kabel-TV. Men vi barna fikk ikke sitte å glo på tv om dagene, vi ble «jaget» ut. Det var liksom aldri noe vi tenkte på som et alternativ å sitte inne å se på skjerm, og barne-TV vil jeg påstå å si at ikke er like avhegighetsskapende som nettopp spilling og YouTube. Vi fikk etterhvert sega, men den ble og stort sett brukt på dager med dårlig vær, og de fleste vennene våre hadde ikke TV-spill så var heller ikke noe stor greie og noe vi maste om. Tror ikke man kan sammenligne dagens barn og skjerm, med 80tallets barn å skjerm. Nå har vi feks 3-4-5-6 skjermer ala nettbrett og mobil i huset, samt 1-2-3-4 tv, pc med mer. En smule forskjell, også hva som er mulig å se/gjøre på de. Anonymkode: 90fa9...93b Vi hadde nok like mange skjermer den gangen, så er nok forskjell på det. Vi hadde flere pc-er med ulike pc-spill, flere gameboy, osv. Man må finne den balansen som passer for sin familie. Her i huset er det ikke noe problem, så vi trenger ikke innføre «skjermfri sommer». Vi har mange skjermfri timer helt naturlig. Anonymkode: a6133...643 2
Amantha Skrevet 6. juni 2023 #83 Skrevet 6. juni 2023 «According to a popular research from the Chonnam National University most children aged 7 to 16 who spent a significant amount of time on their smartphones were said to have become cross-eyed. The research concluded saying that spending 4 to 8 hours a day on smartphones is most likely to cause cross eye.» «New studies also suggest that an hour a day spent with their smartphones plays a significant part in the rise of depression and anxiety among children. Kids and teens who use social media tend to have low self-esteem, anxiety, depression, and poor quality sleep according to the British Psychological Society.» https://sherwoodhigh.com/blogs/5-harmful-effects-of-smartphones-on-the-development-of-your-child/#:~:text=New studies also suggest that,to the British Psychological Society. På tide med skjermfri da kanskje. https://research.com/education/what-age-should-a-child-get-a-smartphone 1 1
atropos Skrevet 6. juni 2023 #84 Skrevet 6. juni 2023 Tomas77 skrev (4 timer siden): At det lar seg gjennomføre betyr ikke at alle er interessert i å gjøre det. ? Men spurte ikke TS om hva vi andre gjorde? At du ikke ønsker å gjøre som meg er helt opp til deg.
skogsfugl Skrevet 6. juni 2023 #85 Skrevet 6. juni 2023 https://tv.nrk.no/se?v=MUHH90005223 Se denne før du bestemmer deg 😉
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #86 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men når barna vil bruke skjerm utelukkende til spilling, så hadde du stilt deg annerledes? Her brukes de ikke til redigere bilder, googler (7 åringen går i 1.klasse så har knapt lært seg å skrive) eller mer pedagogiske aktiviteter. Her er det Roblox og se på YouTube, altså lite nyttig i den forstand. Anonymkode: 90fa9...93b Jeg ser ikke at det er noe sunnere for barn å konsumere 1 time med barne-TV, enn å konsumere 1 time med YouTube. Roblox og andre typer spill er interaktive og krever noe av barna, tross alt. Om de skal få bruke skjerm 1 time om dagen ville jeg foretrukket at de spilte framfor barne-TV og især YouTube. Men vi har holdt ungene unna roblox. Det er for mye, for mye forskjellig og lagt opp til å være avhengighetsskapende. Vi har heller spill på switch, som pokemon, Mario o.l. Spill er ikke en og samme ting. Noen typer spill påvirker barn særlig mye, gir avhengighet og pusher bruk av penger. Sånne er utelukket for vår del, og vi har snakket med ungene om hvorfor. Og være drev på den alderen med å lage egne filmer, redigerte, la til musikk osv. Før de kunne lese og skrive skikkelig. Men vi er generelt sett mer opptatt av hva ‘skjermene’ brukes til, enn tidskontroll. Unngåes ting som skaper avhengighet, så minimerer det stort sett all konflikt rundt bruk av skjerm. Anonymkode: e1529...d5b 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #87 Skrevet 6. juni 2023 Amantha skrev (54 minutter siden): «According to a popular research from the Chonnam National University most children aged 7 to 16 who spent a significant amount of time on their smartphones were said to have become cross-eyed. The research concluded saying that spending 4 to 8 hours a day on smartphones is most likely to cause cross eye.» «New studies also suggest that an hour a day spent with their smartphones plays a significant part in the rise of depression and anxiety among children. Kids and teens who use social media tend to have low self-esteem, anxiety, depression, and poor quality sleep according to the British Psychological Society.» https://sherwoodhigh.com/blogs/5-harmful-effects-of-smartphones-on-the-development-of-your-child/#:~:text=New studies also suggest that,to the British Psychological Society. På tide med skjermfri da kanskje. https://research.com/education/what-age-should-a-child-get-a-smartphone Men så er ikke ‘skjerm’ ensbetydende med hverken smarttelefon eller sosiale medier. Våre har ikke smarttelefoner, og bruker ikke sosiale medier, ut over å sende snap til besteforeldre. Ca like hyppig som de pleide å sende sms/mms, med andre ord sjelden gang. Anonymkode: e1529...d5b 2
Tomas77 Skrevet 6. juni 2023 #88 Skrevet 6. juni 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Men så er ikke ‘skjerm’ ensbetydende med hverken smarttelefon eller sosiale medier. Våre har ikke smarttelefoner, og bruker ikke sosiale medier, ut over å sende snap til besteforeldre. Ca like hyppig som de pleide å sende sms/mms, med andre ord sjelden gang. Anonymkode: e1529...d5b Som andre her sier så er det forskjell på å barbere seg og kappe av seg huet. 4-8 timer på telefon er det ingen som anbefaler. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #89 Skrevet 6. juni 2023 Hedda-78 skrev (22 timer siden): I stedet for å nekte dem skjerm og gjøre det til en greie, så gi dem heller noe annet (gøyere) å gjøre. Da reduseres skjermbruken automatisk, uten at du trenger å være "den slemme". Evt skjermfri tid må evt selvsagt også gjelde deg selv samtidig. Ikkeno KG, nyheter eller "skal bare sjekke noe". Dette. Jeg tar mine barn med i badeland, på toppturer osv. Å forby skjerm i flere uker mens man ikke tilbyr så å si konstant alternativ underholdning, er bare slemt. Anonymkode: 75fec...963
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #90 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Jeg tar mine barn med i badeland, på toppturer osv. Å forby skjerm i flere uker mens man ikke tilbyr så å si konstant alternativ underholdning, er bare slemt. Anonymkode: 75fec...963 Trenger barna virkelig underholdning, at det skjer noe hele tiden? Kanskje de har godt av å kjede seg, aktivisere seg selv? Anonymkode: 90fa9...93b 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #91 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Trenger barna virkelig underholdning, at det skjer noe hele tiden? Kanskje de har godt av å kjede seg, aktivisere seg selv? Anonymkode: 90fa9...93b Har man tilgjengelige leker så finner barna som regel på noe, er min erfaring med tre gutter. Trampoline, fotball i hagen, plaskebasseng, dart, tegne/male, brettspill... Om de har lekekamerater så kan de være ute i timesvis på eget initiativ. Anonymkode: a6133...643
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #92 Skrevet 6. juni 2023 Som barn var jeg mye ute og lekte. Jeg leste mange bøker og lekte inne. Jeg spilte også GameBoy, Sega, SuperNintendo og Commodore64. Det var en super kombinasjon av skjermtid og lek. Mine foreldre innførte aldri skjermtid. Det styrte jeg selv. Noen av mine kjæreste barndomsminner er sjokomelk og gameboy med bestevennene. Jeg er en mamma som spiller selv. Registrerer derfor i slike diskusjoner at det er veldig mye uvitenhet. Folk uttaler seg egentlig uten å ha forståelse eller kunnskap om det de så bastant uttaler seg om. Som en annen her klokt påpekte, så er ikke skjerm og spilling bare én ting. Det er et medium, som kan brukes til uendelig mye forskjellig. Det kan jo være alt fra å lage musikk og film, til å ta bilder, kode spill, generere AI-kunst, se dokumentarer, spille med venner, lære sjakk eller drømme seg bort i en koselig eventyrverden. Min sønn kjedet seg i barnehagen (6 år) en periode. Han er full av påfunn og skikkelig flink til å leke og skape. Men han hadde gått lei av uteområdet. Ved å spille litt Minecraft fikk han ny giv i skapergleden. Plutselig var det mange tegninger og ting han ville lage fra Minecraft-universet. Han fikk mer felles interesser med vennene i barnehagen, og de leker mye fra spillets verden. Det har utelukkende vært positivt. Han er ikke skjermavhengig. Det er bare en av flere ting vi gjør. Tenker det beste man kan gjøre er å spille med barna. Leve seg inn i hva det er som fenger. Og «liker ikke gaming» er en dårlig unnskyldning. Da har du ikke funnet det rette spillet. Dessuten, hvis du orker timevis med kjipe skiturer eller å stå ved siden av fotballbanen i all slags vær, så må det gå an å spille et to-player med ungen innimellom også. Anonymkode: bedb6...2bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #93 Skrevet 6. juni 2023 Må legge til at dagens barn er de som skal beherske kunstig intelligens og teknologi vi ikke har ennå. Det betyr ikke skjerm 24-7, men jeg tror ikke vi gjør dem noen tjeneste ved å innføre null skjerm når de er 7-8 år og oppover. Anonymkode: bedb6...2bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #94 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og så har du de resterende 99% av befolkningen som får til begge deler... Hvorfor i alle dager må det være enten/eller..? Enten sitter man KUN med nettbrett, ELLER så er man sosial og aktiv..? Når ungene er våkne 13-14 timer av døgnet, går ikke 20 min skjermtid på beskostning av noe særlig.. Anonymkode: c95af...1d9 👏👏 Anonymkode: 24d66...b88
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #95 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så bra at det funket font for dere, jeg har veldig lyst å prøve i sommer. Selvfølgelig så legger jeg også vekk telefonen, og har den kun til det nødvendige som å ringe/holde styr på nettbank. Er faktisk veldig overrasket over de fleste svarene her, om at jeg vil ødelegge ferien til barna, de mister sosialisering osv. Er nettbrett/skjerm/spilling livsviktig? Virker nesten slik… jeg mener og tror at barna blir friere, mindre stress, uten skjerm i en periode. Også vi voksne. Er jo snakk om kun et par måneder, er det virkelig så ille å «frarøve» barna skjerm i en kort periode… Anonymkode: 90fa9...93b Jeg ville tatt sjansen. Og jeg synes ikke du frarøver barna dine noe. Tvert imot tenker jeg at de får noen nye erfaringer som er verdifulle. Uansett om det blir "velykket " eller ikke. Anonymkode: b71a8...a36 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #96 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min sønn kjedet seg i barnehagen (6 år) en periode. Han er full av påfunn og skikkelig flink til å leke og skape. Men han hadde gått lei av uteområdet. Ved å spille litt Minecraft fikk han ny giv i skapergleden. Plutselig var det mange tegninger og ting han ville lage fra Minecraft-universet. Han fikk mer felles interesser med vennene i barnehagen, og de leker mye fra spillets verden. Det har utelukkende vært positivt. Han er ikke skjermavhengig. Det er bare en av flere ting vi gjør. Tenker det beste man kan gjøre er å spille med barna. Leve seg inn i hva det er som fenger. Og «liker ikke gaming» er en dårlig unnskyldning. Da har du ikke funnet det rette spillet. Dessuten, hvis du orker timevis med kjipe skiturer eller å stå ved siden av fotballbanen i all slags vær, så må det gå an å spille et to-player med ungen innimellom også. Anonymkode: bedb6...2bc Sånn gjorde min sønn også fra barnehage til han var ferdig på SFO. Han og kompiser lagde et 50cmx3m stort minecraftbilde i en uke. De lagde minecraftperlebilder. Engelskferdighetene kom av minecraft siden han spilte en engelsk versjon. Nå spiller mange på trinnet onlinesjakk når de er ferdig med skoleoppgavene i stedet for å forstyrre og prate med folk. Anonymkode: 2996a...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #97 Skrevet 6. juni 2023 Vokste også opp på 80/90-tallet og joda, vi hadde såvisst skjerm. Vi så på tv og vi kunne ofte se i timesvis når foreldrene våre var på jobb. Vi spilte dataspill og så hadde vi spånne små håndholdte ‘gameboy’ - mener å huske at det het noe annet. Skjemfri har vel ikke eksistert siden fjernsynet kom til verden 😊 Anonymkode: 06dd6...bed 2
Tanuki Skrevet 6. juni 2023 #98 Skrevet 6. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Vokste også opp på 80/90-tallet og joda, vi hadde såvisst skjerm. Vi så på tv og vi kunne ofte se i timesvis når foreldrene våre var på jobb. Vi spilte dataspill og så hadde vi spånne små håndholdte ‘gameboy’ - mener å huske at det het noe annet. Skjemfri har vel ikke eksistert siden fjernsynet kom til verden 😊 Anonymkode: 06dd6...bed Samme her, vokste opp på nittitallet, det var gameboy, nintendo, TV og video. På en måte er jeg enig med TS, det ER mye skjerm i hverdagen til mange barn, men total skjermfri sommerferie høres ut som overkill. Nå som det er sommer er i min niåring mye mer ute og aktiv uansett, så skjermtiden blir redusert. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #99 Skrevet 6. juni 2023 Er faktisk bedre å gi barna tilgang på en skikkelig gaming pc istedet for nettbrett/mobil. Bedre opplevelse, ergonomi og komfort. Begrenser seg selv , mobilspill er lagd for å tjene penger på små transaksjoner. Mer kompliserte spill som hjelper på med problemløsning, språk og utvikling. Lærer seg tekniske utfordringer med å bygge/oppgrader sammen med foreldre/eldre. Anonymkode: c73b6...436 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #100 Skrevet 7. juni 2023 Reign skrev (23 timer siden): Tror du egentlig på deg selv når du presenterer FaceTime som problemet? Jeg er oppvokst på 90-tallet. Det var ikke snakk om å få lov til å sitte timevis foran TVen med mindre det var skikkelig ruskevær ute. Så og si ingen fikk lov til de, kun de som hadde "tiltaksløse" foreldre. Det har så absolutt endret seg hvor mye skjermtid man får som barn. Ja, jeg tror på meg selv. FaceTime var et eksempel. jeg vokste på 80- tallet, og å sitte timesvis foran tv var jo uaktuelt, det var 15-20 min barne-TV. Til vi fikk sky da, da sto vi opp tidlig lørdag og søndag og så tegnefilmer på fun factory før frokost. Igjen så er det TIMESVIS , kontra legge igjen skjerm hjemme. Ja, det har endret seg hvor mye skjermtid « man» får som barn. Og voksen. Jeg er glad jeg ikke er barn i dag, men igjen mest på grunn av det overbeskyttende samfunnet, som jeg mener stanser barn mer enn skjerm, fordi de ikke får lov til noen ting. Ellers går det fint an og være ute 8 - 10 timer om dagen og gå i skogen, gå på stranden, fiske krabber , plukke bær, gå på lekeplassen, spille fotball , besøke museum osv osv osv og allikevel være på skjerm en halv time på morgnen og en til to timer på kvelden når man er sliten. Tiltaksløse foreldre hadde vi før og vi har det i dag, og det er vel de som må legge igjen skjerm hjemme da, fordi de ikke klarer og begrense seg. For de fleste er det ikke enten eller. Jeg rekker fortsatt og bli solbrent, støl i leggene, få gnagsår, få myggstikk og bli brent av brennmanet og alt det som hører sommeren på hytta til, selv om jeg har med både i pad og i phone på hytta . Anonymkode: a2f84...a51
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå